VW Touran 1.6 FSI Trendline - velkoprostorový Golf (07/2003)

VW Touran 1.6 FSI Trendline - velkoprostorový Golf (07/2003)

 
 

Volkswagen si s minivanem střední třídy dal na čas. Sedm let po představení Renaultu Scénic (v době kdy klepe na dveře jeho druhá generace) a celé čtyři roky po premiéře Opelu Zafira se začal prodávat 5 až 7 místný MPV wolfsburské automobilky. Druhý červencový týden jsme strávili s Touranem, který měl pod kapotou nový zážehový motor s přímým vstřikem.

Volkswagen si s minivanem střední třídy dal na čas. Sedm let po představení Renaultu Scénic (v době kdy klepe na dveře jeho druhá generace) a celé čtyři roky po premiéře Opelu Zafira se začal prodávat 5 až 7 místný MPV wolfsburské automobilky. Druhý červencový týden jsme strávili s Touranem, který měl pod kapotou nový zážehový motor s přímým vstřikem.

Design Touranu snad nikoho nepřekvapí, je to VW na první pohled, decentní účelový design, možná až příliš strohý, ale současně funkční. Učebnicové MPV, se siluetou charakterizovanou krátkou přídí plynule navazujícím čelním sklem, malým bočním trojúhelníkovým okénkem ještě před velkými předními dveřmi, dalším párem bočních dveří (ty nejsou posuvné, ale klasicky otevírané) a posledním bočním oknem. Náš Touran měl příplatkové (+6800,-Kč) zatmavení zadního a bočních skel, což dále zvýraznilo jednoduché a čisté tvary automobilu. Velké světlomety vpředu, rudé svítilny vzadu a kulatá loga VW na předním i zadním čele jsou také výraznými prvky designu. Třetí brzdové světlo se přestěhovalo, přes vyšší stavbu karosérie, až k hraně střechy. Boční směrové ukazatele našly své místo ve zpětných zrcátkách, což se stává (pro pasivní viditelnost odbočujícího automobilu) vítanou módou nových modelů. Celkové vnější rozměry 4391 x 1794 x 1652 mm jsou jen nepatrně větší než u hlavní konkurence - Zafiry - a uvnitř je také všemi směry o pár centimetrů více místa.

Při nastupování za volant Touranu jsme nejen napoprvé zavadili o páku výškového nastavení sedadla. Jakmile jste usazeni v robustním sedadle, spočine váš zrak na přístrojové desce v dobře známém stylu VW. Přestože je Touran novinka, jakoby měla přístrojová deska něco z Pola, něco z Passatu... Čtyřramenný volant (nastavitelný ve dvou osách) s malým, téměř kulatým středem, měl vhodně dimenzovaný věnec, který se dobře držel, ale design volantu samotného nám moc „nesedl“. Teprve po zavření dveří vynikne vyšší linie okraje bočních skel a už si zase tak vysoko nepřipadáte. Z pobytu uvnitř Tourana máte pocit kvality a pečlivého zpracování jako v každém jiném Volkswagenu. Obklopuje vás funkční šedo-černý interiér a přístrojová deska z měkčených plastů. Když jsme u těch plastů, při rozjezdu se nám nejednou ozvala svým klapáním některá část uvnitř přístrojové desky, což je u této značky dost neobvyklé. Široká středová konzole obsahovala v horní části ovládání příplatkové poloautomatické klimatizace Climatic a rozměrný display radia s CD. Jedna z výtek k ergonomii Touranu směřuje k slabě podsvícenému tlačítku AC, podle něhož lze za běžného denního světla jen obtížně identifikovat, zda je klimatizace zapnuta či nikoliv. Na vrcholu konzole byl umístěn jeden z mnoha (výrobce udává až 39) odkládací prostorů na drobnosti. K těm méně obvyklým dále patří tři schránky ve střeše, šuplíky pod oběma předními sedadly nebo dva úložné prostory v podlaze před zadními sedadly. V kapličce před řidičem, mezi dvěma hlavními přístoji, byl umístěn červeně podsvícený displej multifunkčního počítače, který dokonce zvládal několik frází česky. Volkswagenovský modro-červený noční design přístrojů je efektní, ale také nemusí vyhovovat každému, červená pole docela „bijí“ do očí.

