Volvo XC 90 D5 – Světoběžník

Volvo XC 90 D5 – Světoběžník

 
 

Vždy když potkám na cestách velký tahač Volvo s prostornou budkou a nápisem Globetrotter, říkám si, jaké to asi je cestovat po Evropě a spoléhat přitom na zázemí, které posádkám poskytuje stroj s romantickým označením Světoběžník.

Jestliže mají trucky Volvo alespoň něco z komfortu a trakčních schopností testované XC 90 D5, musí to být nejen práce, ale sem tam i příjemná zábava…

Volvo XC 90 není na trhu žádným nováčkem a v době testu se na český trh dostala dokonce i inovovaná verze pro rok 2007. Námi testovaný exemplář nesl ještě visačku modelového roku 2006, takže v naší galerii několik málo viditelných rozdílů vůbec nenajdete. Předmětem našeho zájmu je tentokrát přeplňovaný vznětový pětiválec common-rail vlastní konstrukce Volvo, který před několika lety vystřídal dlouhá léta přebírané turbodieselové motory z produkce konkurenčních automobilek. Aktuální a pro modelovou řadu XC 90 také jediné provedení o výkonu 136 kW je důstojným představitelem motorů rozvíjejících vynález Rudolfa Diesela. Turbodiesel Volvo je vedle této výkonové varianty dodáván do modelových řad S 60, V70 také ve verzích s 93 kW a 120 kW. Tu poslední jmenovanou jsme před třemi lety vyzkoušeli při prvním testu XC 90 s označením D5. Minulé léto jsme velké severské SUV testovali s novým zážehovým osmiválcem Yamaha o výkonu 232 kW.

D5 to není jen dálnice…

obrázek [300 x 244] …ale také kód, přidělený vrcholné vznětové motorizaci značky Volvo. Netradiční pětiválcová konstrukce má být kompromisem mezi kultivovaností šestiválce a zástavbovými možnostmi, které nabízí čtyřválec. Konkurenční SUV obvykle běžně nabízejí šest válců, o některých vznětových osmiválcích ani nemluvě, takže jsme byli zvědaví, zda se tento psychologický handicap někde projeví. Subjektivní dojem z projevu motoru krátce po studeném startu je velmi dobrý. Hluk ani vibrace nejsou příliš patrné, přenos třesů do volantu nebo řadící páky se nekoná. Motor se ozývá odkudsi z útrob zaoceánské jachty, kterou se právě snažíte osedlat.

obrázek [300 x 227] Dvacetiventilový pětiválec se ochotně sbírá k podávání jízdních výkonů již od nízkých otáček, přičemž nástup síly je plynulý a kolem 1800 ot./min již dostatečný k tomu, aby bylo možné s vozem překonávat i velká stoupání při běžných cestovních rychlostech, ale přitom s minimální spotřebou paliva. Tomu je přizpůsobena volba převodů šestistupňové rychlostní skříně, takže stokilometrovou rychlost lze provozovat na třetí (s 4100 ot./min), čtvrtý (2900 ot./min), pátý (2250 ot./min) i šestý převodový stupeň (1850 ot./min), předpisové dálniční stotřicítce odpovídá příznivých asi 2400 ot./min, pokud máte zařazen nejvyšší stupeň. Největší točivý moment motoru 400 Nm se nachází v úzkém rozmezí 2000 až 2750 ot./min, ale jak jsme již uvedli, průběh točivého momentu je plynulý bez výrazného propadu v nejvyšších otáčkách. Motor lze používat i v oblasti sahající k pěti tisícům ot./min.

Dnes již trochu netypickým projevem turbodieselu je výrazně slyšitelný zvuk roztáčejícího se turbodmychadla, který zřejmě nezastaví (vzhledem k vyšším frekvencím) ani mohutné vrstvy tlumícího materiálu, obklopující napříč uložený agregát.

