Volvo PV444 (1944-1958): Samonosný hrbáč slaví sedmdesátku

 

U Volva se letos s oslavami roztrhl pytel. Po čtyřicátém výročí zahájení produkce série 240/260 přicházejí na řadu další kulatiny. Model PV444 měl premiéru už před sedmdesáti lety.

Říkali mu „malé Volvo“, u našich západních sousedů se ale více vžila přezdívka „Buckelvolvo“. Prostě a jednoduše „hrbáč.“ PV444 a modernizovaný nástupce 544 si získaly všeobecnou oblibu a staly se synonymem severské automobilky. Tedy alespoň ve Skandinávii. To není marketing, nýbrž prostý fakt. Zkuste se zeptat Švéda kolem padesátky, co ho napadne první, když vyslovíte slovo „Volvo“ Řada 444 byla navíc prvním modelem značky se samonosnou karoserií, což pochopitelně pro mladého výrobce s jen osmnáctiletou historií znamenalo konstrukční přelom. Rozluštění typového označení bylo jednoduché: PV znamenalo osobní automobil („personvagen”), první čtyřka čtyřmístnou obsaditelnost a druhé dvojčíslí rok uvedení.

Poprvé byla představena veřejnosti 1. září 1944 v Královské tenisové hale ve Stockholmu. Akce se zúčastnili i tehdejší premiér a členové královské rodiny kromě samotného panovníka. Zatímco jinde stále zuřila světová válka, toho jména druhá, ve Švédsku byl díky jeho neutralitě klid. Jen výroba osobních aut prakticky ustala, takže souběžně prezentovaný model PV60 pocházel už z roku 1940. Na vývoj horké novinky měl však tým čtyřicítky lidí dostatek času, doslova několik let. Dřevěný model v životní velikosti byl však hotov až v březnu 1944. Černá maketa měla stříbrnou barvou namalované výřezy pro okna. Assar Gabrielsson a Gustaf Larson, zakladatelé společnosti, na ni kývli a dalším pracem i následnému zahájení výroby tedy nic nebránilo.

Jenže do něj bylo tehdy ještě daleko. Přesto měla automobilka rázem na stole během výstavy, maximálně krátce po ní na stole 2.300 závazných objednávek! Na to, že automobil mohli zájemci vidět pouze staticky, je to ohromující počet. Kromě toho se na akci každý den jeden (ještě neexistující) mezi návštěvníky losoval – a to jich přišlo dohromady skoro 148,5 tisíce... Poslat na linky nevyzkoušený prototyp je hazard, takže nejdříve musely logicky projít tvrdými testy. Teprve 3. února 1947 opustil továrnu první vůz určený pro zákazníky, skutečná sériová produkce pak byla spuštěna až v březnu. Assar Gabrielsson, tehdy plánoval, že nového Volva vznikne maximálně 8.000 kusů, později svůj odhad změnil na 12.000. A i tak byl považován za velkého optimistu, do té doby totiž vyrobili v Göteborgu maximálně dvě tisícovky od jednoho modelu. Pan Gabrielsson se údajně mýlil málokdy, ale tentokrát mu předpověď nevyšla – nakonec vše dopadlo jinak a mnohem, mnohem lépe.

Volvo PV444 se vyznačovalo velmi sympatickými baculatými tvary, jako inspirace určitě posloužily soudobé americké koráby. A hlavně jeho celokovová karoserie byla již prostá ocelového rámu, natožpak dřevěné kostry! Navíc se jednalo o první menší model značky, proto v úvodu zmíněná přezdívka. Vpředu umístěný konstrukčně zcela nový řadový čtyřválec, první pro značku s tyčkovým rozvodem OHV, poskytoval z objemu 1,4 l výkon 29 kW. I když podle optimistické normy SAE. Všechna auta první série (tzv. model A) byla černá se světle zelenými kovovými součástmi uvnitř. V říjnu 1950 narostl výkon motoru na 32 kW a o rovných pět let později až k hranici 38 kW. Na manuální převodovce s pouhými třemi stupni a pohonu zadních kol se ale neměnilo nic.

PV444 se vyváželo ve velkých počtech do USA. 15. srpna 1955 přistál první zkušební náklad vozů u kalifornských břehů. O rok později se prodej rozběhl naplno a Volvo se zakrátko v tomto americkém státě dostalo v odbytu mezi importéry na druhé místo. Co na tom, že od premiéry uplynulo již jedenáct let? Vývoj nebyl tak překotný jako dnes... Americké modely s dvěma dvojitými karburátory se mohly pochlubit navíc až 52 kW!

