31.5. 2017 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Převodovka Volvo I-Shift v toku času: Tři verze

 

Uvedení automatizované bezsynchronní převodovky Volvo I-Shift v roce 2001 odstartovalo v silniční dopravě převrat.

Převodovka Volvo Trucks nazvaná I-Shift bez synchronizace mezi jednotlivými převody bylo převratným řešením, přestože na trhu již existovaly sekvenční převodovky jiných výrobců. Švédský výrobce však nabídl automatickou změnu převodů s ozubenými soukolími bez spolupráce řidiče a synchronů sjednocujících rychlost otáčení jednotlivých ozubených kol. Vzniklo tak mimořádně rychlé řazení přinášející velké úspory času a nafty. Odhalení převodovky I-Shift bez synchronů mezi jednotlivými stupni doprovázelo premiéru třetí generace Volva FM/FH.

Získává si důvěru

Profesionální silniční doprava je jiný svět než obchod s osobními automobily. Dopravci z počátku třetího tisíciletí se na nové ústrojí používající přímo řazenou převodovku s elektromotory provádějící automatickou změnu stupňů bez synchronů dívali zpočátku nedůvěřivě. Převodovce I-Shift nezbývalo než přesvědčit dopravce, že provádí změnu převodů lépe než průměrný řidič.

V roce 2001 však na trhu už existovaly ústrojí nazvaná AMT (Automated Mechanical Transmissions - automatizované mechanické převodovky). Ty však byly založeny na ručně řazených převodovkách upravených tak, aby umožňovaly automatickou změnu převodů. Nebyly příliš spolehlivé a dopravci s nimi nebyli příliš spokojeni.

Volvo Trucks: Nová převodovka I-Shift s plazivými převody (+video)

Pro dálky

Prvním cílem společnosti Volvo Trucks se stala úprava I-Shiftu pro mezinárodní dopravu, aby motor při jízdě v nejrůznějších podmínkách udržoval optimální otáčky a docházelo k maximálnímu prodloužení životnosti pohonného ústrojí. Převodovka I-Shift s nejvyšším točivým momentem 2400 N.m se stala unikátní kombinací nekomplikované mechaniky spojené s elektronickým řízením. Byla dostupná k devíti- a třináctilitrovým motorům.

Již v roce 2002 bylo touto převodovkou vybaveno čtrnáct procent prodaných nákladních vozů Volvo. To svědčí o obrovském technickém pokroku I-Shiftu bez použití synchronů, protože jeho předchůdce převodovka Geartronic (první AMT převodovkou společnosti Volvo Trucks) našla uplatnění pouze u každého stého vozu Volvo Trucks.

K dalším výhodám převodovky I-Shift patří to, že ve srovnání s ostatními převodovkami na trhu řadí převodové stupně velmi rychle, není potřebný spojkový pedál a že je k dispozici software pro různé druhy provozu.

Zmenšení

Již v roce 2005 přišla na svět druhá generace převodovky I-Shift s novou konstrukcí přední a zadní části. Konkrétně se to týká předřazené dělicí převodovky a spojkového systému. Snaha směřovala na zkrácení celého ústrojí a přenos většího točivého momentu. Snížení hmotnosti ústrojí přineslo zvýšené užitečné zatížení vozidla. Od druhé generace byla převodovka I-Shift používaná i při stavebních pracích a pro dopravu v lesním průmyslu. Jedinou výjimku tvořil pohon všech kol, ke kterému I-Shift nebyl dostupný. Ve srovnání s dálkovou dopravou obdržela jiný software upravující strategii řazení. Díky přenosu většího točivého momentu zvládla spojenectví se šestnáctilitrovými motory v těžké dopravě.

Třetí vydání

S úpravou motorů pro emisní limit Euro V v roce 2009 souvisí i změny převodovky i-Shift přizpůsobené jinému průběhu točivého momentu motorů. Úpravy se tedy týkaly hardwaru i softwaru a pro stavební použití v modelu FMX. Přibyla velmi důležitá funkce pro vyhoupání při zapadnutí vozidla. Do té doby nebylo možné u automatizované převodovky rychle střídat krátkou dobu záběru a uvolnění pohonného řetězce, jak to dělají zkušení řidiči s přímo řazenými převodovkami pomocí spojkového pedálu při nutnosti rozhoupat vozidlo v prohlubni.

„Od počátku jsme vyvíjeli programy pro různé provozní podmínky a zákazníci si mohli vybírat. Každá nová generace přidala nové aplikace a nyní mohou být převodovkou I-Shift vybaveny dokonce i skutečně velmi těžké stavební nákladní vozy, jako je Volvo FMX,“ řekl Sven-Erik Tibb, manažer útvaru pohonných ústrojí a hybridních vozů společnosti Volvo.

Volvo I-Shift Dual Clutch: Dvě spojky

Strategie řazení automatizované převodovky dosáhla takové kvality, že I-Shift dokáže zajistit stejnou spotřebu paliva jako velmi zkušený dálkový řidič v odpočatém stavu. Ještě markantnější se začala jevit výhoda automatizované převodovky v těžkém terénu, kde proti přímému řazení nehrozí přetočení motoru nad dovolené otáčky a zároveň díky upravené strategii řazení motor zůstává ve výkonnostních otáčkách.

