Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Už řeší autorská práva? Čínská automobilka musela přejmenovat šmoulí auto

Livan Smurf EV
Livan Smurf EV
Livan Smurf EV
Livan Smurf EV
32 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (0)

Čínské automobilky poslední roky pořádně zamakaly na technice i na designu. Dříve jsme v každém článku museli vyjmenovávat, kde všude konkrétní značka kopírovala, dnes už na něco takového dojde výjimečně. Stále ale pokusy existují, jak dokazuje případ novinky Geely.

Že si v Číně nikdy nedělali moc hlavu s autorskými právy, je všeobecně známo. Téměř každá tamní automobilka začala s kopiemi a třeba takový BYD ještě na začátku minulé dekády nic jiného nenabízel. Některé automobilky si na tom založily živnost a třeba při koupi Landwindu X7 vám přímo v autosalonu nabídli přelepení log na Range Rover, jehož kopií X7 byla. Dnes je situace zásadně lepší a vyložené kopie se už moc neobjevují, jen se jmény si stále nikdo moc hlavu neláme.

Zatímco na západě má každá značka své zavedené schéma pojmenování, v Číně se toto neřeší. A tak existuje Aito M5, Roewe i5 nebo Changan X5, z čehož v Mnichově jistě nejsou nadšeni. I v tomto se ale asi situace mění, jak nově poznala automobilka Geely.

Ta nedávno uvedla nový malý elektromobil nazvaný Livan Smurf EV. Smurf je anglické pojmenování modrých tvorů, které v Česku známe jako Šmouly. Nejde jen o podobnost anglického pojmenování, v čínštině se auto nazývá Lan Jingling, což je totožné jako místní jméno pro belgický komiks. A promo fotky vozu v sytě modrém lakování dávají najevo, co zde bylo záměrem.

V dnešní době už není neobvyklé, že zahraniční značky spolupracují s čínskými automobilkami na speciálních edicích některých modelů. Třeba Wuling uvedl svůj Hongguang Mini EV v edici Gameboy a ještě menší Nano EV v edici Disney. Jenže Geely na to šlo jednodušeji a prostě se nikoho neptalo. V Belgii si toho všimli, vyjádřili svou nelibost s celou situací a u Geely muselo dojít na přejmenování.

Malé hranaté autíčko se tak ze šmouly stalo modrým balonem. Nový oficiální název je Livan Blue Balloon, neboli Lan Qiqiu v originále. Jenže se tak stalo poté, co první kusy vozů už zamířily k dealerům. Automobilka tak musela změnit nejen marketingové materiály a vše kolem, ale dokonce i přelepit loga na již vyrobených vozech.

Livan Modrý Balón je jen 3,1 metru dlouhé elektrické minivozítko, které je jen přeznačkovaným modelem Geely Panda Mini EV. Livan je jednou z novějších značek spadajících pod Geely a dnes se věnuje na domácím trhu pouze elektromobilům. Nově ale vstoupil také do Evropy a třeba ve Španělsku se pod touto značkou prodávají spalovací SUV. Dříve byla značka známá jako Lifan a ještě před odkoupením koncernem Geely vyráběla velmi levné a velmi nekvalitní spalovací vozy, které se velmi krátce prodávaly i v Česku.

Blue Balloon má elektromotor o výkonu 30 kW pohánějící zadní kola a baterii o kapacitě 17 kWh. Maximální rychlost je 100 km/h a dojezd 210 kilometrů v nepřesném čínském cyklu CLTC. Za to vše si ale Livan řekne v přepočtu jen o asi 90.000 Kč. Jestli bude Modrý Balón dostupný i v jiné než modré barvě, zatím není známo.

Video placeholder
Reklama na Geely Panda King pro čínský trh • Zdroj: CarNewsChina

Zdroj: Tycho de Feijter, zdroj foto: Livam, zdroj videa: Geely

Začít diskuzi