Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na prodej je vzácný karavan od Karosy. Nevyrobilo se ho ani 50 kusů

Jan Zajíc Jan Zajíc 31. 7. 2020 • 22:28
18
Zobrazit náhledy (18)
Karosa W 4 Dingo Karosa W 4 Dingo Karosa W 4 Dingo Karosa W 4 Dingo Karosa W 4 Dingo Karosa W 4 Dingo Karosa W 4 Dingo Karosa W 4 Dingo Karosa W 4 Dingo Karosa W 4 Dingo Karosa W 4 Dingo Karosa W 4 Dingo Karosa W 4 Dingo

Jestli plánujete letošní dovolenou strávit hlavně v České republice, případně v okolních zemích, a máte nějaké klasické auto, mohl by se vám hodit také stylový karavan.

Slušet by vašemu veteránu mohl třeba vzácný obytný přívěs W 4 Dingo od Karosy z roku 1961. Vzácný je proto, že se vyrobilo méně než 50 exemplářů. Podle některých zdrojů 46, ale narazil jsem i na počet 47.

Karavan je však zajímavý také vzhledem, uspořádáním obytného prostoru i konstrukcí. Pozoruhodná je už hmotnost, která se i díky "boudě" ze sklolaminátu pohybuje jen okolo 400 kilogramů. Při vývoji se totiž myslelo na požadavek, aby přívěs mohl být tažen vozem které váží 750 až 950 kilogramů, zejména tehdejší Škodou Octavia. 

Také rozměry jsou skromné, na délku Dingo měří jen 3750 mm, široké je 1850 mm a 2150 mm vysoké. Výška mezi stropem a podlahou by měla dosahovat 1840 mm. Karavan nabízí obytný prostor o ploše 5,9 m2.

Dobový tisk při představování prototypu psal také o zvláštním příslušenství v podobě stanového přístřešku, který kryl plochu 4,4 m2. A také vyzdvihoval, že karavan umožní obývání čtyřmi s dospělými s možností dalšího ubytování dvou dětí. Čemuž se snad ani nechce věřit.

Vybavení pak zahrnovalo řadu odkládacích prostor, šatník, věšáky, zrcadlo, poličky, rozkládací lůžko nebo kuchyňský kout se skříňkou, sloužící jako příborník, spižírna, zásobárna vody i pracovní stůl. K vaření posloužil plynový vařič.

Tisk také vyzdvihoval nápad použít jako sedadla a opěradla nafukovací matrace, které jsou současně "vhodné na plování".

Karavan Karosa W 4 Dingo, jehož vzhled navrhl Otakar Diblík, nebyl ve své době zrovna levnou záležitostí, stál minimálně 20 tisíc tehdejších korun. Přitom Škoda Octavia vyšla na 28 tisíc. Možná proto vzniklo tak malé kusů.

Zajímalo by nás, kolik se jich dočkalo současnosti. Svoje fanoušky ale Dingo má, dokonce je mu věnovaná stránka na Facebooku, odkud také pochází řada fotek v galerii.

A jestli se vám drobný karavan líbí, aktuálně je jeden kus na prodej. Jde o exemplář s výrobním číslem 004 v původním stavem s patinou a podle majitele z 95 procent kompletní. Nějakou péči však ale potřebuje. K mání je za 300 tisíc korun.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku