reklama


10.1. 2013 Leoš Káňa

Volkswagen Eco Up - Jízdní dojmy

 

Volkswagen rozšířil paletu vozů poháněných na zemní plyn o nejmenší model Up.

Zemní plyn (CNG) je levnější a čistší alternativou k běžným palivům. Navíc ho lze zaměnit za syntetický metan – bioplyn. Ten se vyrábí například z organického odpadu. I proto si ho Volkswagen zvolil k pohonu malého městského vozítka Up a přidal před jeho název předponu Eco. Při ceně 24,50 Kč za kg CNG by měl Eco Up jezdit za 71 haléřů na kilometr. A to je údaj jako hrom.

Na první pohled připomíná běžné provedení, ale liší se v použité technice i některých detailech. Za svoji hospodárnost vděčí standardně dodávanému paketu BlueMotion se systémem stop- -start, dobíjením akumulátoru rekuperací kinetické energie, pneumatikami se sníženým valivým odporem a světlou výškou sníženou o 15 mm. Zásadní vliv na ni má ale zážehový litrový tříválec v úpravě EcoFuel naladěný na výkon 50 kW a točivý moment 90 N.m. V porovnání s verzemi na benzin byl kompresní poměr zvýšen z 10,5:1 na 11,5:1. Ventily a jejich sedla po zesílení odolávají většímu zatížení při spalování zemního plynu. Do sacího potrubí jsou integrovány samostatné ventily z ušlechtilé oceli pro vhánění zemního plynu do proudu nasávaného vzduchu.

Další výraznou změnu představuje zabudování dvou přetlakových nádrží na 11 kg CNG do zadní části vozu – jedna přitom nahradila rezervní kolo. Vůz je určen primárně na provoz CNG, a tak se nádrž na benzin zmenšila jen na 10 litrů. Podle udávaných spotřeb by obě paliva měla vystačit na 600 km jízdy. My však počítáme, že to bude tak pět set. Bohužel se ale zvýšila hmotnost vozu. Proto ani nepřekvapí, že stovku zvládne jen za 15,8 s, což je o 1,4 s více než u klasické verze s výkonem 44 kW.

Jak jsme mohli v okolí Mnichova vyzkoušet sami, dynamika opravdu není tím nejlepším, co plynový up nabízí. Také nám připadalo, že kultivovanost a odhlučnění klasických benzinových verzí jsou lepší. Ale tady jde hlavně o náklady na provoz. My jsme osmdesátikilometrový okruh zvládli s průměrnou spotřebou 3,6 kg/100 km. Při ceně CNG v Čechách 24,50 Kč za kg VW Eco Up jezdil za 0,88 haléřů na kilometr. A to se nám líbí. S benzinovým provedením jsme totiž kdysi dosáhli spotřeby 5,1 l/100 km, což při sumě 35 Kč za litr znamená 1,78 Kč na kilometr. Na palivu se tedy ušetří kolem 90 haléřů. Proti provedení s výkonem 55 kW je ale plynový up o 46 000 Kč dražší. Vynaložené investice se tak vrátí za více než 50 000 km.

Plusy

  • Nízké provozní náklady
  • Tovární přestavba
  • Nezměněné místo v interiéru
  • Sdružený ukazatel paliva
  • Rozšířená funkce palubního počítače

Minusy

  • Hrubší chod motoru
  • Vyšší cena
  • Absence náhradního kola

Technické údaje
Palivo/počet válců CNG, benzin/3
Zdvihový objem (cm3) 999
Výkon (kW při ot./min) 50/6200
Toč. moment (N.m při ot./min) 90/3000
Převodovka 5 MT
Nejvyšší rychlost (km/h) 164
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 16,3
Spotřeba (kg/100 km) 2,9
Cena (Kč) 269 900
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D

Pražský dopravní podnik (DPP) zadal firmě Metroprojekt…

Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo! Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo!

Realita přináší našemu národu příležitost, jak se zbavit…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

 




Svezli jsme se s modernizovaným VW Up!. Jak jezdí turbo-tříválec? Svezli jsme se s modernizovaným VW Up!. Jak jezdí turbo-tříválec?

Miniauto z dílny Volkswagenu se dočkalo nového vrcholného…

Modernizovaný VW Up! zná české ceny, 1.0 TSI stojí 302.900 Kč Modernizovaný VW Up! zná české ceny, 1.0 TSI stojí 302.900 Kč

Miniauto německé značky se v rámci letošní modernizace…

 



 
Expanze Lady? Zveřejňuje české ceníky Kaliny, Granty i Vesty!

Expanze Lady? Zveřejňuje české ceníky Kaliny, Granty i Vesty!

Dnes 17:51

Pozici nejlevnější značky na českém trhu léta úspěšně drží Dacia, která se však dočká staronového konkurenta. Větší roli by u nás opět ráda hrála i ruská Lada.




Blesk.cz

EXIT, Spiderman, Facebook? Zapomeňte. Komunisté chtějí zakázat cizí názvy

EXIT, Spiderman, Facebook? Zapomeňte. Komunisté…

Podle skupinky komunistických poslanců jsme v Česku a budeme prostě mluvit česky. A ani na Spidermana už se…

Mayová si přeje „tvrdý brexit“. Británie se kompletně odtrhne od EU

Mayová si přeje „tvrdý brexit“. Británie se…

Británie upřednostní úplné oddělení země od Evropské unie, tzv. tvrdý brexit. Nepřeje si ani částečně setrvat. V…

 

iSport.cz

Kalamita českých tenistů. Z Davis Cupu se omluvili Rosol i Pavlásek

Kalamita českých tenistů. Z Davis Cupu se omluvili…

Adam Pavlásek ani Lukáš Rosol nebudou k dispozici pro první kolo Davisova poháru, které čeští tenisté odehrají…

Tři esa a odchod. Končil jsem jak bombarďák, zářil Štěpánek

Tři esa a odchod. Končil jsem jak bombarďák, zářil Štěpánek

PŘÍMO Z MELBOURNE | Jízda osmatřicetiletého barda Radka Štěpánka se z kvalifikace přelila už do 2. kola…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama