VW Golf 1,4 TSI (118 kW) - Šestá rána do klobouku

VW Golf 1,4 TSI (118 kW) - Šestá rána do klobouku

 
 

Pro některé etalon, modla, ikona a guru, pro jiné lidová, nudná krabice bez duše a jiskry. Tak či tak, je tu zas. Už po šesté.

S pokračováním úspěšných filmů bývá potíž a kdo viděl Nekonečný příběh III, vrtí se ve spánku ještě teď. V motoristickém světě platí alespoň podle marketingových pouček jiné zákony – materiály pro novináře i kupující jsou ostatně plné výčtů vylepšení oproti předchozí generaci. Takže: Jak je na tom Golf, jehož čerstvou generaci označovali zlí jazykové za pouhý facelift? Je to stále ikona, nebo jen obrázek na zdi?

Na české silnice jsme vyhnali verzi s nejveselejším dostupným motorem, dvojitě přeplňovaným čtyřválcem 1,4 TSI se 118 kW a s převodovkou DSG. Pokud dnes dáme palec dolů, bude to pro Golf docela dost špatné...

Je konzervativismus schopen evoluce?

Obecně to jistě platí. Ani místní guru neměnnosti ve funkci prezidenta už nenosí plastové megabrýle a fialová saka …ale po hlase a po názorech jej poznáme. S Golfem je to podobné a to dokonce i mezi pátou a šestou generací. Takže neslovíčkařme, dvacetimilionový produkt si to nezaslouží.

obrázek [555 x 244]  

V exteriéru je největší změnou nová tvář, která bere inspiraci u akčnějšího Scirocca. První pochvala, pětka byla podle nás usedlá až moc. Změn na bocích vozu jsme si téměř nevšimli: nastaly-li nějaké, pak nejsou viditelně k horšímu. Zadní svítilny se zhlédly u Touarega ale i tak málo stačilo k lepšímu dojmu. Useknuté kruhy jsou oproti dokonalým křivkám čoček páté generace subjektivně pohlednější.

Interiér: Říše kvalitních plastů

V interiéru odhalí i laik důslednější orientaci na řidiče, danou například už jen přivrácením ovladačů oken a zrcátek šikmo vzhůru. Hurá, nezlomíme si prsty. Popravdě, v interiéru jsme čekali více shodných prvků s bratrským Sciroccem, na první i druhý pohled jsou ovšem oba kokpity poměrně rozdílné. Tříramenný multifunkční volant s koženým potahem se skvěle drží, a ač se to zdá k nevíře, pojítkem mezi těmito dvěma interiéry je jen modul s dotykovou obrazovkou či sdružený přepínač světel. Interiér usedlejšího Golfu se nám líbí paradoxně více, než poněkud divoká kombinace starších a novějších koncernových dílů, kterou nalezneme v Sciroccu.

obrázek [555 x 392]  

Abychom jen nechválili tradičně vynikající slícování a opět kvalitní plasty – hodně nás mrzí vypuštění difuzního výdechu, který měl u předchozí generace své místo za standardní dvojicí výdechů klimatizace na vrchu palubní desky. Ten se hodil zejména v létě, kdy díky němu studený vzduch z klimatizace nemířil přímo na posádku. Pochválit musíme špičková sedadla, která jsou ve verzi Highline sériově sportovní. Výborně drží tělo a jsou komfortní i při dlouhých výletech. Díky jejich mimořádně širokému rozsahu nastavení a dobrému přístupu k ovladačům je kabina zabydlitelná velmi rychle.

obrázek [555 x 399]  

1,4 TSI (118 kW): Sbohem, velké kubatury!

Pod kapotou, jejíž zvednutí obstará opět plynová vzpěra, najdeme zážehový agregát o objemu 1,4 litru s nejvyšším výkonem 118 kW. To není chyba. Malý šestnáctiventilový čtyřválec je vybaven turbodmychadlem Twinscroll kombinovaným s mechanicky poháněným kompresorem Roots. Složitě znějící popis ale funguje jednoduše: kompresor zvyšuje plnicí tlak v nižších otáčkách, ve středních otáčkách se uzavře obtokový ventil turbodmychadla a kompresor i turbo pracují současně v sériovém zapojení. Od 3500 ot./min je pak kompresor odpojen a o přeplňování se stará už jen turbodmychadlo. V praxi je občas slyšet tichá mechanická symfonie kompresoru při nízkých otáčkách, jinak o turbodmychadlu ani kompresoru při běžné jízdě v podstatě nevíte. Kdykoliv přitlačíte pravý pedál k podlaze, Golf začne poslušně a svižně zrychlovat. Kdykoliv mezi 2 a 6 tisíci otáček. Velmi, velmi příjemné...

