31.5. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Převodovka Volvo I-Shift v toku času: Tři verze

 

Uvedení automatizované bezsynchronní převodovky Volvo I-Shift v roce 2001 odstartovalo v silniční dopravě převrat.

Převodovka Volvo Trucks nazvaná I-Shift bez synchronizace mezi jednotlivými převody bylo převratným řešením, přestože na trhu již existovaly sekvenční převodovky jiných výrobců. Švédský výrobce však nabídl automatickou změnu převodů s ozubenými soukolími bez spolupráce řidiče a synchronů sjednocujících rychlost otáčení jednotlivých ozubených kol. Vzniklo tak mimořádně rychlé řazení přinášející velké úspory času a nafty. Odhalení převodovky I-Shift bez synchronů mezi jednotlivými stupni doprovázelo premiéru třetí generace Volva FM/FH.

Získává si důvěru

Profesionální silniční doprava je jiný svět než obchod s osobními automobily. Dopravci z počátku třetího tisíciletí se na nové ústrojí používající přímo řazenou převodovku s elektromotory provádějící automatickou změnu stupňů bez synchronů dívali zpočátku nedůvěřivě. Převodovce I-Shift nezbývalo než přesvědčit dopravce, že provádí změnu převodů lépe než průměrný řidič.

V roce 2001 však na trhu už existovaly ústrojí nazvaná AMT (Automated Mechanical Transmissions - automatizované mechanické převodovky). Ty však byly založeny na ručně řazených převodovkách upravených tak, aby umožňovaly automatickou změnu převodů. Nebyly příliš spolehlivé a dopravci s nimi nebyli příliš spokojeni.

Volvo Trucks: Nová převodovka I-Shift s plazivými převody (+video)

Pro dálky

Prvním cílem společnosti Volvo Trucks se stala úprava I-Shiftu pro mezinárodní dopravu, aby motor při jízdě v nejrůznějších podmínkách udržoval optimální otáčky a docházelo k maximálnímu prodloužení životnosti pohonného ústrojí. Převodovka I-Shift s nejvyšším točivým momentem 2400 N.m se stala unikátní kombinací nekomplikované mechaniky spojené s elektronickým řízením. Byla dostupná k devíti- a třináctilitrovým motorům.

Již v roce 2002 bylo touto převodovkou vybaveno čtrnáct procent prodaných nákladních vozů Volvo. To svědčí o obrovském technickém pokroku I-Shiftu bez použití synchronů, protože jeho předchůdce převodovka Geartronic (první AMT převodovkou společnosti Volvo Trucks) našla uplatnění pouze u každého stého vozu Volvo Trucks.

K dalším výhodám převodovky I-Shift patří to, že ve srovnání s ostatními převodovkami na trhu řadí převodové stupně velmi rychle, není potřebný spojkový pedál a že je k dispozici software pro různé druhy provozu.

Zmenšení

Již v roce 2005 přišla na svět druhá generace převodovky I-Shift s novou konstrukcí přední a zadní části. Konkrétně se to týká předřazené dělicí převodovky a spojkového systému. Snaha směřovala na zkrácení celého ústrojí a přenos většího točivého momentu. Snížení hmotnosti ústrojí přineslo zvýšené užitečné zatížení vozidla. Od druhé generace byla převodovka I-Shift používaná i při stavebních pracích a pro dopravu v lesním průmyslu. Jedinou výjimku tvořil pohon všech kol, ke kterému I-Shift nebyl dostupný. Ve srovnání s dálkovou dopravou obdržela jiný software upravující strategii řazení. Díky přenosu většího točivého momentu zvládla spojenectví se šestnáctilitrovými motory v těžké dopravě.

Třetí vydání

S úpravou motorů pro emisní limit Euro V v roce 2009 souvisí i změny převodovky i-Shift přizpůsobené jinému průběhu točivého momentu motorů. Úpravy se tedy týkaly hardwaru i softwaru a pro stavební použití v modelu FMX. Přibyla velmi důležitá funkce pro vyhoupání při zapadnutí vozidla. Do té doby nebylo možné u automatizované převodovky rychle střídat krátkou dobu záběru a uvolnění pohonného řetězce, jak to dělají zkušení řidiči s přímo řazenými převodovkami pomocí spojkového pedálu při nutnosti rozhoupat vozidlo v prohlubni.

„Od počátku jsme vyvíjeli programy pro různé provozní podmínky a zákazníci si mohli vybírat. Každá nová generace přidala nové aplikace a nyní mohou být převodovkou I-Shift vybaveny dokonce i skutečně velmi těžké stavební nákladní vozy, jako je Volvo FMX,“ řekl Sven-Erik Tibb, manažer útvaru pohonných ústrojí a hybridních vozů společnosti Volvo.

Volvo I-Shift Dual Clutch: Dvě spojky

Strategie řazení automatizované převodovky dosáhla takové kvality, že I-Shift dokáže zajistit stejnou spotřebu paliva jako velmi zkušený dálkový řidič v odpočatém stavu. Ještě markantnější se začala jevit výhoda automatizované převodovky v těžkém terénu, kde proti přímému řazení nehrozí přetočení motoru nad dovolené otáčky a zároveň díky upravené strategii řazení motor zůstává ve výkonnostních otáčkách.

Od roku 2013 došlo k možnosti spojit převodovku i-Shift s predikativním tempomatem I-See, který na základě načtené topografie trati byť i jiným vozidlem upravuje strategii automatizovaného řazení za účelem co nejnižší spotřeby nafty.

