VW Touran 1.9 TDI Highline - drahý spořílek (09/2003)

VW Touran 1.9 TDI Highline - drahý spořílek (09/2003)

 
 

Nové malé MPV od Volkswagenu jsme již testovali na počátku léta v provedení se zážehovým motorem 1.6 FSI (85 kW), ale když jsme se rozhodovali, jaký dopravní prostředek zvolit na cestu za novinkami do Frankfurtu, naskytla se nám varianta po které jsme rádi sáhli. Zapůjčený Touran 1.9 TDI Highline se slabším turbodieselem 74 kW (v nabídce je i 2.0 TDI 100 kW) nám byl týden společníkem...

Nové malé MPV od Volkswagenu jsme již testovali na počátku léta v provedení se zážehovým motorem 1.6 FSI (85 kW), ale když jsme se rozhodovali, jaký dopravní prostředek zvolit na cestu za novinkami do Frankfurtu, naskytla se nám varianta po které jsme rádi sáhli. Zapůjčený Touran 1.9 TDI Highline se slabším turbodieselem 74 kW (v nabídce je i 2.0 TDI 100 kW) nám byl týden společníkem a tak jsme mohli dostatečně prozkoumat jeho kvality.

Pro podrobnější popis automobilu vás tentokráte odkážeme na dříve zveřejněný test nebo samostatný článek v rubrice " Představujeme" a budeme se věnovat jen odlišnostem našeho druhého Tourana.

Stříbrný minivan byl poháněn osvědčeným turbodieselem 1.9 TDI PD s proměnnou geometrií lopatek turbodmychadla, který znají například i někteří majitelé Fabií. 74 kilowattů má s 1498 kg pohotovostní hmotnosti poměrně dost práce a rozjet Touran na 100 km/h mu trvá 13,5 s. Tradičně vysoký točivý moment turbodieselu TDI je u tohoto agregátu k dispozici asi od 1600 otáček a vrcholí hodnotou 250 Nm, která je k pod plynem při 1900 ot./min. V kombinaci se standardní šestistupňovou převodovkou Touranu je možno jet rychle i s více než 660 kg nákladu, ale dynamika jízdy přirozeně není při vyšších dálničních rychlostech silnou stránkou tohoto agregátu.

Pravý opak platí o spotřebě paliva. My jsme ujeli 2000 km s vynikající průměrnou spotřebou 6,6 l/100 km, přičemž asi 600 km z toho byla jízda po německé dálnici rychlostmi 140-150 km/h, což je asi optimální cestovní rychlost vzhledem k hmotnosti vozu a možnostem motoru. Při zařazeném 6. rychlostním stupni otáčkoměr ukazoval při rychlosti 150 km/h 3300 ot.,/min, na pětku to bylo 4000 ot./min. Lze jet i rychleji (dle výrobce až 177 km/h), ale zrychlování nad 150 km/h jde tomuto Volkswagenu již jen velmi pomalu. Předpisová stotřicítka znamená v praxi na 6. rychlostní stupeň 2850 ot./min na otáčkoměru a okamžitá spotřeba kolem 5 l/100 km. Občas obtěžující kulisou bylo i v tomto voze známé "TDI-dunění". Hladina hluku ve voze není vysoká, ale hluboký tón zvuku jedna-devítky je při delší jízdě subjektivně vnímán jako nepříjemný zvuk. Aerodynamický hluk od dveřích spár při vyšších rychlostech rušil zejména cestující vzadu. Perfektní jízdní vlastnosti Touranu lze očekávat i od nového Golfu, který má s Touranem společné také mnoho dílů v interiéru.

