TEST VW Golf 1,4 TSI (118 kW) - Šestá rána do klobouku
S pokračováním úspěšných filmů bývá potíž a kdo viděl Nekonečný příběh III, vrtí se ve spánku ještě teď. V motoristickém světě platí alespoň podle marketingových pouček jiné zákony – materiály pro novináře i kupující jsou ostatně plné výčtů vylepšení oproti předchozí generaci. Takže: Jak je na tom Golf, jehož čerstvou generaci označovali zlí jazykové za pouhý facelift? Je to stále ikona, nebo jen obrázek na zdi?
Na české silnice jsme vyhnali verzi s nejveselejším dostupným motorem, dvojitě přeplňovaným čtyřválcem 1,4 TSI se 118 kW a s převodovkou DSG. Pokud dnes dáme palec dolů, bude to pro Golf docela dost špatné...
Je konzervativismus schopen evoluce?
Obecně to jistě platí. Ani místní guru neměnnosti ve funkci prezidenta už nenosí plastové megabrýle a fialová saka …ale po hlase a po názorech jej poznáme. S Golfem je to podobné a to dokonce i mezi pátou a šestou generací. Takže neslovíčkařme, dvacetimilionový produkt si to nezaslouží.
V exteriéru je největší změnou nová tvář, která bere inspiraci u akčnějšího Scirocca. První pochvala, pětka byla podle nás usedlá až moc. Změn na bocích vozu jsme si téměř nevšimli: nastaly-li nějaké, pak nejsou viditelně k horšímu. Zadní svítilny se zhlédly u Touarega ale i tak málo stačilo k lepšímu dojmu. Useknuté kruhy jsou oproti dokonalým křivkám čoček páté generace subjektivně pohlednější.
Interiér: Říše kvalitních plastů
V interiéru odhalí i laik důslednější orientaci na řidiče, danou například už jen přivrácením ovladačů oken a zrcátek šikmo vzhůru. Hurá, nezlomíme si prsty. Popravdě, v interiéru jsme čekali více shodných prvků s bratrským Sciroccem, na první i druhý pohled jsou ovšem oba kokpity poměrně rozdílné. Tříramenný multifunkční volant s koženým potahem se skvěle drží, a ač se to zdá k nevíře, pojítkem mezi těmito dvěma interiéry je jen modul s dotykovou obrazovkou či sdružený přepínač světel. Interiér usedlejšího Golfu se nám líbí paradoxně více, než poněkud divoká kombinace starších a novějších koncernových dílů, kterou nalezneme v Sciroccu.
Abychom jen nechválili tradičně vynikající slícování a opět kvalitní plasty – hodně nás mrzí vypuštění difuzního výdechu, který měl u předchozí generace své místo za standardní dvojicí výdechů klimatizace na vrchu palubní desky. Ten se hodil zejména v létě, kdy díky němu studený vzduch z klimatizace nemířil přímo na posádku. Pochválit musíme špičková sedadla, která jsou ve verzi Highline sériově sportovní. Výborně drží tělo a jsou komfortní i při dlouhých výletech. Díky jejich mimořádně širokému rozsahu nastavení a dobrému přístupu k ovladačům je kabina zabydlitelná velmi rychle.
1,4 TSI (118 kW): Sbohem, velké kubatury!
Pod kapotou, jejíž zvednutí obstará opět plynová vzpěra, najdeme zážehový agregát o objemu 1,4 litru s nejvyšším výkonem 118 kW. To není chyba. Malý šestnáctiventilový čtyřválec je vybaven turbodmychadlem Twinscroll kombinovaným s mechanicky poháněným kompresorem Roots. Složitě znějící popis ale funguje jednoduše: kompresor zvyšuje plnicí tlak v nižších otáčkách, ve středních otáčkách se uzavře obtokový ventil turbodmychadla a kompresor i turbo pracují současně v sériovém zapojení. Od 3500 ot./min je pak kompresor odpojen a o přeplňování se stará už jen turbodmychadlo. V praxi je občas slyšet tichá mechanická symfonie kompresoru při nízkých otáčkách, jinak o turbodmychadlu ani kompresoru při běžné jízdě v podstatě nevíte. Kdykoliv přitlačíte pravý pedál k podlaze, Golf začne poslušně a svižně zrychlovat. Kdykoliv mezi 2 a 6 tisíci otáček. Velmi, velmi příjemné...
Volba sportovního režimu řazení a zapojení pravého kotníku vyrobí z golfu solidního svižníka. Dvouspojkový sedmistupňový automat DSG pak drží motor v pásmu nad 3000 otáček za minutu a náš golf se mění v takové malé baby GTI. Díky poměrně lehkému motoru nad přední nápravou a krátké jedničce je při razantnějším rozjezdu bohužel problém s trakcí – hrabat a regulovat prokluz přestane ta věc pod vámi až na trojku. A není to problém točivého momentu 240 Nm, dostupného již ve dvou tisících otáčkách za minutu – stejný problém jsme měli s novou DSG i u slabší verze tohoto agregátu v inovované Octavii.
