Velký podvod s dotacemi na elektromobily: Rozdělily se miliardy a ještě není konec
Že čínská vláda podporuje domácí automobilky dotacemi, je dobře známo. Nově se ale ukazuje, že ani to jim nestačilo a tak se i ty největší automobilky rozhodly podvádět.
Čínské elektromobily a hybridy mají konkurenční výhodu ve štědrých dotacích od čínské centrální vlády i od těch lokálních. Je to ostatně důvod, proč Evropská komise na dovoz čínských elektrických vozů navrhla dodatečná cla, která platí od loňského podzimu. Čínské automobilky navíc také objevily způsoby, jak systém zneužít a zvýšit si zisky.
Nedávno jsme psali o ojetinách s nulovým nájezdem, které automobilky vlastně prodají jako nové vozy, které jsou přihlášeny, a tím se dostanou do statistik. Auto se pak prodá dále za nižší cenu jako ojetina, a to klidně se slevou i přes 30 %, ačkoliv reálně nemá najeto vůbec nic. Podvodů se však děje mnohem více.
Odhalil to audit, který si nechalo vypracovat čínské ministerstvo průmyslu a informačních technologií. Pokrývá období mezi roky 2016 a 2020, tedy na úplném počátku současného elektrického boomu tamních značek. V tomto období se kolem 864 milionů jüanů, tedy asi 2,5 miliardy korun, rozdalo automobilkám, které nesplnily kritéria pro získání dotací. Dohromady se takto peníze rozdělily na 27.725 neodpovídajících vozů.
Přes 60 % z nich si rozebrali dvě automobilky – Chery a BYD. První zmíněná získala 240 milionů jüanů (asi 708 milionů korun) na 8.860 elektrických a hybridních vozů, které podmínky nesplňovaly. U BYD to dělalo 143 milionů jüanů (asi 422 milionů korun) na 4.900 aut. Na jedno auto to v obou případech dělá něco kolem 80.000 Kč.
Systém dotací spustila Čína už v roce 2010 a nabízela v přepočtu až 178.000 Kč na jeden vůz. Automobilky dotaci dostávaly hromadně a díky tomu mohly nabídnout nižší finální cenu pro zákazníky. Podvody se hromadily už od samotného počátku a podle Bloombergu se jen v roce 2016 podvodně rozdělilo až 27,5 miliardy korun.
Podmínky pro získání dotace se měnily a závisely také na konkrétním typu vozu, obvykle se ale vztahovaly na dojezd. Vozy s horší technikou na dotace nedosáhly, čímž vláda chtěla nadále podpořit vývoj. Tou dobou byl spodní hranicí například pro běžné vozy střední třídy dojezd 250 kilometrů, v roce 2020 se zvýšil na 300 kilometrů.
Zjištěným podvodům ještě není konec, protože se nadále pracuje na auditu pro roky 2020 až 2022, kdy největší vlna dotací skončila. Jaké postihy čekají automobilky, které se na podvodu podílely a zda budou muset peníze vracet, zatím nebylo zveřejněno.

Zdroj: Bloomberg, zdroj foto: BYD a Chery, zdroj videa: