27.2. 2017 Jan Mička Jan Mička

Zajištění auta proti pohybu: Je lepší ruční brzda, nebo zařazená rychlost? A jak je to s automaty?

 

Zajištění automobilu proti pohybu není žádná věda, kdyby jej ale všichni prováděli správně, nečetli bychom o případech, kdy se vůz samovolně rozjel a do něčeho narazil…

O případech, kdy se automobil z kopce samovolně rozjel kvůli špatnému zajištění, čteme na internetu a v tisku docela často. Takové případy se prostě stávají, a je zcela jedno, jestli je ten či onen automobil vybaven klasickou, nebo elektronickou parkovací brzdou. Přitom existuje několik jednoduchých pravidel, jejichž dodržováním zajistíte vůz proti samovolnému rozjezdu a nehrozí nepřirozené namáhání jeho vnitřních dílů.

Řada řidičů má zažito, že po zaparkování musí zatáhnout ruční brzdu, ta ale dokáže automobil perfektně zajistit pouze v případě, že je v dokonalém stavu. U třicet let starého automobilu nelze očekávat, že se po aktivování „ručky“ nepohne ani o centimetr, za což obvykle může vytahaný lanovod brzdy nebo unavené brzdové obložení. Řešením je zařazení rychlostního stupně, v tu chvíli ale vzniká otázka, který vlastně použít. Záleží volba rychlostního stupně na tom, zda vůz stojí „čumákem“ z kopce nebo do kopce? A co automobily s automatickými převodovkami, které mnohým řidičům zajistí klidné spaní pouhým zařazením parkovací polohy?

Začneme u vozů s manuálními převodovkami. Řada řidičů se domnívá, že pokud automobil stojí „čumákem“ do kopce a hrozilo by u něj samovolné rozjetí dozadu, je vhodné zařadit první rychlostí stupeň. Stejně tak existují řidiči, kteří při parkování „čumákem“ z kopce raději řadí zpátečku. Není však potřeba z toho dělat vědu, stačí zařadit libovolný nízký převod, při jehož používání má motor vysoké otáčky. Tím jasně dostáváme jedničku a zpátečku, nezáleží však na aktuální pozici automobilu.

Parkovací brzdu je při stání z kopce nebo do kopce vhodné aktivovat vždy, vždyť k tomuto účelu v autech je, v mrazivém počasí však hrozí přimrznutí obložení na kotouče či bubny a bývá o zábavu postaráno. Stává se to, pokud přijedete s mokrým autem a v noci mrzne, obvykle ale brzdy povolí s prvním pohybem vozu, a pokud ne, je chyba například v zaseknutém lanovodu a to už je mnohdy na rozborku brzd.

Někteří řidiči se přirozeně chtějí problémům vyhnout a při stání z kopce v mrazivém počasí nechávají pouze zařazený „kvalt“, jiní ale zase mohou namítat, že si tak zadělávají na potkání ventilů s pístem. Četl jsem o tom na diskusních fórech spoustu názorů a bavil se i s odborníky, obecně však platí, že aby se motor potkal, musí být k této závadě z jakéhokoliv důvodu náchylný už z výroby. Jenom samotným stáním „na rychlosti“ si rozvody nepoškodíte.

Jak tedy automobil správně zajistit? U vozidel s mechanickou převodovkou je vhodné při stání z kopce nejdříve stát na brzdě, následně zatáhnou ruční brzdu, poté povolit brzdový pedál, nechat auto lidově řečeno zhoupnout, a nakonec zařadit nízký převodový stupeň, lhostejno jaký. Samotné převodovce to nevadí, ale co pružiny tlumiče kmitů spojky? Po dobu stání vozu jsou namáhány staticky, což je to menší zlo a jde o přirozený jev. Při cyklickém namáhání v provozu dostávají zabrat mnohem více.

