24.9. 2016 Matouš Jelínek

Zkoušeli jsme autonomní auta: Nabourali jsme?

 

Nejen vojenským prostorem u středočeských Milovic už se prohánějí auta, která by bez potíží zvládla autonomní jízdu. Vyzkoušeli jsme je.

Vojenský výcvikový areál Milovice – Mladá je zajímavým mementem historie 20. století. Byl založen pro potřeby rakouské armády roku 1904, pamatuje prvoválečné zajatce z Itálie a Ruska, vojáky nacistického Německa, československou a konečně Rudou armádu. Posledních pětadvacet let areál pustl, jenže nyní se kolem masivních betonových hangárů prohání nejmodernější technika. Na části obrovského letiště totiž vznikl testovací polygon francouzské společnosti Valeo – ta jen v ČR zaměstnává přes 3000 lidí. Čeští inženýři z vývojového centra v Praze zde už tři roky zkoušejí systémy, které nás za několik let budou samy vozit.

D1 zvládnu za tebe

„Jsou firmy, které chtějí vyvinout autonomní vozidlo systémem revoluce, tedy z ničeho. My postupujeme evolučně, krok za krokem při zachování maximální bezpečnosti,“ popisuje náš průvodce z Valea Juraj Prstek, když usedáme do prototypového Passatu CC. Auto vypadá zcela normálně, jen palubní desku zdobí obrovský monitor, na kterém vidíme výstupy z předního lidaru – laserového radaru. Auto se rozjíždí téměř na devadesátku, když míříme do úzké trati z kuželek. Vtom řidič pouští volant a vůz suverénně zvládne vyhýbací manévr. „Tento systém má za úkol usnadnit průjezd místem, kde jsou kvůli opravám zúžené jízdní pruhy, například na dálnicích. Základní princip se podobá asistentu pro jízdu v pruzích,“ říká po zastavení řidič a vývojový pracovník Ondřej Kozák. Rozdílem je, že data neputují z kamery jako u dnešních systémů, ale mnohem přesnějšího laserového skeneru ScaLa. Ten vidí předměty až na 300 metrů. Spolu s ultrazvukovými senzory získává velmi přesný přehled o tom, co se nachází kolem auta. Systém tak dokáže rozpoznat skutečné překážky jako mobilní bariéry či kužely. Ostatně jak si ukazujeme na dalším stanovišti, použít se dá i pro systém nouzového brzdění.

Vidím i do strany

Dalším prvkem autonomní skládanky je boční radar s frekvencí 24 GHz. Konkrétně jej zkoušíme ve Fordu Kuga, kde už dnes majitele informuje o autech přijíždějících z boku. Zařízení velikosti krabičky od cigaret je umístěno v zadním nárazníku. „Radaru je jedno, jestli je mlha nebo třeba prší,“ vysvětluje vývojář Jan Zahradník. Auto tato součástka identifikuje i na vzdálenost 70 metrů. Využít se dá například pro pomoc se změnou jízdních pruhů. Nyní řidiče upozorní, že se blíží rychle jedoucí vůz, jednou však třeba poskytne informace k automatickému předjetí. „Velmi snadno ale může pomoci zmírnit následky zadního nárazu do vozu stojícího třeba na semaforu. Radar pozná, že se k němu zezadu rychle přibližuje auto a hrozí střet. Rozsvítí blinkry, či začne troubit, aby upozornil přijíždějícího řidiče. Těsně před nárazem pak pasažérům přitáhne pásy a zablokuje brzdy, aby auto nepokračovalo vpřed jako kulečníková koule,“ vysvětluje Zahradník.

Jsem v polovině

Docela obyčejně vypadá mezi auty obsypanými senzory tmavě modrý Renault Mégane. Právě na něm Valeo zkouší novou generaci asistenčních kamer. Čip, který pro lepší vlastnosti za šera snímá černobíle a červeně, nejen analyzuje čáry na vozovce a okolní předměty, ale hledá i auta a chodce. Červenou rozlišuje kvůli dopravnímu značení a semaforům. „Máme za sebou tisíce testovacích kilometrů, kde sledujeme chování systému,“ popisuje vývojář Aleš Cerman. Auta Valea tak běžně jezdí v provozu a zpracovávají data podobným způsobem, jako by měla jet sama. Do řízení ale zatím žádné impulzy nejdou. Jednou se však připojí k dalším signálů a složí mozaiku, na jejímž základě nás snad auto samo doveze z bodu A do bodu B.

