reklama


Projekt Volkswagen dostal zelenou před 75 lety, v továrním muzeu Porsche proběhne výstava

Projekt Volkswagen dostal zelenou před 75 lety, v továrním muzeu Porsche proběhne výstava

 
 

Ferdinand Porsche, tvůrce prvního Volkswagenu, pro který se později vžilo označení Brouk, dostal pro svůj projekt svolení před tři čtvrtě stoletím.

22. června 1934 dostala stuttgartská konstrukční kancelář Ferdinanda Porsche s plným názvem Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratung für Motoren- und Fahrzeugbau objednávku od Říšského sdružení automobilového průmyslu (RDA) na vývoj lidového vozu. Plánovaný projekt tak mohl začít.

Zpět k prvnímu prototypu

Porsche se zabýval myšlenkou lidového vozu již dříve, impulsem pro něj byla nelehká hospodářská situace v Evropě počátku 30. let minulého století. A nebyl zdaleka sám. Nejprve se vrhl do spolupráce s výrobcem motocyklů Zündapp, ale firma později od projektu vozu typu 12 s hvězdicovým pětiválcem (!) couvla. Porsche se nevzdal a spojil se s NSU. Výsledek v podobě trojice funkčních prototypů s označením 32 vznikl v roce 1933, jenže automobilka z Neckarsulmu a Heilbronnu fúzovala s italským Fiatem. Porsche nakonec jeden z automobilů předvedl ve vlastní režii ministerstvu dopravy 17. ledna 1934 jako studií německého lidového vozu. Pojmenování Volkswagen (lidový vůz) se později vžilo, ovšem nacisté také vehementně prosazovali název KdF-Wagen dle jejich hesla Kraft durch Freude (asi nejpřesnější překlad zní Radostí k síle).

V Porscheho garáži

Porscheho prototyp upoutal pozornost nejen představitelů zmíněného odpovědného ministerstva, ale celé tehdejší německé vlády. Trvalo tak pouhých pět měsíců, než dostal jeho další vývoj svolení z nejvyšších míst. Původně se ovšem počítalo jen s jedním dalším vozem, 7. prosince 1934 však RDA navýšila objednávku na celkem tři automobily. Vzhledem k tomu, že Porsche neměl vhodnější prostor pro jejich výrobu, začal je stavět v garáži své vily!

První dva nesly označení V1 a V2, které nemělo nic společného s pozdějšími neblaze proslulými střelami, písmeno V znamenalo testovací vůz (Versuchswagen). V1 byl hotov v červnu 1935, otevřený V2 vykonal svou první zkoušku 22. prosince téhož roku. Stavba V3 začala v únoru 1936, ty ovšem navzdory původní objednávce vznikly celkem tři, poslední v říjnu 1936. Tehdy již byla podoba budoucího vozu zcela jasná – centrální nosná páteřová roura, zavěšení pomocí zkrutných tyčí, které sestrojil sám Porsche a čtyřválcový vzduchem chlazený motor s protilehlými válci (tzv. boxer) umístěný v zádi vozu. Podobnost s kopřivnickou Tatrou a jejím prototypem V570 byla prý čistě náhodná...

Další třicítka od Mercedesu

Dalších třicet kusů s designovými změnami vzniklo v roce 1937, dostaly označení VW 30 (poprvé se tak objevuje zkratka VW) a není bez zajímavosti, že je postavila stuttgartská společnost Daimler-Benz AG (!). Tyto exempláře absolvovaly náročné zkoušky a dohromady v jejich rámci ujely asi 2,4 milionu kilometrů.

Nová továrna

Říšská vláda odsouhlasila stavbu nové továrny na výrobu lidového vozu 4. července 1936. Původně bylo plánováno, že Volkswagen bude produkovat společný podnik německých automobilek. Ten vznikl 28. května 1937 pod názvem Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH, tedy Společnost pro přípravu německého lidového vozu (zkráceně Gezuvor). Jedním ze tří šéfů byl jmenován i Ferdinand Porsche, který od vlády obdržel další úkol, připravit plány na novou továrnu. Její stavba začala v květnu 1938 v městečku Fallersleben, které bylo díky ní značně rozšířeno, vznikly nové byty pro dělníky a změnil se i název na KdF-Stadt. Po druhé světové válce se opět přepisovaly mapy a měnily ukazatele, neboť město dostalo své nové jméno - Wolfsburg.

Vraťme se ale ještě na konec třicátých let, kdy byl Porsche vyslán na dvě studijní cesty za oceán, aby zde pochytil americké metody automobilové výroby. Volkswagen měl pochopitelně vznikat ve velkých sériích, původní odhady byly velmi smělé, počítalo se s 800.000 kusy ročně.