Na Touranu je však důležité to, co je za předními dvěma sedadly. V tomto směru jakoby se u Volkswagenu nechali inspirovat u konkurence. Tak jako u Scénicu, je druhá řada složena ze tří samostatných sedadel, která je možno sklopit, či vyjmout. Vyjmeme-li to prostřední, dvě krajní sedadla (každé váží 15,9 kg) lze upevnit více ke středu a poskytnout tak dvěma pasažérům více volnosti v oblasti loktů a ramen. Manipulace se sedadly je poměrně snadná, odjištění ze základní polohy se děje ne tlačítky, ale červenými nebo šedými pásky. V krajních sedadlech jsou úchyty ISOFIX pro dětské sedačky, které jsou přístupné po vyjmutí úzkého dílu čalounění na rozhraní opěradla a sedáku. V našem pětimístném Touranu nebyla příplatková třetí řada sedadel (stojí 16.500,-Kč), která je obdobou Opelova systému Flex, se sedadly zapouštěnými do podlahy kufru. Místo dvou sedadel jsme ale mohli naložit 695 litrů zavazadel a pod podlahou bylo mimo několika úložných prostorů také plnohodnotné rezervní kolo. Postupným sklápěním a vyjmutím zadních sedadel lze získat až 1989 litrů prostoru pro zavazadla a největší délka přepravovaného zavazadla může i lehce přesáhnout 2,1 m. Touran uveze až 650 kg nákladu a vozidlo má pak hmotnost téměř 2,1 tuny. Zajímavým detailem jsou dvě polohy zadních výklopných dveří - v první se dveře za pomoci plynových vzpěr vyklopí do výšky 1822 mm (měřeno od zámku k zemi), lze je však ještě pozvednout o něco více až do výšky 1958 mm. Bohužel se nám jen málokdy napoprvé podařilo odhadnout sílu vhodnou pro uzavření mohutného výklopného víka kufru a víko bylo většinou bezpečně zavřené až napodruhé.

Jízda s Touranem je pohodová, podvozek zvládá s přehledem průjezd přes menší i větší nerovnosti. Měkčí naladění způsobuje přiměřené náklony karosérie, které vás rozhodně v zatáčce nevylekají. Podvozek Touranu je postaven na platformě nového Golfu: vpředu je modifikovaná náprava McPherson, vzadu čtyřprvkový závěs (ten příliš nezasahuje do interiéru a umožnil pravidelný tvar zavazadlového prostoru - vnitřní šířka mezi podběhy 1050 mm). Do standardní výbavy všech modelů náleží také všichni elektroničtí andělé strážní: stabilizační systém ESP, protiblokovací systém brzd ABS, elektronická uzávěrka diferenciálu EDS, protiprokluzový systém ASR a brzdový asistent. Bezpečnostní standard Touranu byl nedávno zpečetěn ziskem čtyř hvězdiček v testu Euro NCAP.

Pod přední kapotou byla pečlivě zakrytovaná novinka – motor s přímým vstřikováním benzínu 1.6 FSI. Jeho výkon 85 kW a točivý moment 155 Nm/4000 ot./min je na jedna šestku slušný, ale současně je to poněkud málo na 1425 kg pohotovostní hmotnosti Touranu. Jízdní dynamika tedy není příliš silnou zbraní tohoto provedení. Automobil jsme zatížili asi jen 1/3 užitečné hmotnosti, ale i tak bylo třeba vytáčet motor hodně přes 4000 otáček, pokud bylo třeba svižněji reagovat na situaci v provozu. „Papírové“ zrychlení na stovku za 11,9 s je reálná hodnota. Touranu s motorem 1.6 FSI nejvíce sedí klidná jízda na delší vzdálenosti, při které vynikne přednost přímého vstřiku paliva. Nám se podařilo i díky šestistupňové převodovcedosáhnout dálničního průměru 8,2 l /100 km při tempomatu nastaveném na 120 km/h. Stejná trasa (Praha-Brno) s tempomatem na 140 km/h znamenala spotřebu 8,7 l/ 100 km. Podobně výkonná konkurence má údaje minimálně o litr vyšší. Při návštěvě čerpacích stanic vás přesto s Touranem může čekat překvapení. Výrobce totiž do moderního motoru doporučuje tankovat drahý 98 oktanový benzin Super Plus (běžný 95 oktanový benzín je ale také povolen).