Volba sportovního režimu řazení a zapojení pravého kotníku vyrobí z golfu solidního svižníka. Dvouspojkový sedmistupňový automat DSG pak drží motor v pásmu nad 3000 otáček za minutu a náš golf se mění v takové malé baby GTI. Díky poměrně lehkému motoru nad přední nápravou a krátké jedničce je při razantnějším rozjezdu bohužel problém s trakcí – hrabat a regulovat prokluz přestane ta věc pod vámi až na trojku. A není to problém točivého momentu 240 Nm, dostupného již ve dvou tisících otáčkách za minutu – stejný problém jsme měli s novou DSG i u slabší verze tohoto agregátu v inovované Octavii.

obrázek [555 x 355]  

Rozevlátá motorizace s sebou nese sklon k rozevlátosti skutečné - při ubrání plynu v rychleji projížděné zatáčce má záď tendenci vybočovat, což může při ostřejší jízdě vyvolat až přetáčivý smyk – stabilizace si zde přijde na své, řidič, pokud po tom touží, taky. Komfort jízdy je nicméně výborný, auto se nenechá rozhodit příčnými nerovnostmi a velmi statečně bojuje i s vyjetými kolejemi. Žehlení výtluků na našich (takzvaně) silnicích nižších tříd je přímo ukázkové. Přimlouvali bychom se, alespoň u této motorizace, za lepší sladění brzd a horlivého ABS. Řízení se mezigeneračně zlepšilo a nabízí nyní více citu okolo středové polohy i o chloupek menší účinek posilovače. Při vyšších rychlostech se ale bohužel cit z řízení potichu vytrácí.

Spotřeba: Nevěřte pohádkám

Ano, bylo by krásné, kdyby Golf VI se 118 kW a zrychlením z klidu na 100 km/h za osm sekund jezdil za šest litrů... My jsme test, složený z města, dálnice i okresek v přibližně stejném poměru zakončili s průměrnou spotřebou osmi litrů Naturalu 95 na 100 km. Snaha o úspornou, ovšem nikterak loudavou jízdu vyústila ve spotřebu 5,4 litru benzinu na 100 kilometrů. Při reálné konstantní rychlosti 100 km/h si malý ale silný čtyřválec vyžádal z nádrže 5,8 l (otáčky motoru jsou na sedmý stupeň rovny hodnotě 2200 ot. /min.), při stotřicítce to je již 8,2 litru a motor točí 2950 otáček za minutu. Spotřeba byla měřena při obutých zimních pneumatikách Pirelli Sottozero, proto se dá po přezutí na letní pneu počítat s hodnotami o něco nižšími.

Prach na pádlech pod volantem vír v nádrži nepochybně zmírní, potěšující je zjištění, že spotřeba pod zátěží neroste tak rychle, jak jsme zvyklí u silných benzinových motorů – do deseti litrů se dá při ostřejší jízdě v rámci dopravních limitů poměrně pohodlně vejít a opravdoví závodníci by neměli na palubním počítači vídat hodnoty větší než nějakých třináct litrů.

obrázek [555 x 341]  

Zůstanete golfisty?

Tak si vyberte: pohledem hnidopicha jde o facelift, pohledem člověka, který nepřehlédne jinou politiku v oblasti motorizací, ceny, kvality interiéru, a základních výbav, je řešení těch pár exteriérových retuší zbytečným důvodem k hádce o slovo.

Kdo chce golfa, dostane jej. Objektivně jde o lépe motorizovaný, vybavenější. subjektivně i o dotaženější vůz. Jestli je tohle facelift, tak dobrý. Otázka je, zda si auta všimnou lidé mimo fanklub – a tady mohou mít úvahy o „pouhém“ faceliftu racionální jádro.

Závěrečným bouchnutím do stolu je ovšem cena. Se základní atmosférickou 1,4/59 kW začíná na 359.900,- Kč za třídveřové provedení a to (Wolfsburgu zboř se) včetně autorádia, klimatizace a sedmi airbagů. A chybět nemůže ani originální otvírák pro pivaře mezi sedadly – vtipné dědictví po pětce…

Na začátku jsme si pohrávali s myšlenkou, co by se stalo, kdybychom v závěrečném ortelu ukázali šesté generaci pomyslný palec dolů. Možná by se probudila k životu sopka Milešovka, možná by se na Lipně objevila velryba...nevíme. A asi se to nikdy nedozvíme, protože Golf je i ve své šesté generaci velmi kvalitní automobil.

První cena vozu359.900,-Kč (1,4 (59 kW), Trendline, 3D)
První cena vozu s testovanou motorizací562.700,-Kč (1,4 (118 kW), Highline, 3D)
Základní cena testovaného vozu613.800,-Kč (1,4 (118 kW), DSG Highline, 3D)
Cena testovaného vozu vč. příplatků618.700,-Kč (1,4 (118 kW), DSG Highline, 5D)
Plusy
  • celkově vyvážené vlastnosti
  • prostor pro cestující i zavazadla
  • vysoký standard provedení interiéru i exteriéru
  • tuhá karoserie
  • dobrá izolace posádky od hluku od kol a od aerodynamického hluku
  • silný a kultivovaný motor
  • špičková sedadla
  • výborná dvouspojková aut. převodovka
Minusy
  • nízká trakce při rozjezdu
  • horlivé ABS
  • bočení zádě na limitu
  • nepříliš výrazné odlišení nové generace od předchozí
Spolupracujeme s TipCars.com

