Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zastava 10: jugoslávské Punto pro Balkán

Ondřej Láník
Diskuze (32)
Italský Fiat a srbská Zastava se v září dohodli na obnovení spolupráce. Licenčně se tak bude v Kragujevaci vyrábět až 16 tisíc Zastav 10, které vychází z právě nahrazované generace Fiatu Punto.

Italský Fiat a srbská Zastava se v září dohodli na obnovení spolupráce. Licenčně se tak bude v Kragujevaci vyrábět až 16 tisíc Zastav 10, které vychází z právě nahrazované generace Fiatu Punto. První nové Zastavy se tento týden představily na autosalonu v Novem Sadu.

Výroba automobilů Zastava má v Kragujevaci, vzdáleném 140 km od Bělehradu, dlouhou historii. Šlo převážně o licenčně vyráběné Fiaty. Spolupráce byla v letech 1953 až 1990 stvrzena 14 smlouvami a rozšiřována mnoha dalšími dodatky.

Výroba byla za dramatických okolností přerušena v devadesátých letech, ale automobilka se již několik let snaží ze všech problémů dostat. Nový model je již desátým jugoslávským Fiatem, což Zastavě 10 také přiřadilo jméno.

Montáž rozložených vozů přepravených z Itálie by se měla naplno rozběhnout během následujícího roku. Roční kapacitu výrobci naplánovali na 16 tisíc vozů. Do doby než bude spuštěna výroba v Srbsku, budou dováženy Fiaty přímo z italské továrny Mirafiori, kde je montují srbští dělníci v rámci výcviku. Investice Zastavy do výrobních zařízení odpovídá částce 15 milionů Euro.

Zastavy 10 jsou určeny pro balkánské trhy, když vedle domácího srbského odbytiště najdou své zákazníky také v Makedonii, Chorvatsku, Bosně a Hercegovině, Rumunsku, Bulharsku a Albánii.

Zastava 10 bude dodávána s motorem 1.2 (44 kW), v nabídce by měly být všechny pro tuto třídu běžné prvky výbav.

Na adrese www.zastava.cz můžete najít další informace o historii automobilky i o vozech Zastava, které se k nám dovážely v sedmdesátých letech.

Ondřej Láník
Diskuze (32)