Volkswagen Amarok: První jízdní dojmy

Volkswagen Amarok: První jízdní dojmy

 
 

Zatímco některé značky zvažují, zda v segmentu velkých pick-upů - s ohledem na relativně malé prodejní počty - setrvat, Volkswagen do něj odvážně vstupuje. S novým Amarokem jsme se seznámili cestou z Vídně do Bratislavy.

Amarok je velmi zajímavá existence. Nejprve překvapí už samotné jméno, které jako by uteklo z Tolkienových fantasy příběhů, a následně zaskočí design – zatímco ostatní nové modely Volkswagenu mají i přes stylistickou příbuznost svébytný charakter, Amarok je totiž asi největším Polem na světě. Spřízněnost s malým hatchbackem jako by zde byla nejvýraznější. Jenže nakonec je všechno jinak. Jméno Amarok vychází z jazyku Eskymáků a znamená jedno pro VW charakteristické zvířátko (podotýkám, že lev to opravdu není) a tenhle pick-up si s Polem na silnici fakt nespletete.

Ačkoli jsme měli možnost krátce vyzkoušet i schopnosti „pracovní“ verze Amaroku v (díky nedávným dešťům) poměrně náročném terénu, těžiště prezentace bylo pochopitelně v mnohem libovějších „civilizovanějších“ variantách. Než se na ně vrhneme, sluší se však zmínit, že Amarok-dříč disponuje mechanickou závěrkou zadního diferenciálu, elektronickou závěrkou toho předního, samozřejmostí je redukce a příjemnými bonusy navíc systémy hill-assist pro rozjezdy do kopce a samočinnou jízdu „bez pedálů“ z kopce.

Co mají všechny verze Amarkou společné, je robustní nosný rám a listová pera na zadní nápravě – je prostě poznat, že byl stvořen spíše pro práci, než pro parádu. I přesto je ale užitkovější verze vybavena tvrdším naladěním zadní nápravy, zatímco ty ostatní nabízejí více pohodlí.

Volkswagen Amarok - Základní rozměry
ModelAmarok Double Cab
Délka [mm]5254
Šířka [mm]1944
Výška [mm]1834
Rozvor [mm]3095
Světlá výška [mm]249
Brodivost [mm]500
Průměr otáčení [m]12,95

Ale začít je nejlépe na začátku. Amarok vypadá nejen impozantně, ale současně i tak nějak civilizovaně, což je ale dáno i (v našem případě) verzí Highline s atraktivním hnědým lakem a 17palcovými litými koly, obutými do pneumatik o rozměru 245/60 R17, která lze vyměnit i za osmnácti- a devatenáctipalcová. Chyběly už jen ozdobné chromované rámy, i auto s nimi se nám ale povedlo v testovací flotile zachytit a zvěčnit.

Dobrý dojem přetrvává i po otevření dveří kabiny. Pocit jisté noblesy a „drahoty“ interiéru propůjčuje citlivé použití hnědé barvy, kožená sedadla jsou velkoryse tvarovaná a pohodlná, a to platí i v případě zadní lavice, která rozhodně není „za trest“. Kolegu v zablácených botech a umaštěné kombinéze byste prostě vykázali na korbu, kam lze naložit až 2,52 m3 nákladu.

Volkswagen Amarok: Ceny na českém trhu

Volant má „chlapácké“ rozměry a středový panel už je taková klasika, bohužel byl osazen satelitní navigací s dost neintuitivním ovládáním, která navíc ukazovala tak přesně, až to bylo občas pozdě...

Jedním z hlavních trumfů Amaroku má být jeho pohonná jednotka. Ačkoli byste vzhledem k rozměrům auta asi tipovali pod kapotou nějaký ten šestiválec, i tady Volkswagen „downsizuje“. Ovšem objemově, nikoli výkonově - ačkoli má common-railový turbodiesel objem pouze 2,0 l, pyšní se i díky dvěma turbům výkonem 120 kW ve 4000 otáčkách a točivým momentem 400 Nm v rozmezí 1500-2000 min-1, což jsou rozhodně více než dostačující hodnoty. Jim ostatně odpovídá i dynamika auta – stovku zvládne za 11,1 s a dokáže vyvinout maximální rychlost 181 km/h.