U vozidel s automatickými převodovkami je správný postup zajištění proti pohybu vlastně stejný, bez parkovací brzdy se ale tak či tak neobejdete. Sám jsem byl kdysi svědkem, kdy neopatrný kolega v BMW X5 zařadil při stání z kopce parkovací polohu převodovky, nechal auto „zhoupnout“ pouze na blokovacím mechanismu skříně a pak nemohl vyřadit. Nakonec se mu to povedlo, neobešlo se to však bez „uši rvoucího“ cinknutí blokovacího zařízení, které mohla hmotnost automobilu klidně ustřihnout. Parkovací poloha převodovky neslouží k zajištění vozu, tak na to myslete a raději používejte správný postup zmíněný o odstavec výše.

Nakonec se ještě hodí stočit přední kola tak, aby vůz v případě jakéhokoliv selhání převodovky a ruční brzdy (pořád se bavíme o mechanice, stát se může cokoliv) neměl šanci ujet moc daleko. Osobně vždycky stočím kola k patníku a mám klid, pokud ale chcete být opravdu důslední, ještě k tomu zašpalkujte kola.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
INFO.CZ: Iniciativa financovaná Googlem falšovala podpisy vydavatelů INFO.CZ: Iniciativa financovaná Googlem falšovala podpisy vydavatelů

Zpravodajský web Politico před několika dny zveřejnil…

Vysokorychlostní železniční trať mezi Prahou a Mnichovem je priorita pro Česko i Německo Vysokorychlostní železniční trať mezi Prahou a Mnichovem je priorita pro Česko i Německo

Ministerstvo dopravy považuje vysokorychlostní železniční…

Hřib nabídl opozici místa v dozorčích radách. Neadekvátní, míní ODS a ANO Hřib nabídl opozici místa v dozorčích radách. Neadekvátní, míní ODS a ANO

Na pražském magistrátu se vyjednává o zastoupení v…

Z letošního Dakaru mám respekt, Peru je technická země, říká závodník Macík Z letošního Dakaru mám respekt, Peru je technická země, říká závodník Macík

Jihoamerické Peru bude na začátku ledna hostit již…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Zajištění auta proti pohybu: Je lepší…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Koncept Škoda Tudor byl vlastně hotovým autem. Do výroby se však nedostal Koncept Škoda Tudor byl vlastně hotovým autem. Do výroby se však nedostal

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá! Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá!

Škoda Scala má po premiéře. Zatímco vy jste si vůz…

 





 
Chcete Ford Bronco první generece jako nové? Není problém. Když máte dost peněz...

Chcete Ford Bronco první generece jako nové? Není problém. Když máte dost peněz...

Dnes 18:50

Původní americký vůz Ford Bronco se vyráběl v letech 1965 až 1977. Nyní si jej můžeme koupit opět jako nový.




Blesk.cz

Vánoce: Po čem ženy touží?

Vánoce: Po čem ženy touží?

Dárky mají pro ženy velkou důležitost a není radno je podceňovat. Víte, co si vaše dáma (maminka, manželka,…

Steam bude štědřejší, úspěšným vývojářům ponechá více peněz

Steam bude štědřejší, úspěšným vývojářům ponechá více peněz

Nové změny ve vybírání poplatků od vývojářů oznámil o víkendu největší online obchod s hrami Steam. Ze zisku z…

 

iSport.cz

Komise vyčetla sudím chyby: Sparta měla proti Teplicím kopat penaltu

Komise vyčetla sudím chyby: Sparta měla proti…

Podle komise rozhodčích Fotbalové asociace ČR měla pražská Sparta v nedělním utkání 18. kola první ligy proti…

V Olomouci nehraje, Irák ho chce do boje o MS! Yunis už vyřizuje pas

V Olomouci nehraje, Irák ho chce do boje o MS! Yunis…

Velmi zajímavý příběh se rýsuje na Hané. Jakub Yunis, útočník Olomouce a někdejší český mládežnický…

 

Reflex.cz

OSN: O migrantech se bude psát jen dobře!

OSN: O migrantech se bude psát jen dobře!

Přes 150 zemí sdružených v OSN - světového uskupení, kde většinu tvoří reprezentanti nedemokratických režimů -…

Je libo krvavý nebo mandarinkový stromeček? Jak šel čas s Vánocemi v Bílém domě

Je libo krvavý nebo mandarinkový stromeček? Jak šel…

Od roku 1929 je v USA tradice, že o výzdobu vánočního stromečku se stará první dáma. A od roku 1961 každá první…