Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Concept Truck snižuje spotřebu paliva o více než 30 %

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Nový koncept společnosti Volvo Trucks předvádí, jak lze dramaticky zvýšit úroveň produktivity v přepravě na dlouhé vzdálenosti.

Volvo Concept Truck je výsledkem pětiletého výzkumného projektu zaměřeného na vývoj energeticky úspornějších vozidel, na němž společnost Volvo Trucks spolupracuje se Švédskou agenturou pro energii.

Claes Nilsson, prezident a výkonný ředitel Volvo Trucks, při představení tohoto nového konceptu řekl, že jeho společnost na vývoji energeticky úspornějších vozidel pracuje neustále. Podle jeho slov je to pro Volvo Trucks oblast s nejvyšší prioritou, a to nejen kvůli zájmu o ekologii, ale i z důvodu snižování nákladů zákazníků.

Jedním z klíčových faktorů, které mají vliv na snížení spotřeby, je vylepšení aerodynamické efektivity o ohromných 40 %, které prospělo jak tahači, tak přívěsu.

Základem konceptu je tahač řady FH s aerodynamicky optimalizovanou kabinou, u níž došlo ke snížení odporu vzduchu v přední části. K vylepšení obtékání vzduchu kolem vozidla přispívají upravené podběhy kol a nástupní schůdky. Tok vzduchu je přitom optimalizován na míru potřebám chlazení motoru.

Volvo Trucks v souvislosti s úpravami aerodynamických vlastností konceptu vyzdvihuje nahrazení vnějších zpětných zrcátek kamerami. Tento krok se výrazně podílí na snížení odporu vzduchu a zároveň zlepšil výhled za vozidlo a přispěl ke zvýšení bezpečnosti jeho provozu.

Aerodynamicky optimalizované jsou i boční kryty podvozku i zadních kol tahače a rovněž i podvozku a kol přívěsu. Na snížení odporu vzduchu se pak pozitivně projevuje i prodloužení přívěsu za pomoci aerodynamických spoilerů na jeho zádi.

Koncept se vedle vylepšené aerodynamiky pyšní i nově vyvinutými pneumatikami s nižším valivým odporem. Přívěs je o dvě tuny lehčí než běžný přívěs stejného typu, což se může do provozu promítnout v podobě nižší spotřeby, nebo vyššího užitečného zatížení.

Vylepšení se dočkalo i hnací ústrojí, jehož součástí je přeplňovaný vznětový šestiválec Volvo D13 v provedení Euro 6 s výkonem 309 kW (420 k) a točivým momentem 2100 N.m.

Práce na vývoji soupravy Volvo Concept Truck začaly již v roce 2011 a první zkušební jízdy se odehrály na podzim loňského roku 2015 na švédských silnicích. Právě při nich bylo ověřeno snížení spotřeby paliva oproti konvenční soupravě o více než 30 %, ale cílem projektu je zvýšení efektivity dálkové přepravy nákladními vozidla o 50 %.

Jelikož je koncepční vozidlo součástí výzkumného projektu, nebude dostupné na žádném trhu. Některé z jeho aerodynamických prvků však již byly na sériově vyráběných vozidlech společnosti Volvo Trucks použity. V budoucnu se praktického využití mohou dočkat i další prvky tohoto konceptu.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Avatar - honza84
7. 6. 2016 20:25
cena
Jenomže kolik tyhle aerodynamicky pakety na auto a návěs stojej ? To neni žádná novinka, to se dá objednat i dneska ale za ty prachy si to nikdo nekoupí. Plus riziko že vám tu parádu zrychtuje nákej vožralej rumun na parkovišti, bouchlá guma - návěs, nebo si to sami někde šikovně zrušíte o rampu apod.
3. 6. 2016 11:11
skvele zpracovane
nema to chybu je to pusobive :yes: :yes:
Avatar - rokyta.p
3. 6. 2016 09:52
Re: Nic nového pod sluncem
No však odborný motoristický redaktor by to jistě věděl, ale tady píší "naši kluci" :-)

Pamatuji si jak dneska, kdy upravené MANy F2000 vytížené na celkovou 40 jeli eco challenge od někud z Belgie do Itálie s průměrnou spotřebou cca 25L :-! Všecko je fajn, ale dokud se zvedla účinnost motoru takovýchto aut z cca 40% na dnešních 46%, tak spotřeba šla dolů v podobném poměru. Větší zázraky v každodenní praxi čekat nelze.

3. 6. 2016 08:25
Nic nového pod sluncem
Aerodynamických konceptů už tady byla hromada ale na silnicích stále žádná změna.

A pro autora článku - domnívám se že odborný motoristický redaktor by měl poznat rozdíl mezi přívěsem a návěsem