Dynamika jízdy

…je ve srovnání s dříve testovanou 120 kW verzí podstatně lepší a pro běžnou jízdu naprosto dostačující, ale v přímém srovnání s německými megadiesely Audi (3.0 TDI 171 kW), BMW (3.0d 160 kW) nebo Mercedes-Benz (ML 320 CDI 165 kW, ML 420 CDI dokonce 225 kW) je nabídka Volva spíše skromnější, zaměřená na řidiče vyznávající klidnou jízdu s občasným zapojením všech koní pod kapotou pro rychlé a bezpečné předjíždění. Silnou stránkou je díky šesti převodovým stupňům pružné zrychlování, které řidiči dělá na čtvrtý, pátý, ale i šestý převodový stupeň jen radost. Pokud si pohrajete s mohutnou hlavicí řadicí páky převodovky a jste při tom dostatečně rychlí, mělo by se na rychloměru objevit 100 km/h již za méně než 10 sekund po rozjezdu. Během této doby si uvědomíte jak sílu motoru, tak i více než 2 tuny pohotovostní hmotnosti, které je třeba spolu s posádkou urychlit. Není divu, že to, jestli jste naložení nebo prázdní se na dynamice jízdy prakticky vůbec neprojevuje. U vozu těchto rozměrů a s takto prostorným interiérem bychom však očekávali více než 482 kg užitečného zatížení vozu.

Pětiválec je nejen nejméně výkonným motorem v aktuální nabídce modelové řady, ale je současně také tím nejlevnějším modelem XC 90, jaký se u nás nabízí. Kombinovaná spotřeba má podle údaje výrobce dosahovat 8,2 litrů na 100 km jízdy. My jsme dokázali mimo město při rozumné jízdě po silnicích první třídy udržovat vysoký rychlostní průměr s necelými sedmi litry nafty na 100 km jízdy, ve městě se odběr zvýšil přibližně na 12 l /100 km a při konstantní dálniční stotřicítce lze cestovat s desetilitrovou spotřebou. Logickým důsledkem toho všeho je skutečnost, že tuto motorizaci volí 85% zákazníků v České republice.

Devadesátka

obrázek [300 x 252] …je model s nejvyšší číslicí, jakou Volvo dnes ve své nabídce má. Nový model S80 je pochopitelně komfortnější a rychlejší, jenže majestát a elegance XC 90 se může utkávat i s obvykle dražšími a výkonnějšími SUV z Německa. Posádka Volva, ať již jezdí po evropských nebo severoamerických silnicích, může využívat až neskutečně objemný interiér, který připomíná svými rozměry nejeden automobil třídy MPV. Zacílení na americkou klientelu je zřejmé z nastavení podvozku, který se musí obejít bez pokrokového elektronicky řízeného vzduchového odpružení. Přesto tento dvoutunový automobil s noblesou překonává nejen nástrahy českých silnic a dálnic, ale dokáže s veškerým komfortem vyžehlit i polní a lesní cesty, na kterých se uplatní elektricky řízená mezinápravová spojka Haldex. Zatímco podélná dynamika patří k vysokému průměru této kategorie automobilů, při jízdě do zatáček vás Volvo nutí zpočátku jezdit opatrně a poměrně pomalu. Pud sebezáchovy řidiči obvykle nedovolí opakovat několik výrazných náklonů karoserie velkého Volva za sebou. Při takových manévrech si rychle uvědomíte, že pohybující se 2 tuny položené vysoko nad zemí nemusí být tak snadno ovladatelné jako v případě osobních vozů. Velmi silný účinek posilovače řízení navíc nedává příliš informací o tom, jak jsou na tom právě přední kola s adhezí, takže hledání limitů a schopností tohoto vozu trvá déle.

obrázek [300 x 224] Těžší terén je pochopitelně i pro toto velké SUV tabu, ale to plyne snad již ze statické prohlídky výbavy, kterou tento automobil disponuje. Luxusní interiér byl v našem případě vyveden v béžové barvě, se sedadly čalouněnými kvalitní kůží stejné barvy. Zde bychom mohli pokračovat popisem kvalit audiosoustavy, vysoké úrovně ergonomie řidičova pracoviště, příkladného bezpečnostního standardu nebo vkusné volby materiálů a jejich ukázkovým dílenským zpracováním. To vše jsme již ale dvakrát popsali, takže vás odkážeme na dříve zveřejněné testy tohoto vozu (odkazy naleznete na konci článku).

Volvo XC 90 D5 je ze všeho nejvíce luxusním světoběžníkem, který vás bezpečně a relativně úsporně proveze Evropou a když na to příjde i cestou-necestou. Cena začínající na 1,344 milionu korun je odpovídající. Za očekávaný komfort se ani v základním provedení nemusí příliš doplácet, vše podstatné je totiž již na palubě.

