Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Podcast Za volantem: Nehoda či smrt za volantem jsou otázkou sekund, řiká Veronika Vošická Buráňová

Veronika Vošická Buráňová
Veronika Vošická Buráňová a David Šprincl
3 Fotogalerie
David Šprincl
Diskuze (0)

Dnešní auta jsou technicky výborně vybavená, asistenční systémy hlídají mrtvé úhly, sledují jízdní pruhy. Zároveň dopravní inženýři pracují na tom, aby byly silnice přívětivější a odpouštěly drobné chyby řidičů. „Přesto: když dojde k nehodě, technika bývá až druhotná. Statisticky víme, že špatný technický stav auta nebo samotná silnice se na nehodách podílejí jen z málo procent. Většinu tvoří lidský faktor,“ říká Veronika Vošická Buráňová, kterou si do nejnovějšího podcastu pozval David Šprincl a za hodinu probrali téma bezpečnosti vážně i humorně.

Při těžkých nehodách, které končí vážnými zraněními nebo smrtí, se vše odehraje během jedné a půl až dvou sekund. „Takový čas často vůbec nestačí na reakci, natož na vyhnutí se nehodě,“ říká mimo jiné v podcastu „Za volantem“ Veronika Vošická Buráňová. „Například pokud Škoda Octavia 1.9 TDI první generace o hmotnosti 1300 kilogramů narazí do pevné překážky osmdesátikilometrovou rychlostí, vznikne při tom kinetická energie kolem 321 000 joulů. To odpovídá situaci, jako bychom toto auto zvedli do výšky pětadvaceti metrů – tedy zhruba do osmého patra paneláku – a pustili ho čumákem na zem. Taková síla se musí někde uvolnit. Pokud v autě sedí člověk, část z ní skončí v něm,“ vysvětluje.

Začít diskuzi