Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ženeva živě: Koenigsegg Agera má vložky válců z nanomateriálu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Švédský Koneigsegg neustále pracuje na zdokonalování svých supersportů a představuje novinky, které se týkají obou aktuálních modelů.

Koenigsegg v současnosti nabízí pouze modely Agera a Agera R, zatímco všechny ostatní supersporty této značky jsou již minulostí. Konkurenti obou aktuálních modelů švédské značky se sice dají spočítat na prstech jedné ruky, ale i přesto jejich výrobce nezahálí a snaží se dovést své dílo k absolutní dokonalosti.

Pro letošní rok se modely Agera i Agera R dočkaly několika úprav, z nichž některé jsou pro společné a jiné jsou určeny pouze pro vrcholnou verzi. Mezi ty, které oba modely sdílejí patří vložky válců z nanomateriálu. Tato novinka se podílí na snížení průměrné spotřeby, redukuje tření a má i podíl na zvýšení maximálních otáček.

Koenigsegg vlastními silami vyvinul pro oba modely novou řídící jednotku motoru, s níž Agera i Agera R disponují vyšším výkonem a zároveň splňují platné emisní normy.

Omezovač otáček nyní u obou modelu zasahuje namísto 7250 min-1 až při 7500 min-1. Výkon se i díky tomu u Agery zvýšil z loňský 691 kW (940 k) na 706 kW (960 k) při 7100 min-1. Ostřejší Agera R nyní při stejných otáčkách nabízí 839 kW (1140 k), zatímco loni měla 820 kW (1115 k) při 6900 min-1.

Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne letošní Agera za 3,0 s a Agera R potřebuje jen 2,9 s. V případě zrychlení z 0 na 200 km/h je u Agery uváděno 8,0 s a u Agery R 7,5 s.

Poslední novinkou společnou pro Ageru i Ageru R je stabilizační systém KES (Koenigsegg Electronic Stability), který je pro rok 2013 součástí standardní výbavy obou modelů.

Další novinky se týkají pouze Agery R a první z nich představuje malou revoluci, protože se jedná o první sériově vyráběna jednodílná kola z karbonu s uchycením centrální maticí. Koeingsegg je pojmenoval Aircore a uvádí, že snižují neodpruženou hmotnost o 20 kg. Jediným kovovým dílem na těchto kolech je ventilek.

Koenigsegg obnovil spolupráci se společností Öhlins Racing a prvním výsledkem spolupráce je odpružení Triplex, které bude standardem pro Ageru R modelového roku 2013.

Verze R dostala odlehčenou koncovou část výfukového systému a firma zároveň oznámila obnovení spolupráce s další světoznámou švédskou společností Öhlins Racing vyrábějící špičkové tlumiče. Společně vyvinuté odpružení Triplex se standardně objeví v modelu Agera R.

Předposlední novinkou pro Ageru R je nová lehčí koncová část výfukového systému a poslední úpravou je nové přední lízátko spolu s malými křidélky ve výdechu před předními koly. Tatoúprava má při rychlostech nad 250 km/h zvyšovat aerodynamický přítlak na přední kola o 20 kg.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Avatar - WalterWhite
7. 3. 2012 14:46
"Seš dutej jak kola na Ageře"
Neviem na čo je to dobré , ale vyzerá fantasticky :yes:
7. 3. 2012 14:16
1140 koní
1140 koní to je ukrutnej údaj. Nedovedu si vůbec představit chování tak prasecky přemotorovaný bestie. Zajímalo by mě jak by si to vedlo na okruhu ve srovnání s F1. Sice je to výrazně těžší, ale docela bych se na takový souboj podíval.
Avatar - eLzyx
7. 3. 2012 12:54
nanomateriály
to zní dobře, že se chystají snižovat tření ve válcích tímto způsobem a ne ubíráním válců :yes:
Re: opravte si chybu v clanku
Samozřejmě, děkujeme!
Avatar - 3_diamanty
7. 3. 2012 08:41
opravte si chybu v clanku
z clanku:

Omezovač otáček nyní u obou modelu zasahuje namísto 7250 min-1 až při 7500 in-1. Výkon se i díky tomu u Agery zvýšil z loňský 691 kW (940 k) na 706 kW (960 k) při 7100 min-1. Ostřejší Agera R nyní při stejných otáčkách nabízí 839 kW (1140 k), zatímco loni měla 820 kW (1115 kW) při 6900 min-1.

spravne malo byt 1115 k a nie KW.