Projekt Volkswagen dostal zelenou před 75 lety, v továrním muzeu Porsche proběhne výstava

Projekt Volkswagen dostal zelenou před 75 lety, v továrním muzeu Porsche proběhne výstava

 
 

Ferdinand Porsche, tvůrce prvního Volkswagenu, pro který se později vžilo označení Brouk, dostal pro svůj projekt svolení před tři čtvrtě stoletím.

22. června 1934 dostala stuttgartská konstrukční kancelář Ferdinanda Porsche s plným názvem Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratung für Motoren- und Fahrzeugbau objednávku od Říšského sdružení automobilového průmyslu (RDA) na vývoj lidového vozu. Plánovaný projekt tak mohl začít.

Zpět k prvnímu prototypu

Porsche se zabýval myšlenkou lidového vozu již dříve, impulsem pro něj byla nelehká hospodářská situace v Evropě počátku 30. let minulého století. A nebyl zdaleka sám. Nejprve se vrhl do spolupráce s výrobcem motocyklů Zündapp, ale firma později od projektu vozu typu 12 s hvězdicovým pětiválcem (!) couvla. Porsche se nevzdal a spojil se s NSU. Výsledek v podobě trojice funkčních prototypů s označením 32 vznikl v roce 1933, jenže automobilka z Neckarsulmu a Heilbronnu fúzovala s italským Fiatem. Porsche nakonec jeden z automobilů předvedl ve vlastní režii ministerstvu dopravy 17. ledna 1934 jako studií německého lidového vozu. Pojmenování Volkswagen (lidový vůz) se později vžilo, ovšem nacisté také vehementně prosazovali název KdF-Wagen dle jejich hesla Kraft durch Freude (asi nejpřesnější překlad zní Radostí k síle).

V Porscheho garáži

Porscheho prototyp upoutal pozornost nejen představitelů zmíněného odpovědného ministerstva, ale celé tehdejší německé vlády. Trvalo tak pouhých pět měsíců, než dostal jeho další vývoj svolení z nejvyšších míst. Původně se ovšem počítalo jen s jedním dalším vozem, 7. prosince 1934 však RDA navýšila objednávku na celkem tři automobily. Vzhledem k tomu, že Porsche neměl vhodnější prostor pro jejich výrobu, začal je stavět v garáži své vily!

První dva nesly označení V1 a V2, které nemělo nic společného s pozdějšími neblaze proslulými střelami, písmeno V znamenalo testovací vůz (Versuchswagen). V1 byl hotov v červnu 1935, otevřený V2 vykonal svou první zkoušku 22. prosince téhož roku. Stavba V3 začala v únoru 1936, ty ovšem navzdory původní objednávce vznikly celkem tři, poslední v říjnu 1936. Tehdy již byla podoba budoucího vozu zcela jasná – centrální nosná páteřová roura, zavěšení pomocí zkrutných tyčí, které sestrojil sám Porsche a čtyřválcový vzduchem chlazený motor s protilehlými válci (tzv. boxer) umístěný v zádi vozu. Podobnost s kopřivnickou Tatrou a jejím prototypem V570 byla prý čistě náhodná...

Další třicítka od Mercedesu

Dalších třicet kusů s designovými změnami vzniklo v roce 1937, dostaly označení VW 30 (poprvé se tak objevuje zkratka VW) a není bez zajímavosti, že je postavila stuttgartská společnost Daimler-Benz AG (!). Tyto exempláře absolvovaly náročné zkoušky a dohromady v jejich rámci ujely asi 2,4 milionu kilometrů.

Nová továrna

Říšská vláda odsouhlasila stavbu nové továrny na výrobu lidového vozu 4. července 1936. Původně bylo plánováno, že Volkswagen bude produkovat společný podnik německých automobilek. Ten vznikl 28. května 1937 pod názvem Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH, tedy Společnost pro přípravu německého lidového vozu (zkráceně Gezuvor). Jedním ze tří šéfů byl jmenován i Ferdinand Porsche, který od vlády obdržel další úkol, připravit plány na novou továrnu. Její stavba začala v květnu 1938 v městečku Fallersleben, které bylo díky ní značně rozšířeno, vznikly nové byty pro dělníky a změnil se i název na KdF-Stadt. Po druhé světové válce se opět přepisovaly mapy a měnily ukazatele, neboť město dostalo své nové jméno - Wolfsburg.

Vraťme se ale ještě na konec třicátých let, kdy byl Porsche vyslán na dvě studijní cesty za oceán, aby zde pochytil americké metody automobilové výroby. Volkswagen měl pochopitelně vznikat ve velkých sériích, původní odhady byly velmi smělé, počítalo se s 800.000 kusy ročně.

Jdeme do finále...?

Ve druhé polovině roku 1938 vznikla série VW 38, která se již od pozdějšího produkčního modelu prakticky nelišila. Tehdy byla také spuštěna celonárodní akce, kdy potenciální kupci nového vozu šetřili 5 říšských marek týdně, aby si mohli nový KdF-Wagen za tehdy velmi nízkou cenu 990 RM koupit. Na malovaných propagačních materiálech se proháněly černé vozy po tehdy nových betonových dálnicích. Jenže přišla válka a tak se ani jeden ze 340 tisíc spořivých Němců svého vozu nedočkal. První civilní Volkswageny totiž vyjely z továrny až po ukončení bezmála šest let trvajícího konfliktu.

