Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Trucks připomíná 25 let od premiéry první generace FH

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Společnost Volvo Trucks představila první generaci modelové řady FH v roce 1993 a prakticky okamžitě se tehdy dostavil obchodní úspěch.

Společnost Volvo Trucks odhalila novou generaci svých těžkých nákladních vozidel s označením FH koncem roku 1993, jako nástupce řady F. Novinka zaujala a u zákazníků uspěla především díky maximálnímu důrazu na komfort řidiče a revolučnímu řešení kabiny.

Pokud se jedná o image, ziskovost pro zákazníky a nabídku špičkového pracovního prostředí pro řidiče, považuje Claes Nilsson - prezident společnosti Volvo Trucks - model Volvo FH za „nosný“ model automobilky. Vybavuje si, že smělým představením modelu v roce 1993 začalo společnosti Volvo Trucks velmi úspěšné období.

„Ve vzduchu sice byla cítit vidina konce krize, ale přesto jsme se rozhodli, že musíme přijít s něčím velkým. Nakonec to byl obrovský úspěch. Model FH jsme představili v ten pravý čas - v období, kdy se ekonomika a dopravní trh začaly zase vzmáhat, jsme měli k dispozici ten nejpřitažlivější vozidlo,“ popisuje Claes Nilsson.

První verze měla zcela nový podvozek, díky jehož dynamičnosti bylo možné nabízet řešení pro různé typy přepravy. Vše bylo zaměřeno na dosažení co nejvyšší užitné hodnoty od pohonného ústrojí v podobě moderních vznětových šestiválců s objemu 12,1 až 16,1 l, přes motorovou brzdu Volvo až po aerodynamiku.

To, že je model Volvo FH první generace v době svého uvedení na trh opravdu výjimečný, bylo ale vidět především na jeho nově vyvinuté kabině. Ta díky důkladnému vývoji, jehož se mimo jiné účastnilo i 1500 profesionálních řidičů, nabízela skutečně komfortní pracoviště a zároveň i pohodlí při odpočinku.

Volvo FH bylo ve své původní podobě nabízeno až do roku 2001, kdy dorazilo s novým designem. Další výraznější proměnu přinesl rok 2008 a koncem léta roku 2012 dorazila nejnovější generace se zcela nově vyvinutou kabinou, která je na trhu dodnes.

Prakticky od svého představení patří Volvo FH ve své kategorii ke špičce v oblasti bezpečnosti. Zvláště pak pokud se jedná o pasivní bezpečnost - společnost Volvo Trucks byla vůbec první, kdo nabídnul nákladní vozidlo s airbagem (1995). V roce 1996 automobilka představila i systém ochrany proti podjetí zpředu (FUPS), o deset let dříve, než se tento prvek stal ze zákona povinným. Vývoj však neustal, trvá do dneška a výbava aktuálního modelu tak obsáhne i nejnovější systémy aktivní bezpečnosti.

Při návrhu podoby kabiny se kromě pohodlí řidiče kladl důraz také na bezpečnost. Během vývoje kabiny podrobila společnost Volvo Trucks vozidlo tisícům počítačově simulovaných nehod a přibližně stovce skutečných nárazových zkoušek.

Dveře a vzpěry, které pohlcují náraz, jsou vyrobeny z dvoufázové oceli. Panely karosérie se pak vyrábí z nejpevnější oceli, která je k dispozici. Zkrátka i sebemenší maličkosti exteriéru a interiéru se podařilo propojit tak, že z modelu Volvo FH dělají nejbezpečnější nákladní vozidlo, jaké společnost Volvo Trucks vůbec kdy dokázala vyrobit.

Z řady inovací, s nimiž vstoupilo Volvo FH na trh, si zvláštní zmínku zaslouží revoluční dvouspojková převodovka I-Shift. Tato převodovka je výhodná především pro regionální a dálkovou přepravu v kopcovitém terénu a na klikatých silnicích. Každá změna převodového stupně je přesně načasovaná a nedochází tak ke ztrátám výkonu ani točivého momentu. Tím se zvyšuje nejen pohodlí řidiče, ale i průměrná rychlost.

Pro stavebnictví a přepravu těžkých nákladů je ideální převodovka I-Shift s plazivými stupni. Umožňuje rozjet vozidlo z klidového stavu s nákladem o hmotnosti až 325 tun a jet rychlostí pouze 0,5 km za hodinu. Přesné manévrování s vozidlem v těžkém terénu je tak snazší.

Společnost Volvo Trucks u modelové řady FH věnuje velkou pozornost i snižování emisí výfukových plynu a spotřeby paliva. Nejrazantnější snížení přišlo v roce 2017 s představením modelu Volvo FH LNG. Ten může spalovat buď bioplyn (emise CO2 se v porovnání s naftou sníží až o 100 %), nebo zemní plyn (emise CO2 se v porovnání s naftou sníží o 20 %). Uvedené hodnoty uvádějí množství emisí vytvořených vlastním provozem vozidla a popisuje je parametr „tank-to-wheel“ (z nádrže ke kolům).

Volvo FH je jediným modelem, který se pyšní hned trojím oceněním „Nákladní vozidlo roku“ (roky 1994, 2000 a 2014) a téměř milionem prodaných kusů. Představení modelu v roce 1993 společnost Volvo Trucks doprovodila sloganem „Budoucnost začala“. Společnost je skálopevně přesvědčena, že tento slogan platí i po čtvrt století pro nový model Volvo FH.

Foto a video: Volvo Trucks

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)