24.4. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

VW Užitkové vozy Oldtimer: Speciál Porsche i typický hippie bus (reportáž)

 

Volkswagen v soukromém muzeu shromažďuje unikátní sbírku starých dodávek. Jednu z nich pohání motor od Porsche!

Volkswagen ani zdaleka nepatří mezi nejstarší automobilky světa, přesto za svoji bezmála osmdesátiletou historii už postavil spoustu zajímavých vozů. Uvědomila si to i jeho divize VW Užitkové vozy, která v Hannoveru začala shromažďovat unikátní užitkové vozy za své dílny.

Na svém historickém odkazu VW Užitkové vozy pracuje od roku 2007. Na tehdejším Bullimeetingu se při příležitosti 60. narozenin legendárního Typu 2 sešlo na 5.000 starých Volkswagenů, což firmu vedlo k tomu, aby se začala starat o své historické vozy. Od té doby Volkswagen Užitkové vozy buduje sbírku starých dodávek a navíc se též stará o renovace a opravy starých užitkových vozidel.

Muzeum Volkswagen užitkové vozy Oldtimer sídlí v areálu továrny firmy v hannoverské čtvrti Limmer, kde vznikají speciální verze řady T6, především obytný model California. Firmě se ve shánění veteránů zatím velice daří, protože za zhruba osm let se jí podařilo nashromáždit asi 90 automobilů, mezi nimiž nechybí ani opravdové unikáty.

Zájemce o návštěvu ale zklameme, protože sbírka v tuto chvíli není přístupná veřejnosti. Aktuálně je otevřeno jen při speciálních příležitostech, Volkswagen ale slibuje, že sbírku v dohledné době zpřístupní.

Legendární Samba i speciál od Porsche

Firemní sbírka mapuje především historii Typu 2, vůbec prvního užitkového Volkswagenu, jehož sériová výroba byla zahájena 12. listopadu 1950. Sama společnost ale jeho historii datuje až do roku 1947, kdy holandský prodejce vozů Volkswagen Ben Pon načrtl první skicu dodávky na základech VW Brouk. Historie Typu 2 se v následujících stala opravdu bohatou, protože vůz se s označením Kombi ještě v roce 2013 vyráběl v Brazílii.

Vozy z prvního roku produkce jsou dnes opravdovými raritami, nejstarší exemplář vystavený v muzeu VW Užitkové vozy Oldtimer pochází z roku 1951. Daný vůz však nebyl restaurován, ale zůstal v původní podobě s historickou patinou. Volkswagen nicméně vlastní ještě starší exemplář Typu 2, prototyp z roku 1949 je však vystaven v muzeu značky v domovském Wolfsburgu.

Na druhé straně VW Užitkové vozy Oldtimer vlastní i nejnovější verzi Typu 2 – Last Edition, která z roku 2013 uzavírala historii tohoto legendárního modelu, nejvíce proslaveného v éře hippies. O pohon tohoto modelu se starala zážehová čtrnáctistovka schopná spalovat vedle benzinu i etanol. Na rozdíl od původního modelu neměl vzduchem chlazený, ale vodou chlazený agregát, a proto má vpředu tu nevzhlednou mřížku. Speciál vznikl jen v 600 exemplářích, primárně určených pro Jižní Ameriku. Jenže pozor, dva exempláře jezdí i v České republice! Přestože vůz ani náhodou nesplňoval aktuální normy EU, přece jen se ho podařilo registrovat i na českých značkách.

Nejstarší a nejnovější Typ 2 ve sbírce VW Užitkové vozy Oldtimer od sebe dělí 62 let, což je doba, za kterou vzniklo spoustu dalších zajímavých exemplářů tohoto vozu. Tím zřejmě nejtypičtějším je model Samba představený v roce 1963. Charakteristickým prvkem tohoto osmimístného mikrobusu je bohaté prosklení tvořené 23 okny. Specialitou tohoto řešení nebyla jen otevíratelná střecha, ale také otevírací čelní skla.

Ve sbírce ale nechybí ani nástupci Typu 2, Volkswagen je totiž v dané kategorii dodnes zastoupen, aktuálně loni představenou řadou T6. A právě i mezi nástupci legendárního busíku najdeme také pár unikátů.

