Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra 500 HB: Pamatujete si nezvyklý bus do hor vyvinutý s Karosou?

David Bureš
Diskuze (6)

Značku Tatra si dnes spojujeme s nákladními vozy. V minulosti ale byla kopřivnická automobilka aktivní také na poli osobních vozidel či autobusů.

Kopřivnická automobilka Tatra je nejstarším výrobcem automobilů na českém území, vždyť výroba aut se v jejím případě datuje až do roku 1897. Dnes se její výrobní portfolio omezuje na nákladní vozidla, v minulosti ale bylo mnohem širší. A právě jednu takovou kapitolu z historie Tatry jsme se rozhodli připomenout. Pamatujete si ještě autobus Tatra 500 HB vyráběný v padesátých letech?

Jeho historie se začala datovat na přelomu čtyřicátých a padesátých let, kdy tehdejší ministerstvo dopravy zadalo úkol postavit autobus specializovaný na obsluhu obcí v horských oblastech. Takový stroj si měl tedy poradit s úzkými horskými silničkami, stejně jako s výraznými převýšeními nebo ostrými zatáčkami. To vše měl navíc zvládat i v doby, kdy by taková cesta byla pokrytá blátem či sněhem.

Spolupráce Tatry a Karosy

Úkolu se zhostili konstruktéři kopřivnické automobilky Tatra, kteří se do něj pustili ve spolupráci se svými kolegy z Karosy Vysoké Mýto (dříve karosárna Sodomka). Právě z toho důvodu autobus později nesl označení Karosa T 500 HB, byť je známý také jen jako Tatra 500 HB. Přídomek HB přitom odkazuje právě na primární využití, značí horský bus.

Výsledkem prací byl přitom stroj neobvyklé konstrukce. Autobus dostal samonosnou karoserii, a to jako první sériový bus československé produkce. Nezvyklý byl v té době také rozměrný zavazadlový prostor pod podlahou kabiny, díky čemuž se Tatra 500 HB obešla bez střešní zahrádky, tak často vídané na tehdy rozšířené Škodě 706 RO.

Dvojice partnerů si přitom rozdělila úkoly. Podvozek měli na starosti tatrováci, stejně jako motor, karoserii pracovníci Karosy. To konkrétně znamená, že bus byl projektován s typickými prvky Tatry, ať už s výkyvnými polonápravami nebo vidlicovým, vzduchem chlazeným osmiválcem umístěným vzadu. Pod prvotními stylistickými návrhy se pak ještě podepsal Josef Sodomka mladší, než byl komunistickým režimem uvězněn.

Jenže zatímco motor zůstal zachován, výkyvné polonápravy byly po zkouškách nahrazeny pevnými nápravami, které se pro potřeby tohoto stroje ukázaly během jízdních zkoušek jako vhodnější. Vzadu uložený agregát o objemu 9884 cm3 pak mimochodem poskytoval 91,2 kW a párovaný byl s pětistupňovou převodovkou. K dispozici byla jak manuální (od Tatry), tak poloautomatická (Praga Wilson). Technicky mimochodem vycházel z dvanáctiválce z nákladní Tatry 111, poháněl přitom obě zadní nápravy.

Hotový autobus byl mimochodem třínápravový, s jedinými (dvoukřídlovými) dveřmi na pravé straně, umístěnými ještě před přední nápravou, což souviselo s použitím hlavně na dálkových trasách. Dovnitř se přitom vešlo až 60 osob (což vyžadovalo zadání), z toho 31 místo bylo k sezení a 29 ke stání. Vzhledem k projektovanému využití byl bus vcelku kompaktní, na délku měřil 9,42 metru a na šířku 2,35 metru. Byl tak o 1,13 metru kratší a 0,15 metru užší než tehdy využívaná Škoda 706 RO.

