24.9. 2016 Matouš Jelínek

Zkoušeli jsme autonomní auta: Nabourali jsme?

 

Nejen vojenským prostorem u středočeských Milovic už se prohánějí auta, která by bez potíží zvládla autonomní jízdu. Vyzkoušeli jsme je.

Vojenský výcvikový areál Milovice – Mladá je zajímavým mementem historie 20. století. Byl založen pro potřeby rakouské armády roku 1904, pamatuje prvoválečné zajatce z Itálie a Ruska, vojáky nacistického Německa, československou a konečně Rudou armádu. Posledních pětadvacet let areál pustl, jenže nyní se kolem masivních betonových hangárů prohání nejmodernější technika. Na části obrovského letiště totiž vznikl testovací polygon francouzské společnosti Valeo – ta jen v ČR zaměstnává přes 3000 lidí. Čeští inženýři z vývojového centra v Praze zde už tři roky zkoušejí systémy, které nás za několik let budou samy vozit.

D1 zvládnu za tebe

„Jsou firmy, které chtějí vyvinout autonomní vozidlo systémem revoluce, tedy z ničeho. My postupujeme evolučně, krok za krokem při zachování maximální bezpečnosti,“ popisuje náš průvodce z Valea Juraj Prstek, když usedáme do prototypového Passatu CC. Auto vypadá zcela normálně, jen palubní desku zdobí obrovský monitor, na kterém vidíme výstupy z předního lidaru – laserového radaru. Auto se rozjíždí téměř na devadesátku, když míříme do úzké trati z kuželek. Vtom řidič pouští volant a vůz suverénně zvládne vyhýbací manévr. „Tento systém má za úkol usnadnit průjezd místem, kde jsou kvůli opravám zúžené jízdní pruhy, například na dálnicích. Základní princip se podobá asistentu pro jízdu v pruzích,“ říká po zastavení řidič a vývojový pracovník Ondřej Kozák. Rozdílem je, že data neputují z kamery jako u dnešních systémů, ale mnohem přesnějšího laserového skeneru ScaLa. Ten vidí předměty až na 300 metrů. Spolu s ultrazvukovými senzory získává velmi přesný přehled o tom, co se nachází kolem auta. Systém tak dokáže rozpoznat skutečné překážky jako mobilní bariéry či kužely. Ostatně jak si ukazujeme na dalším stanovišti, použít se dá i pro systém nouzového brzdění.

Vidím i do strany

Dalším prvkem autonomní skládanky je boční radar s frekvencí 24 GHz. Konkrétně jej zkoušíme ve Fordu Kuga, kde už dnes majitele informuje o autech přijíždějících z boku. Zařízení velikosti krabičky od cigaret je umístěno v zadním nárazníku. „Radaru je jedno, jestli je mlha nebo třeba prší,“ vysvětluje vývojář Jan Zahradník. Auto tato součástka identifikuje i na vzdálenost 70 metrů. Využít se dá například pro pomoc se změnou jízdních pruhů. Nyní řidiče upozorní, že se blíží rychle jedoucí vůz, jednou však třeba poskytne informace k automatickému předjetí. „Velmi snadno ale může pomoci zmírnit následky zadního nárazu do vozu stojícího třeba na semaforu. Radar pozná, že se k němu zezadu rychle přibližuje auto a hrozí střet. Rozsvítí blinkry, či začne troubit, aby upozornil přijíždějícího řidiče. Těsně před nárazem pak pasažérům přitáhne pásy a zablokuje brzdy, aby auto nepokračovalo vpřed jako kulečníková koule,“ vysvětluje Zahradník.

Jsem v polovině

Docela obyčejně vypadá mezi auty obsypanými senzory tmavě modrý Renault Mégane. Právě na něm Valeo zkouší novou generaci asistenčních kamer. Čip, který pro lepší vlastnosti za šera snímá černobíle a červeně, nejen analyzuje čáry na vozovce a okolní předměty, ale hledá i auta a chodce. Červenou rozlišuje kvůli dopravnímu značení a semaforům. „Máme za sebou tisíce testovacích kilometrů, kde sledujeme chování systému,“ popisuje vývojář Aleš Cerman. Auta Valea tak běžně jezdí v provozu a zpracovávají data podobným způsobem, jako by měla jet sama. Do řízení ale zatím žádné impulzy nejdou. Jednou se však připojí k dalším signálů a složí mozaiku, na jejímž základě nás snad auto samo doveze z bodu A do bodu B.

Rozlišuje se šest stupňů autonomního řízení od prvního, kdy vše ovládá řidič, až po šestý.

Při jeho dosažení bude auto plně v péči automatiky a posádka může při jízdě třeba spát. „Dnes jsme u stupně dva, v legislativě je zakotven i třetí. Jenže i u něj musí řidič neustále vnímat a být připraven reagovat,“ popisuje Cerman, kde se nyní vývoj nachází. Na tomto stupni je například i Tesla a její hojně zmiňovaný autopilot.

