Yamaha OX99-11 (1992): Divnostroj s motorem z F1 se výroby nedočkal

 

Yamaha proslula zejména jako výrobce hudebních nástrojů a motorek. V automobilové branži toho má ovšem za sebou také dost. Před 24 lety představila hmatatelný důkaz...

Yamaha není ve dvou stopách žádným nováčkem. Japonští motoráři umějí, což dokazují dlouhá léta při spolupráci s jinými automobilkami, třeba historicky s Toyotou na vývoji ikonické 2000 GT, či v moderních dobách s Fordem. Třem ladičkám ovšem náramně přišla vhod atmosférická éra ve formuli 1, kterou koncem 80. let minulého věku odstartovaly nové předpisy FIA.

S Brity

Yamaha se vrhla do vývoje a stavby experimentálního prototypu dvoumístného supersportu pro běžné silnice. Nebyla na ni sama, s projektem pomáhala zpočátku nejmenovaná německá firma, ale její návrhy designu Japonce zrovna neuchvátily. Proto se obrátili na britský International Automotive Design. Nešlo rozhodně o žádné zelenáče v oboru, úzce spolupracovali například s Mazdou na první Miatě a velmi zajímavém sportovním kei caru Autozam AZ-1/Suzuki Cara s „racčími křídly“. Sami stvořili také několik velmi zajímavých studií pod zkratkou IAD. Finální tvary vozu ovšem nakreslil Japonec Takuya Yura.

Továrna ze Země vycházejícího slunce využila motor z F1 sezóny 1991 o maximálním povoleném zdvihovém objemu 3,5 l (přesně 3498 cm3) s označením OX99 pro auto, kterému přibyla v názvu ještě jedenáctka za pomlčkou. Konkrétně šlo o pětiventilový vidlicový dvanáctiválec DOHC s úhlem rozevření 72 stupňů. Stačilo mu 300 kW (408 k), ovšem při takřka motocyklových 10.000 otáčkách a své místo našel uprostřed, jak se na takový stroj sluší a patří. Červené pole otáčkoměru navíc začínalo ještě o tisíc obrátek výše. Někdy se mimochodem udává výkon ještě vyšší, dokonce 450 koní (331 kW). Točivý moment 390 N.m/8000 min-1 posílala šestistupňová manuální převodovka přes vícelamelovou spojku AP Racing výhradně dozadu.

V tandemu

Nápravy od sebe dělilo 2,65 m, podvozek tvořila skořepina z uhlíkových vláken. Zavěšení pocházelo taktéž ze závodů: dvojité lichoběžníky se vzpěrami push-rod a vodorovnými tlumiči. Tyto mechanické části včetně jejich testování měl na starosti David Sullivan. 4,4 m dlouhá, rovné dva metry široká a 1,2 m nízká dvoumístná střela díky štědrému použití ručně obráběného hliníku na karoserii a karbonu na šasi vážila jen 1150 kilo.

Zajímavé bylo uspořádání sedadel v tandemu, tedy za sebou. Inspirace ze světa monopostů naprosto zřejmá, i když šlo o „bipost“, ale hlavně v této kategorii o velmi nekonvenční řešení. U IAD však prapůvodně navrhli dokonce jednomístný stroj, který však Yamaha neschválila. Pilot seděl za malým tříramenným závodním volantem a užíval si velmi přesného hřebenového řízení, které „poslouchalo na slovo“. Kolem sebe měl řadu přepínačů a analogových ukazatelů, řadicí páku pak vpravo.

Křídlo a lapač

Z klidu na stovku sprintovala radikální OX99-11 během 3,2 s, dvojnásobek pokořila za 8,8 s a třístovkou upalovala po 21,5 s. Její maximální rychlost vrcholila číslem 352. Spotřeba benzinu představovala naprosto nedůležitý údaj, přesto Yamaha oficiálně uváděla rozmezí 24-27 l/100 km.

Nebyla to jediná připomínka formulí, stačilo se na dvoudveřové kupé jen podívat. Třeba na originální příď s integrovanou přítlačnou plochou mezi blatníky, na které našly místo i směrovky. Při testech v aerodynamickém tunelu MIRA ukázal součinitel odporu vzduchu výslednou hodnotu 0,27... Za bublinovitou kabinou se nacházel velký lapač vzduchu, další obří otvory pro lepší „dýchání“ brzd i pohonné jednotky zely na bocích. Deceleraci mimochodem zajišťovaly větrané kotouče, znovu značky AP Racing se šesti- a čtyřpístkovými třmeny. Prosvítaly za pětipaprskovými sedmnáctipalcovými koly z hořčíkové slitiny, vzdálenými od sebe 1615 a 1633 mm. Ta byla následně obuta do pneumatik Goodyear Eagle F1 245/40, respektive vzadu mnohem širších 315/35.