Rozlišuje se šest stupňů autonomního řízení od prvního, kdy vše ovládá řidič, až po šestý.

Při jeho dosažení bude auto plně v péči automatiky a posádka může při jízdě třeba spát. „Dnes jsme u stupně dva, v legislativě je zakotven i třetí. Jenže i u něj musí řidič neustále vnímat a být připraven reagovat,“ popisuje Cerman, kde se nyní vývoj nachází. Na tomto stupni je například i Tesla a její hojně zmiňovaný autopilot.

Za čtyři roky

Je jasné, že i námi vyzkoušené produkty se dříve nebo později dostanou do provozu – ostatně plně autonomní vozidlo společnost má a bez potíží jezdí i po našich cestách. Nedá nám proto nezeptat se na funkčnost systému za ztížených podmínek.

„Bezpečnostní analýza předchází každému vývoji. I adaptivní tempomat dnes musí být dle legislativy vybaven dvěma nezávislými senzory i párem procesorů. Když jeden selže, je zde další stejně výkonný. Obdobná praxe existuje v letectví či na železnici,“ říká.

Výkonnému procesoru sekunduje takzvaný host controller. Ten filtruje signály z hlavního procesoru. „Například pokud by se hlavní počítač při jízdě na dálnici rozhodl nečekaně ostře zatočit, právě tato součástka mu v tom zabrání. Ví, že strhnout řízení je v tu chvíli nebezpečně,“ vysvětluje Cerman.

A co se děje třeba při nepřízni počasí? „Systémy jsou vybaveny detekčními algoritmy. Poznají, že je senzor zašpiněný nebo venku sněží a jeho dosah klesá. Následně včas informují řidiče a odpojí se,“ loučí se s námi Aleš Cerman. Jak to funguje v praxi, vyzkoušíme na běžných silnicích už v roce 2020. Tehdy by se systém autonomního řízení mohl dostat do sériových vozů.

Zaparkuji sám

Dojet domů a nechat auto samo zaparkovat? Dnes žádný problém. Technicky to mají pracovníci Valea vyvinuté. Tvrdí, že systém funguje bez potíží jak na příjezdové cestě k domu, tak ve vícepodlažních garážích. Jeho zavedení brání platná legislativa. I zde jsme velmi zvědavi na praxi a právní řešení prvních nehod.

 [600×398]

Vzad hleď

Couvací kamera včetně té zobrazující pohled na vůz shora překvapovala tak před pěti lety. Chystají se však změny – podle nové legislativy totiž lze nahradit kamerou a displejem zpětná zrcátka. To měl už Volkswagen XL1. Ano, ale ten získal speciální výjimku. Z pohledu hmotnosti i aerodynamiky je nahrazení mohutných zrcátek logickým krokem. Vyzkoušeli jsme je a rozsahem klasická dalece přesahují. Jsme ale hodně zvědavi na jejich chování ve tmě. A hlavě za deště. Právě otázku jejich čištění teď inženýři dnem i nocí řeší. Když si vzpomeneme na pohled do couvací kamery po jízdě v dešti, ani se jim nedivíme.

 [600×688]

Spolupracujeme s TipCars.com
Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu Další Trumpův obrat. Připojil se k dohodě o nutnosti boje proti protekcionismu

Státy sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7) se na…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

ONLINE: Bělobrádek smetl Čunka, lidovci kývli Starostům a mají klip Renče

ONLINE: Bělobrádek smetl Čunka, lidovci kývli…

Vicepremiér Pavel Bělobrádek s přehledem zvítězil v souboji o křeslo předsedy lidovců, když získal 84 procent…

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě zemřelo 29 křesťanů

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě…

Radikální organizace Islámský stát (ISIS) se v sobotu přihlásila k pátečnímu útoku na koptské křesťany v…

 

iSport.cz

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je i zlínský Páník

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je…

Na další trenérskou rošádu se chystá Jihlava. Klub sice v lize zachránil Josef Jinoch, ale jeho krátká mise dnes…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…

Dojede trutnovský festival na chaos?

Dojede trutnovský festival na chaos?

Trutnovský festival, nazývaný často „český Woodstock“, byl a snad dosud i je symbolem svobody. Vždyť za…