Od roku 2013 došlo k možnosti spojit převodovku i-Shift s predikativním tempomatem I-See, který na základě načtené topografie trati byť i jiným vozidlem upravuje strategii automatizovaného řazení za účelem co nejnižší spotřeby nafty.

Dvouspojka

Další prvenství si ústrojí I-Shift připsalo na podzim 2014, kdy byla odhalena dvouspojková verze Dual Clutch. Nic nemá společného s obyčejnými dvěma spojkovými talíři. Zde se jedná o ústrojí schopné řadit bez prodlevy, jak to známe například u osobních automobilů značky Volkswagen s převodovkou DSG.

Dual Clutch s dvojitou vstupní hřídelí a dvěma spojkami pro liché a sudé převodové stupně je schopen přenést točivý moment až 2600 N.m, což odpovídá motoru D13K Euro VI. Dvě hřídele jsou zasazené do sebe, takže mají stejný střed otáčení a jde o jednu plnou osu v druhé duté. To znamená, že lze zvolit dva rychlostní stupně současně. Při řazení převodovkou Dual Clutch nedochází k přerušení přenosu síly na kola, což je mimořádně výhodné zejména v kopcovitém terénu, ve kterém prodleva v řazení na vyšší stupeň způsobuje úbytek rychlosti a nárůst spotřeby.

S plazivkami

Také loňský rok byl pro automatizovanou převodovku I-Shift a nákladní automobilovou dopravu unikátní. Volvo Trucks představilo třetí verzi automatizované převodovky s plazivými stupni. U převodovky s jedním plazivým stupněm a přímým záběrem činí převodový poměr plazivého stupně 19:1, zatímco jednička používá převod 15:1. I-Shift C (Crawler) se dvěma plazivými stupni má extrémní převodový poměr 32:1, díky němuž mechanická převodovka dokáže z klidu rozjet na rovině až 325tunovou soupravu. Další dva plazivé stupně lze získat pro couvání s nejpomalejším převodem 37:1. Podle oblasti využití vozu lze zvolit převodovku I-Shift s jedním nebo dvěma plazivými stupni pro jízdu vpřed a dvěma plazivými stupni (nebo žádným) pro jízdu vzad. Převodovka I-Shift C nachází uplatnění u přepravy mimořádně těžkých nákladů.

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Výroky o holokaustu hýbají Polskem, premiér Morawiecki za něj připsal odpovědnost Židům Výroky o holokaustu hýbají Polskem, premiér Morawiecki za něj připsal odpovědnost Židům

Polský premiér Mateusz Morawiecki dnes vyvolal pobouření,…

Agentura Fitch zlepšila rating Řecku, především díky rostoucí ekonomice Agentura Fitch zlepšila rating Řecku, především díky rostoucí ekonomice

Mezinárodní ratingová agentura Fitch Ratings zlepšila…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
BMW setřelo ochránce přírody: Vaše emisní testy jsou bezvýznamné! BMW setřelo ochránce přírody: Vaše emisní testy jsou bezvýznamné!

V prosinci minulého roku světem proletěla zpráva o…

 





 
Dakarský speciál Mitsubishi Pajero oslavil 30 let a zamířil do dražby. Cena je překvapivě nízká

Dakarský speciál Mitsubishi Pajero oslavil 30 let a zamířil do dražby. Cena je překvapivě nízká

Včera

Hodně unikátní kousek nabídla před pár dny aukční společnost Bring a Trailer.




Blesk.cz

Google rozšiřuje univerzální sdílení. Teď už to umí i fotky

Google rozšiřuje univerzální sdílení. Teď už to umí i fotky

Google testuje App Messaging Preview API již nějakou tu dobu, zatím se ale nedostalo z uzavřeného testování. Od…

Česko vydatně zasype sníh. Na Šumavě ho napadá až 15 centimetrů

Česko vydatně zasype sníh. Na Šumavě ho napadá až 15…

V České republice začne v sobotu odpoledne od jihozápadu sněžit. V jižní polovině území může do nedělního…

 

iSport.cz

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

KOMPLETNÍ TELEVIZNÍ PROGRAM | Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartovaly v pátek 9. února 2018…

Smutek zlaté šampionky Ledecké. Musí vynechat sjezd kvůli kolizi programu

Smutek zlaté šampionky Ledecké. Musí vynechat sjezd…

Triumf na lyžích a zpět na „své“ prkno. Ester Ledecká si ještě nevydechla po zlatém super-G a už chce zase zpět…

 

Reflex.cz

Revoluce v medicíně zvaná BonoFill: Izraelská firma vypěstovala lidské kosti v laboratoři

Revoluce v medicíně zvaná BonoFill: Izraelská firma…

Izraelská biotechnologická společnost Bonus BioGroup právě vkročila do druhého kola testů klinické studie,…

Nenechte si ujít: Česko vs. Švýcarsko. Reflex bude komentovat zápas našich hokejistů na olympiádě

Nenechte si ujít: Česko vs. Švýcarsko. Reflex bude…

Předvedou naši borci dostatečně kultivovaný výkon? Budou si na střídačce a trestné lavici číst knihy? Zápas…