31.5. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Převodovka Volvo I-Shift v toku času: Tři verze

 

Uvedení automatizované bezsynchronní převodovky Volvo I-Shift v roce 2001 odstartovalo v silniční dopravě převrat.

Převodovka Volvo Trucks nazvaná I-Shift bez synchronizace mezi jednotlivými převody bylo převratným řešením, přestože na trhu již existovaly sekvenční převodovky jiných výrobců. Švédský výrobce však nabídl automatickou změnu převodů s ozubenými soukolími bez spolupráce řidiče a synchronů sjednocujících rychlost otáčení jednotlivých ozubených kol. Vzniklo tak mimořádně rychlé řazení přinášející velké úspory času a nafty. Odhalení převodovky I-Shift bez synchronů mezi jednotlivými stupni doprovázelo premiéru třetí generace Volva FM/FH.

Získává si důvěru

Profesionální silniční doprava je jiný svět než obchod s osobními automobily. Dopravci z počátku třetího tisíciletí se na nové ústrojí používající přímo řazenou převodovku s elektromotory provádějící automatickou změnu stupňů bez synchronů dívali zpočátku nedůvěřivě. Převodovce I-Shift nezbývalo než přesvědčit dopravce, že provádí změnu převodů lépe než průměrný řidič.

V roce 2001 však na trhu už existovaly ústrojí nazvaná AMT (Automated Mechanical Transmissions - automatizované mechanické převodovky). Ty však byly založeny na ručně řazených převodovkách upravených tak, aby umožňovaly automatickou změnu převodů. Nebyly příliš spolehlivé a dopravci s nimi nebyli příliš spokojeni.

Volvo Trucks: Nová převodovka I-Shift s plazivými převody (+video)

Pro dálky

Prvním cílem společnosti Volvo Trucks se stala úprava I-Shiftu pro mezinárodní dopravu, aby motor při jízdě v nejrůznějších podmínkách udržoval optimální otáčky a docházelo k maximálnímu prodloužení životnosti pohonného ústrojí. Převodovka I-Shift s nejvyšším točivým momentem 2400 N.m se stala unikátní kombinací nekomplikované mechaniky spojené s elektronickým řízením. Byla dostupná k devíti- a třináctilitrovým motorům.

Již v roce 2002 bylo touto převodovkou vybaveno čtrnáct procent prodaných nákladních vozů Volvo. To svědčí o obrovském technickém pokroku I-Shiftu bez použití synchronů, protože jeho předchůdce převodovka Geartronic (první AMT převodovkou společnosti Volvo Trucks) našla uplatnění pouze u každého stého vozu Volvo Trucks.

K dalším výhodám převodovky I-Shift patří to, že ve srovnání s ostatními převodovkami na trhu řadí převodové stupně velmi rychle, není potřebný spojkový pedál a že je k dispozici software pro různé druhy provozu.

Zmenšení

Již v roce 2005 přišla na svět druhá generace převodovky I-Shift s novou konstrukcí přední a zadní části. Konkrétně se to týká předřazené dělicí převodovky a spojkového systému. Snaha směřovala na zkrácení celého ústrojí a přenos většího točivého momentu. Snížení hmotnosti ústrojí přineslo zvýšené užitečné zatížení vozidla. Od druhé generace byla převodovka I-Shift používaná i při stavebních pracích a pro dopravu v lesním průmyslu. Jedinou výjimku tvořil pohon všech kol, ke kterému I-Shift nebyl dostupný. Ve srovnání s dálkovou dopravou obdržela jiný software upravující strategii řazení. Díky přenosu většího točivého momentu zvládla spojenectví se šestnáctilitrovými motory v těžké dopravě.

Třetí vydání

S úpravou motorů pro emisní limit Euro V v roce 2009 souvisí i změny převodovky i-Shift přizpůsobené jinému průběhu točivého momentu motorů. Úpravy se tedy týkaly hardwaru i softwaru a pro stavební použití v modelu FMX. Přibyla velmi důležitá funkce pro vyhoupání při zapadnutí vozidla. Do té doby nebylo možné u automatizované převodovky rychle střídat krátkou dobu záběru a uvolnění pohonného řetězce, jak to dělají zkušení řidiči s přímo řazenými převodovkami pomocí spojkového pedálu při nutnosti rozhoupat vozidlo v prohlubni.

„Od počátku jsme vyvíjeli programy pro různé provozní podmínky a zákazníci si mohli vybírat. Každá nová generace přidala nové aplikace a nyní mohou být převodovkou I-Shift vybaveny dokonce i skutečně velmi těžké stavební nákladní vozy, jako je Volvo FMX,“ řekl Sven-Erik Tibb, manažer útvaru pohonných ústrojí a hybridních vozů společnosti Volvo.

Volvo I-Shift Dual Clutch: Dvě spojky

Strategie řazení automatizované převodovky dosáhla takové kvality, že I-Shift dokáže zajistit stejnou spotřebu paliva jako velmi zkušený dálkový řidič v odpočatém stavu. Ještě markantnější se začala jevit výhoda automatizované převodovky v těžkém terénu, kde proti přímému řazení nehrozí přetočení motoru nad dovolené otáčky a zároveň díky upravené strategii řazení motor zůstává ve výkonnostních otáčkách.

