Zakladatel Karosy Oldřich Uhlík zemřel před 50 lety
Vysokomýtská Karosa (nyní Iveco Czech Republic), která vyrábí autobusy, vznikla z původního závodu Josefa Sodomky, název ale získala teprve po roce 1948. Původní Karosa stávala totiž v Praze-Holešovicích a jejím zakladatelem byl právě Uhlík.
Oldřich Uhlík se narodil 1. listopadu 1888 v severočeském Vrbně nad Lesy. Jeho otec byl kolářem. Uhlík studoval v letech 1908-1909 odbornou školu v Kašperských Horách, poté nastoupil do mladoboleslavské automobilky Laurin a Klement. Po dvou letech se ale Uhlík vydal do Paříže, kde získal práci u renomované firmy Blériot. V roce 1913 se vrátil do vlasti a začal pracovat v autoservisu na Letné, Na podzim 1913 vyrobil první karoserii.
Po první světové válce si pronajal v holešovické Plynární ulici parcelu, na které založil novou firmu Karosa. Do roku 1927 dokázala Karosa uspokojit stovky zákazníků, mezi kterými nechyběli barrandovský podnikatel Miloš Havel nebo automobilová závodnice Eliška Junková. V roce 1927 pak přesídlil do pražských Strašnic. Kromě obyčejných karoserií vznikaly v jeho firmě i skvosty, jako například pětilitrové Bugatti s posuvnými bočními dveřmi nebo elegantně protáhlý Mercedes-Benz SS, který měl čalounění z pravé pštrosí kůže a nikdo mu neřekl jinak než "černý princ".
Během druhé světové války Uhlík výrobu značně omezil, v březnu 1948 byl ale strašnický podnik znárodněn a Uhlík putoval coby "třídní nepřítel" do tábora nucených prací. Kvůli vysokému věku si odseděl pouhé tři měsíce. Poté pracoval jako pomocný skladník ve strašnické Vodotechně, od roku 1952 ale nesměl působit v Praze a odešel do ústraní. Zemřel 13. srpna 1964, ve stejném roce skončila i výroba karoserií v jeho bývalém závodě.