reklama


24.4. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

VW Užitkové vozy Oldtimer: Speciál Porsche i typický hippie bus (reportáž)

 

Volkswagen v soukromém muzeu shromažďuje unikátní sbírku starých dodávek. Jednu z nich pohání motor od Porsche!

Volkswagen ani zdaleka nepatří mezi nejstarší automobilky světa, přesto za svoji bezmála osmdesátiletou historii už postavil spoustu zajímavých vozů. Uvědomila si to i jeho divize VW Užitkové vozy, která v Hannoveru začala shromažďovat unikátní užitkové vozy za své dílny.

Na svém historickém odkazu VW Užitkové vozy pracuje od roku 2007. Na tehdejším Bullimeetingu se při příležitosti 60. narozenin legendárního Typu 2 sešlo na 5.000 starých Volkswagenů, což firmu vedlo k tomu, aby se začala starat o své historické vozy. Od té doby Volkswagen Užitkové vozy buduje sbírku starých dodávek a navíc se též stará o renovace a opravy starých užitkových vozidel.

Muzeum Volkswagen užitkové vozy Oldtimer sídlí v areálu továrny firmy v hannoverské čtvrti Limmer, kde vznikají speciální verze řady T6, především obytný model California. Firmě se ve shánění veteránů zatím velice daří, protože za zhruba osm let se jí podařilo nashromáždit asi 90 automobilů, mezi nimiž nechybí ani opravdové unikáty.

Zájemce o návštěvu ale zklameme, protože sbírka v tuto chvíli není přístupná veřejnosti. Aktuálně je otevřeno jen při speciálních příležitostech, Volkswagen ale slibuje, že sbírku v dohledné době zpřístupní.

Legendární Samba i speciál od Porsche

Firemní sbírka mapuje především historii Typu 2, vůbec prvního užitkového Volkswagenu, jehož sériová výroba byla zahájena 12. listopadu 1950. Sama společnost ale jeho historii datuje až do roku 1947, kdy holandský prodejce vozů Volkswagen Ben Pon načrtl první skicu dodávky na základech VW Brouk. Historie Typu 2 se v následujících stala opravdu bohatou, protože vůz se s označením Kombi ještě v roce 2013 vyráběl v Brazílii.

Vozy z prvního roku produkce jsou dnes opravdovými raritami, nejstarší exemplář vystavený v muzeu VW Užitkové vozy Oldtimer pochází z roku 1951. Daný vůz však nebyl restaurován, ale zůstal v původní podobě s historickou patinou. Volkswagen nicméně vlastní ještě starší exemplář Typu 2, prototyp z roku 1949 je však vystaven v muzeu značky v domovském Wolfsburgu.

Na druhé straně VW Užitkové vozy Oldtimer vlastní i nejnovější verzi Typu 2 – Last Edition, která z roku 2013 uzavírala historii tohoto legendárního modelu, nejvíce proslaveného v éře hippies. O pohon tohoto modelu se starala zážehová čtrnáctistovka schopná spalovat vedle benzinu i etanol. Na rozdíl od původního modelu neměl vzduchem chlazený, ale vodou chlazený agregát, a proto má vpředu tu nevzhlednou mřížku. Speciál vznikl jen v 600 exemplářích, primárně určených pro Jižní Ameriku. Jenže pozor, dva exempláře jezdí i v České republice! Přestože vůz ani náhodou nesplňoval aktuální normy EU, přece jen se ho podařilo registrovat i na českých značkách.

Nejstarší a nejnovější Typ 2 ve sbírce VW Užitkové vozy Oldtimer od sebe dělí 62 let, což je doba, za kterou vzniklo spoustu dalších zajímavých exemplářů tohoto vozu. Tím zřejmě nejtypičtějším je model Samba představený v roce 1963. Charakteristickým prvkem tohoto osmimístného mikrobusu je bohaté prosklení tvořené 23 okny. Specialitou tohoto řešení nebyla jen otevíratelná střecha, ale také otevírací čelní skla.

Ve sbírce ale nechybí ani nástupci Typu 2, Volkswagen je totiž v dané kategorii dodnes zastoupen, aktuálně loni představenou řadou T6. A právě i mezi nástupci legendárního busíku najdeme také pár unikátů.

Tím nejzajímavějším je určitě stříbrnošedý model T3 z roku 1983. Nenápadný nápis Carrera na zádi by mohl evokovat zásah tunera nebo snad nebetyčného vtipálka, jenže on to žádný vtip není. V útrobách tohoto speciálu s pohonem všech kol totiž pracuje šestiválec Porsche z tehdejší 911. Superrychlá dodávka vznikla přímo u Porsche a sloužila jako doprovodný vůz závodní divize automobilky ze Zuffenhausenu.

U zeleného kousku T3 z roku 1987 se pak na první pohled zdá největší zajímavostí naviják a ochranný vnější rám, největší zvláštnost tohoto automobilu je ale třeba hledat uvnitř, na tachometru. Daný kousek má na svém kontě 834.000 ujetých kilometrů. To možná není úplně rekordní číslo, je to ale vůbec největší nájezd ze všech aut vystavených v muzeu.

Renovace za 1,7 milionu

Jak bylo řečeno v úvodu, aktivity VW Užitkové vozy Oldtimer čítají i opravy historických vozů této značky. Zákazníci mohou služeb firmy využít jak k drobné opravě svého vozidla, tak ke kompletní renovaci.

Jakožto výrobce originálu je Volkswagen ideální firmou na jeho renovaci. Odborníci automobilky totiž vozidlo dokážou opravit doslova do původní podoby. Záleží na přání zákazníka a stavu jeho bankovního konta. V rámci takových prací je vůz obvykle kompletně odstrojen a v případě nutnosti doplněn o nové díly. Ty obvykle pocházejí od britských a amerických dodavatelů, originální komponenty už nejsou k dispozici, a proto Volkswagen musí používat jejich kopie.

Kompletní renovace ale něco stojí, řádově přijde na více než milion korun. Renovace jednoho z právě rekonstruovaných aut vyjde na 65.000 eur (1,76 milionu korun). Za druhý kousek zákazník zaplatí asi 45.000 eur (1,2 milionu korun), a to díky jeho lepšímu stavu.

Největší zájem je samozřejmě o Typ 2. Zájemci se rovnoměrně dělí na firemní a soukromé zákazníky. Zatímco první skupina renovovaný vůz používá jako zajímavou reklamu, pro druhé je to veterán na opečovávání.

Video

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci

Domácích zabijaček prasat dlouhodobě ubývá. Jitrnice,…

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako jediný přežil náraz letadla

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako…

Přes noc se z něj stal sirotek. Na dům rodiny malého kyrgyzského chlapce spadlo turecké nákladní letadlo a…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama