Dva nabíjecí kabely pro jedno auto? Megawattové nabíjení v Evropě začne zvláštně
Nabíjení výkonem 1 MW zní v Evropě jako sci-fi, ale zjevně se ho dočkáme už letos. Pro návštěvníky nabíječek ale může být překvapením, až uvidí auto, které využívá oba kabely stojanu. Právě tak totiž má fungovat první auto v Evropě, které extrémní nabíjecí výkon dostane.
O plánu automobilky BYD postavit v Evropě síť 1000 kW nabíječek jsme již psali. V Číně už první stovky nabíječek stojí a desítky tisíc se plánují, v prodeji jsou dva modely schopné megawattový výkon zvládnout. Konkrétní rozměry začíná dostávat i evropská část, která začne trochu jinak.
Prezidentka evropského BYD, Stella Li, plány potvrdila britským médiím pro tamní trh, příliš by se neměl lišit ani v dalších větších zemích Evropy. První megawattové nabíječky se začnou stavět koncem roku a podílet se na tom budou s největší pravděpodobností lokální partneři, kterým BYD dodá stojany. Aby se vždy zajistil dostatečný výkon, budou součástí i bateriová úložiště a také solární panely.
Jako první v Evropě dostanou možnost megawattového nabíjení modely značky Denza, což je prémiová odnož BYD. Podle Stelly Li to bude platit pro všechny Denzy na evropském trhu, i když zřejmě jen plně elektrické. To momentálně znamená model jediný, Z9 GT. SUV B5 a MPV D9 jsou totiž plug-in hybridy.
Stojany samotné však nebudou limitované pro vozy BYD, používat je bude moci kdokoliv. Plného výkonu se však ostatní auta ani nepřiblíží, nejvyšší nabíjecí výkon dnes má v Evropě Zeekr 7X, s maximem 480 kW.
Zajímavostí je, že na rozdíl od modelů BYD s 1000 V architekturou, prodávaných v Číně, bude nabíjení Denzy Z9 GT probíhat trochu jinak. Auto má totiž dva nabíjecí porty, které umožňují simultánní nabíjení. Megawattové stojany BYD budou mít dva kabely, plného výkonu se u Denzy dosáhne se zapojením obou. Potvrzen však byl i příchod vozů BYD Han L a Tang L, které si vystačí s konektorem jediným.
Denza Z9 GT je prémiový shooting brake, který chce jít v Evropě proti Porsche Taycan SportTurismo. Má na to hned tři elektromotory a kombinovaný výkon 710 kW, energii jim dodává baterie o kapacitě 100 kWh. Pod značkou Denza se mají v Evropě prodávat i modely další pobočky BYD, nazvané na domácím trhu Fangchengbao.
Podle Stelly Li ale v blízké době má megawattové nabíjení přejít z prémiového segmentu mezi levnější vozy. Dle její logiky si nebudou ani muset vozit velkou baterii, protože megawattové nabíječky umožní doplnit energii tak rychle, že to již nebude žádným omezením při cestování. Na megawattovém nabíjení pracují i další čínské automobilky a výrobci, včetně CATL nebo Huawei.

Zdroj: BYD, zdroj foto: BYD, zdroj videa: BYD