Rozevlátá motorizace s sebou nese sklon k rozevlátosti skutečné - při ubrání plynu v rychleji projížděné zatáčce má záď tendenci vybočovat, což může při ostřejší jízdě vyvolat až přetáčivý smyk – stabilizace si zde přijde na své, řidič, pokud po tom touží, taky. Komfort jízdy je nicméně výborný, auto se nenechá rozhodit příčnými nerovnostmi a velmi statečně bojuje i s vyjetými kolejemi. Žehlení výtluků na našich (takzvaně) silnicích nižších tříd je přímo ukázkové. Přimlouvali bychom se, alespoň u této motorizace, za lepší sladění brzd a horlivého ABS. Řízení se mezigeneračně zlepšilo a nabízí nyní více citu okolo středové polohy i o chloupek menší účinek posilovače. Při vyšších rychlostech se ale bohužel cit z řízení potichu vytrácí.
Spotřeba: Nevěřte pohádkám
Ano, bylo by krásné, kdyby Golf VI se 118 kW a zrychlením z klidu na 100 km/h za osm sekund jezdil za šest litrů... My jsme test, složený z města, dálnice i okresek v přibližně stejném poměru zakončili s průměrnou spotřebou osmi litrů Naturalu 95 na 100 km. Snaha o úspornou, ovšem nikterak loudavou jízdu vyústila ve spotřebu 5,4 litru benzinu na 100 kilometrů. Při reálné konstantní rychlosti 100 km/h si malý ale silný čtyřválec vyžádal z nádrže 5,8 l (otáčky motoru jsou na sedmý stupeň rovny hodnotě 2200 ot. /min.), při stotřicítce to je již 8,2 litru a motor točí 2950 otáček za minutu. Spotřeba byla měřena při obutých zimních pneumatikách Pirelli Sottozero, proto se dá po přezutí na letní pneu počítat s hodnotami o něco nižšími.
Prach na pádlech pod volantem vír v nádrži nepochybně zmírní, potěšující je zjištění, že spotřeba pod zátěží neroste tak rychle, jak jsme zvyklí u silných benzinových motorů – do deseti litrů se dá při ostřejší jízdě v rámci dopravních limitů poměrně pohodlně vejít a opravdoví závodníci by neměli na palubním počítači vídat hodnoty větší než nějakých třináct litrů.
Zůstanete golfisty?
Tak si vyberte: pohledem hnidopicha jde o facelift, pohledem člověka, který nepřehlédne jinou politiku v oblasti motorizací, ceny, kvality interiéru, a základních výbav, je řešení těch pár exteriérových retuší zbytečným důvodem k hádce o slovo.
Kdo chce golfa, dostane jej. Objektivně jde o lépe motorizovaný, vybavenější. subjektivně i o dotaženější vůz. Jestli je tohle facelift, tak dobrý. Otázka je, zda si auta všimnou lidé mimo fanklub – a tady mohou mít úvahy o „pouhém“ faceliftu racionální jádro.
Závěrečným bouchnutím do stolu je ovšem cena. Se základní atmosférickou 1,4/59 kW začíná na 359.900,- Kč za třídveřové provedení a to (Wolfsburgu zboř se) včetně autorádia, klimatizace a sedmi airbagů. A chybět nemůže ani originální otvírák pro pivaře mezi sedadly – vtipné dědictví po pětce…
Na začátku jsme si pohrávali s myšlenkou, co by se stalo, kdybychom v závěrečném ortelu ukázali šesté generaci pomyslný palec dolů. Možná by se probudila k životu sopka Milešovka, možná by se na Lipně objevila velryba...nevíme. A asi se to nikdy nedozvíme, protože Golf je i ve své šesté generaci velmi kvalitní automobil.
První cena vozu | 359.900,-Kč (1,4 (59 kW), Trendline, 3D) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 562.700,-Kč (1,4 (118 kW), Highline, 3D) |
Základní cena testovaného vozu | 613.800,-Kč (1,4 (118 kW), DSG Highline, 3D) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 618.700,-Kč (1,4 (118 kW), DSG Highline, 5D) |
Plusy
- celkově vyvážené vlastnosti
- prostor pro cestující i zavazadla
- vysoký standard provedení interiéru i exteriéru
- tuhá karoserie
- dobrá izolace posádky od hluku od kol a od aerodynamického hluku
- silný a kultivovaný motor
- špičková sedadla
- výborná dvouspojková aut. převodovka
Minusy
- nízká trakce při rozjezdu
- horlivé ABS
- bočení zádě na limitu
- nepříliš výrazné odlišení nové generace od předchozí