Jdeme do finále...?

Ve druhé polovině roku 1938 vznikla série VW 38, která se již od pozdějšího produkčního modelu prakticky nelišila. Tehdy byla také spuštěna celonárodní akce, kdy potenciální kupci nového vozu šetřili 5 říšských marek týdně, aby si mohli nový KdF-Wagen za tehdy velmi nízkou cenu 990 RM koupit. Na malovaných propagačních materiálech se proháněly černé vozy po tehdy nových betonových dálnicích. Jenže přišla válka a tak se ani jeden ze 340 tisíc spořivých Němců svého vozu nedočkal. První civilní Volkswageny totiž vyjely z továrny až po ukončení bezmála šest let trvajícího konfliktu.

Do terénu i na závodní tratě

V roce 1939 zahájil Ferdinand Porsche vývoj dalších variant, tentokrát určených pro armádu. Kaďoury ve verzích 82 (Kübelwagen) a 166 (obojživelný Schwimmwagen) jsou dostatečně známy i dnes a mezi českými sběrateli vojenské techniky se vyskytují poměrně hodně. Kromě nich ovšem existovalo množství jiných, například velitelský Kommandeurwagen typu 87, který kombinoval terénní podvozek s osobní karoserií Volkswagenu. Za války vzniklo více než 60 tisíc vozů všech popisovaných verzí.

Zmínku zaslouží ještě typ 64 (literatura jej uvádí pod značkami KdF, VW i Porsche, na kapotě se však vyjímalo jméno jeho konstruktéra). O jaký vůz šlo? Bylo to sportovní kupé s hliníkovou aerodynamickou karoserií, které bylo schopné dosáhnout rychlosti až 145 km/h. Aby ne, tři automobily byly totiž postaveny speciálně pro závod Berlín-Řím, který se měl uskutečnit v září 1939. Dějiny se však ubíraly jiným směrem... Dnes jsou tyto vozy brány jako počátek historie sportovních automobilů se značkou Porsche.

Sériový Brouk

Výroba civilních Volkswagenů byla konečně zahájena v létě roku 1945. Díky tvarům jeho karoserie se mu začalo říkat Brouk (Němci měli svůj Käfer, Angličané a Američané Beetle, Brazilci Fuscu a například Slováci Chrobáka). Historie je dostatečně známá, během takřka půlstoletí se rozšířil doslova do celého světa a v Mexiku byla jeho produkce definitivně ukončena až před šesti lety, v červenci 2003! Vzniklo jich 21,5 milionu, což je nejvíce v celé historii, neb šlo o jedinou postupně cizelovanou generaci. I jeho doba výroby je rekordní. Překonává jej jen původně německá tříkolka Tempo, vyráběná až do roku 2000 v Indii firmou Bajaj. Otázka zní, zda je tříkolka automobilem....

Výstava k výročí

Nedávno otevřené Porsche Museum ve Stuttgartu uspořádá k 75. výročí zahájení vývoje slavného vozu výstavu. Ta začíná 22. června a potrvá do 31. července letošního roku. Budou zde vystaveny nejen historické materiály a fotografie z firemního archivu, ale také vzácný vůz VW 38, který používal sám Ferdinand Porsche, mimo jiné i ke služebním cestám. Další raritou bude Brouk se vznětovým motorem, který vznikl u firmy Porsche na začátku padesátých let minulého století.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Speciálně upravený VW Brouk měl pomoct se špehováním SSSR Speciálně upravený VW Brouk měl pomoct se špehováním SSSR

Zpravodajská služba Central Intelligence Agency podle…

Uruguayský zázrak se nekonal a Volkswagen Pingo neuspěl Uruguayský zázrak se nekonal a Volkswagen Pingo neuspěl

Volkswagen Typ 1, známý jako Brouk, posloužil za základ…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41): Věří, že bude znovu chodit?

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41):…

V poslední době se Michalu Jančaříkovi (41) lepí smůla na paty. Nejdřív ho zlobila ledvina, po transplantaci se…

Vlak nedaleko indické metropole vykolejil, nehodu nepřežilo 36 lidí

Vlak nedaleko indické metropole vykolejil, nehodu…

Nejméně 36 mrtvých a desítky zraněných si podle nejnovější bilance vyžádala nehoda vlaku, který v sobotu večer…

 

iSport.cz

Všichni nás kritizují, ale my jsme druzí, mrzelo třineckého Irgla

Všichni nás kritizují, ale my jsme druzí, mrzelo…

Sami dobře věděli, že se jim vstup do kalendářního roku 2017 nevydařil. Třinečtí Oceláři prohráli pět ze šesti…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama