Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Vyzkoušeli jsme Škodu Citigo: Co všechno změnila modernizace?

David Bureš
Diskuze (24)
V rámci letošního faceliftu Citigo měnilo hlavně své tvary. Jezdí pořád dospěle, jak o segment větší automobily.

Mezinárodní jízdní prezentace nových automobilů se vzájemně velice podobají. Sejdeme se s kolegy na letišti v Praze-Ruzyni a následně odletíme do nějaké zajímavé destinace, přes zimu hlavně do Španělska a Portugalska, v poslední době také hodně do Nizozemí. Tentokrát ale prezentace vypadala jinak, na ruzyňské letiště jsme sice vyrazili, už tam jsme si ale převzali klíčky od testovaného auta. Mezinárodní prezentace modernizované Škody Citigo totiž probíhá přímo v Praze. Automobil jsme si tak mohli vyzkoušet v dobře známém prostředí.

Popravdě řečeno ale nebylo moc co zkoušet, protože letošní modernizace Citigo, přicházející až po zhruba pěti letech na trhu, je hlavně designérského ražení. A tak jsme si spíše potvrzovali naše dřívější dojmy z tohoto miniauta. Z hlediska nabídky motorů nebo naladění podvozku se totiž nic neměnilo.

Výrazné kiwi

Ani samotné designérské změny přitom nejsou nijak výrazné. Měnila se hlavně příď, přičemž pokud obě auta nemáte vedle sebe, možná byste provedené úpravy přehlédli. Základem je podívat se na nárazník, který se tvarově přiblížil větším modelům mladoboleslavské značky. Odlišný tvar znamená také natažení celkové délky Citigo, z 3.563 mm na 3.597 mm. Kulatá mlhová světla byla nahrazena čtyřúhelníkovými mlhovkami, které za příplatek navíc dostaly funkci přisvěcování do zatáček. Odlišná je též kapota, která je nyní výrazněji tvarována.

Všimnout si můžete i diodových pásů denního svícení v hlavních světlometech, těch už se ale Citigo dočkalo loni, v rámci tehdejší modelové péče. K revoluci nedošlo ani vzadu, kde se nově objevují zatmavená koncová světla (od výbavového stupně Ambition).

Video se připravuje ...

Pokud nebudeme počítat nová kola, třeba 15palcové hliníkové ráfky Conan připomínající svými osmi paprsky turbínu, je to vše. Citigo si tak zachovalo možná trochu nudné, avšak velice praktické tvary připomínající krabici (tedy spíše krabičku), díky níž nabízí tak perfektní využití vnitřního prostoru. Škoda si ale uvědomila, že v segmentu minivozů je potřeba přidat na stylu, a tak Citigo nově nabídla ve výrazném zeleném odstínu Kiwi, v níž to autu náramně sluší.

Telefon místo navigace

Po usazení se dovnitř se ocitnete ve velkoryse prostorném interiéru, tedy alespoň na poměry segmentu. Jízda ve třech dospělých ukázala, že na zadních sedadlech není tolik prostoru. V rámci segmentu je na tom ale Citigo velice dobře.

Také uvnitř najdeme pár designových změn, které se však datují už do loňské modelové péče. Středový panel byl totiž po vzoru modernizovaného Volkswagenu Up! nahrazen modernějším řešením s ostřejšími rysy, zatímco před řidičem se objevil nový přístrojový štít s přehlednějšími budíky. Otáčkoměr tak už není titěrný jako dříve.

Místo držáku na externí navigaci se na vrchu palubní desky může za příplatek 2.500 Kč objevit držák na chytrý telefon, který podle Škody dnes už zastane službu externích zařízení. Z toho důvodu výrobce nabízí také aplikaci Move & Fun, pomocí níž lze získat vedle map pro navigaci také speciální přehrávač hudby. Aplikace fungující v operačních systémech Android a iOs zvládne poradit i s úspornější jízdou nebo zobrazit jízdní data, jako jsou informace o dojezdu nebo spotřebě paliva. Aplikace totiž umí získat data z auta a je možné ji ovládat i pomocí tlačítek na středovém panelu. Barevný displej multimediálního systému tu sice je, není však dotykový a navíc je v dnešní době titěrný. Co však letošní novinkou je, je příplatkový multifunkční volant s koženým věncem, pomocí něhož lze ovládat rádio či telefon.

Podobně jako větší Škodovky i Citigo je vyzbrojeny „chytrými“ prvky Simply Clever. V tomto případě jich je 16, přičemž mezi nimi jsou výklopný držák tašky na odkládací schránce před spolujezdcem, odkládací kapsy na vnitřních stranách opěradel předních sedadel, držák na multimediální přístroje ve středové konzoli nebo koš na odpadky v předních dveří. Od loňska je pak novinkou deštník pod sedadlem spolujezdce.

