Nový koenigsegg s divným názvem zajel rekordní kolo v Goodwoodu
Švédský výrobce hypersportů na slavný Festival rychlosti vyslal svůj zatím nejostřejší vůz, který se blýskl nejrychlejším časem mezi silničními vozy.
Festival rychlosti v Goodwoodu patří mezi největší a nejprestižnější akce svého druhu. Automobilky se doslova předhánějí v tom, kdo na panství Goodwood House v Západním Sussexu předvede to nejzajímavější či nejrychlejší auto.
Minimálně z pohledu rychlosti tento rok všem vypálil rybník švédský Koenigsegg, který patří do velmi exkluzivního klubu zavedených výrobců hypersportů. Do Anglie totiž přivezl vůz s názvem Sadair's Spear, což do češtiny můžeme přeložit jako Sadairovo kopí. Tahle 1210 milimetrů vysoká placka spoléhá na pětilitrový osmiválec s dvěma turbodmychadly, který na běžný benzin dává výkon 1300 koní, na palivo E85 pak dokonce 1625 koní, respektive až 1500 Nm.
Koenigsegg Sadair's Spear goodwoodskou trať, která vede do kopce, zvládl za 47,14 sekund, což je o 1,68 s rychleji než Czinger 21C z minulého roku. Ten tehdy pokořil rekord elektrického Rimacu Nevera (49,32 sekund) z roku 2023.
Model Sadair's Spear je ve skutečnosti ještě více „hardcore“ verzí Koenigseggu Jesko Attack. Ve srovnání s ním je zhruba o 35 kilogramů lehčí, takže váží pouze 1320 kilogramů v suchém stavu. Navzdory nízké hmotnosti si zachovává určitou míru komfortu, kterou reprezentuje například bezdrátová nabíječka mobilního telefonu. Na dlouhé cesty ovšem moc vhodný není. Dvojice zavazadelníků totiž dohromady pobere pouze 100 litrů.

Hypersport je standardně vybaven pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup 2 o rozměru 275/35 R20 vpředu a 335/30 R21 vzadu. Zájemci ovšem mohou sáhnout po ještě lepivějším modelu Cup 2 R. Díky přepracované aerodynamice se Koenigsegg Sadair's Spear může pochlubit špičkovým přítlakem, který při rychlosti 250 km/h dosahuje 850 kg.
Švédové vyrobí pouze 30 exemplářů tohoto modelu, přičemž jak už to tak bývá, všechny jsou předem vyprodané. Cena každého z nich přitom přesahuje 100 milionu korun českých.
Zdroj: Koenigsegg a Motor1, video: Koenigsegg