Volvo si připomíná 50 let od vítězství PV544 v drsné rallye Safari

 

Volvo PV544 bylo následníkem typu PV444, prvního modelu značky se samonosnou karoserií. Stalo se úspěšným soutěžním automobilem, před 50 lety vyhrálo africkou Safari.

Volvo PV544 debutovalo v srpnu 1958, svého přímého předchůdce nahradilo po celých čtrnácti letech! Základní baculaté tvary dvoudveřového „hrbáče“, jak se mu přezdívalo, zůstaly zachovány. Ovšem pětka místo čtyřky v číselném označení symbolizovala změnu. Dozadu se díky překonstruovanému zadnímu sedadlu totiž vešla až trojice cestujících. Celkem jich auto pojalo pět, o větší porci komfortu nemluvě. To ale pochopitelně nebylo zdaleka všechno. PV544 poznáme na první pohled zepředu díky změněné masce a hlavně nedělenému čelnímu oknu, zvětšilo se i to zadní. Zevnitř tak bylo lépe vidět. Palubní deska dostala ve své horní polovině polstrování, už tehdy se dbalo na bezpečnost. Nový tachometr ukazoval aktuální rychlost pomocí červeného pásu, tzv. teploměru.

Od počátku modernizovaný „hrbáč“ nabídl dvě výkonové verze řadového čtyřválce OHV s objemem 1583 cm3. Slabší měla 44 kW ve 4500 otáčkách, silnější dokonce 63 kW, navíc dostupných ještě o tisíc otáček níže. 444 je kromě Severní Ameriky, kam Volvo vyváželo tehdy ve velkém, postrádala. Model s pětkou se také dočkal čtyřstupňové přímo řazené převodovky, starší „tříkvalt“ ale v nabídce zůstal i nadále. Obě měly řadicí páku na podlaze. K bezpečnému zastavení napomáhaly i hydraulické bubnové brzdy na všech kolech, kotouče alespoň vpředu byly tehdy ještě hudbou budoucnosti. Tříbodové bezpečnostní pásy vpředu však nikoliv, ty přece přišly na řadu již v roce 1959.

Největší technická změna během sedmi let produkce se odehrála pod kapotou o dvě léta později. Šestnáctistovku nahradil slavný motor B18 s objemem 1778 cm3, který dával 55 kW/4500 min-1, nebo 66 kW v 5000 otáčkách. Od té doby už měly tyto vozy i dvanáctivoltovou elektroinstalaci místo dřívější šestivoltové. Následně se výkonnější verze dostala až na 70 kW. Do srpna 1965 bylo vyrobeno 243.990 kusů typu PV544, rozhodně nešlo o komerční propadák. Historii předchůdce jsme se věnovali zde, existovaly také užitkové verze Duett řady 445.

Již v úvodu bylo zmíněno, že tato volva byla extrémně úspěšná v rallye, a to nejen na evropské půdě. Závodní oddělení vzniklo v roce 1959, v další sezóně vyhrál jeho pozdější šéf Gunnar Andersson vytrvalostní Gran Premio de Argentina o délce 4620 km. Seděl za volantem PV544 s motorem B16. I když se přesunul na manažerský post, závodění se mistr Evropy 1958 a poté i sezóny 1963 rozhodně nevzdal. Díky jeho snahám se do týmu dostali Carl-Magnus Skogh, Tom Trana a dokonce žena, Ewy Rosqvist.

Na Safari 1964 připravilo Volvo čtveřici bílých vozů. Motor B18 se chlubil 96 kW, vyztužené podvozky dostaly dvouplášťové přední tlumiče od Bilsteinu, kryty pohonné jednotky, převodovky i dvojice palivových nádrží, na přední nápravu pak kotoučové brzdy. Jenže dodávka vozů do Keni se kvůli stávce zpozdila a na trénink již nezbyl čas... Podle toho také dopadl výsledek. Přetěžkou soutěž na území Keni, Tanzanie a Ugandy přežilo jen 21 posádek z 94 na startu. Skogh sice pětidenní maraton dokončil jako jediný z týmu, ale bohužel po časovém limitu. Vyhráli Peter Hughes s Billem Youngem na Ford Cortina GT. Poškozený vůz typu PV544 Toma Trany (mimochodem mistra starého kontinentu v rallye téhož roku) zůstal v Keni.

