Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo volá po standardizaci dobíjení elektromobilů

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (12)
Společnost Volvo Cars vyzývá automobilový průmysl ke standardizaci dobíjení elektřinou poháněných automobilů.

Na podporu úsilí o zavedení standardizovaného systému nabíjení se automobilka Volvo Cars rozhodla založit asociaci investorů Charging Interface Initiative, jejímž smyslem je zavést kombinovaný nabíjecí systém (CCS) jako standard pro všechna vozidla poháněná elektrickou energií z akumulátoru.

Automobilka Volvo Cars chce být jedním z předních výrobců hybridních a elektrických vozů. V souvislosti s tím oficiálně potvrdila, že hodlá nabídnout plug-in hybridní verze pro všechny své nové modely, které mají v následujících letech nahradit stávající portfolio. V roce 2019 pak má být představen čistý elektromobil, který má stát na modulární platformě SPA.

Pro podporu stále rostoucí popularity elektromobilů a k usnadnění plného přijetí těchto nových technologií zákazníky je podle Petera Mertense, senior viceprezident oddělení výzkumu a vývoje automobilky, nutné nabídnout jednoduchou, standardizovanou, rychlou a globálně fungující infrastrukturu pro nabíjení elektrických vozů.

„Vzhledem ke klesajícím nákladům na výrobu akumulátorů, k jejich vyšší kvalitě a k budování potřebné infrastruktury vidíme, že je posun směrem k plně elektrickým vozům již v plném proudu,“ prohlásil Peter Mertens. „Nicméně ačkoliv jsme připraveni z technologického hlediska, infrastruktura pro nabíjení vozů není dostačující. Aby naši zákazníci nemuseli mít z elektromobilů obavy, je třeba zavést celosvětově standardizovaný systém nabíjení.“

Díky kombinovanému nabíjecímu systému, umožňujícímu normální a rychlé nabíjení, má dostat vlastnictví elektromobilů výrazně praktičtější a pohodlnější rozměr. Což platí především pro městské prostředí, které je pro jejich využití ideální.

Jedná se o systém, který nabízí jak jednofázové, tak i rychlé třífázové nabíjení prostřednictvím střídavého proudu o maximálním výkonu 43 kW a také pomocí stejnosměrného proudu o maximálním výkonu 200 kW, který bude v budoucnu možné zvýšit až na 350 kW a to vše v rámci jediného systému.

Asociace Charging Interface Initiative je v současné době ve fázi zjišťování požadavků v závislosti na různých normách a certifikacích pro využívání této technologie automobilkami po celém světě.

Peter Mertens k současnému stavu infrastruktury pro dobíjení elektromobilů uvedl, že chybějící standard je jednou z hlavních překážek pro jejich větší rozšíření v nabídce automobilek i mezi zákazníky.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (12)
Avatar - jozephko
10. 3. 2016 19:38
Zatiaľ je asi príliš skoro na štandard
Myslím si, že by zatiaľ bolo predčasné uvádzať jeden jediný štandard v čase, keď ešte nie je vôbec vyjasnené, aký spôsob nabíjania by bol najefektívnejší. Budúcnosť vidím v bezkontaktnom, resp. bezkáblovom dobíjaní, najlepšie zospodu vozidla + samozrejme pre núdzové prípady aj klasickou zásuvkou. Podobne ako to funguje u mobilných telefónov.
Lenže zatiaľ to bezkáblové dobíjanie je len vo vývoji a každá automobilka si to predstavuje trochu inak.
Mimochodom náklady na bezkáblové nabíjanie by mohli byť rádovo nižšie ako pri klasických stojanoch. Pretože stojan by tam vôbec nebol, jediná vec by bola na zemi - kruh alebo iný tvar, ktorým by sa indukčne elektromobil napájal. Ako displej a súčasne ovládací panel by slúžil infotainment na palube vozidla.
Asi najzložitejší problém pri tom bezkáblovom dobíjaní je, čo by sa malo približovať k čomu: či by sa z auta mal vysunúť nejaký protikus, ktorý sa dotkne dobíjacieho miesta na zemi, alebo by sa tento protikus mal naopak vysunúť z vozovky. Čím menšia je totiž medzera, tým sú prirodzene nižšie straty pri dobíjaní. Takže podľa mňa treba najskôr vyriešiť toto a potom zavádzať nejaké štandardy.
Ale aj pri káblovom nabíjaní je dôležité, či nabíjacie zásuvky budú na boku vozidla alebo vpredu, resp. vzadu. Efektívnejšie sa mi zdá, keby boli zásuvky vpredu. Stačí si predstaviť, ako parkujú autá pri nákupných centrách. Neviem si dosť dobre predstaviť, ako by tam mohli fungovať dobíjacie stanice, ak by autá mali zásuvky na boku vozidla.
10. 3. 2016 18:36
Re: "nestandard"
Proč bys v EU používal cokoli jiného než Mennekes? Pokud si to nerozmysleli, tak je stejně do budoucna zakázané stavět cokoli jiného. Jediným důvodem, který mě teď napadá, je podpora elektromobilů, které Mennekes nepodporují a místo toho podporují například CHAdeMO (Leaf je myslím takový případ), jde však podle mne o vyhozené peníze (protože to nemá budoucnost). Lepší by bylo mít pro takové elektromobily adaptér.
10. 3. 2016 18:34
Re: "nestandard"
Asi máš pravdu. Já osobně bych chtěl elektro hned a nabíjel bych doma, protože se stejně většinou pohybuju "okolo komína".
10. 3. 2016 18:04
Re: "nestandard"
cena se ma srovnat okolo roku 2020, tedy ze EV bude obdobne drahe jako podobne vybavenej ropak, problem pak muze nastat prave s tou zanedbanou infrastrukturou, prodat v CR treba 10 tisic Ev za rok nebude as takovej problem, ale postavit za ten rok treba 200-500 rychlo-dobijecich mist problem bude, zaprve nikdo tak rychle nedoda potrebne stojany a zadruhe vystavba neni otazka mesice, ale v tom nejlepsim pripade se jedna o rok, holt ono to neni jen otom vybrat si mistecko a danej stojan tam slozit, v te krasne birokracii je to holt na minimalne 12 mesicu pokud vse jde jak ma, a to vetsinou nejde, zaridit vse potrebne aby se tam natahla sit, projekt prosel stavebnim rizenim, schvalovanim a ziskanim vsech povoleni, atd... atd..., je to docela peklo
10. 3. 2016 17:59
Re: "nestandard"
dostali na to dotaci, takze by s tim meli neco delat ;-) a Ev je v CR cca tisic