Pohled pod víko zavazadníku ukazuje prostor o objemu 251 litrů, respektive 213 litrů u plynové varianty G-Tec. Plato kryjící kufr se po letech konečně zvedá s víkem, Citigo nabízí i dvojitou podlahu.

Tři bratři

Jestliže Volkswagen Up! Je od loňska možné objednávat i s přeplňovaným tříválcem 1.0 TSI (66 kW), který dokonce příští rok doplní ještě silnější varianta s 85 kW pro model Up! GTI, motorová nabídka Citigo se nezměnila. To znamená výhradně atmosférické zážehové tříválce o objemu 999 cm3 ve dvou výkonových verzích s 44 kW a 55 kW, které doplňuje 50kW model G-Tec schopný vedle benzinu spalovat i zemní plyn. Ten je mimochodem dnes jediný, který je vyzbrojen start-stop systémem a rekuperací brzdné energie. Pro ostatní jednotky už není ani za příplatek. Vedle pětistupňové převodovky je pak k dispozici i robotizovaný manuál se stejným počtem převodů, který je však dodáván jen pro konvenční varianty.

Co se týče motorů, tak bychom se patrně vyhnuli základnímu provedení, které je přece jen apatické. Ve třech lidech na palubě se takovému Citigo na okreskách nechtělo moc zrychlovat, pokud jej ale berte výhradně jako městské vozítko, bude vám jeho 44 kW stačit, tedy pokud nebydlíte někde v Harrachově. Při rozjezdu do kopců motor neoplýval zrovna velkým elánem. Silnější varianta je už čipernější, stále ale s velkou výkonovou rezervou nepočítejte. I proto nás mrzí, že zájemcům nebyl nabídnut přeplňovaný tříválec 1.0 TSI. Po zkušenostech s Upem! víme, že by se jednalo o hodně hbité autíčko.

Pětistupňová převodovka by však mohla mít přesnější řazení, byť v rámci třídy ničím nevybočuje. Dokonce i někteří zástupci B segmentu by za ní byly rádi. Odhlučnění je pak na slušné úrovni, podvozek je však tužšího naladění. Přestože se jedná o autíčko do města, na pražských kočičích hlavách občas poskakovalo více, než by se nám líbilo. Jinak se ale Citigo stejně jako Up! chová nečekaně dospěle.

Škoda Citigo – srovnání základní verze s konkurencí
Model Škoda Citigo Fiat Panda Kia Picanto Toyota Aygo
Motor 1.0 MPI 1.2 1.0 CVVT 1.0 VVT-i
Zdvihový objem [cm3] 999 1242 998 998
Válce/ventily 3/4 4/2 3/4 3/4
Největší výkon [kW/min] 44/5000 51/5500 49/5500 51/6000
Točivý moment [N.m/min] 95/3000 102/3000 97/3500 95/4300
Převodovka 5M 5M 5M 5M
Max. rychlost [km/h] 162 164 161 160
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,4 14,2 14,5 14,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,4 5,2 4,4 4,1
Základní cena [Kč] 207.900 219.900 219.980 219.900

A kolik stojí?

Základní cena Citigo je slušná, činí 197.900 korun (207.900 Kč v případě pětidveřové verze). V tomto případě ale dostanete jen to nejnutnější, jako jsou halogenová světla s denním svícením, mechanické zamykání, 14palcová ocelová kola, čelní a boční airbagy chránící i hlavu posádky či sadu na opravu pneumatik.

Zajímavější volbou je tak akční model Fresh za 245.900 korun v pětidveřové verzi s 1.0 MPI (55 kW). V tomto případě už dostanete elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, rádio, klimatizaci, palubní počítač, přední mlhovky, multifunkční kožený volant, vyhřívaná přední sedadla nebo zadní parkovací senzory. Kola sice zůstávají 14palcová, jsou ale z lehkých slitin.

Pro zájemce o sportovnější styl je tu zase model Monte Carlo, dostupný jen se silnějším 1.0 MPI (55 kW). Tato verze se liší sportovním podvozkem sníženým o 15 mm, černými 15palcovými koly z lehkých slitin nebo přepracovaným nárazníkem. Záď dotvářejí černý střešní spoiler a zadní nárazník s integrovaným difuzorem.