Související články:

První cena vozu1.344.000,-Kč (XC90 D5, Kinetic)
První cena vozu s testovanou motorizací1.344.000,-Kč (XC90 D5, Kinetic)
Základní cena testovaného vozu1.429.000,-Kč (XC90 D5, Momentum)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.447.000,-Kč (XC90 D5, Momentum)

Plusy

  • prostorný a luxusní interiér
  • výborná ergonomie
  • tichý motor s přiměřenou spotřebou paliva
  • účinné brzdy
  • česky mluvicí palubní systém
  • vysoký důraz na bezpečnost

Minusy

  • nepraktické barevné provedení interiéru
  • jediný diesel v nabídce, průměrný výkon
  • vysoká pohotovostní hmotnost, ale jen průměrná užitečná hmotnost
Spolupracujeme s TipCars.com

Volvo XC 90 D5

Cena v základní výbavě: 1 429 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 447 000 Kč

Základní výbava:ABS, EBD, DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), EBA, RSC (Roll Stability Control), automatická regulace světlé výšky (Nivomat), elektronicky kontrolovaný systém AWD (Haldex), airbagy řidiče a spolujezdce, SIPS (systém ochrany při bočním nárazu, boční airbagy řidiče i spolujezdce), hlavové airbagy IC (Inflatable Curtain), příprava ISOFIX na vnějších zadních sedadlech (ve 2.řadě), bezpečnostní sloupek řízení nastavitelný ve dvou osách, posilovač řízení, ukazatel venkovní teploty, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, přední mlhová světla, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a funkcí deadlock, alarm, elektronický imobilizér, DPF (filtr pevných částic), textilní koberečky, zásuvka 12 V ve středové konzole a v zavazadlovém prostoru, kůží potažený volant, AUX vstup pro připojení externího zdroje hudby, osvětlení nástupního prostoru u řidiče a spolujezdce, síť k oddělení zavazadlového prostoru, automatická dvouzónová klimatizace s vnitřní recirkulací, protipylový filtr, elektrické ovládání předních a zadních oken, výškově nastavitelná přední sedadla s bederní opěrkou, sklopné opěradlo sedadla spolujezdce, nepohyblivá 2. řada sedadel se samostatně sklopnými opěradly, palubní počítač, tempomat, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, AQS - systém kontroly kvality vzduchu v interiéru se senzorem, ovládání audiosystému na volantu, ostřikovače světlometů, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s vodoodpudivým povrchem a osvětlením nástupního prostoru, kožené čalounění, vyhřívaná přední sedadla, audiosystém High Performance (rádio, přehrávač CD/MP3, zesilovač 4 x 40 W, 8 reproduktorů), zásuvka na sluchátka vzadu, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, dešťový senzor, roleta zavazadlového prostoru, lemy blatníků v barvě vozu, bi-xenonové světlomety, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí pro sedadlo a vnější zpětná zrcátka, kola z lehkých slitin 18" ATLANTIS (235/60 R 18)

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+19.000,-), displej v češtině (0,-)

Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem

Pokladní systém Storyous umožní podnikatelům přijímat…

V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík

Pachatelem pondělního teroristického útoku v Manchesteru…

Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů

Miliardář George Soros vsadil stamiliony na pád…

 

Štítky SUV Volvo Testy

Technické údaje
Motor Volvo XC 90 D5
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2401
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 136 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.6 / 6.8 / 8.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 483 / 941
Objem nádrže (l):68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2058 / 482
Rozměr pneu:235/60 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4798
b) šířka (mm): 1868
c) výška (mm): 1743
d) rozvor (mm): 2860
e) rozchod vpředu (mm): 1630
f) rozchod vzadu (mm): 1620
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Volvo XC 90 D5
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,64
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 




Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV Ojeté Volvo XC90 (2002-2015): Takhle si představujeme SUV

Dlouhých 13 let se vyráběla původní řada XC90. Za jejím…

Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál Volvo XC Classic: První generace XC90 žije dál

Stařičké SUV se na čínském trhu bude nadále prodávat s…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila, řekli mi doma

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila,…

Už jako mladík si získal srdce mnohých žen a stejně tak to zůstalo i po dlouhých letech v kriminále. Když Jiří…

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

 

iSport.cz

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů? Můžeme uspět

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů?…

Když loni v létě opouštěl Baník, nebylo to zrovna vřelé loučení. Žilina tehdy využila toho, že Baníkem…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…