VW Golf – od první k šesté jamce (1. díl – Golf I, II, III, Jetta, Vento)

VW Golf – od první k šesté jamce (1. díl – Golf I, II, III, Jetta, Vento)

 
 

Volkswagen se trefil do černého, když po legendárním Brouku přišel s Golfem. O jeho úspěchu svědčí více než 25 milionů prodaných vozů v pěti generacích. Pokračovatelem je Golf šesté generace, představený na letošním pařížském autosalonu.

Volkswagen Käfer neboli Brouk završil svoji 36 let dlouhou kariéru 1. července 1974, kdy ve Wolfsburgu vyrobili poslední vůz (jeho výroba pak pokračovala v Mexiku a Brazílii). Ještě předtím, v květnu téhož roku představila automobilka Volkswagen nástupce, nazvaného Golf. Projděme si stručně bohatou historii Golfu od první až do současné šesté generace. Když je řeč o golfu, tak tedy od první až k šesté jamce.

První jamka (1974 – 1983)

Návrhem karoserie první generace Golfu byl pověřen známý italský designér Giorgetto Giugiaro, šéf karosárny Ital Design. Kompaktní samonosná dvoudveřová nebo čtyřdveřová karoserie měla v zádi nahoru výklopné víko, usnadňující přístup do poměrně velkého zavazadlového prostoru (0,35 m3). Do široké mřížky chladiče byly zakomponovány kruhové hlavní světlomety a přední směrovky byly umístěny do nárazníku. Jednoduchý interiér měl koženkové výplně dveří a obdélníkovou konzolu s přístroji a rádiem před dvouramenným volantem.

Kapalinou chlazený zážehový čtyřválec s rozvodem OHC byl uložen vpředu napříč a poháněl přední kola. Motor s objemem 1096 cm3 měl nejvyšší výkon 37 kW (50 k) a větší motor s objemem 1457 cm3 dával 51 kW (70 k). Motory měly litinový blok válců a hlavu z hliníkových slitin. Dodávku paliva zajišťoval spádový karburátor Solex. O něco později nabídku rozšířil vznětový čtyřválec 1.5D (objem 1471 cm3) se stejným výkonem jako menší benzinový motor. V červnu 1976 se zrodila legendární sportovní modifikace Golf GTI s motorem o objemu 1588 cm3, jehož výkon 81 kW (110 k) postačoval k dosažení maximální rychlosti 182 km/h. V březnu 1982 se představil VW Golf GTD s turbodieselem 1.6 s výkonem 51 kW (70 k). Ve stejném roce byl vyroben pětimiliontý Golf.

obrázek [555 x 319]
 

VW Golf I si získal oblibu i za mořem. Stal se prvním německým vozem, montovaným v USA (Westmoreland v Pennsylvánii). V USA a Kanadě dostal název Rabbit (králík) a od evropského provedení se lišil velkými postranními světly. V Mexiku se zase prodával pod jménem Caribe a v Jižní Africe jako Citi (tam se údajně vyráběl až donedávna). Zajímavou karosářskou variantou se v březnu 1979 stal otevřený Golf Cabriolet, vyráběný v karosárně Karmann. Plátěná střecha se po stažení skrývala pod nevzhledným krytem za zadními sedadly. Posádku chránil bezpečnostní oblouk za předními sedadly. Na základě Golfu první generace vznikl v roce 1979 model se stupňovitou zádí, nazvaný Jetta a pickup Caddy (vyráběl se v jugoslávském montážním závodě TAS). Sedan Jetta slavil premiéru na frankfurtském autosalonu v roce 1979. Byl dlouhý 4195 mm, měl odlišnou příď s obdélníkovými světlomety a stupňovitou záď se zvětšeným zavazadlovým prostorem. Jetta se vyráběla v dvoudveřové i čtyřdveřové verzi.

První Golfy sloužily spolehlivě a v extrémních případech dokázaly najet až milion kilometrů. Golf se stal také oblíbeným objektem mnoha tuningových úprav. Německé firmy jako Kamei, ABT, Zender, Spies nebo Kempen se snažily o vylepšení vzhledu různými spoilery, odlišnými nárazníky či světly. Úplnou raritou byla úprava firmy Nordstadt, které se podařilo podélným rozříznutím rozšířit karoserii o 210 mm. Tento Supergolf poháněl osmiválec z Porsche 928.

Druhá jamka (1983 – 1991)

Frankfurtský autosalon IAA 1983 se stal místem dlouho očekávané premiéry Golfu druhé generace. Golf s pořadovým číslem II povyrostl ve všech směrech a délkou se přiblížil čtyřmetrové hranici. Koncepce s předním pohonem se nezměnila, zůstaly zachovány i základní rysy Giugiarovy karoserie. Vpředu zůstaly kruhové světlomety zabudované do široké mřížky chladiče. Zadní výklopné víko sahalo až k dolní hraně koncových světel, takže přístup do zavazadlového prostoru byl snazší.

obrázek [555 x 306]
 

Nabídka pohonných jednotek zahrnovala čtyřválce 1272 cm3 (40 kW/54 k), 1595 cm3 (55 kW/75 k) a 1781 cm3 (66 kW/90 k). Ten posledně jmenovaný, ale se vstřikováním paliva, poháněl sportovní verzi GTI (82 kW/112 k). Ještě nadupanější byl model GTI 16V (102 kW/139 k), který jezdil až 208 km/h a z nuly na sto zrychloval za 8,5 s. Zvenku se Golfy GTI lišily jen čtyřmi světlomety a červeným lemováním kolem masky a na bocích. Příznivci vznětových motorů si mohli vybrat mezi čtyřválcem 1588 cm3 bez přeplňování (40 kW/54 k) nebo s přeplňováním (51 kW/70 k).

