Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Muzeum ve Vysokém Mýtě oživuje vzácný hotel na kolech od Karosy. Letos by mohlo být hotovo

Karosa LP 30 (Caravan-Hotel Karosa LP 30)
Karosa LP 30 (Caravan-Hotel Karosa LP 30)
Karosa LP 30 (Caravan-Hotel Karosa LP 30)
Karosa LP 30 (Caravan-Hotel Karosa LP 30)
58 Fotogalerie
Diskuze (2)

V 60. letech minulého století národní podnik Karosa vyvinul pozoruhodný přívěs, který měl sloužit jako hotel na kolech. A to až pro 30 osob. Jednomu z osmi vyrobených rotelů nyní vrací život specialisté z Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě.

To se již řadu let systematicky zabývá zmapováním historie významné karosářské firmy Sodomka i nástupnického podniku Karosa, který vznikl po znárodnění v roce 1948. Činnosti obou závodů se věnuje v rámci expozice Muzea českého karosářství, ale také například na festivalu Sodomkovo Vysoké Mýto.

Vysokomýtské muzeum v roce 2017 získalo od soukromé osoby z Martínkovic na Broumovsku lůžkový autobusový přívěs typu Karosa LP 30, někdy označovaný též jako Caravan-Hotel Karosa LP 30, vyrobený v roce 1967.

Vůz vznikl jako hotel na kolech, počítalo se, že by utvořil soupravu s dálkovými autobusy Karosa ŠD 11. Ještě v roce 1967 se první zhotovený přívěs Karosa LP 30 účastnil významné autobusové a automobilové výstavy ve francouzském městě Nice.

Ve Vysokém Mýtě bylo nakonec vyrobeno jen 8 exemplářů, poslední brány podniku opustil v roce 1970. Jak dlouho rotely sloužily a kam až se podívaly, bohužel nevíme. Víme, že odběrateli byly organizace ČSAD Bratislava, Mezinárodní svaz studentstva, ČSAD Brno, Restaurace a jídelny Pardubice, Restaurace a jídelny Hořovice, Eurotex Blansko, Restaurace a jídelny Žilina a ministerstvo národní obrany v Praze.

Podle Martina Štěpána, zástupce ředitele Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě, se do současnosti dochovaly jen tři exempláře. „Jeden, renovovaný, vlastní společnost ČSAD Jihotrans, další se nachází v soukromé sbírce v Písku, v plánu je také renovace, a třetí je vedený pod inventárním číslem 8A-28 v našich sbírkách. Jde o vůz z výrobním číslem 2 a ze všech dochovaných přívěsů je nejstarší. V září 1967 byl vystaven na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně,“ říká Štěpán.

Šest a půl tuny vážící (v prázdném stavu) dvounápravový přívěs, jehož délka dosahuje 9100 milimetrů, šířka činí 2450 mm a výška 3000 mm, má samonosnou karoserii a obě jeho nápravy jsou řízené podle vychýlení tažné oje. Uvnitř se původně nacházelo 30 lůžek, z toho šest jednolůžkových a 12 dvoulůžkových kabinek. Dovnitř se vstupovalo párem dveří na právě straně, dál se postupovalo uličkou, která vznikla po vysunutí levé části přívěsu. Jako hotel tak vůz musel fungovat výhradně v zaparkovaném stavu, za jízdy museli pasažéři/hosté sedět v autobusu.

O teplotní komfort se starala ventilace, v případě zimy pak pomohlo naftové topení. Nádrže na čistou a odpadní vodu zajišťovaly hygienu, na palubě byly dvě umývárny a samozřejmě i toalety. Hodily se také dvě převlékárny.

Podle Štěpána mělo každé lůžko osvětlení, vlastní větrání, odkládací prostor, věšáky nebo držáky pro láhev a sklenici. K výbavě patřil i stanový přístřešek, k dispozici hostům byly skládací stolky a židle, a dokonce také vysavač a rádio.

Vysokomýtské muzeum v roce 2017 hotel na kolech převzalo ve zuboženém stavu. Přívěs předtím nějakých dvacet let sloužil jako statická ubytovna a přišel o velkou část vnitřního vybavení. Ani technický stav nebyl dobrý, do přívěsu zatékalo, takže se na řadě míst objevila koroze, chyběla skla, světla a původní nebyl ani lak. Spousta dochovaných částí vybavení se už použít nedala. Jak přívěs v roce 2017 vypadal, si můžete prohlédnout v galerii.

Renovátoři v muzeu tak před sebou měli spoustu práce. Ale jak se zdá, příběh vzácného hotelu na kolech nakonec bude mít šťastný konec. Na konci roku by se vůz mohl světu ukázat v podobě, v jaké v roce 1967 opouštěl výrobní linku podniku Karosa. „Díky příspěvkům ministerstva kultury v dotačním programu ISO došlo již ve třech etapách k postupné renovaci. V první etapě renovace proběhla kompletní demontáž vnitřního vybavení, oken či oplechování. Konstrukce rámu byla očištěna, opravena, vyvařena a natřena. Opraveny byly také nápravy a řízení, vyrobeno a namontováno bylo oplechování karoserie, které bylo nalakováno,“ popisuje průběh renovace Martin Štěpán.

„Druhá etapa se z velké části týkala interiéru, například výroby vnitřní izolace, chybějících dílů výbavy, montáže a kompletace umyváren, WC a šaten. Doplněno bylo také naftové topení vleku a elektrické rozvody. Třetí etapa obsahovala dokončení téměř celého interiéru, zejména výrobu ložnic a vybavení interiéru dle původní dokumentace. Ve čtvrté etapě, pevně věříme, že již poslední, budou doplněny venkovní lišty, nová kola, rozvody vzduchu či matrace do ložnic,“ dodává Štěpán.

Vstoupit do diskuze (2)