Tím nejzajímavějším je určitě stříbrnošedý model T3 z roku 1983. Nenápadný nápis Carrera na zádi by mohl evokovat zásah tunera nebo snad nebetyčného vtipálka, jenže on to žádný vtip není. V útrobách tohoto speciálu s pohonem všech kol totiž pracuje šestiválec Porsche z tehdejší 911. Superrychlá dodávka vznikla přímo u Porsche a sloužila jako doprovodný vůz závodní divize automobilky ze Zuffenhausenu.

U zeleného kousku T3 z roku 1987 se pak na první pohled zdá největší zajímavostí naviják a ochranný vnější rám, největší zvláštnost tohoto automobilu je ale třeba hledat uvnitř, na tachometru. Daný kousek má na svém kontě 834.000 ujetých kilometrů. To možná není úplně rekordní číslo, je to ale vůbec největší nájezd ze všech aut vystavených v muzeu.

Renovace za 1,7 milionu

Jak bylo řečeno v úvodu, aktivity VW Užitkové vozy Oldtimer čítají i opravy historických vozů této značky. Zákazníci mohou služeb firmy využít jak k drobné opravě svého vozidla, tak ke kompletní renovaci.

Jakožto výrobce originálu je Volkswagen ideální firmou na jeho renovaci. Odborníci automobilky totiž vozidlo dokážou opravit doslova do původní podoby. Záleží na přání zákazníka a stavu jeho bankovního konta. V rámci takových prací je vůz obvykle kompletně odstrojen a v případě nutnosti doplněn o nové díly. Ty obvykle pocházejí od britských a amerických dodavatelů, originální komponenty už nejsou k dispozici, a proto Volkswagen musí používat jejich kopie.

Kompletní renovace ale něco stojí, řádově přijde na více než milion korun. Renovace jednoho z právě rekonstruovaných aut vyjde na 65.000 eur (1,76 milionu korun). Za druhý kousek zákazník zaplatí asi 45.000 eur (1,2 milionu korun), a to díky jeho lepšímu stavu.

Největší zájem je samozřejmě o Typ 2. Zájemci se rovnoměrně dělí na firemní a soukromé zákazníky. Zatímco první skupina renovovaný vůz používá jako zajímavou reklamu, pro druhé je to veterán na opečovávání.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál Putin by podle průzkumu prezidentské volby drtivě vyhrál

Popularita ruského prezidenta Vladimira Putina v…

Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci Pohledem Jakuba Bruknera: Pandora po korekci

Dánská společnost Pandora, výrobce šperků a luxusní…

Stabilizace Balkánu může být nad síly Evropské unie Stabilizace Balkánu může být nad síly Evropské unie

Evropskou unii zneklidnila série politických otřesů…

KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un KLDR potvrdila test rakety, dohlížel prý na něj přímo Kim Čong-un

Severní Korea dnes potvrdila pondělní test další…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 






 
Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Volkswagen Group slaví 80 let. Z výrobce lidového auta největší automobilka světa

Dnes 08:00

Původním cílem dnešního Volkswagenu bylo vyrábět lidové vozidlo pro masy. O 80 let později toho firma vlastně dosáhla, je největší automobilkou na světě.




Blesk.cz

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci. Zahleňování je ale mýtus

Mléko v sobě má hormony, přiznali odborníci.…

Jedním z pilířů naší stravy by měly být i mléčné výrobky, jejichž základní surovinou je samozřejmě mléko. Podle…

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán i utržená zastávka

Vichřice hrůzy v Moskvě: Lidi zabíjely stromy, altán…

Nejméně jedenáct obětí na životech si dnes vyžádal silný poryv větru v Moskvě, více než 100 lidí se zranilo.…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party Federera, říká Josi

TOP zajímavosti z NHL: Když vyhrajeme, chci na party…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a pozval mě na zápas

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a…

Když bývalý výborný útočník Slavie Pavel Kuka vidí, jak se z titulu radují kouč „sešívaných“ Jaroslav Šilhavý a…

 

Reflex.cz

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin světa láká všechny milovníky přírody

Delta Okavanga: Jedna z posledních velkých divočin…

Kdo už viděl parky v Tanzanii, tisícihlavá stáda pakoňů a zeber promísená s impalami v Ngorongoro, lvy v Etoshi,…

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Nikoliv od prvního června, jak se mylně mnozí domnívají, ale od posledního května (tedy od středy) v celé krásné…