VW Group klesly prodeje, po více než čtyřech letech
Značky skupiny Volkswagen Group prodaly v průběhu letošního dubna 864.300 automobilů. Přestože to není malé číslo, pro VW Group je to neúspěch, jeho prodeje meziročně poklesly o 1,3 %. Je to poprvé od prosince 2010, co koncernu klesl počet prodaných aut.
Představitelé koncernu výsledek vysvětlují různou situací na jednotlivých trzích. Zatímco ve stabilních regionech jako v západní Evropě nebo v Severní Americe prodeje VW Group rostou, situace v Jižní Americe nebo východní Evropě je opačná. Výsledky na východě starého kontinentu ovlivňuje především prodejní krize v Rusku, latinskoamerický propad zase způsobuje klesající brazilský trh.
Výsledek je zajímavý především v kontextu nedávných změn ve vedení VW Group. Ferdinand Piëch v dubnu odstoupil z funkce předsedy dozorčí rady VW Group, přičemž důvodem byly neshody s generálním ředitelem koncernu Martinem Winterkornem. Piëch Winterkornovi údajně vyčítal právě špatné prodejní výsledky koncernových značek na vybraných trzích.
Při pohledu na výsledky na první třetinu roku zjistíme, že prodeje VW Group sice rostly, ale jen mírně. Od ledna do dubna značky koncernu prodaly 3,34 milionu automobilů, o jedno procento více než před rokem.
Na evropských trzích VW Group během minulých čtyř měsíců prodal 1,38 milionu aut, o 3,8 % více než před rokem. Zdejší prodeje táhl například domácí německý trh, kde koncernové prodeje meziročně vzrostly o výrazných osm procent.
V Severní Americe prodeje koncernu sice vzrostly o 4,3 % na 284.300 aut, v USA ale zároveň poklesly o 0,2 %. Právě neúspěch koncernu ve Spojených státech Piëch vytýkal Winterkornovi. V Jižní Americe pak největší evropská automobilka prodala 200,400 vozů, o výrazných 20,7 % méně než před rokem. Na důležitém brazilském trhu prodeje koncernu spadly dokonce o 26,7 %. Prodeje v Brazílii delší dobu klesají, především kvůli slabé důvěře spotřebitelů a konci dlouhotrvajících daňových úlev.
Také na velice důležitém čínském trhu se pak VW Group musí potýkat se zpomalením poptávky. V Číně rostl koncern v první třetině roku jen o 0,2 %.
Co se týče jednotlivých značek koncernu, tak na propadu prodejů tratil mateřský Volkswagen. Ten od ledna do dubna prodal 1,98 milionu aut, o 2,2 % méně než před rokem. Naopak Škoda si ve stejném období pomohla o 6,1 % a Seat dokonce o 8,6 %. Prodeje klesly také „kamionovým“ značkám – Scania si v první třetině roku pohoršila o 2,3 % a MAN dokonce o 17,3 %.