27.2. 2017 Jan Mička Jan Mička

Zajištění auta proti pohybu: Je lepší ruční brzda, nebo zařazená rychlost? A jak je to s automaty?

 

Zajištění automobilu proti pohybu není žádná věda, kdyby jej ale všichni prováděli správně, nečetli bychom o případech, kdy se vůz samovolně rozjel a do něčeho narazil…

O případech, kdy se automobil z kopce samovolně rozjel kvůli špatnému zajištění, čteme na internetu a v tisku docela často. Takové případy se prostě stávají, a je zcela jedno, jestli je ten či onen automobil vybaven klasickou, nebo elektronickou parkovací brzdou. Přitom existuje několik jednoduchých pravidel, jejichž dodržováním zajistíte vůz proti samovolnému rozjezdu a nehrozí nepřirozené namáhání jeho vnitřních dílů.

Řada řidičů má zažito, že po zaparkování musí zatáhnout ruční brzdu, ta ale dokáže automobil perfektně zajistit pouze v případě, že je v dokonalém stavu. U třicet let starého automobilu nelze očekávat, že se po aktivování „ručky“ nepohne ani o centimetr, za což obvykle může vytahaný lanovod brzdy nebo unavené brzdové obložení. Řešením je zařazení rychlostního stupně, v tu chvíli ale vzniká otázka, který vlastně použít. Záleží volba rychlostního stupně na tom, zda vůz stojí „čumákem“ z kopce nebo do kopce? A co automobily s automatickými převodovkami, které mnohým řidičům zajistí klidné spaní pouhým zařazením parkovací polohy?

Začneme u vozů s manuálními převodovkami. Řada řidičů se domnívá, že pokud automobil stojí „čumákem“ do kopce a hrozilo by u něj samovolné rozjetí dozadu, je vhodné zařadit první rychlostí stupeň. Stejně tak existují řidiči, kteří při parkování „čumákem“ z kopce raději řadí zpátečku. Není však potřeba z toho dělat vědu, stačí zařadit libovolný nízký převod, při jehož používání má motor vysoké otáčky. Tím jasně dostáváme jedničku a zpátečku, nezáleží však na aktuální pozici automobilu.

Parkovací brzdu je při stání z kopce nebo do kopce vhodné aktivovat vždy, vždyť k tomuto účelu v autech je, v mrazivém počasí však hrozí přimrznutí obložení na kotouče či bubny a bývá o zábavu postaráno. Stává se to, pokud přijedete s mokrým autem a v noci mrzne, obvykle ale brzdy povolí s prvním pohybem vozu, a pokud ne, je chyba například v zaseknutém lanovodu a to už je mnohdy na rozborku brzd.

Někteří řidiči se přirozeně chtějí problémům vyhnout a při stání z kopce v mrazivém počasí nechávají pouze zařazený „kvalt“, jiní ale zase mohou namítat, že si tak zadělávají na potkání ventilů s pístem. Četl jsem o tom na diskusních fórech spoustu názorů a bavil se i s odborníky, obecně však platí, že aby se motor potkal, musí být k této závadě z jakéhokoliv důvodu náchylný už z výroby. Jenom samotným stáním „na rychlosti“ si rozvody nepoškodíte.

Jak tedy automobil správně zajistit? U vozidel s mechanickou převodovkou je vhodné při stání z kopce nejdříve stát na brzdě, následně zatáhnou ruční brzdu, poté povolit brzdový pedál, nechat auto lidově řečeno zhoupnout, a nakonec zařadit nízký převodový stupeň, lhostejno jaký. Samotné převodovce to nevadí, ale co pružiny tlumiče kmitů spojky? Po dobu stání vozu jsou namáhány staticky, což je to menší zlo a jde o přirozený jev. Při cyklickém namáhání v provozu dostávají zabrat mnohem více.

