Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Range Extender: Tři cesty k delšímu dojezdu elektromobilů

David Bureš
Diskuze (2)
Volvo začne příští rok testovat tři elektromobily s dojezdem prodlouženým na více než 1.000 km.

Volvo začne na začátku roku 2012 testovat tři elektromobily s prodlouženým dojezdem. Ač se vozy svým zpracováním liší, všechny mají mít dojezd více než 1.000 km, přičemž vypustí asi 50 g CO2 na 1 km jízdy. Projekt Range Extender je podporován Švédskou energetickou agenturou a Evropskou unií.

Všechny tři elektrické prototypy jsou doplněny tříválcovým spalovacím motorem, který doplňuje elektrický pohon na předních kolech. Tento tříválec je vybaven rekuperací brzdné energie a může spalovat benzín, nebo biopalivo E85.

První testovaný automobil je postaven na základech elektromobilu C30 Electric s 82kW elektromotorem, který je doplněn o benzinový tříválec o výkonu 45 kW umístěný pod podlahou zavazadlového prostoru. Objem palivové nádrže činí 40 l.

V základním módu je vůz poháněn elektromotorem, jakmile se však baterie vybijí, začne spalovací motor přes generátor dobíjet elektrickou energii. Jen na elektřinu ujede tato C30 asi 110 km.

Také druhý prototyp má za základ C30 Electric. Pod podlahou zavazadelníku je ale tentokrát umístěn silnější přeplňovaný tříválec o výkonu 140 kW. Jeho síla je přes šestistupňovou automatickou převodovku posílána na zadní kola.

Řidič může volit mezi několika jízdními módy. V tom základním vůz jede na elektřinu, a jakmile se baterie vybijí, začne pracovat spalovací motor. Ten může také ve stejnou chvíli dobíjet akumulátor. V městském módu spalovací motor dobíjí baterie přes 40kW generátor. A konečně ve sportovním módu pracují tříválec i elektromotor souběžně, aby poskytly co nejvyšší výkon.

Maximální výkon vozu činí 224 kW (300 k), což mu umožňuje zrychlit z 0-100 km/h za méně než 6 s. Dojezd vozu pouze na elektřinu je 75 km.

Základem třetího testovaného elektrického Volva je kombi V60. Díky většímu prostoru pod kapotou je zde umístěn jak 80kW elektromotor, tak přeplňovaný tříválec o výkonu 140 kW. Vešla se sem ale i automatická převodovka a 40kW generátor. Baterie našly své místo pod zavazadelníkem. Palivová nádrž má objem 45 l.

Do rychlosti 50 km/h vůz jede pouze na elektřinu, přičemž jsou baterie dobíjeny spalovacím motorem. Při vyšších rychlostech se automaticky sepne tříválec, který zároveň může dobíjet akumulátory. Ve sportovním módu pracují oba motory současně. Jen na elektřinu vůz ujede 50 km.

Volvo vyvíjí Range Extender, technologii prodlužující dojezd elektromobilů, v rámci projektu Evropské unie. Švédská energetická agentura vývoj podpořila grantem ve výši 10,8 milionů švédských korun (28,6 milionů korun). Samo Volvo říká, že Range Extender má snížit vypouštěné emise CO2 těchto aut, aniž by bylo postiženo jejich pohodlí, využitelnost a praktičnost.

Volvo letos začalo vyrábět C30 Electric. V plánu je vyrobit do konce tohoto roku přibližně 250 vozů, podle zájmu zákazníků to může být i více. Volvo C30 Electric bude zájemcům poskytováno formou leasingu v řadě evropských zemí, zájem však projevila například i Austrálie.

Volvo V60 má být od roku 2012 vyráběno naopak jako plug-in hybrid. Toto kombi má používat elektromotor o výkonu 52 kW a pětiválcový turbodiesel D5 s objemem 2,4 litru, který poskytuje největší výkon 158 kW (215 k) a točivý moment 440 Nm.

David Bureš
Diskuze (2)
Avatar - beibej
15. 7. 2011 17:29
Bez benzínu ani ránu
Tak to je řešení! Elektromobil na benzín. >:D No je vidět že sen o elektrickejch autech budem jěště nějakou dobu jen snít.
Avatar - eLzyx
15. 7. 2011 11:29
motor
odkud ten motor mají? Snad ne z vlastní produkce z tzv. Volvo Modular Engine konceptu - tj. že nejprve šestiválci "uřízli" jeden válec, vznikl z toho velice úspěšný pětiválec, kterému "uřízli" další válec, tak aby vznikl 4 válec ... ještě pár let a nebudou mít co řezat 8-s