Volkswagen Dieselgate: Vyšetřování se rozšiřuje na 3.0 TDI
Skandál Volkswagenu s podvody při měření emisí se rozrůstá. Zatím se v souvislosti s touto kauzou hovořilo o dvoulitrovém turbodieselu předchozí generace EA189, americká Agentura pro ochranu životní prostředí (EPA) ale své vyšetřování rozšířila na šestiválec 3.0 TDI.
Rozšíření vyšetřování oznámil Christopher Grundler, ředitel odboru dopravy a kvality vzduchu v agentuře EPA, která odhalila podvodný software v 2.0 TDI. Vyšetřovaný vznětový šestiválec se v USA objevuje v modelech Audi (Q5, A6, A7 a A8) nebo v Porsche Cayenne. U nás jej používá také třeba Porsche Panamera.
Vyšetřování chce odhalit, zda podvodný software nalezený u motorů 2.0 TDI generace EA189 není nainstalován také v 3.0 TDI. Tento software dokáže rozpoznat testování auta na emise, během něhož vypouštěné emise automaticky sníží. Naopak při běžné jízdě jsou emise postižených aut výrazně vyšší, než tvrdí hodnoty z normovaného měření.
Grundler rovněž prohlásil, že nedá osvědčení novému turbodieselu 2.0 TDI pro rok 2016 do té doby, než Volkswagen prokáže, že splňuje americké emisní normy.
Pro majitele postižených aut je důležitá zpráva, že jim EPA nebude bránit v používání jejich vozů. Agentura však očekává, že Volkswagen dané automobily svolá do servisů a nechá podvodný software odstranit. Hledání řešení problému však může klidně trvat rok.
Kauza nazývaná Dieselgate zřejmě výrazně ohrozí pověst turbodieselů mezi americkými zákazníky. Vznětové motory nejsou za mořem příliš populární, což se německé značky (vedle Volkswagenu třeba Mercedes) snaží v posledních letech změnit.
Pro Volkswagen je sázka na diesely důležitou součástí strategie na americkém trhu, loni vozy se vznětovým motorem činily 22 % amerických prodejů. Německý koncern zdůrazňoval hlavně ekologický provoz takových modelů, což ukazuje třeba reklama na Audi A3 pod článkem.
Pověst dieselů se navíc v USA může pošramotit ještě více. Zaznívají totiž hlasy, že také ostatní výrobci používají nějaké triky pro splnění normovaných emisí, jen se na to ještě nepřišlo. I proto EPA v oficiálním prohlášení oznámilo, že americké úřady začnou vyšetřovat i vozy ostatních značek se vznětovým motorem.
Volkswagen již usilovně pracuje na nápravě. Generální ředitel koncernu VW Group Martin Winterkorn se pak již za kauzu omluvil a slíbil její rychlé vyřešení. Šéf amerického zastoupení Volkswagenu Michael Horn volil poměrně ostrá slova, když prohlásil: „Mějme jasno, naše firma nebyla poctivá. Mými německými slovy řečeno: totálně jsme to podělali. Musíme ta auta opravit.“