S Amarokem není tedy problémem ani předjíždění, ani pružné zrychlení. Spolupracuje již od 1600 otáček, a když je třeba, nechá se vytočit až k pětitisícové hranici. Potěší i (na poměry kategorie pracovních pick-upů) velmi dobré odhlučnění pohonné jednotky a radost udělá i šestistupňová manuální převodovka – má vcelku krátké a velmi přesné dráhy, tužší chod u takovéhoto auta, kde nebude nutné rychle řadit, nevadí, stejně jako poskládání jednotlivých kvaltů v kulise poměrně daleko od sebe.

Amarok bude existovat nejen ve verzi se stálým a připojitelným pohonem všech kol, ale také jako zadokolka, v průběhu příštích dvou let pak nabídku doplní verze s automatickou převodovkou.

Asi největším překvapením auta je ale jeho podvozek. Jak už jsme naznačili v úvodu, tuhá zadní náprava se vyrovnává s běžnými nerovnostmi docela statečně, což znamená, že odpružení překvapivě dobře tlumí většinu rázů a dokonce umí vozu propůjčit i jistou plavnost, byť se zcela logicky nepodařilo potlačit pocit, že se zadní náprava „drží“ přejížděné nerovnosti, jenž je pro listová pera typický. Přední kola pak zvládají tlumení naprosto bez problémů.

Což o to, pick-upy až na výjimky kostitřasy nebývají, u Amaroku se ale komfort povedlo opravdu působivě zkombinovat s jízdními vlastnostmi. Auto se v zatáčkách naklání opravdu jen velmi málo, dobře drží zvolenou stopu a vyznačuje se opravdu jen mírnou nedotáčivostí. Jediné, co nebylo na kvalitních okreskách možné zjistit, je chování zadní nápravy na nerovnostech v zatáčce, ale to není u podobných aut zrovna zásadní parametr. Když si k tomu přidáte řízení, jehož přesnost, nastavení posilovače a sympatickou strmost by pick-upu mohl závidět nejeden osobák, je asi zbytečné psát, že se Amarok stane jedním z nejsilnějších hráčů na trhu a japonská konkurence bude mít opravdu velké, velké starosti.

Vůbec bychom se také nedivili, kdyby civilnější verze s jistou dávkou luxusu dokázaly přesvědčit i nějakého toho „macho“ zájemce o Touarega, že velký pick-up je ještě větší frajeřina, než velké SUV. Pravda, bude třeba trochu slevit z nároků, ale haló-efekt jisté nevýhody heavy-duty pick-upu je jistě hravě vyváží. Jestli máme pravdu, se ukáže v lednu příštího roku, kdy přijde tenhle přerostlý eskymácký vlk na český trh.

Volkswagen Amarok - Technická data
Motor2,0 BiTDI2,0 BiTDI 4Motion
Převodovka6M6M
Zdvihový objem [cm3]19681968
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]120/4000120/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]400/1500-2000400/1500-2000
Max. rychlost [km/h]182181
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,811,1
Komb. spotřeba [l/100 km]7,67,8
Pohotovostní hmotnost [kg]1807-19991883-2103
Celková hmotnost [kg]2820-30402820-3040

JAKE.AUTO.CZ: Volkswagen Amarok (všechny články)

Spolupracujeme s TipCars.com
Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů

Začaly volby. Občané hlasují o tom, kdo nově zasedne do…

Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy

Rozpočtový deficit Spojených států v uplynulém fiskálním…

Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7 Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7

Podpora terorismu a výzvy k teroristickým činům mají v…

Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně

Hodnota kybernetické měny bitcoin dnes poprvé překročila…

 
 

Přidat názorDiskuse: Volkswagen Amarok: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

 






 
Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Dnes 17:50

Jednotka v měřítku 1:4 bohužel není funkční, přesto jde o fascinující práci. Její stavba trvala neuvěřitelných 220 hodin.




Blesk.cz

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty v kokpitu?!

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty…

Nejmenovaná britská letuška popsala skandální praktiky svých kolegyň. Čím dál víc stevardek si prý přivydělává…

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires' Conspiracy

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery…

Krev není voda. A geny nadějná detektivka Katrielle Layton rozhodně nezapře. Jejím otcem totiž není nikdo jiný…

 

iSport.cz

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali jsme jak žáčci

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali…

Vidíte ty záblesky šikovnosti, schopnost se nacpat pro gól. Drzost. Antonín Honejsek v sezoně odehrál 12 zápasů…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…