Do terénu i na závodní tratě

V roce 1939 zahájil Ferdinand Porsche vývoj dalších variant, tentokrát určených pro armádu. Kaďoury ve verzích 82 (Kübelwagen) a 166 (obojživelný Schwimmwagen) jsou dostatečně známy i dnes a mezi českými sběrateli vojenské techniky se vyskytují poměrně hodně. Kromě nich ovšem existovalo množství jiných, například velitelský Kommandeurwagen typu 87, který kombinoval terénní podvozek s osobní karoserií Volkswagenu. Za války vzniklo více než 60 tisíc vozů všech popisovaných verzí.

Zmínku zaslouží ještě typ 64 (literatura jej uvádí pod značkami KdF, VW i Porsche, na kapotě se však vyjímalo jméno jeho konstruktéra). O jaký vůz šlo? Bylo to sportovní kupé s hliníkovou aerodynamickou karoserií, které bylo schopné dosáhnout rychlosti až 145 km/h. Aby ne, tři automobily byly totiž postaveny speciálně pro závod Berlín-Řím, který se měl uskutečnit v září 1939. Dějiny se však ubíraly jiným směrem... Dnes jsou tyto vozy brány jako počátek historie sportovních automobilů se značkou Porsche.

Sériový Brouk

Výroba civilních Volkswagenů byla konečně zahájena v létě roku 1945. Díky tvarům jeho karoserie se mu začalo říkat Brouk (Němci měli svůj Käfer, Angličané a Američané Beetle, Brazilci Fuscu a například Slováci Chrobáka). Historie je dostatečně známá, během takřka půlstoletí se rozšířil doslova do celého světa a v Mexiku byla jeho produkce definitivně ukončena až před šesti lety, v červenci 2003! Vzniklo jich 21,5 milionu, což je nejvíce v celé historii, neb šlo o jedinou postupně cizelovanou generaci. I jeho doba výroby je rekordní. Překonává jej jen původně německá tříkolka Tempo, vyráběná až do roku 2000 v Indii firmou Bajaj. Otázka zní, zda je tříkolka automobilem....

Výstava k výročí

Nedávno otevřené Porsche Museum ve Stuttgartu uspořádá k 75. výročí zahájení vývoje slavného vozu výstavu. Ta začíná 22. června a potrvá do 31. července letošního roku. Budou zde vystaveny nejen historické materiály a fotografie z firemního archivu, ale také vzácný vůz VW 38, který používal sám Ferdinand Porsche, mimo jiné i ke služebním cestám. Další raritou bude Brouk se vznětovým motorem, který vznikl u firmy Porsche na začátku padesátých let minulého století.

Spolupracujeme s TipCars.com
Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu

Britský parlament dnes proti vůli premiérky Theresy…

S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody

Pojišťovny se připravují na havárie, do kterých se…

Americký Fed znovu zvýšil úrokové sazby, ekonomický výhled je pozitivní Americký Fed znovu zvýšil úrokové sazby, ekonomický výhled je pozitivní

Americká centrální banka ve středu podle očekávání…

Škoda 720 měla konkurovat západním autům. Do výroby se však nikdy nedostala Škoda 720 měla konkurovat západním autům. Do výroby se však nikdy nedostala

Měla konkurovat vozům Alfy Romeo nebo BMW, nakonec ale…

 

Štítky Volkswagen

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia! Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia!

Škoda dnes na tiskové konferenci věnované motosportu…

 






 
Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Včera

Na výrazné zvýšení cen ropy v 70. letech odpověděli výrobci automobilů snahou o snížení spotřeby paliva. K tomu bylo zapotřebí mimo jiné výrazně zlepšit aerodynamickou účinnost aut.




Blesk.cz

Noví ministři přehledně: Kdo bude šéfovat Česku pod taktovkou Andreje Babiše?

Noví ministři přehledně: Kdo bude šéfovat Česku pod…

Andrej Babiš už má pohromadě celý menšinový kabinet. Moc do rukou mu dal prezident Miloš Zeman, který ve středu…

Češi o kebab nepřijdou: EU v něm nechá fosfáty, odpůrci neuspěli

Češi o kebab nepřijdou: EU v něm nechá fosfáty,…

Konec kebabu v Česku ani dalších zemích EU v dohledné době nehrozí. Europoslanci ve středu při hlasování…

 

iSport.cz

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním ředitelem Sparty

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním…

Velký comeback je na spadnutí. Zkušený trenér Zdeněk Ščasný by se měl už brzy vrátit na Spartu. Podle informací…

Česko - Finsko 3:2 pp. Neuvěřitelný Růžička! Obrat vystřelil hattrickem

Česko - Finsko 3:2 pp. Neuvěřitelný Růžička! Obrat…

Skvělý obrat! Hokejisté české reprezentace porazili Finy 3:2 po prodloužení. Svěřencům Josefa Jandače se…

 

Reflex.cz

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily dějiny Afriky, myslí i na cestovatele Emila Holuba

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily…

Přestože se slavný český cestovatel, kartograf a etnograf Emil Holub (1847 – 1902) pohyboval při své první…

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o nejkrásnější českou poslankyni

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o…

Ruská státní propaganda a její dezinformační weby pravidelně šíří nejrůznější falešné zprávy a komentáře, nad…