VW Touran 1.9 TDI Highline - drahý spořílek (09/2003)

VW Touran 1.9 TDI Highline - drahý spořílek (09/2003)

 
 
17.9. 2003

Nové malé MPV od Volkswagenu jsme již testovali na počátku léta v provedení se zážehovým motorem 1.6 FSI (85 kW), ale když jsme se rozhodovali, jaký dopravní prostředek zvolit na cestu za novinkami do Frankfurtu, naskytla se nám varianta po které jsme rádi sáhli. Zapůjčený Touran 1.9 TDI Highline se slabším turbodieselem 74 kW (v nabídce je i 2.0 TDI 100 kW) nám byl týden společníkem...

Nové malé MPV od Volkswagenu jsme již testovali na počátku léta v provedení se zážehovým motorem 1.6 FSI (85 kW), ale když jsme se rozhodovali, jaký dopravní prostředek zvolit na cestu za novinkami do Frankfurtu, naskytla se nám varianta po které jsme rádi sáhli. Zapůjčený Touran 1.9 TDI Highline se slabším turbodieselem 74 kW (v nabídce je i 2.0 TDI 100 kW) nám byl týden společníkem a tak jsme mohli dostatečně prozkoumat jeho kvality.

Pro podrobnější popis automobilu vás tentokráte odkážeme na dříve zveřejněný test nebo samostatný článek v rubrice " Představujeme" a budeme se věnovat jen odlišnostem našeho druhého Tourana.

Stříbrný minivan byl poháněn osvědčeným turbodieselem 1.9 TDI PD s proměnnou geometrií lopatek turbodmychadla, který znají například i někteří majitelé Fabií. 74 kilowattů má s 1498 kg pohotovostní hmotnosti poměrně dost práce a rozjet Touran na 100 km/h mu trvá 13,5 s. Tradičně vysoký točivý moment turbodieselu TDI je u tohoto agregátu k dispozici asi od 1600 otáček a vrcholí hodnotou 250 Nm, která je k pod plynem při 1900 ot./min. V kombinaci se standardní šestistupňovou převodovkou Touranu je možno jet rychle i s více než 660 kg nákladu, ale dynamika jízdy přirozeně není při vyšších dálničních rychlostech silnou stránkou tohoto agregátu.

Pravý opak platí o spotřebě paliva. My jsme ujeli 2000 km s vynikající průměrnou spotřebou 6,6 l/100 km, přičemž asi 600 km z toho byla jízda po německé dálnici rychlostmi 140-150 km/h, což je asi optimální cestovní rychlost vzhledem k hmotnosti vozu a možnostem motoru. Při zařazeném 6. rychlostním stupni otáčkoměr ukazoval při rychlosti 150 km/h 3300 ot.,/min, na pětku to bylo 4000 ot./min. Lze jet i rychleji (dle výrobce až 177 km/h), ale zrychlování nad 150 km/h jde tomuto Volkswagenu již jen velmi pomalu. Předpisová stotřicítka znamená v praxi na 6. rychlostní stupeň 2850 ot./min na otáčkoměru a okamžitá spotřeba kolem 5 l/100 km. Občas obtěžující kulisou bylo i v tomto voze známé "TDI-dunění". Hladina hluku ve voze není vysoká, ale hluboký tón zvuku jedna-devítky je při delší jízdě subjektivně vnímán jako nepříjemný zvuk. Aerodynamický hluk od dveřích spár při vyšších rychlostech rušil zejména cestující vzadu. Perfektní jízdní vlastnosti Touranu lze očekávat i od nového Golfu, který má s Touranem společné také mnoho dílů v interiéru.

Tentokrát se k nám Touran dostal v sedmimístném provedení, které v této třídě není úplnou samozřejmostí. V praxi je ale využitelnost poslední řady sedadel problematická. Na komfort pro dospělé pasažéry průměrného vzrůstu zapomeňte a navíc v sedmi zbývá na zavazadla jen 121 litrů, velmi krátkého zavazadlového prostoru. Jeho dno navíc není vodorovné, nýbrž se mírně svažuje směrem k vstupnímu otvoru. Příplatkovou třetí řadu sedadel (16.500,- Kč) berte jen jako rozšíření využitelnosti vašeho rodinného miláčka, které potěší malé děti, ale dospělého pasažéra uspokojí jen na velmi krátké vzdálenosti. Při sklopené třetí řadě sedadel je v kufru o 80 litrů méně místa než v Touranu bez třetí řady. Pokud jsou dvě sedadla ve třetí řadě zapuštěná do podlahy a tři sedadla ve druhé řadě jsou zcela vyjmuta z vozu ven, činí objem takto vzniklého prostoru 1913 litrů (u 5 místné varianty je to 1989 l). Podstatnou změnou sedmimístné verze je absence rezervního kola, což umožnilo zabudování třetí řady sedadel do podlahy zavazadelníku. Místo rezervy najdete ve voze malý kompresor a sadu pro opravu defektů. Tato sada je pod podlahou v jednom z mnoha (přesněji 39) úložných prostor, které potěší při běžném používání jakéhokoliv automobilu. Ať jde o povinnou výbavu ve voze, mapu, či hudební CD, vše má své místo, nikde nic necestuje po interiéru. V kufru jsou jak bytelná ocelová oka pro uchycení sítě, tak 12 V zásuvka a skládací poutko třeba na tašku s nákupem.

Náš Touran měl špičkovou výbavu Highline, která byla dále rozšířena příplatkovými položkami, jež vyhnaly cenu na 922.000,- Kč.