Tentokrát se k nám Touran dostal v sedmimístném provedení, které v této třídě není úplnou samozřejmostí. V praxi je ale využitelnost poslední řady sedadel problematická. Na komfort pro dospělé pasažéry průměrného vzrůstu zapomeňte a navíc v sedmi zbývá na zavazadla jen 121 litrů, velmi krátkého zavazadlového prostoru. Jeho dno navíc není vodorovné, nýbrž se mírně svažuje směrem k vstupnímu otvoru. Příplatkovou třetí řadu sedadel (16.500,- Kč) berte jen jako rozšíření využitelnosti vašeho rodinného miláčka, které potěší malé děti, ale dospělého pasažéra uspokojí jen na velmi krátké vzdálenosti. Při sklopené třetí řadě sedadel je v kufru o 80 litrů méně místa než v Touranu bez třetí řady. Pokud jsou dvě sedadla ve třetí řadě zapuštěná do podlahy a tři sedadla ve druhé řadě jsou zcela vyjmuta z vozu ven, činí objem takto vzniklého prostoru 1913 litrů (u 5 místné varianty je to 1989 l). Podstatnou změnou sedmimístné verze je absence rezervního kola, což umožnilo zabudování třetí řady sedadel do podlahy zavazadelníku. Místo rezervy najdete ve voze malý kompresor a sadu pro opravu defektů. Tato sada je pod podlahou v jednom z mnoha (přesněji 39) úložných prostor, které potěší při běžném používání jakéhokoliv automobilu. Ať jde o povinnou výbavu ve voze, mapu, či hudební CD, vše má své místo, nikde nic necestuje po interiéru. V kufru jsou jak bytelná ocelová oka pro uchycení sítě, tak 12 V zásuvka a skládací poutko třeba na tašku s nákupem.

Náš Touran měl špičkovou výbavu Highline, která byla dále rozšířena příplatkovými položkami, jež vyhnaly cenu na 922.000,- Kč.

Základní cena Touranu s motorem 1.9 TDI je 706.500,- Kč, ve výbavě Highline pak 841.100,- Kč. Testovanému Touranu slušela 16palcová kolazatmavení zadních bočních skel, nejvyšší výbava zahrnovala sportovní sedadla řidiče i spolujezdce, volant a další díly potažené kůží. Exteriér zdobily eloxované střešní lišty

Přestože slabší z turbodieselů vykazoval nižší výkon ve srovnání s benzínovým motorem 1.6 FSI, těžkému vozidlu sedl tento motor s vysokým točivým momentem v nízkých otáčkách lépe než moderní přímý vstřik benzínu FSI. Investici necelých 40.000,- Kč (rozdíl mezi FSI a TDI) bychom u vozu s cenou nad 800.000,- Kč zřejmě doporučili realizovat.

Cena v základní výbavě: 841 100 Kč Cena v testované výbavě: 922 100 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, aktivní opěrky hlavy vpředu, příprava pro upevnění 2 dětských sedaček ISOFIX, imobilizér, ABS, ESP, EDS, ASR, kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu s vnitřním chlazením, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední i zadní okna, výškově i podélně nastavitelný volant, elektricky seřiditelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, palubní počítač, posilovač řízení Servotronic s proměnlivým účinkem, tempomat, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, rádio s CD přehrávačem a 8 reproduktory, zpětná zrcátka a nárazníky v barvě vozu, zatmavená boční okna a zadní okno, poloautomatická klimatizace Climatic, mlhové světlomety

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+10.300,-), oddělení zavazadlového prostoru síťkou (+5.700,-), bi-xenonové světlomety (29.100,-), automatická klimatizace Climatronic (+5.500,-), 16palcová kola z lehké slitiny Imola (+4.400,-), sedadla 3. řady (+16.500,-)

Le Penová mobilizuje před druhým kolem voleb. V sázce je prý přežití Francie Le Penová mobilizuje před druhým kolem voleb. V sázce je prý přežití Francie

Kandidátka krajně pravicové Národní fronty Marine Le…

Kandidát socialistů hovoří o historickém trestu pro svou stranu. Vyzývá k podpoře Macrona Kandidát socialistů hovoří o historickém trestu pro svou stranu. Vyzývá k podpoře Macrona

