24.9. 2016 Matouš Jelínek

Zkoušeli jsme autonomní auta: Nabourali jsme?

 

Nejen vojenským prostorem u středočeských Milovic už se prohánějí auta, která by bez potíží zvládla autonomní jízdu. Vyzkoušeli jsme je.

Vojenský výcvikový areál Milovice – Mladá je zajímavým mementem historie 20. století. Byl založen pro potřeby rakouské armády roku 1904, pamatuje prvoválečné zajatce z Itálie a Ruska, vojáky nacistického Německa, československou a konečně Rudou armádu. Posledních pětadvacet let areál pustl, jenže nyní se kolem masivních betonových hangárů prohání nejmodernější technika. Na části obrovského letiště totiž vznikl testovací polygon francouzské společnosti Valeo – ta jen v ČR zaměstnává přes 3000 lidí. Čeští inženýři z vývojového centra v Praze zde už tři roky zkoušejí systémy, které nás za několik let budou samy vozit.

D1 zvládnu za tebe

„Jsou firmy, které chtějí vyvinout autonomní vozidlo systémem revoluce, tedy z ničeho. My postupujeme evolučně, krok za krokem při zachování maximální bezpečnosti,“ popisuje náš průvodce z Valea Juraj Prstek, když usedáme do prototypového Passatu CC. Auto vypadá zcela normálně, jen palubní desku zdobí obrovský monitor, na kterém vidíme výstupy z předního lidaru – laserového radaru. Auto se rozjíždí téměř na devadesátku, když míříme do úzké trati z kuželek. Vtom řidič pouští volant a vůz suverénně zvládne vyhýbací manévr. „Tento systém má za úkol usnadnit průjezd místem, kde jsou kvůli opravám zúžené jízdní pruhy, například na dálnicích. Základní princip se podobá asistentu pro jízdu v pruzích,“ říká po zastavení řidič a vývojový pracovník Ondřej Kozák. Rozdílem je, že data neputují z kamery jako u dnešních systémů, ale mnohem přesnějšího laserového skeneru ScaLa. Ten vidí předměty až na 300 metrů. Spolu s ultrazvukovými senzory získává velmi přesný přehled o tom, co se nachází kolem auta. Systém tak dokáže rozpoznat skutečné překážky jako mobilní bariéry či kužely. Ostatně jak si ukazujeme na dalším stanovišti, použít se dá i pro systém nouzového brzdění.

Vidím i do strany

Dalším prvkem autonomní skládanky je boční radar s frekvencí 24 GHz. Konkrétně jej zkoušíme ve Fordu Kuga, kde už dnes majitele informuje o autech přijíždějících z boku. Zařízení velikosti krabičky od cigaret je umístěno v zadním nárazníku. „Radaru je jedno, jestli je mlha nebo třeba prší,“ vysvětluje vývojář Jan Zahradník. Auto tato součástka identifikuje i na vzdálenost 70 metrů. Využít se dá například pro pomoc se změnou jízdních pruhů. Nyní řidiče upozorní, že se blíží rychle jedoucí vůz, jednou však třeba poskytne informace k automatickému předjetí. „Velmi snadno ale může pomoci zmírnit následky zadního nárazu do vozu stojícího třeba na semaforu. Radar pozná, že se k němu zezadu rychle přibližuje auto a hrozí střet. Rozsvítí blinkry, či začne troubit, aby upozornil přijíždějícího řidiče. Těsně před nárazem pak pasažérům přitáhne pásy a zablokuje brzdy, aby auto nepokračovalo vpřed jako kulečníková koule,“ vysvětluje Zahradník.

Jsem v polovině

Docela obyčejně vypadá mezi auty obsypanými senzory tmavě modrý Renault Mégane. Právě na něm Valeo zkouší novou generaci asistenčních kamer. Čip, který pro lepší vlastnosti za šera snímá černobíle a červeně, nejen analyzuje čáry na vozovce a okolní předměty, ale hledá i auta a chodce. Červenou rozlišuje kvůli dopravnímu značení a semaforům. „Máme za sebou tisíce testovacích kilometrů, kde sledujeme chování systému,“ popisuje vývojář Aleš Cerman. Auta Valea tak běžně jezdí v provozu a zpracovávají data podobným způsobem, jako by měla jet sama. Do řízení ale zatím žádné impulzy nejdou. Jednou se však připojí k dalším signálů a složí mozaiku, na jejímž základě nás snad auto samo doveze z bodu A do bodu B.

Rozlišuje se šest stupňů autonomního řízení od prvního, kdy vše ovládá řidič, až po šestý.

Při jeho dosažení bude auto plně v péči automatiky a posádka může při jízdě třeba spát. „Dnes jsme u stupně dva, v legislativě je zakotven i třetí. Jenže i u něj musí řidič neustále vnímat a být připraven reagovat,“ popisuje Cerman, kde se nyní vývoj nachází. Na tomto stupni je například i Tesla a její hojně zmiňovaný autopilot.