Škoda Citigo 5dv. – české ceny modernizované verze
Motor 1.0 MPI 1.0 MPI 1.0 MPI G-Tec 1.0 MPI 1.0 MPI
Zdvihový objem [cm3] 999 999 999 999 999
Válce/ventily 3/4 3/4 3/4 3/4 3/4
Největší výkon [kW/min] 44/5000 44/5000 50/6200 55/6200 55/6200
Točivý moment [N.m/min] 95/3000 95/3000 90/3000 95/3000 95/3000
Převodovka 5M 5A 5M 5M 5A
Max. rychlost [km/h] 162 162 165 173 173
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,4 16,7 16,3 13,5 14,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,4 4,3 4,5* 4,4 4,4
Pohotovostní h. [kg] 929 932 1031 929 932
Cena Active [Kč] 207.900 220.900 284.900 - -
Cena Ambition [Kč] 228.900 241.900 303.900 238.900 251.900
Cena Fresh [Kč] 235.900 248.900 309.900 245.900 258.900
Cena Style [Kč] 245.900 258.900 319.900 255.900 268.900
Cena Monte Carlo [Kč] - - - 289.900 302.900
*Spotřeba u verze G-Tec je uvedena v m3/100 km

Závěr

Letos provedený facelift Škody Citigo je velice mírný. Design se změnil velice mírně, nabídku obohatila jedna veselá barva. Změn uvnitř jsme se dočkali již loni, kdy externí navigaci nahradil držák na chytrý telefon a přepracovaný středový panel. Pokud vás tak Citigo nenalákalo dosud, modernizace na tom patrně nic nezmění. Zájemci o miniauto by ale po něm rozhodně měli kouknout, protože takový vnitřní prostor nabídne v segmentu jen málokdo, samozřejmě kromě sourozenců v podobě Mii a Upu!. I přes nesporné výhody auta však zůstává otázkou, kolik ještě k dosavadním 400.000 prodaným kusům Citigo přibude. Z automobilky zaznívají hlasy, že s další generací se nepočítá. Minivozy už zkrátka tolik netáhnou, a tak je potřeba se dívat jiným směrem...

David Bureš
Diskuze (24)
13. 6. 2018 15:25
citigo
Manžel mi toto krásné autíčko hodící se zejména do města koupil na [odkaz] Jsem s ním naprosto spokojený, pro muže, potřebující auto na dopravování do práce a na menší nákupy je to naprosto ideální volba.
28. 6. 2017 07:27
Re: Za ty peníze
Ty masochista, dízel v minulej fabii bol za trest, čo to bude v týchto mini autách...
Avatar - Avanti
27. 6. 2017 15:59
Re: Citigo?
Panda je draha? V 5 dverovej karoserii zacina na 8290 €. Citigo 5 D je o 50 € drahsie. Panda ponuka k tej cene klimu za 600, Cigito za 803 €. Stale je Panda vyhodnejsia a navyse existuju aj lepsie vybavene skladovky za cenu zakladu. Panda navyse ponuka okrem spomenutych praktickejsich rieseni auto na istej urovni, nie sedive plasty bez vsetkeho ako Citigo.

Na Citigu mozno citit robustnost a tuhost karoserie, ale aby som dal tolko penazi za plechy zvonku a zvnutra a kazdy den travil cas v takomto spartanskom interieri... Napokon tie Citiga idu vacsinou na predaj skor pre sluzobne ucely.. Minule som postretol Citigo 3D v absolutne spartanskej Active vybave - zly zazitok. Dokonca som dovtedy netusil, ze na zadne sedadla sa neda dostat rozumnym sklopenim prednych, je potrebne urobit 2 ukony - posunut sedadlo spredu a packami operadla ho sklopit... (na iny sposob som neprisiel)

Neviem, o com to pises, aka stylovka a ake podlomenie kolien. Prva panda tu nebola za tie ceny od nova, za ake sa predavala ku koncu zivotneho cyklu, ked navyse bezalo srotovne. Prve kusky predchodzej Pandy ponukali rovnake mnozstvo alternativnej vybavy ako ponuka Panda dnes. V lete ma prist mierne modernizovana Panda, mozno sa docka v tradicii Fiatu aj isteho ochudobnenia vybav a znizenia cien.
Avatar - vabis
27. 6. 2017 13:18
Re: Vraj predaje klesajú...
Porovnej poradne model po face [odkaz] a pred face [odkaz] rozdil jak vino.
Avatar - rokyta.p
27. 6. 2017 09:57
necháme holé plechy? děkuji, nechci
"Pokud vás tak Citigo nenalákalo dosud, modernizace na tom patrně nic nezmění" jojooo, asi tak ;-)