Základní cena Touranu s motorem 1.9 TDI je 706.500,- Kč, ve výbavě Highline pak 841.100,- Kč. Testovanému Touranu slušela 16palcová kolazatmavení zadních bočních skel, nejvyšší výbava zahrnovala sportovní sedadla řidiče i spolujezdce, volant a další díly potažené kůží. Exteriér zdobily eloxované střešní lišty

Přestože slabší z turbodieselů vykazoval nižší výkon ve srovnání s benzínovým motorem 1.6 FSI, těžkému vozidlu sedl tento motor s vysokým točivým momentem v nízkých otáčkách lépe než moderní přímý vstřik benzínu FSI. Investici necelých 40.000,- Kč (rozdíl mezi FSI a TDI) bychom u vozu s cenou nad 800.000,- Kč zřejmě doporučili realizovat.

Cena v základní výbavě: 841 100 Kč Cena v testované výbavě: 922 100 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, aktivní opěrky hlavy vpředu, příprava pro upevnění 2 dětských sedaček ISOFIX, imobilizér, ABS, ESP, EDS, ASR, kotoučové brzdy na všech kolech, vpředu s vnitřním chlazením, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední i zadní okna, výškově i podélně nastavitelný volant, elektricky seřiditelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, palubní počítač, posilovač řízení Servotronic s proměnlivým účinkem, tempomat, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, rádio s CD přehrávačem a 8 reproduktory, zpětná zrcátka a nárazníky v barvě vozu, zatmavená boční okna a zadní okno, poloautomatická klimatizace Climatic, mlhové světlomety

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+10.300,-), oddělení zavazadlového prostoru síťkou (+5.700,-), bi-xenonové světlomety (29.100,-), automatická klimatizace Climatronic (+5.500,-), 16palcová kola z lehké slitiny Imola (+4.400,-), sedadla 3. řady (+16.500,-)

Pardubické letiště bude na dva měsíce mimo provoz Pardubické letiště bude na dva měsíce mimo provoz

Pardubické mezinárodní letiště bude kvůli opravám…

Hamé se potýká s neúrodou zeleniny, zřejmě zdraží část výrobků Hamé se potýká s neúrodou zeleniny, zřejmě zdraží část výrobků

Potravinářská společnost Hamé se sídlem v Kunovicích na…

Thajsko patří ke špičce medicínské turistiky. Turisté sem jezdí pro nová prsa i klouby Thajsko patří ke špičce medicínské turistiky. Turisté sem jezdí pro nová prsa i klouby

Turisté už nejezdí do Thajska jen za sluncem a mořem, ale…

 

Štítky MPV Volkswagen Testy

Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 177
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.4 / 5.2 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 615 / 1913
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1500 / 660
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4391
b) šířka (mm): 1794
c) výška (mm): 1652
d) rozvor (mm): 2577
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 980
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,58
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nový Mercedes GLE Coupé natočen při testování. Vyzve X6 do druhého kola Nový Mercedes GLE Coupé natočen při testování. Vyzve X6 do druhého kola

Druhá karosářská verze Mercdesu GLE nebude chybět ani v…

Jedno z dvaceti Lamborghini Murciélago v edici Versace je na prodej Jedno z dvaceti Lamborghini Murciélago v edici Versace je na prodej

Slavná módní značka se před 11 lety podílela na speciální…

 






 
Nový motor PSA 1.5 BlueHDi je nabitý nejnovějšími technologiemi. Projdeme si je všechny!

Nový motor PSA 1.5 BlueHDi je nabitý nejnovějšími technologiemi

Dnes 12:53

Nový vznětový motor PSA 1.5 BlueHDi, který od začátku splňuje emisní normu Euro 6.2., technicky vychází ze starší šestnáctistovky, avšak změn je celá řada.




Blesk.cz

Adam Mišík narazil, drahá kára ani slavný obličej mu u policistky nepomohl

Adam Mišík narazil, drahá kára ani slavný obličej mu…

Tak to mu nevyšlo. Rozmanitý Adam Mišík (21) měl v plánu zaparkovat v centru Prahy se svým luxusním bourákem za…

Muž bez obličeje se bál vycházet z domu: Zázračná operace mu změnila život!

Muž bez obličeje se bál vycházet z domu: Zázračná…

Dlouhé roky strávil Kanaďan Maurice Desjardins (64) ve svém příbytku. Téměř odtud nevycházel. Trpěl neustále…

 

iSport.cz

Malík: Shodli jsme se rychle. Berbr chtěl nejprve Poborského, vše změnilo Rusko

Malík: Shodli jsme se rychle. Berbr chtěl nejprve…

Po prohře s Ukrajinou byl pro Fotbalovou asociaci ČR jako nástupce Karla Jarolíma první variantou Karel…

Šilhavý přebírá reprezentaci, chce stabilizovat kádr. Asistentem i Galásek

Šilhavý přebírá reprezentaci, chce stabilizovat…

Nástupcem Karla Jarolíma ve funkci trenéra fotbalové reprezentace se podle očekávání stal Jaroslav Šilhavý.…

 

Reflex.cz

Lékaře nedělám, protože jsem se nenechal vydírat. Praha se zastavila, říká kandidát na primátora Hřib

Lékaře nedělám, protože jsem se nenechal vydírat.…

MUDr. Zdeněk Hřib. Právě toto jméno s titulem z medicíny opanovalo kandidátku Pirátů do pražského…

Příručka moderního fotra: Typologie rodičů dětí ze školky. Kam patříte vy?

Příručka moderního fotra: Typologie rodičů dětí ze…

Jelikož už čtvrtým rokem doprovázím každý den syna do školky (syn opakoval první ročník, bohužel se nezadařilo),…