Volvo Concept Truck snižuje spotřebu paliva o více než 30 %
Volvo Concept Truck je výsledkem pětiletého výzkumného projektu zaměřeného na vývoj energeticky úspornějších vozidel, na němž společnost Volvo Trucks spolupracuje se Švédskou agenturou pro energii.
Claes Nilsson, prezident a výkonný ředitel Volvo Trucks, při představení tohoto nového konceptu řekl, že jeho společnost na vývoji energeticky úspornějších vozidel pracuje neustále. Podle jeho slov je to pro Volvo Trucks oblast s nejvyšší prioritou, a to nejen kvůli zájmu o ekologii, ale i z důvodu snižování nákladů zákazníků.
Jedním z klíčových faktorů, které mají vliv na snížení spotřeby, je vylepšení aerodynamické efektivity o ohromných 40 %, které prospělo jak tahači, tak přívěsu.
Základem konceptu je tahač řady FH s aerodynamicky optimalizovanou kabinou, u níž došlo ke snížení odporu vzduchu v přední části. K vylepšení obtékání vzduchu kolem vozidla přispívají upravené podběhy kol a nástupní schůdky. Tok vzduchu je přitom optimalizován na míru potřebám chlazení motoru.
Volvo Trucks v souvislosti s úpravami aerodynamických vlastností konceptu vyzdvihuje nahrazení vnějších zpětných zrcátek kamerami. Tento krok se výrazně podílí na snížení odporu vzduchu a zároveň zlepšil výhled za vozidlo a přispěl ke zvýšení bezpečnosti jeho provozu.
Aerodynamicky optimalizované jsou i boční kryty podvozku i zadních kol tahače a rovněž i podvozku a kol přívěsu. Na snížení odporu vzduchu se pak pozitivně projevuje i prodloužení přívěsu za pomoci aerodynamických spoilerů na jeho zádi.
Koncept se vedle vylepšené aerodynamiky pyšní i nově vyvinutými pneumatikami s nižším valivým odporem. Přívěs je o dvě tuny lehčí než běžný přívěs stejného typu, což se může do provozu promítnout v podobě nižší spotřeby, nebo vyššího užitečného zatížení.
Vylepšení se dočkalo i hnací ústrojí, jehož součástí je přeplňovaný vznětový šestiválec Volvo D13 v provedení Euro 6 s výkonem 309 kW (420 k) a točivým momentem 2100 N.m.
Práce na vývoji soupravy Volvo Concept Truck začaly již v roce 2011 a první zkušební jízdy se odehrály na podzim loňského roku 2015 na švédských silnicích. Právě při nich bylo ověřeno snížení spotřeby paliva oproti konvenční soupravě o více než 30 %, ale cílem projektu je zvýšení efektivity dálkové přepravy nákladními vozidla o 50 %.
Jelikož je koncepční vozidlo součástí výzkumného projektu, nebude dostupné na žádném trhu. Některé z jeho aerodynamických prvků však již byly na sériově vyráběných vozidlech společnosti Volvo Trucks použity. V budoucnu se praktického využití mohou dočkat i další prvky tohoto konceptu.