VW Golf

Cena v základní výbavě: 359 900 Kč Cena v testované výbavě: 618 700 Kč

Základní výbava:Čelní airbagy řidiče a spolujezdce, kolenní airbag, možnost deaktivace airbagu spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy, ABS včetně EDS + ESP, ASR a brzdového asistentu "dual rate", asistent pro rozjezd do kopce, palubní počítač PLUS, klimatizace "Climatic" s poloautomatickou regulací, rádio s CD-MP3 přehrávačem a 8 reproduktory, elektrické ovládání oken vpředu, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, zrcátko na straně řidiče asferické, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, automatický spínač světlometů - trvalé svícení, tempomat, kotoučové brzdy na všech kolech, posilovač řízení s proměnlivým účinkem, kola z lehkých slitin 205/55 R16, dojezdová rezerva, přední mlhové světlomety s přisvěcování do zatáčky, sportovní výškově nastavitelná sedadla v kombinaci Alcantara/látka, dělené a sklopné opěradlo zadních sedadel, 3-ramenný multifunkční kožený volant nastavitelný ve 2 osách, madlo ruční brzdy a hlavice řadící páky v kůži, loketní opěrka v předu, průvlak na dlouhé předměty

Výbava testovaného vozu:Paket Comfort (klimatizace Climatronic, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, 5 dveří): (+ 4.900,-)

Splácí jen Irák. Cizí státy dluží Česku desítky miliard Splácí jen Irák. Cizí státy dluží Česku desítky miliard

Pohledávky loni narostly kvůli úrokům a posílení dolaru…

Tržby Hamé vzrostly nejen v Česku, úspěch slaví v Izraeli i na Ukrajině Tržby Hamé vzrostly nejen v Česku, úspěch slaví v Izraeli i na Ukrajině

Tržby kunovické potravinářské společnosti Hamé loni…

Největší čínský operátor si loni polepšil Největší čínský operátor si loni polepšil

Největší čínský telekomunikační operátor China Mobile…

Učtenkvou loterii zajistí Wincor Nixdorf. Kdy začne, není jasné Učtenkvou loterii zajistí Wincor Nixdorf. Kdy začne, není jasné

Účtenkovou loterii k elektronické evidenci tržeb (EET)…

 
Technické údaje
Motor VW Golf
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5.2 / 6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 305 / 1305
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1286 / 574
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4199
b) šířka (mm): 1779
c) výška (mm): 1479
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1513
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení VW Golf
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 5
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,08
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Američané za Dieselgate vrací VW vraky. Tento je očesaný na dřeň! Američané za Dieselgate vrací VW vraky. Tento je očesaný na dřeň!

Američané mají zajímavý trik na Dieselgate. Volkswagen…

Ojetý Volkswagen Golf VI. generace (2008-2013): Opravdu jen modernizace pětky? Ojetý Volkswagen Golf VI. generace (2008-2013): Opravdu jen modernizace pětky?

O Golfu šesté generace se často tvrdí, že je jen…

 



 
Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Dnes 08:00

Původní Freelander byl produktem již zaniklé skupiny MG/Rover. Líbivý a obchodně velmi úspěšný vůz skvěle zachytil nastupující vlnu SUV. Z pohledu spolehlivosti však šlo doslova o průšvih. Zlepšila se druhá generace?




Blesk.cz

Život na Marsu je objeven! Špatná zpráva pro Zemi, dobrá pro diváky

Život na Marsu je objeven! Špatná zpráva pro Zemi,…

Zvědavě hltáme novinové titulky, které informují o vesmírných objevech. Tak - je tam život, nebo ne? Nyní můžete…

Pražská čistírna odpadních vod: Je největší v ČR, denně tu proteče 307 milionů litrů vody!

Pražská čistírna odpadních vod: Je největší v ČR,…

Neuvěřitelných 307 milionů litrů vody denně proteče pražskou Ústřední čistírnou odpadních vod, která je největší…

 

iSport.cz

Kulisa v Ústí? Vyprodáno i prázdná místa. Trošku zklamání, řekl Jankto

Kulisa v Ústí? Vyprodáno i prázdná místa. Trošku…

Fotbalový svátek, na který se těšilo celé město. Nebo ne? Česká fotbalová reprezentace poprvé zavítala do Ústí…

Janktova PARÁDA! Nováček předvedl super sólo a gól: Věděl jsem, co udělám

Janktova PARÁDA! Nováček předvedl super sólo a gól:…

Tohle může být hráč české budoucnosti! Záložník Jakub Jankto svůj premiérový start za národní tým okořenil…

 

Reflex.cz

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro transplantace, tvrdí americký futurolog

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro…

Za deset let bude běžné transplantovat lidem orgány vypěstované z jejich vlastních buněk, je přesvědčen americký…

Závody krav jsou populárním koníčkem indonéských farmářů

Závody krav jsou populárním koníčkem indonéských farmářů

Pacu Jawi, populární svátek, za kterým se na indonéskou Sumatru sjíždí každým rokem více zvědavců. Kraví dostihy…