Řada 444 se vyráběla až do srpna 1958, pro předchozí modelový rok ještě dostala výkonnější motor 1,6 l. Kulatých volv se zrodilo v osmi sériích zhruba 200 tisíc, což znamenalo obrovský úspěch. Do října 1965 pak vznikal modernizovaný nástupce PV544, který si základní tvary karoserie zachoval. Měl však již celistvé čelní sklo, čtyřstupňovou převodovku a čtyřválec B16 vystřídal v srpnu 1962 větší B18, tedy s objemem 1,8 l. Šestivoltová elektroinstalace byla v rámci této modernizace nahrazena konečně dvanáctivoltovou. Vyráběl se také v kanadském Halifaxu. Celkem vyjelo na silnice 440 tisíc „hrbáčů“, abychom tedy byli přesní, 280 tisíc jich zůstalo doma ve Švédsku, 160 tisíc se vyvezlo do zahraničí.

Neměli bychom zapomínat ani na odvozené užitkové modely 445/210 a kombi Duett, které dostaly ocelový rám vmontovaný do karoserie a tuhou zadní nápravu s půleliptickými listovými pery. Tato ortodoxní konstrukce lépe vzdorovala většímu zatížení (i naprosto běžnému přetěžování) náklaďáčků a dodávek než modernější vinuté pružiny. Na čtvrt stovky externích karosářských specialistů však používalo ke svým výtvorům také levnější přírodní materiál: dřevo. Na podvozcích se stavěly nejen pick-upy, sanitky a černě lakované vozy pro úplně opačný druh podnikání, dokonce také kabriolety! Duetty existovaly se zaplechovanými i prosklenými boky. Od léta 1949 do února 1969 se vyrobilo takřka 101,5 tisíce čtyřkolových dělníků pro převážně těžkou a náročnou práci.

Psali jsme: Volvo PV544: Baculka slaví půlstoletí

Spolupracujeme s TipCars.com
Nemocnice hledají miliardy na kybernetickou bezpečnost Nemocnice hledají miliardy na kybernetickou bezpečnost

Evropské nařízení na podporu kybernetické bezpečnosti,…

Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste Chraňme si soukromí! Když Velký bratr pořád roste

Záměrně zveličované hrozby terorismu, extremismu a daňové…

Schulz SPD nepomohl. Zemské volby v Sársku jasně vyhrála strana kancléřky Merkelové Schulz SPD nepomohl. Zemské volby v Sársku jasně vyhrála strana kancléřky Merkelové

Zemské volby v západoněmeckém Sársku vyhrála podle…

 
Zdroj: Volvo Cars, archiv, Wikipedia
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 




Volvo si připomíná 50 let od vítězství PV544 v drsné rallye Safari Volvo si připomíná 50 let od vítězství PV544 v drsné rallye Safari

Volvo PV544 bylo následníkem typu PV444, prvního modelu…

Devadesátiletá historie Volva v sedmi minutách (video) Devadesátiletá historie Volva v sedmi minutách (video)

Kořeny Volva sice nesahají až do 19. století, ale i tak…

 



 
Motocyklová VC Kataru 2017: MotoGP vyhrál po boji s Doviziosem Maverick Viñales

Motocyklová VC Kataru 2017

Včera

V první GP letošní sezóny silničního motocyklového MS byli nejúspěšnější Maverick Viales (MotoGP), Franco Morbidelli (Moto2) a Joan Mir (Moto3).




Blesk.cz

Dívka (†4) zemřela mámě v náručí, srazilo ji auto a viníci utekli

Dívka (†4) zemřela mámě v náručí, srazilo ji auto a…

Violet-Grace Youens (†4) z anglického St Helens šla se svou babičkou ze školy, když obě přejel vůz Ford Focus.…

Útočník z Londýna nebyl „osamělý vlk“? Další muž skončil ve vazbě za plánování teroru

Útočník z Londýna nebyl „osamělý vlk“? Další muž…

Britská policie dál prošetřuje okolnosti středečního teroristického útoku v Londýně. Stále není úplně vyloučené,…

 

iSport.cz

Bitva o hokejové hvězdy vrcholí. Bez olympiády si NHL uškodí, hrozí Fasel

Bitva o hokejové hvězdy vrcholí. Bez olympiády si…

Apokalypsa ještě nenastala. Ale poslední vyjádření bosse NHL Garyho Bettmana ji připomněla. „Ze současného stavu…

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval fotbal. Máme o co hrát

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval…

Trenér fotbalové reprezentace Karel Jarolím si po vítězství 6:0 v utkání kvalifikace mistrovství světa na půdě…

 

Reflex.cz

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Uber po nehodě v USA stáhl všechny samořídící vozy

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber stáhl z provozu všechna svá samořízená auta. Učinil tak poté,…