V listopadu si ho u místního dealera Amazon Motors koupil na splátky tamní pilot Joginder Singh se šestiletými zkušenostmi, už předtím měl půjčený jiný stejného typu, se kterým jezdil lokální podniky a postupně jej upravoval. Tento druhý, dva roky starý a značně použitý exemplář spolu s bratrem Jaswantem dali dohromady a postavili se na start East African Safari v dubnu 1965. S jedničkou, kterou si vylosovali. První část legendární soutěže o délce 5 tisíc kilometrů byla tenkrát suchá, ale bratři Singhové se okamžitě ujali vedení, takže nemuseli polykat mračna prachu jako ostatní. V nejrychlejších místech jeli až devadesátkou, což vzhledem k přírodním podmínkám nebylo málo! Ve druhé etapě převládalo bahno, aby ne, asfalt pokrýval jen 300 km trati... Když na nezpevněném povrchu začala prokluzovat kola, Jaswant si stoupl na zadní nárazník vybavený madly a rozhoupal auto tak, že Joginder mohl jet pomalu dál.

Na cílovou rampu v Nairobi přijeli po pěti dnech první, jejich průměr se pohyboval okolo 65 km/h. Volvo si tak připomíná od slavného triumfu půl století. „Muži v turbanech“ jej dosáhli také s největším odstupem v historii této extrémní a drsné rallye. Druhou příčku obsadil Ian Jaffray, který dorazil do cíle o hodinu a 40 minut později. Joginderovi se od té doby říkalo „létající Sikh“.Ač se narodil 9. února 1932 v keňském Kerichu, rodina pocházela původem z Indie. Společnost Amazon Motors po skončení soutěže kupní smlouvu anulovala a bílý vůz s černou kapotou a blatníky mu věnovala. Dnes stále patří jeho rodině, byl kompletně zrestaurován, můžeme ho ovšem vidět v továrním muzeu Volva ve švédském Göteborgu. Kam byl zapůjčen.

Joginder Singh pokračoval ve své kariéře soutěžního pilota dále. Domácí Safari vyhrál ještě dvakrát, v letech 1974 a 1976. To už mu spolujezdce dělal David Doig a neseděli ve volvu, nýbrž v Mitsubishi Lancer 1600 GSR. Zemřel v 81 letech 20. října 2013 v Londýně.

JAKE.AUTO.CZ: Volvo PV544 (přehled všech článků)

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů

Začaly volby. Občané hlasují o tom, kdo nově zasedne do…

Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy

Rozpočtový deficit Spojených států v uplynulém fiskálním…

Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7 Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7

Podpora terorismu a výzvy k teroristickým činům mají v…

Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně

Hodnota kybernetické měny bitcoin dnes poprvé překročila…

 
Zdroj: Volvo Cars, Youtube

Štítky Volvo Video

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



Devadesátiletá historie Volva v sedmi minutách (video) Devadesátiletá historie Volva v sedmi minutách (video)

Kořeny Volva sice nesahají až do 19. století, ale i tak…

Volvo PV444 (1944-1958): Samonosný hrbáč slaví sedmdesátku Volvo PV444 (1944-1958): Samonosný hrbáč slaví sedmdesátku

U Volva se letos s oslavami roztrhl pytel. Po čtyřicátém…

 



 
Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Včera

Jednotka v měřítku 1:4 bohužel není funkční, přesto jde o fascinující práci. Její stavba trvala neuvěřitelných 220 hodin.




Blesk.cz

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty v kokpitu?!

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty…

Nejmenovaná britská letuška popsala skandální praktiky svých kolegyň. Čím dál víc stevardek si prý přivydělává…

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires' Conspiracy

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery…

Krev není voda. A geny nadějná detektivka Katrielle Layton rozhodně nezapře. Jejím otcem totiž není nikdo jiný…

 

iSport.cz

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali jsme jak žáčci

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali…

Vidíte ty záblesky šikovnosti, schopnost se nacpat pro gól. Drzost. Antonín Honejsek v sezoně odehrál 12 zápasů…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…