Od roku 2013 došlo k možnosti spojit převodovku i-Shift s predikativním tempomatem I-See, který na základě načtené topografie trati byť i jiným vozidlem upravuje strategii automatizovaného řazení za účelem co nejnižší spotřeby nafty.

Dvouspojka

Další prvenství si ústrojí I-Shift připsalo na podzim 2014, kdy byla odhalena dvouspojková verze Dual Clutch. Nic nemá společného s obyčejnými dvěma spojkovými talíři. Zde se jedná o ústrojí schopné řadit bez prodlevy, jak to známe například u osobních automobilů značky Volkswagen s převodovkou DSG.

Dual Clutch s dvojitou vstupní hřídelí a dvěma spojkami pro liché a sudé převodové stupně je schopen přenést točivý moment až 2600 N.m, což odpovídá motoru D13K Euro VI. Dvě hřídele jsou zasazené do sebe, takže mají stejný střed otáčení a jde o jednu plnou osu v druhé duté. To znamená, že lze zvolit dva rychlostní stupně současně. Při řazení převodovkou Dual Clutch nedochází k přerušení přenosu síly na kola, což je mimořádně výhodné zejména v kopcovitém terénu, ve kterém prodleva v řazení na vyšší stupeň způsobuje úbytek rychlosti a nárůst spotřeby.

S plazivkami

Také loňský rok byl pro automatizovanou převodovku I-Shift a nákladní automobilovou dopravu unikátní. Volvo Trucks představilo třetí verzi automatizované převodovky s plazivými stupni. U převodovky s jedním plazivým stupněm a přímým záběrem činí převodový poměr plazivého stupně 19:1, zatímco jednička používá převod 15:1. I-Shift C (Crawler) se dvěma plazivými stupni má extrémní převodový poměr 32:1, díky němuž mechanická převodovka dokáže z klidu rozjet na rovině až 325tunovou soupravu. Další dva plazivé stupně lze získat pro couvání s nejpomalejším převodem 37:1. Podle oblasti využití vozu lze zvolit převodovku I-Shift s jedním nebo dvěma plazivými stupni pro jízdu vpřed a dvěma plazivými stupni (nebo žádným) pro jízdu vzad. Převodovka I-Shift C nachází uplatnění u přepravy mimořádně těžkých nákladů.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Američané poslali bombardéry a bojové stíhačky ke KLDR, chtějí demonstrovat sílu Američané poslali bombardéry a bojové stíhačky ke KLDR, chtějí demonstrovat sílu

Mezinárodním vzdušným prostorem nad mořem u východního…

Netradiční závod. Automobiloví veteráni zdolali kopec pod Cukrákem, podívejte se Netradiční závod. Automobiloví veteráni zdolali kopec pod Cukrákem, podívejte se

Jízda o pohár Elišky Junkové Zbraslav-Jíloviště se…

Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu

V Severní Koreji bylo zaznamenáno zemětřesení o síle 3,4…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Luxusní a ještě luxusnější. Audi Q8 a Lamborghini Urus přistiženy v Itálii Luxusní a ještě luxusnější. Audi Q8 a Lamborghini Urus přistiženy v Itálii

Trojici důkladně zamaskovaných prototypů, případně…

 





 
Rychlé Fordy v Mostě: Mustangy, ještě silnější Mustangy a speciální Focus RS

Rychlé Fordy v Mostě: Mustangy a speciální Focus RS

Včera

Byl jsem si v Mostě zajezdit s hodně pestrou partičkou od Fordu. Zábava to byla velká!




Blesk.cz

Zoufalý Pomeje bojující s rakovinou hrtanu: Musí čekat další týden!

Zoufalý Pomeje bojující s rakovinou hrtanu: Musí…

Podstoupil 33 ozařování, měl krk spálený do masa, kvůli bolestem nemohl pozřít ani sousto. Teď se Jiří Pomeje…

Snoubenci nafotili sérii sexy fotografií: Okamžitě se stali terčem posměchu i obdivu

Snoubenci nafotili sérii sexy fotografií: Okamžitě…

Tyhle snímky miluje celý internet! Snoubenci Stephanie a Arryn požádali svou kamarádku a fotografku Briu Terry,…

 

iSport.cz

Výhru Realu vystřelil Ceballos, Barceloně pomohly vlastní góly

Výhru Realu vystřelil Ceballos, Barceloně pomohly…

Ve šlágru šestého kola španělské ligy fotbalisté Atlética Madrid porazili 2:0 Sevillu a posunuli se na druhé…

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia remizovala ve Zlíně

SESTŘIHY: Výhru slaví Plzeň i Olomouc, Slavia…

Fotbalisté Slavie získali ligový rekord v neporazitelnosti, ve Zlíně ale brali jen bod za remízu 1:1. Další…

 

Reflex.cz

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New Yorku 80. let

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New…

V dnešní době navštíví nejproslulejší náměstí New Yorku přes 130 milionů turistů ročně. Stojí tu obří obchod s…

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

„Marino, slyšíte mne? Přijedete pro nás?“ snažím se z Moskvy dovolat do kláštera na Solovecké ostrovy…