Standardní šestistupňová mechanická převodovka si dobře rozumí s hnacím agregátem. Snad jen 6. převodový stupeň by mohl být pro další úsporu paliva ještě těžší. Při rychlosti 130 km/h točí motor na 5. stupeň asi 4200 ot./min, na 6. převodový stupeň se otáčky sníží asi o 500 na 3700 ot/min.

Přestože jsme uvedli několik detailů, které by bylo možno na Touranu vylepšit, je tento nový minivan na špičce současné nabídky dané třídy v oblasti prostoru pro posádku a zavazadla, komfortu cestování i v jízdních vlastnostech. Této laťce a rozsáhlé výbavě odpovídá vysoká cena 782.600,-Kč.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 709 600 Kč Cena v testované výbavě: 782 600 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, aktivní opěrky hlavy vpředu, příprava pro upevnění 2 dětských sedaček ISOFIX, imobilizér, ABS, ESP, EDS, ASR, kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu s vnitřním chlazením, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední i zadní okna, výškově i podélně nastavitelný volant, elektricky seřiditelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, palubní počítač, posilovač řízení Servotronic s proměnlivým účinkem, tempomat, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, rádio s CD přehrávačem a 4 reproduktory, zpětná zrcátka a nárazníky v barvě vozu

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+10.300,-), poloautomatická klimatizace Climatic (+41.200,-), zatmavená boční okna a zadní okno (+6.800,-), mlhové světlomety (+5.300,-), oddělení zavazadlového prostoru síťkou (+5.700,-), textilní koberečky (+3.700,-)

Štítky Volkswagen Testy MPV

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 155 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 186
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 9.5 / 6.2 / 7.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 695 / 1989
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1425 / 665
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4391
b) šířka (mm): 1794
c) výška (mm): 1652
d) rozvor (mm): 2677
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 980
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,58
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie) Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie)

Během dnešního dne začaly internetem kolovat snímky…

Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy

Toyota uvedla na český trh excentrický crossover C-HR. Za…

 




Volkswagen Touran dostal motor 1.8 TSI, u nás se však pravděpodobně neobjeví Volkswagen Touran dostal motor 1.8 TSI, u nás se však pravděpodobně neobjeví

Volkswagen rozšiřuje nabídku agregátů modelu Touran.…

Nový Volkswagen Touran vstoupil na český trh, zkusili jsme verzi 2.0 TDI Nový Volkswagen Touran vstoupil na český trh, zkusili jsme verzi 2.0 TDI

Druhá generace Volkswagenu Touran je nabízena se dvěma…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

400 tisíc pohřbených: Středověké pohřebiště u Lahovic poznáte podle sedmitunového pomníku

400 tisíc pohřbených: Středověké pohřebiště u…

Středověké pohřebiště u Lahovic se dočkalo svého pomníku. Ten váží více než sedm tun, je vyroben ze sliveneckého…

Šejkové se shodli na zdražení ropy. OPEC kvůli tomu sníží její produkci

Šejkové se shodli na zdražení ropy. OPEC kvůli tomu…

Členové Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) se dohodli na snížení těžby ropy na 32,5 milionu až 33 milionů…

 

iSport.cz

Strýcová vyřadila bývalou jedničku, Plíšková nestačila na Cibulkovou

Strýcová vyřadila bývalou jedničku, Plíšková…

Tenistka Barbora Strýcová porazila v osmifinálové bitvě na turnaji ve Wu-chanu 1:6, 6:4, 7:5 bývalou světovou…

Světový pohár se vrátí, hvězdám z NHL na olympiádě (asi) odzvonilo

Světový pohár se vrátí, hvězdám z NHL na olympiádě…

PŘÍMO Z TORONTA | Světový pohár v hokeji se bude opakovat. A bude se opakovat pravidelně. Tahle slova šéfů…

 

Reflex.cz

Poprsím i pozadím proti lži a nenávisti. Hrdinka erotických komiksů Druuna je zpátky!

Poprsím i pozadím proti lži a nenávisti. Hrdinka…

Radostná událost nastala pro milovníky klasických a erotických, případně klasických erotických komiksů.…

Demonstrace Úsvitu s Blokem proti islamizaci: Poslední výkřiky před volebním propadákem?

Demonstrace Úsvitu s Blokem proti islamizaci:…

Oproti loňské nabité Svatováclavské nabídce se včera v Praze konalo podstatně méně demonstrací a protestů,…