Také druhá generace Golfů měla dvoudveřovou a čtyřdveřovou verzi Jetta se stupňovitou zádí, vyráběnou od roku 1984. Totéž se nedalo říci o kabrioletu, ten se sice vyráběl dál, ale v nezměněné podobě první generace. V roce 1985 se objevily první Golfy s pohonem všech kol nazvané Syncro. V rakouském Grazu se vyráběl Golf Country se zvýšeným podvozkem a pohonem všech kol. Stejný pohon měl i nejvýkonnější model Golf G60 (118 kW/180 k, 216 km/h) s přeplňovaným zážehovým motorem. V červnu 1988 byl vyroben desetimiliontý Golf a po sjednocení Německa se začal montovat také v závodu Mosel poblíž východoněmeckého Cvikova. Celkem vzniklo v obou generacích 12,7 milionu Golfů.

Třetí jamka (1991 – 1997)

Golf třetí generace měl premiéru na Frankfurtském autosalonu 1991. Při stejném rozvoru se karoserie opět trochu zvětšila (délka o 35 mm, šířka o 40 mm a výška o 10 mm) a zakulatila. Pro rozlišení jednotlivých generací Golfů je nejlepší podívat se na světlomety. Zatímco první dvě měla kruhová světla, od třetí dostaly světlomety zvláštní elipsovitý tvar s odlišným poloměrem zakřivení na obou koncích. Boční prolis se přestěhoval nad úroveň klik dveří a zadní víko se prodloužilo až k nárazníku. Podstatnou modernizací prošel i interiér. Přístrojový panel před čtyřramenným volantem se zaoblil a prodloužil až nad středový panel.

obrázek [555 x 296]
 

Paleta motorů začínala od čtyřválce 1391 cm3 (44 kW/60 k), motor 1781 cm3 se dodával ve dvou verzích (55 kW/75 k a 66 kW/90 k) a úplnou novinkou byl šestiválec 2.8 VR6 s objemem 2792 cm3 a výkonem 128 kW (174 k), montovaný do modelu Golf VR6. Dosahoval s ním rychlosti až 225 km/h a stal se do té doby nejrychlejším Golfem. Diesely zastupovaly čtyřválce 1.9D (47 kW/64 k), 1.9TD (55 kW/75 k) a poprvé revoluční vznětový motor s přímým vstřikem paliva 1.9TDI (66 kW/90 k).

Odvozená verze sedanu se stupňovitou zádí se tentokrát jmenovala Vento a existovala i jako model Vento VR6 s šestiválcovým motorem a spoilerem na zádi. V Mexiku se Venta vyráběla pod názvem Jetta III. Poprvé v historii modelu Golf se nabízelo praktické pětidveřové kombi Golf Variant, jehož délka vzrostla na 4340 mm a objem zavazadlového prostoru na 0,466 m3 (hatchback měl 0,320 m3). Zadní dveře zasahovaly hluboko do nárazníku, takže přístup do zavazadelníku byl velmi pohodlný. Po delší době (druhá generace kabriolet neměla) se objevil také nový kabriolet Golf Cabrio, opět vyráběný u firmy Karmann v Osnabrücku. Plátěná střecha se natahovala samočinně pomocí elektrohydraulického systému. Nechyběl ani ochranný oblouk za předními sedadly.

obrázek [555 x 268]
 

Golfů prvních tří generací se vyrobilo více než sedmnáct milionů a Golf se stal nejprodávanějším osobním vozem v řadě evropských zemí. Ve druhé části se podíváme na další vývoj této německé legendy od čtvrté až po současnou šestou generaci.

Nepřehlédněte
VW Golf – od první k šesté jamce (2. díl – Golf IV, V, VI, Bora,…)
Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane! Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane!

Evo je silné auto, to každý ví. Ale tenhle kus se vymyká…

 






 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Bohdalová v tom není sama! Podvodný bankéř obchodoval i s dalšími celebritami

Bohdalová v tom není sama! Podvodný bankéř…

Případ bankéře, který prodával celebritám padělky obrazů, narůstá do obrovských rozměrů! Vypadá to, že za…

 

iSport.cz

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role mentora na Tour ho baví

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role…

PŘÍMO Z FRANCIE | Dojel zpocený, jako by ho někdo polil kýblem vody, ale usmíval se, a dá se říct, že časovku na…

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s Konatém to byla chyba

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s…

Dělali jsme chyby a byli neúspěšní. Tak si vysvětluje konec ve Spartě Stanislav Hejkal, donedávna asistent…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…