Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Další novinka v povinné výbavě? Chystá se na nás omezení rychlosti

ČTK
Diskuze (137)
Do Evropského parlamentu míří návrh, který by od výrobců aut požadoval jako povinnou součást výbavy inteligentní asistenční systém přizpůsobení rychlosti, a to od roku 2022.

Odborníci i politici si od něj slibují výrazné snížení nehodovosti a také zmírnění důsledků nehod. Výbor pro vnitřní trh Evropského parlamentu bude o návrhu hlasovat ve čtvrtek, uvedlo v tiskové zprávě Centrum dopravního výzkumu, které zároveň citovalo zprávu Evropské rady bezpečnosti dopravy (ERBD).

Rada před hlasováním zveřejnila výsledky průzkumu z řady evropských zemí, z nichž vyplývá, že překročení maximální povolené rychlosti zůstává jedním z hlavních faktorů nehodovosti a jejích následků. "Vědci zjistili, že v intravilánu, kde dochází k 37 procentům všech úmrtí na silnicích v Evropské unii, jela auta vyšší než dovolenou rychlostí mezi 35 a 75 procenty. V extravilánu zemře v autech 55 procent lidí a nepovolenou rychlostí jeli řidiči mezi devíti a 63 procenty. Na dálnicích zemře osm procent lidí a vyšší než povolenou rychlostí jelo 23 až 59 procent aut," uvedla ERBD. Kvůli nepřiměřené rychlosti zemře na silnicích zhruba třetina lidí a pro většinu nehod je přitěžujícím faktorem.

Asistenční systém pro přizpůsobení rychlosti má být klíčovou součástí opatření, která mají zmírnit nehodovost plynoucí z nepřiměřené rychlosti. Odhad hovoří o snížení počtu nehod o pětinu a záchraně 25.000 lidí za 15 let. Aby to mělo takový přínos, musel by projít kompletní balíček opatření. K tomu, že rychlost negativně ovlivňuje počet nehod a jejich důsledky, dospělo i české Centrum dopravního výzkumu.

Že snížení rychlosti nehodovost snižuje, vyplývá ze statistik států, které k opatření sáhly. Jde například o Francii, Španělsko, belgickou část Flandry. Země, které mají mimo obce nižší rychlost než jiné státy, mají i nižší nehodovost, což se týká například Švédska, Norska či Švýcarska.

Aktualizaci nařízení pro motorová vozidla navrhla Evropská komise loni v květnu. Kromě systému pro dodržování rychlosti je v ní i systém nouzového automatického brzdění či zlepšení pasivní bezpečnosti atd. Systém pro přizpůsobení rychlosti využívá videokameru pro rozpoznávání rychlosti a údajů o omezení rychlostí spojených s GPS a snižuje výkon motoru. Některá auta už systém mají, například nový Ford Focus. Zařízení zatím může řidič deaktivovat.

Aby norma začala platit, musí ji schválit Evropský parlament a zástupci všech zemí EU.

ČTK
Diskuze (137)
Avatar - xxc
21. 2. 2019 21:48
Re: Místní omezenci
Preco by nie, su aj dolezitejsie veci, ako sledovat len znacky a rucicku tachometra. V cudzom prostredi clovek nikdy nema za kazdych okolnosti absolutny prehlad.
21. 2. 2019 05:56
Re: Místní omezenci
Tak takovy clovek by za volantem nemel co delat...
Avatar - xxc
20. 2. 2019 17:00
Re: Místní omezenci
Ale možno sa nájde niekto, kto chce dodržiavať rýchlosť a nevšíma si značky a to by mu mohlo pomôcť.
20. 2. 2019 15:39
Re: Místní omezenci
Dobre, takze to chapu jako lobobani za vyrobce zarizeni omezovace. Protoze pouze vystrazna ikona na palubce nic nevyresi, protoze ji budou stejne vsichni ignorovat.
20. 2. 2019 14:08
Re: ech
Presne tak.
Jeste jednou zopakuju prvni vetu z predchoziho prispevku:

"Kdyz si prectes vsechny me prispevky zde (s vyjimkou jednoho), nikde nerikam ZADNY svuj nazor!"

Toto je prave ten prispevek, kde svuj nazor rikam. Mimochodem je celkem jedno kolikrat ho reknu, kazdopadne je konstatni. Proste mi to nevadi. Ale lidi to nechteji, nemelo by se to tudiz zavadet.