U vozidel s automatickými převodovkami je správný postup zajištění proti pohybu vlastně stejný, bez parkovací brzdy se ale tak či tak neobejdete. Sám jsem byl kdysi svědkem, kdy neopatrný kolega v BMW X5 zařadil při stání z kopce parkovací polohu převodovky, nechal auto „zhoupnout“ pouze na blokovacím mechanismu skříně a pak nemohl vyřadit. Nakonec se mu to povedlo, neobešlo se to však bez „uši rvoucího“ cinknutí blokovacího zařízení, které mohla hmotnost automobilu klidně ustřihnout. Parkovací poloha převodovky neslouží k zajištění vozu, tak na to myslete a raději používejte správný postup zmíněný o odstavec výše.

Nakonec se ještě hodí stočit přední kola tak, aby vůz v případě jakéhokoliv selhání převodovky a ruční brzdy (pořád se bavíme o mechanice, stát se může cokoliv) neměl šanci ujet moc daleko. Osobně vždycky stočím kola k patníku a mám klid, pokud ale chcete být opravdu důslední, ještě k tomu zašpalkujte kola.

Spolupracujeme s TipCars.com
Faltýnek: Koaliční smlouva vznikne pravděpodobně do dvou týdnů Faltýnek: Koaliční smlouva vznikne pravděpodobně do dvou týdnů

Místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek předpokládá, že…

Bílý dům je skeptický ke slibům Kim Čong-una, píší americká média Bílý dům je skeptický ke slibům Kim Čong-una, píší americká média

Bílý dům se staví skepticky k oznámení Severní Koreje o…

V Dukovanech skončila odstávka čtvrtého bloku V Dukovanech skončila odstávka čtvrtého bloku

V jaderné elektrárně Dukovany skončila po devíti dnech…

Developeři plánují zdražení nájmů v obchodních centrech Developeři plánují zdražení nájmů v obchodních centrech

Developeři letos plánují zdražení nájmů v obchodních…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Zajištění auta proti pohybu: Je lepší…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 





 
Shooting brake postavilo i Subaru! Z jakého modelu projekt Amadeus vycházel?

Shooting brake postavilo i Subaru! Z jakého modelu projekt Amadeus vycházel?

Dnes 13:25

Takzvaná „střelecká“ kombi jsou populární zejména ve Velké Británii. V roce 1991 se o takový vůz pokusilo japonské Subaru. Výsledkem byl Amadeus, nakonec ale zůstalo jen u konceptu.




Blesk.cz

Radost v královské rodině: Pippa čeká první dítě!

Radost v královské rodině: Pippa čeká první dítě!

Dosud všichni soustředili pozornost na její zadeček, kterým oslnila na svatbě své slavnější sestry, vévodkyně…

Záhadná smrt slavného hudebníka Aviciiho (†28): Upil se k smrti?

Záhadná smrt slavného hudebníka Aviciiho (†28): Upil…

Byl mladý, nesmírně talentovaný a měl mít ještě celý život před sebou. Smrt však slavného DJe a producenta Tima…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Mladík Galvas dál sní o MS. Udělám pro nominaci maximum, sliboval bek

Mladík Galvas dál sní o MS. Udělám pro nominaci…

V útoku mají z čeho vybírat, defenziva ale strádá. Trenéři české hokejové reprezentace pokračují v ladění…

 

Reflex.cz

Kostelík sv. Margity Antiochijské: Nejstarší dochovaná sakrální stavba v bývalém Československu

Kostelík sv. Margity Antiochijské: Nejstarší…

Kopčanský kostelík sv. Margity Antiochijské sice leží geograficky už na Slovensku, ale jeho historie je tak…

Tohle (ne)chcete vidět. Ukážeme vám, jak zjistit, co všechno na vás má Facebook

Tohle (ne)chcete vidět. Ukážeme vám, jak zjistit, co…

Skandál kolem sbírání uživatelských dat sociální sítí Facebook i po týdnech nabírá na obrátkách. Majitel Mark…