TEST Volkswagen Beats Up! 1.0 TSI – Give Up! the power
Design, interiér
Malinký Up!, který je jednovaječným trojčetem Škody Citigo a Seatu Mii, se vyrábí od roku 2011. Až dosud se však zájemce o něj musel spokojit pouze s jedním motorem, nabízeném ve třech výkonových verzích. Tříválec 1.0 MPI poskytuje 44, případně 55, nebo 50 kW – to v případě, kdy spaluje CNG. S blížícím se modelovým rokem 2018 se však nabídka agregátů dále rozroste.
K dosavadnímu atmosférickému tříválci s nepřímým vstřikováním benzínu se přidávají hned dvě výkonové verze litrového přeplňovaného tříválce TSI. Kromě testované varianty nabízející 66 kW dorazí později také nejostřejší Up! GTI s motorem 1.0 TSI naladěným na 85 kW.
Právě motor 1.0 TSI zásluhou výkonu 66 kW otevírá nejmenšímu volkswagenu zcela nové pole působnosti.
Máte rádi hudbu?
Svůj nejmenší model dnes VW nabízí za částku začínající na 219.900 korunách, na které vyjde základní výbava Take Up! s motorem 1.0 MPI o výkonu 44 kW. Pokud zatoužíte po testovaném motoru 1.0 TSI, musíte si připlatit nezanedbatelných 79.000 korun, čímž získáte zkoušený vůz ve výbavě Beats Up!, která je zároveň nejlacinější cestou k motoru TSI v tomto voze.
Cena námi zkoušeného exempláře však byla zásluhou příplatkové výbavy navýšena o dalších 69.700 korun. Z ní zmíníme třeba samočinnou klimatizaci za 7.200 korun či rozměrné elektricky ovládané střešní okno za 18.300 korun. Obě tyto položky jsme vzhledem k teplému počasí s oblibou využívali. Jen dodáváme, že manuální klimatizace je v základu, stejně jako třeba slot pro USB.
Označení výbavy „Beats Up!“ odkazuje na audiosystém, který vznikl za přispění techniků ze společnosti BeatsAudio. Zahrnuje osmikanálový zesilovač s digitálním procesorem o výkonu 300 wattů a sedmi reproduktory. Čtyři jsou v přední části kabiny, zbytek se nachází vzadu.
Zvenku poznáte „hudební“ Up! podle barevných doplňků karoserie. V kombinaci s testovanou bílou Pure tak výrobce zvolil červeno-oranžové kryty vnějších zpětných zrcátek. Jako další stojí za zmínku specifická kola z lehké slitiny o průměru 15 palců.
Snadno se umaže
Že je Up! nejmenším vozem své značky, je znát rovněž v kabině. Vyšší posaz je z pohledu primárně městského zaměření auta pochopitelný, neboť se počítá s častějším nasedáním a vysedáním, a to je při vyšší poloze sedadel jednodušší. Volant je stavitelný pouze výškově, což ale při hledání té své polohy pro řízení zase tolik nevadí. Musíme mít stále na paměti, že se jedná o auto segmentu A. Co dále chybí, jsou prostřední stavitelné výdechy ventilační a topné soustavy. A do třetice, tlačítka elektricky ovládaných oken nemají impulzní funkci. Při stahování také řidičova okna proto musíte ovladač držet po celou dobu jeho pohybu. Celkové zpracování kabiny, stejně jako kvalita použitých materiálů, jsou na poměry segmentu na špičkové úrovni. Třeba kolínská trojčata možná působí hravějším dojmem, avšak objektivně vzato je Up! uvnitř lepší.
Verze Beats Up! dále dostala zajímavé světlé čalounění kabiny pojmenované Ceramique. Opticky zvětšuje kabinu, avšak z praktického hlediska nejde o zrovna šťastné řešení. Kdo vozí v autě děti, z čalounění nadšený nebude.
Od druhé verze High Up! se již nepřiplácí za pětidveřovou karoserii, která jinak u základní varianty Take Up! vyjde na 10.300 korun. Nastupovat do druhé řady sedadel vlastními dveřmi je pohodlné a jistě lepší. Otázkou je, zda tady bude vůbec někdo jezdit. Místa je málo, což vzhledem k drobným rozměrům auta nepřekvapí. Z čistě uživatelského pohledu je to tady tak nanejvýš pro malé děti. Na druhou stranu druhý pár dveří umožňuje snáze manipulovat třeba s dětskou sedačkou. Systém ISOFIX dovoluje na zadní lavici upoutat dvě dětské sedačky.
Motor, jízdní vlastnosti
TSI vám dává křídla
Největší pozornost poutala samozřejmě pohonná jednotka. Nejde o úplnou novinku. V polu, golfu či třeba Seatu Ateca již jezdí nějaký čas. Jenže Up! s tímto motorem připravený k jízdě váží včetně 75kilogramového řidiče lehce přes tunu...