Specialitou pak bylo větrání. Vzduch byl dovnitř veden od uzavíratelného nasávání nad čelními okny skrz kanály nad postranními okny. Vzduch odcházející z interiéru zase procházel přes 40 tisíc malých otvorů ve stropě do meziprostoru dvojitého stropu a odtud odcházel dvěma klapkami ve stropě ven.

Rychlé vystřízlivění

Sériová výroba se rozjela v roce 1954. Tehdejší tisk nešetřil chválou, která se však brzy ukázala jako předčasná. Rychle se totiž ukázalo, že zajímavá konstrukce vlastně není pro primární užití vhodná.

Ovladatelnost na úzkých silnicích v zimě nebyla právě ideální, a to díky lehké přídi a dvojici zadních hnaných náprav. Ještě větším problémem byla vysoká poruchovost.

I proto se nakonec Tatra 500 HB vyráběla jen do roku 1957. Za tři roky bylo postaveno jen 521 exemplářů tohoto stroje, k nimž je třeba přičíst ještě čtveřici prototypů. Sloužily jak u podniků ČSAD, tak u národních podniků, pro převoz odborářů za rekreací.

Již v první polovině šedesátých let tak byl tento bus ze služby vyřazován. Nahrazován byl postupně Škodou 706 RTO, která jízdu v horském prostředí rovněž zvládala.

David Bureš
Diskuze (6)
8. 12. 2021 22:38
mirek st
Pokracovani… Škoda 706 R s dlouhym nosem i novejsi Škoda 706 trambus. Jen tehdejsi novinka Tatry, 138, se “nepodarila”, nikdo nas nesvezl…
8. 12. 2021 22:36
mirek st
Pamatuji si tento zvlastni autobus z detskych let v prvni polovine sedesatych let. Stal na okraji Ostravy - Poruby pobliz tehdejsiho staveniste na miste dnesni Fakultni nemocnice. Stal bez pohybu delsi dobu, zrejme pokazeny stary kus. V provozu jsem ho nevidel. Proti tehdy nejmodernejsimu autobusu Škoda 706 RTO i starsimu Škoda 706 RO to byla zvlastni “kara” s dvemi napravami vzadu s jednoduchou montazi misto obvykle dvojmontaze na zadni naprave. Libil se mi tehdy tvarem karoserie, ale bylo mi lito, ze jsem se v nem nesvezl. Byli jsme tehdy mali smradi, zadonici u ridicu nakladaku o svezeni. Parkrat se to povedlo, nejvetsi rarita z dnesniho pohledu byla Tatra 128. Jinak bezne Tatra 111 i Skoda
8. 12. 2021 09:11
Re: 500 HB Milana Horky
Konkrétne toto je špeciálny kúsok zo začiatku, s tatrováckym podvozkom. Neskoršie sériové vozy mali tuhé nápravy Praga.
Avatar - Stejsn
7. 12. 2021 23:50
500 HB Milana Horky
stojí za skouknutí: https://www.busportal.cz/…atra-500hb-15807
7. 12. 2021 23:15
Re: Film
Tak zase nedá sa tvrdiť, že by celý autobus nefungoval. Problémom bola zdvojená zadná náprava, ktorá sa snažila celý autobus posúvať rovno a na klzkom podklade bolo ťažšie zatočiť do zákruty. Poruchovosť bola daná hlavne nezrelosťou celkom novej koncepcie, pokiaľ viem, napríklad autobusy rady Š11 boli na začiatku podobne zúfalo nespoľahlivé.
500HB mala motor vzadu a samonosnú karosériu, čo bolo na tú dobu nie celkom bežné a rozhodne pokrokové riešenie. Keby dali dozadu jednoduchú nápravu s dvojmontážou ako dostali hneď potom Karosou vyvíjané autobusy SB, dopadlo by to možno celé inak. SB sa do výroby ani nedostali. https://64.media.tumblr.com/…f288e2918d85.jpg
Mimochodom, v článku chýba viacero zásadných informácií - tieto témy by mali nechávať na spracovanie pánovi Dragounovi alebo pánovi Haasovi, to by bolo iné čítanie.