Zkoušeli i piloti F1

Premiéru si vůz odbyl v květnu 1992. Plánovanou kusovou výrobu ale zahubila japonská ekonomická krize, konjunkturu vystřídal pád a bublina blahobytu splaskla, trh s těmito vozy též. Supersport proto vznikl pouze ve třech exemplářích, první byl červený, ostatní dva černé. Testovali je i bývalí piloti formule 1 z odlišných ér: Paul Frère a John Watson.

Mohl klidně konkurovat ve stejné době debutujícímu McLarenu F1 (a rozhodně nejen podobnou zádí), bohužel se tak nestalo. Jistě by se našlo pár zájemců, kteří si je i za astronomických astronomických 805 tisíc dolarů mohli dovolit. Projekt Yamaha, respektive její pověřená odnož Ypsilon Technology z britského Milton Keynes, oficiálně odložila a nakonec během roku 1994 definitivně zastavila. S IAD se totiž Japonci po neshodách ohledně peněz rozkmotřili.

Dvě pódia

Tříapůllitrové atmosférické agregáty Yamaha se bohužel ve formuli 1 v 90. letech minulého věku neprosadily, postupně poháněly monoposty Zakspeed, Brabham, Jordan a Tyrrell. Zakspeedy se ze 16 pokusů v sezóně 1989 kvalifikovaly pouze dvakrát, pokaždé Bernd Schneider, pak následovala roční pauza. Mark Blundell na Tyrrellu 022 vybojoval jediné pódium, třetí místo ve španělské Grand Prix 1994. Právě s Tyrrellem a později Arrowsem přešly i do třílitrové éry, Damon Hill málem vyhrál v kokpitu A18 na Hungaroringu 1997.

Spolupracujeme s TipCars.com
Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační

Federální soud v Honolulu dnes zablokoval zářijový…

Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5 Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5

Šéf britské tajné služby MI5 Andrew Parker dnes řekl, že…

Jak zdokonalují řízení policisté v Británii? Hrají závodní hry Jak zdokonalují řízení policisté v Británii? Hrají závodní hry

Strážníci z jednoho britského hrabství mají opravdu…

Odvrat od brexitu by výrazně pomohl britské ekonomice, vyplývá ze studie OECD Odvrat od brexitu by výrazně pomohl britské ekonomice, vyplývá ze studie OECD

Pokud by se Británie odvrátila od plánovaného odchodu z…

 
Zdroj: Evo, Conceptcarz, F1Results.za

Štítky Design Formule 1 Supersport

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



Yamaha přináší umělou inteligenci mezi motorky. Na jezdce prý reaguje jako živá Yamaha přináší umělou inteligenci mezi motorky. Na jezdce prý reaguje jako živá

Tokio se stane místem světové premiéry konceptu Yamaha…

Yamaha si nechala patentovat nové auto. Je obojživelné! Yamaha si nechala patentovat nové auto. Je obojživelné!

Yamaha se věnuje převážně motorkám, ale její aktivita…

 



 
Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Včera

Japonští zákazníci si v první polovině 90. let mohli pořídit zvláštní maličké kupé od Mazdy a Suzuki s křídlovými dveřmi. Dnes jde o skutečnou raritu...




Blesk.cz

Sexy pilotka dobyla internet: Chlapi z ní mají hlavu v oblacích!

Sexy pilotka dobyla internet: Chlapi z ní mají hlavu…

Je krásná, neuvěřitelně talentovaná a chlapi z ní mají hlavu v oblacích. Nizozemská pilotka Lindy Mariëlle Kats…

Zajatkyně ISIS popsala umírání žen v garáži i kruté znásilnění dívek

Zajatkyně ISIS popsala umírání žen v garáži i kruté…

Oběťmi brutálních perzekucí ze strany takzvaného Islámského státu se stali také Turkmeni jako jedna z etnických…

 

iSport.cz

Litvínovský Gerhát zničil lídra

Litvínovský Gerhát zničil lídra "forsbergem":…

Napadlo ho to prý hned, jak zjistil, že rozhodčí nařídili trestné střílení. Ovšem provést něco takového…

Strýcová se zlobí! Podraz, popsala přestup kouče Krupy k Plíškové

Strýcová se zlobí! Podraz, popsala přestup kouče…

Barbora Strýcová třímala trofej pro vítězku turnaje v Linci a měla knedlík v krku. To když děkovala svému kouči…

 

Reflex.cz

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Je málo profesí, jejichž služeb užívám opakovaně a dlouhá léta. Na prvním z míst asi — kromě řidičů tramvají —…

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Papua-Nová Guinea patří k zemím, kterým se turisté vyhýbají. Ale kdo se nebojí, bude mít výjimečný zážitek. Tak…