Za čtyři roky

Je jasné, že i námi vyzkoušené produkty se dříve nebo později dostanou do provozu – ostatně plně autonomní vozidlo společnost má a bez potíží jezdí i po našich cestách. Nedá nám proto nezeptat se na funkčnost systému za ztížených podmínek.

„Bezpečnostní analýza předchází každému vývoji. I adaptivní tempomat dnes musí být dle legislativy vybaven dvěma nezávislými senzory i párem procesorů. Když jeden selže, je zde další stejně výkonný. Obdobná praxe existuje v letectví či na železnici,“ říká.

Výkonnému procesoru sekunduje takzvaný host controller. Ten filtruje signály z hlavního procesoru. „Například pokud by se hlavní počítač při jízdě na dálnici rozhodl nečekaně ostře zatočit, právě tato součástka mu v tom zabrání. Ví, že strhnout řízení je v tu chvíli nebezpečně,“ vysvětluje Cerman.

A co se děje třeba při nepřízni počasí? „Systémy jsou vybaveny detekčními algoritmy. Poznají, že je senzor zašpiněný nebo venku sněží a jeho dosah klesá. Následně včas informují řidiče a odpojí se,“ loučí se s námi Aleš Cerman. Jak to funguje v praxi, vyzkoušíme na běžných silnicích už v roce 2020. Tehdy by se systém autonomního řízení mohl dostat do sériových vozů.

Zaparkuji sám

Dojet domů a nechat auto samo zaparkovat? Dnes žádný problém. Technicky to mají pracovníci Valea vyvinuté. Tvrdí, že systém funguje bez potíží jak na příjezdové cestě k domu, tak ve vícepodlažních garážích. Jeho zavedení brání platná legislativa. I zde jsme velmi zvědavi na praxi a právní řešení prvních nehod.

 [600×398]

Vzad hleď

Couvací kamera včetně té zobrazující pohled na vůz shora překvapovala tak před pěti lety. Chystají se však změny – podle nové legislativy totiž lze nahradit kamerou a displejem zpětná zrcátka. To měl už Volkswagen XL1. Ano, ale ten získal speciální výjimku. Z pohledu hmotnosti i aerodynamiky je nahrazení mohutných zrcátek logickým krokem. Vyzkoušeli jsme je a rozsahem klasická dalece přesahují. Jsme ale hodně zvědavi na jejich chování ve tmě. A hlavě za deště. Právě otázku jejich čištění teď inženýři dnem i nocí řeší. Když si vzpomeneme na pohled do couvací kamery po jízdě v dešti, ani se jim nedivíme.

 [600×688]

Spolupracujeme s TipCars.com
Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu, Senát, v noci podle…

Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství

Z obav o ztrátu práv občanů Evropské unie žádají masy…

Soros chce dát každému imigrantovi 15 tisíc euro, tvrdí bez důkazů Orbán Soros chce dát každému imigrantovi 15 tisíc euro, tvrdí bez důkazů Orbán

Podpora migrace není odpovědí na ekonomické problémy,…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 





 
Tlak v pneumatikách: Víte, jak často jej kontrolovat? A co hrozí, pokud není správný?

Tlak v pneumatikách: Jak často ho kontrolovat? A co hrozí, pokud není správný?

Dnes 13:27

Správný tlak v pneumatikách je nezbytný pro bezpečnou jízdu. Však to s ním také není jenom tak!




Blesk.cz

Opilí kamarádi obcovali s dopravním značením: Řádění ukončili až policisté

Opilí kamarádi obcovali s dopravním značením: Řádění…

Opravdu netradiční zábavu si našli tři opilí mladíci ve slovenském Martinu. Na mušku si vzali přenosné dopravní…

„Spalte je, ať Alláh spálí ISIS“: Ženy z Rakky pálí burky na oslavu svobody

„Spalte je, ať Alláh spálí ISIS“: Ženy z Rakky pálí…

Bojovníci arabsko-kurdské koalice, kterou podporuje mezinárodní letecká koalice vedená Spojenými státy, se dál…

 

iSport.cz

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec generálku nezvládl

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec…

Fotbalistům Jablonce nevyšla generálka na start nové soutěžní sezony. Severočeši dnes prohráli s nováčkem…

Petržela o posilách ve Spartě a Slavii: Čeští hráči jim stejně budou závidět

Petržela o posilách ve Spartě a Slavii: Čeští hráči…

Zažil milionové orgie ve Slavii v éře štědrého Čechoameričana Borise Korbela. Seděl na sparťanské lavičce, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce na koupališti v Šárce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce na…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka, kde se…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…