Volvo S90 oficiálně: Pod kapotou čtyřválce a hybrid se 407 koňmi, debut v Detroitu (+videa)
Pro Volvo je představení nové vlajkové lodi velkým dnem, díky zmenšeným výstavním modelům a předčasně uniklým fotografiím ale nejsou tvary modelu S90 až tak překvapivé. Značka se při návrhu vozu řídila designovým trendem použitým už u druhé generace SUV XC90 a alespoň na fotografiích vypadá doslova nádherně. Koncepce palubní desky rovněž odpovídá XC90, a to včetně digitálního přístrojového štítu a vertikálně orientovaného tabletu infotainmentu.

Slavnostní odhalení Volva S90 proběhne dnes v 18:30 v Göteborgu, už nyní ale máme k dispozici desítky fotografií a kompletní technické údaje. Vzhledem k tomu, že vůz stejně jako SUV XC90 vyrostl na modulární platformě SPA (Scalable Product Architecture), se dala nabídka motorů už dříve snadno odvodit. Jde o dlouhozdvihové čtyřválce řady Drive-E včetně plug-in hybridu T8 Twin Engine o výkonu 300 kW (407 koní), které jsou až na verzi D4 párovány s automatickou osmistupňovou převodovkou Aisin. Základem je pohon předních kol (D4), silnější turbodiesel D5 a obě zážehové varianty mají hnaná všechna čtyři kola.
Oproti modelu XC90, ze kterého technika S90 de facto vychází, je tady ale jedna zásadní novinka – systém PowerPulse, který se váže ke vznětové verzi D5 s automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Spočívá ve dvoulitrovém zásobníku vzduchu, který je plněn pomocí kompresoru přímo ze vzduchového filtru. Cílem je dosažení co nejrychlejší odezvy motoru na sešlápnutí plynového pedálu díky přepouštění natlakovaného vzduchu sběrným potrubím přímo k menšímu ze dvou turbodmychadel (má proměnnou geometrii lopatek). Ve srovnání s XC90 by měly být reakce motoru živější, byť ani u SUV se díky dvojitému přeplňování turboefektu v podstatě nedočkáte. Práci systému vysvětluje následující video.

Volvo S90 - hlavní rozměry | |
Délka [mm] | 4963 |
Šířka [mm] | 1879 |
Výška [mm] | 1443 |
Rozvor [mm] | 2941 |
Rozchod vpředu [mm] | 1628 |
Rozchod vzadu [mm] | 1629 |
Objem kufru [l] | 500 |
„Volvo S90 udělalo dlouhý krok dopředu v oblasti jízdní dynamiky, výkonu a jízdního komfortu. Provedli jsme komplexní změny, díky nimž získá jízdní zážitek ve voze Volvo zcela nový rozměr ve smyslu preciznější odezvy, zábavného řízení a komfortu,“ řekl Peter Mertens, senior viceprezident oddělení pro výzkum a vývoj ve společnosti Volvo Cars.
Automobilka už v úvodu zmínila zajímavá technická řešení. Novinkou je například semiautonomní řízení využívající asistent pro jízdu v kolonách, který zásahy do řízení upravuje směr automobilu v rámci jízdního pruhu až do rychlosti 130 km/h. Díky rozšířené funkci systému City Safety umí S90 detekovat i velká zvířata – například losa, soba nebo koně. Zatím bylo možné City Safety využívat hlavně ve městě, kde úspěšně detekoval chodce a ostatní vozidla.

„S uvedením nového Volva XC90 jsme dali jasně najevo, o co se snažíme. Nyní jsme bez pochyb zaujali své pevné místo ve hře. S pomocí jedenáctimiliardové investice jsme během posledních pěti let nejen nastínili novým způsob, jak mohou být vozy Volvo vnímány, ale zároveň jsme také splnili své přísliby a nechali jsme ožít značku Volvo ve zcela nové podobě a formě,“ uvedl v tiskové zprávě prezident a generální ředitel společnosti Volvo Car Group Håkan Samuelsson.
Nové Volvo S90 se představí na autosalonu v Detroitu (probíhá od 11. do 24.ledna) a 1.dubna dojde ke spuštění systému objednávek. S prvním českým exemplářem se budou moci zákazníci svézt po letních prázdninách, informace o dalších dodávkách ale v tuto chvíli ještě nejsou k dispozici. V Ženevě se pak dočkáme praktičtějšího kombi V90, termín dodání na náš trh ale ještě není k dispozici.
Volvo S90 - technická data | ||||
Motor | D4 Drive-E | D5 Drive-E AWD | T6 AWD Drive-E | T8 Hybrid AWD |
Zdvihový objem [cm3] | 1969 | 1969 | 1969 | 1969 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 140/4250 | 173/400 | 235/5700 | 300/- |
Točivý moment [N.m/min] | 400/1750-2500 | 480/1750-2250 | 400/2200-5400 | 640/- |
Převodovka | 6M | 8A | 8A | 8A |
Max. rychlost [km/h] | 230 | 230 | neudáno | neudáno |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,2 | 7,3 | 5,8 | neudáno |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,1 | 5,1 | 7,3 | 1,9 |
U T8 AWD uvádíme systémový výkon, parametry spalovacího motoru odpovídají T6 AWD |