Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Touran - něco pro t(o)uristy

Ondřej Láník
Zatímco mnohé konkurenční evropské i asijské značky mají ve třídě menších MPV (multi-purpose vehicle) již nějakou dobu své zástupce, tradičně konzervativní Volkswagen nechával zájemce o rodinné velkoprostorové automobily střední třídy čekat. V nabídce...

Nic takového jako Renault Scénic, Citroen Xsara Picasso nebo německý Opel Zafira, ve wolfsburském vozovém parku nebylo. Velký úspěch prvního v této kategorii Renaultu Mégane Scénic (dnes již jen Scénic), inspiroval mnohé výrobce k následování. Nutno říci, že Volkswagen není zdaleka posledním. Menší van chybí například i v nabídce Fordu, který prezentoval zatím jen studii, připravovanou na podvozku nástupce současného Focusu (více o ní jsme psali zde).

VW Touran je zcela novým automobilem, jehož vývoj začal na "čistém listu" na stolech konstruktérů. 4,39 m dlouhá, 1,79 m široká a 1,65 m vysoká karosérie musí nabídnout nejen prostornost, variabilitu a volkswagenovskou úroveň zpracování, ale i něco navíc, aby k sobě strhla pozornost. Zejména francouzská konkurence je totiž na trhu velmi dobře zavedená.

Design Touranu snad nikoho nepřekvapí, je to VW na první pohled, decentní účelový design, možná až příliš strohý, ale současně funkční. Učebnicové MPV, se siluetou charakterizovanou krátkou přídí plynule navazujícím čelním sklem, malým bočním trojúhelníkovým okénkem ještě před velkými předními dveřmi, dalším párem bočních dveří (ty nejsou posuvné, ale klasicky otevírané) a posledním bočním oknem. Prosklení může být, dle požadavku zákazníka, více či méně zatmaveno, což dále zvýrazní jednoduché a čisté tvary automobilu. Velké světlomety vpředu, svítilny vzadu a kulatá loga VW na předním i zadním čele jsou také výraznými prvky designu. Třetí brzdové světlo se přestěhovalo, přes vyšší stavbu karosérie, až k hraně střechy. Boční směrové ukazatele našly své místo ve zpětných zrcátkách, což se stává (pro pasivní viditelnost odbočujícího automobilu) vítanou módou nových modelů.

Nové je přední i zadní zavěšení kol. Vpředu je konstrukce typu McPherson, vzadu složitější čtyřprvkové zavěšení (tři ramena pro boční vedení a jedno pro přenos podélných sil). Každý výrobce se snaží být se svým novým modelem v něčem první a také VW Touran nejeden primát má. Poprvé je v automobilu této třídy montován elektro-mechanický posilovač řízení, který uspoří ve srovnání s klasickým hydraulickým posilovačem 0,15 l paliva na 100 km. Možná se vám to zdá málo, ale tu deci benzínu ušetří automobil každých 100 km a za celou životnost takového automobilu je to již číslo zajímavé. Významné více než pro řidičovu kapsu, je pro prostředí ve kterém ještě nějakou dobu budeme žít. Více než stoletá historie vývoje spalovacích motorů neumožňuje dělat velké skoky v účinnosti a spotřebě a právě toto je cesta k dalšímu zvýšení efektivity provozu moderních prostředků dopravy. Další zajímavou vlastností je proměnný účinek posilovače v závislosti na rychlosti a eliminace rázů, přenášených z přejížděných nerovností vozovky, do volantu.

Touran bude dodáván ve třech úrovních výbav a designu čalounění: Touran, Touran Trendline a Touran Highline. V showroomech VW se budeme moci zpočátku setkat se dvěma motory TDI a jedním benzínovým motorem s přímým vstřikováním FSI. Všechny agregáty splňují normu EU 4, což v některých zemích přináší daňové výhody. Motor FSI dává 85 kW (115 k), diesely pak 74 kW resp. 100 kW. Nejsilnější motor je nový zástupce řady TDI o objemu 2,0 l, se čtyřmi ventily na válec a maximem točivého momentu 320 Nm v rozmezí otáček 1750 až 2500 ot/min. Další motorové varianty budou následovat později.

Důležitým primátem v segmentu je také sériová montáž šestistupňové převodovky pro motory TDI a FSI. Příplatková výbava zahrnuje i možnost zakoupení šestistupňové převodovky DSG (Direct-shift Gearbox), poprvé uvedené v silném Golfu R32 (více jsme o něm psali zde).

Jedinými automobily na světě, do kterých je nyní příčně montována šestistupňová automatická převodovka jsou New Beetle Convertible a nový Touran s motory FSI.

Tuhá karosérie svařovaná laserem je základem pasivní bezpečnosti Touranu. Přední, boční a okenní airbagy jsou standardem, podobně jako tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedmi sedadlech, kotoučové brzdy na všech kolech, ABS, ESP a brzdový asistent.

Promyšlený a ergonomický interiér je u Touranu velmi důležitým prvkem. Vždyť lidé si automobily tohoto typu kupují hlavně proto, že chtějí hodně místa a praktičnosti. Toho se dostává buď pěti cestujícím se zavazadly uloženými v prostoru o objemu 695 l, nebo sedmi cestujícím (2 sedadla poslední řady jsou za příplatek), a v tom případě zbývá na zavazadla jen 191 l. Vyjmutím druhé řady sedadel u pětimístné verze získáme 1989 l prostoru, sklopením třetí řady sedadel a vyjmutím druhé řady u sedmimístné verze dostáváme o něco méně - 1913 l prostoru pro zavazadla.

Nově navržená sedadla nabízejí cestujícím vpředu mírně vyšší posaz než v osobním voze (631 mm) a 1020 mm výšky ke stropu nad sedáky.

Druhá řada sedadel je sestavena ze tří samostatných, vyjímatelných sedadel (každé váží 16 kg) a nabízí také vyšší posaz (676 mm) a prostor nad sedáky 989 mm.

Velké množství odkládacích míst (až 39, dle výbavy automobilu) je praktické pro každodenní používání automobilu-nic vám nepřekáží na přístrojové desce, zloději nemají důvod pokoušet se násilně získat, něco, co je svým vzhledem láká uvnitř automobilu.

Volkswagen Touran se do prodeje dostane v prvním čtvrtletí letošního roku.



Ondřej Láník