Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Proč Dodge Viper zmizel z výroby? Emise ani žravost desetiválce v tom prsty nemají

Dodge SRT Viper GTS (2013)
Dodge SRT Viper GTS (2013)
Dodge SRT Viper GTS (2013)
Dodge SRT Viper GTS (2013)
62 Fotogalerie
Mario Rychtera
Diskuze (0)

Dodge Viper, dvoumístný sporťák s atmosférickým desetiválcem, patřil mezi exkluzivní vozy své doby. Ukončení výroby v roce 2017 nebylo náhodné. Prakticky to nešlo jinak.   

Dodge Viper byl dlouhá léta ikonou amerického automobilového průmyslu – symbolem syrového výkonu a mechaniky bez elektronických berliček. Přesto jeho výroba skončila v roce 2017. Proč se Dodge rozhodl tento legendární vůz ukončit a jaké faktory k tomu vedly? Odpověď spočívá v kombinaci legislativních požadavků, ekonomické reality a změn preferencí trhu.

Hlavním důvodem nebyly – jak by se mohlo zdát – emise, ale povinnost splnit standard americké NHTSA (FMVSS 226), který od modelového roku 2018 vyžadoval ochranu posádky proti vymrštění z vozu při bočním nárazu. Prakticky šlo o povinné boční „záclonové“ airbagy. Jenže Viper s nízkou střechou a omezeným prostorem nad hlavou nebyl schopen tento systém integrovat bez zásadních konstrukčních úprav, které by změnily proporce interiéru a výrazně zvýšily náklady.

Dalším problémem byla ruční výroba v malých sériích, což znamenalo, že se investice do úprav nikdy nevrátí. Omezená produkce zároveň vysvětluje, proč vyšší spotřeba a emise nehrály v rámci koncernu zásadní roli.

Výraznějším faktorem však byl slabý zájem. Pátá generace Viperu (2013–2017) se nikdy neprodávala ve velkých objemech – ani v nejlepších letech počet registrací nepřekročil 700 kusů. V březnu 2014 byla výroba dokonce dočasně pozastavena a Dodge nabízel slevu 15 000 dolarů, aby poptávku povzbudil. Ani to ale výrazně nepomohlo a v roce 2017 se prodeje počítaly jen ve stovkách kusů.

Strategicky se Dodge rozhodl přesunout svou „halo car“ roli na dostupnější, ale stále výkonné modely Challenger a Charger SRT Hellcat, a později na limitovanou edici Demon. Tyto vozy nabízely dramatický výkon, přitom mohly být vyráběny ve větších objemech a sdílely komponenty s ostatními modely koncernu, což výrazně snižovalo náklady a zvyšovalo marže.

Ironií je, že výroba obou tehdejších nástupců skončila v roce 2023. Tentokrát skutečně sehrála zásadní roli ekonomika provozu a emisní limity. Stellantis chtěl muscle cars posunout do elektrické éry, ale bateriový Dodge Charger se neukázal jako správná cesta.

S uvolněním pravidel se strategie změnila ve prospěch spalovacích motorů. Pod kapotu Dodge Charger dostane třílitrový řadový šestiválec Hurricane s dvojitým přeplňováním, naladěný na 313 až 410 kW. Návrat osmiválce zůstává nejistý, ale šéf značky Matt McAlear potvrdil, že platforma tuto možnost připouští a pokud to bude ekonomicky smysluplné, dveře jsou otevřené.

Formální ukončení výroby viperu proběhlo v srpnu 2017 uzavřením továrny Conner Avenue v Detroitu. Ta byla následně přeměněna na Conner Center, které dnes slouží jako výstavní prostor značky a místo konání společenských akcí. Poslední vyrobené kusy Dodge Viper a Challenger SRT Demon byly vydraženy jako set 23. června 2018 na charitativní aukci za milion dolarů, přičemž dalších sto tisíc přidala aukční síň Barrett-Jackson. Výtěžek putoval do fondu nadace American Heart Association.

Video placeholder
Dodge Viper GTC • Zdroj: Dodge

Zdroj Auto week, Hagerty, MotorTrend, NHTSA, Stellantis

Začít diskuzi