Zlepšení dynamiky je v porovnání s dosud nejvýkonnější verzí motoru 1.0 MPI opravdu výrazné. Výkon se zvýšil o 11 kW, avšak důležitý točivý moment vzrostl ještě více. Z 95 N.m při 3000 až 4300 otáčkách na 160 N.m při 1500 až 3500/min1. Mimo jiné to znamená, že při otáčkách 1500 je aktuální hodnota točivého momentu u nového motoru více než dvojnásobná!
S motorem 1.0 TSI se pojí také odlišná pětistupňová převodovky MQ200 s řazením zpátečky vedle jedničky namísto vpravo dozadu, jak je tomu u menší skříně MQ100 spojené s motory 1.0 MPI. Převody jsou docela dlouhé. Při jízdě po dálnici v regulích tuzemského limitu tak motor na pětku točí asi 2900 otáček za minutu. Docela málo na takový motůrek. Smyslem je, aby řidič více přidal plyn a tím o větší úhel otevřel škrticí klapku. A při větším otevření klapky pracuje zážehový motor s vyšší účinností.
Motor 1.0 TSI poskytuje maličkému autu skvělou dynamiku. Zcela nenásilně tak můžete flirtovat s rychlostí 160 km/h. Navíc i z této rychlosti autíčko ještě zrychluje, neboť také aerodynamika je vzhledem k rozměrům auta solidní (vyjádřená koeficientem součinitele odporu vzduchu Cx 0,32. Netrvalo dlouho a při krátkém výletu za hranice naší země do Bavorska rychloměr ukazoval 190 km/h. A ani k tomu nebylo třeba jet na plný plyn.
Pravdou je, že při takto vysokých rychlostech se sice podvozek chová vzhledem ke třídě vozu s grácií, avšak stále musíme mít na paměti, že řídíme zástupce segmentu A. Větší auta se s tím poperou lépe. Takto však s přeplňovaným minivolkswagenem nikdo asi jezdit nebude. Už i vzhledem k akustickému komfortu, kterým tento vůz v daném jízdním režimu citelně zaostával za většími auty.
Ještě více než dynamika nás ale nadchla spotřeba paliva. Vzhledem k malé nádrži o objemu pouhých 35 litrů padá rozměrná ručička palivoměru k nule poměrně rychle. Jenže pak si uvědomíte, kolik kilometrů jste už najezdili a rázem je vše jinak. Dlouhodobou spotřebu ukázal multifunkční ukazatel 5,5 l na 100 km. Krátké cesty městem znamenaly zvýšení na přibližně 6,2 litrů, ovšem nebyl problém jet i za 4,7 litru na 100 km.
Uvedená spotřeba je navíc v ostrém kontrastu s vysokou rychlostí po dálnici. Motor 1.0 TSI používá chlazené výfukové svody, které jsou tak součástí hlavy válců. V režimu vysokého zatížení a otáčkách tak nemusí ochlazovat katalyzátor dodatečnou dávkou paliva, čímž výrazně klesá spotřeba paliva v režimu vyšší zátěže motoru.
Závěr
Závěr
Nejmenší současný volkswagen s přeplňovaným motorem TSI asi trhat prodejní rekordy nebude. Přesto si myslíme, že se jedná o zajímavou nabídku. Vyšší cena odráží technickou vyspělost použitého motoru, který rozhodně není jednoduchý. Taky bude hodně záležet na cenovém odstupu od nedávno představeného ještě rychlejšího VW Up! GTI se stejným motorem. Pokud bude dostatečný, pak má tahle verze šanci, pokud ne, půjde o kusovou záležitost. V segmentu A byl Up! vždy jedním z těch dospělejších zástupců. Otázkou je, zda není až příliš dospělý. Jízdní vlastnosti jsou velice komfortní, bezpečné, avšak mohly by být zábavnější. To je bohužel odvrácená stránka „dokonalosti“. Tím nejlepším na testovaném autě zůstává jeho nový motor, který se dle našeho názoru opravdu povedl.
Nejlevnější verze modelu | 219.900 Kč (1.0 MPI/44 kW Take Up!) |
Základ s testovaným motorem | 298.900 Kč (1.0 TSI/66 kW Beats Up!) |
Testovaný vůz bez příplatků | 298.900 Kč (1.0 TSI/66 kW Beats Up!) |
Testovaný vůz s výbavou | 368.600 Kč (1.0 TSI/66 kW Beats Up!) |
Plusy
- Vynikající motor, nízká spotřeba paliva
- Dílenské zpracování
- Dospělý jízdní projev
- Skvělé audio
- Nízká hlučnost (od mechaniky i obtékaného vzduchu)
- Nemusí mít stop-start
Minusy
- Vyšší cena
- Mohl by být zábavnější
- Jen výškově stavitelný volant
- Chybí prostřední výdechy klimatizace a impulzní tlačítka ovládání oken
Foto: Jiří Káš