Kandidát tradiční francouzské Socialistické strany Benoit…

Macron těsně vítězí nad Le Penovou, ukazují první odhady výsledků francouzských voleb Macron těsně vítězí nad Le Penovou, ukazují první odhady výsledků francouzských voleb

V první kole francouzských prezidentských voleb zvítězil…

 

Štítky MPV Volkswagen Testy

Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 177
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.4 / 5.2 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 615 / 1913
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1500 / 660
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4391
b) šířka (mm): 1794
c) výška (mm): 1652
d) rozvor (mm): 2577
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 980
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,58
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají

S velkými čísly prodejů se výrobci vždy rádi pochlubí.…

Cena Kodiaqu vydržela jen krátce. Nyní ho Škoda zdražila, a s ním i další auta Cena Kodiaqu vydržela jen krátce. Nyní ho Škoda zdražila, a s ním i další auta

Tuzemská automobilka Škoda sice na českém trhu zlevnila…

 




Volkswagen Touran dostal motor 1.8 TSI, u nás se však pravděpodobně neobjeví Volkswagen Touran dostal motor 1.8 TSI, u nás se však pravděpodobně neobjeví

Volkswagen rozšiřuje nabídku agregátů modelu Touran.…

Nový Volkswagen Touran vstoupil na český trh, zkusili jsme verzi 2.0 TDI Nový Volkswagen Touran vstoupil na český trh, zkusili jsme verzi 2.0 TDI

Druhá generace Volkswagenu Touran je nabízena se dvěma…

 



 
Koncepce pohonu aut: Jaké jsou výhody klasické koncepce nebo motoru uprostřed?

Koncepce pohonu aut: Jaké jsou výhody klasické koncepce nebo motoru uprostřed?

Dnes 18:10

Pohon předních kol a motor vpředu je dnes nejrozšířenější u osobních aut. Jaké má výhody a nevýhody? A proč mají automobiloví nadšenci tak rádi klasickou koncepci pohonu?




Blesk.cz

Objevte srdce Egypta! Co najdete na Hurghadě

Objevte srdce Egypta! Co najdete na Hurghadě

Kompletně vybavené největší egyptské letovisko s více než 160 hotely a 20 km dlouhým písečným pobřežím táhnoucím…

Zapomeňte na kávu, dejte si schody: „Nakopnou“ vás víc, tvrdí studie

Zapomeňte na kávu, dejte si schody: „Nakopnou“ vás…

Deset minut chůze ze schodů a do schodů dodá člověku více energie než šálek kávy. Zjistili to výzkumníci z…

 

iSport.cz

Velký návrat po zranění. Pilař nastoupil po dvou letech za Plzeň

Velký návrat po zranění. Pilař nastoupil po dvou…

Návrat uzdraveného záložníka Václava Pilaře po vleklém zranění kolena byl asi jediným pozitivním momentem…

CELÝ SESTŘIH: Sparta – Plzeň 2:0. Šlágr rozhodli Šural a Karavajev

CELÝ SESTŘIH: Sparta – Plzeň 2:0. Šlágr rozhodli…

Fotbalisté Plzně podlehli ve šlágru 26. kola ePojisteni.cz ligy na Spartě 0:2 a zkomplikovali si boj o titul.…

 

Reflex.cz

Ve Francii probíhá první kolo prezidentských voleb. Online komentuje politolog Petr Sokol

Ve Francii probíhá první kolo prezidentských voleb.…

Ve Francii začalo dnes první kolo prezidentských voleb, ve kterém 47 milionů voličů rozhodne o tom, kteří dva z…

Roy Orbison dal světu slavný hit k filmu Pretty Woman, v osobním životě čelil řadě tragédií

Roy Orbison dal světu slavný hit k filmu Pretty…

California Blue, You Got It, I Drove All Night, Only The Lonely a především Oh, Pretty Women. To jsou jména…