Dvouspojka

Další prvenství si ústrojí I-Shift připsalo na podzim 2014, kdy byla odhalena dvouspojková verze Dual Clutch. Nic nemá společného s obyčejnými dvěma spojkovými talíři. Zde se jedná o ústrojí schopné řadit bez prodlevy, jak to známe například u osobních automobilů značky Volkswagen s převodovkou DSG.

Dual Clutch s dvojitou vstupní hřídelí a dvěma spojkami pro liché a sudé převodové stupně je schopen přenést točivý moment až 2600 N.m, což odpovídá motoru D13K Euro VI. Dvě hřídele jsou zasazené do sebe, takže mají stejný střed otáčení a jde o jednu plnou osu v druhé duté. To znamená, že lze zvolit dva rychlostní stupně současně. Při řazení převodovkou Dual Clutch nedochází k přerušení přenosu síly na kola, což je mimořádně výhodné zejména v kopcovitém terénu, ve kterém prodleva v řazení na vyšší stupeň způsobuje úbytek rychlosti a nárůst spotřeby.

S plazivkami

Také loňský rok byl pro automatizovanou převodovku I-Shift a nákladní automobilovou dopravu unikátní. Volvo Trucks představilo třetí verzi automatizované převodovky s plazivými stupni. U převodovky s jedním plazivým stupněm a přímým záběrem činí převodový poměr plazivého stupně 19:1, zatímco jednička používá převod 15:1. I-Shift C (Crawler) se dvěma plazivými stupni má extrémní převodový poměr 32:1, díky němuž mechanická převodovka dokáže z klidu rozjet na rovině až 325tunovou soupravu. Další dva plazivé stupně lze získat pro couvání s nejpomalejším převodem 37:1. Podle oblasti využití vozu lze zvolit převodovku I-Shift s jedním nebo dvěma plazivými stupni pro jízdu vpřed a dvěma plazivými stupni (nebo žádným) pro jízdu vzad. Převodovka I-Shift C nachází uplatnění u přepravy mimořádně těžkých nákladů.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Střelba ve Štrasburku si vyžádala jednoho mrtvého, další jsou zranění Střelba ve Štrasburku si vyžádala jednoho mrtvého, další jsou zranění

Po střelbě v centru Štrasburku je jeden mrtvý a tři…

Německý ministr hospodářství Altmaier zhoršil odhad růstu HDP Německý ministr hospodářství Altmaier zhoršil odhad růstu HDP

Hrubý domácí produkt (HDP) Německa se v letošním roce…

INFO.CZ: Iniciativa financovaná Googlem falšovala podpisy vydavatelů INFO.CZ: Iniciativa financovaná Googlem falšovala podpisy vydavatelů

Zpravodajský web Politico před několika dny zveřejnil…

Vysokorychlostní železniční trať mezi Prahou a Mnichovem je priorita pro Česko i Německo Vysokorychlostní železniční trať mezi Prahou a Mnichovem je priorita pro Česko i Německo

Ministerstvo dopravy považuje vysokorychlostní železniční…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Koncept Škoda Tudor byl vlastně hotovým autem. Do výroby se však nedostal Koncept Škoda Tudor byl vlastně hotovým autem. Do výroby se však nedostal

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá! Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá!

Škoda Scala má po premiéře. Zatímco vy jste si vůz…

 





 
Chcete Ford Bronco první generece jako nové? Není problém. Když máte dost peněz...

Chcete Ford Bronco první generece jako nové? Není problém. Když máte dost peněz...

Dnes 18:50

Původní americký vůz Ford Bronco se vyráběl v letech 1965 až 1977. Nyní si jej můžeme koupit opět jako nový.




Blesk.cz

Vánoce: Po čem ženy touží?

Vánoce: Po čem ženy touží?

Dárky mají pro ženy velkou důležitost a není radno je podceňovat. Víte, co si vaše dáma (maminka, manželka,…

Steam bude štědřejší, úspěšným vývojářům ponechá více peněz

Steam bude štědřejší, úspěšným vývojářům ponechá více peněz

Nové změny ve vybírání poplatků od vývojářů oznámil o víkendu největší online obchod s hrami Steam. Ze zisku z…

 

iSport.cz

Teskné Blues. Hráči se poprali na tréninku, kouč rváč měl radost

Teskné Blues. Hráči se poprali na tréninku, kouč…

St. Louis bez play off? Loňské fiasko a po šesti letech první neúčast silné organizace v bojích o Stanley Cup…

V Olomouci nehraje, Irák ho chce do boje o MS! Yunis už vyřizuje pas

V Olomouci nehraje, Irák ho chce do boje o MS! Yunis…

Velmi zajímavý příběh se rýsuje na Hané. Jakub Yunis, útočník Olomouce a někdejší český mládežnický…

 

Reflex.cz

OSN: O migrantech se bude psát jen dobře!

OSN: O migrantech se bude psát jen dobře!

Přes 150 zemí sdružených v OSN - světového uskupení, kde většinu tvoří reprezentanti nedemokratických režimů -…

Je libo krvavý nebo mandarinkový stromeček? Jak šel čas s Vánocemi v Bílém domě

Je libo krvavý nebo mandarinkový stromeček? Jak šel…

Od roku 1929 je v USA tradice, že o výzdobu vánočního stromečku se stará první dáma. A od roku 1961 každá první…