Za čtyři roky

Je jasné, že i námi vyzkoušené produkty se dříve nebo později dostanou do provozu – ostatně plně autonomní vozidlo společnost má a bez potíží jezdí i po našich cestách. Nedá nám proto nezeptat se na funkčnost systému za ztížených podmínek.

„Bezpečnostní analýza předchází každému vývoji. I adaptivní tempomat dnes musí být dle legislativy vybaven dvěma nezávislými senzory i párem procesorů. Když jeden selže, je zde další stejně výkonný. Obdobná praxe existuje v letectví či na železnici,“ říká.

Výkonnému procesoru sekunduje takzvaný host controller. Ten filtruje signály z hlavního procesoru. „Například pokud by se hlavní počítač při jízdě na dálnici rozhodl nečekaně ostře zatočit, právě tato součástka mu v tom zabrání. Ví, že strhnout řízení je v tu chvíli nebezpečně,“ vysvětluje Cerman.

A co se děje třeba při nepřízni počasí? „Systémy jsou vybaveny detekčními algoritmy. Poznají, že je senzor zašpiněný nebo venku sněží a jeho dosah klesá. Následně včas informují řidiče a odpojí se,“ loučí se s námi Aleš Cerman. Jak to funguje v praxi, vyzkoušíme na běžných silnicích už v roce 2020. Tehdy by se systém autonomního řízení mohl dostat do sériových vozů.

Zaparkuji sám

Dojet domů a nechat auto samo zaparkovat? Dnes žádný problém. Technicky to mají pracovníci Valea vyvinuté. Tvrdí, že systém funguje bez potíží jak na příjezdové cestě k domu, tak ve vícepodlažních garážích. Jeho zavedení brání platná legislativa. I zde jsme velmi zvědavi na praxi a právní řešení prvních nehod.

 [600×398]

Vzad hleď

Couvací kamera včetně té zobrazující pohled na vůz shora překvapovala tak před pěti lety. Chystají se však změny – podle nové legislativy totiž lze nahradit kamerou a displejem zpětná zrcátka. To měl už Volkswagen XL1. Ano, ale ten získal speciální výjimku. Z pohledu hmotnosti i aerodynamiky je nahrazení mohutných zrcátek logickým krokem. Vyzkoušeli jsme je a rozsahem klasická dalece přesahují. Jsme ale hodně zvědavi na jejich chování ve tmě. A hlavě za deště. Právě otázku jejich čištění teď inženýři dnem i nocí řeší. Když si vzpomeneme na pohled do couvací kamery po jízdě v dešti, ani se jim nedivíme.

 [600×688]

Spolupracujeme s TipCars.com
Stanice metra Budějovická bude znovu průchozí oběma vchody Stanice metra Budějovická bude znovu průchozí oběma vchody

Praha a dopravní podnik v příštích týdnech otevřou jižní…

Pospíšil: V Praze chceme investovat 50 až 60 miliard Pospíšil: V Praze chceme investovat 50 až 60 miliard

Koalice TOP 09 a STAN chce v případě úspěchu ve volbách…

Augustin se znovu vrací. Nekdejší místopředseda zemanovců bude radit v ČNB Augustin se znovu vrací. Nekdejší místopředseda zemanovců bude radit v ČNB

Bývalý člen týmu prezidenta Miloše Zemana a dřívější…

Rusko hledá zdroj úniku informací o agentech, kteří jsou obviněni z otravy Skripala Rusko hledá zdroj úniku informací o agentech, kteří jsou obviněni z otravy Skripala

Ruská tajná služba FSB hledá zdroj, který poskytl…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum

Nová platforma MEB koncernu Volkswagen je určena výhradně…

TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu,…

 





 
První autonomní auto pomáhalo vyvíjet pneumatiky: Vyjelo před půl stoletím!

První autonomní auto pomáhalo vyvíjet pneumatiky: Vyjelo před půl stoletím!

Dnes 12:50

O autonomních vozidlech se mluví stále častěji v souvislosti s dopravou budoucnosti. Už před padesáti lety ale takové auto používala firma Continental k vývoji pneumatik.




Blesk.cz

Peníze desetitisíců Čechů ohrožuje nebezpečný virus! Na pozoru by měli být uživatelé Androidu

Peníze desetitisíců Čechů ohrožuje nebezpečný virus!…

Desítkám tisíc tuzemských uživatelů mobilních zařízení s platformou Android hrozí napadení internetového…

Nedostali jste se na »výšku«? 5 tipů, kde je studium ještě možné! I bez přijímaček

Nedostali jste se na »výšku«? 5 tipů, kde je studium…

Máte doma maturanta, kterému letos nevyšly přijímačky na vysněnou vysokou školu? Nic není ztraceno!  Řada výšek…

 

iSport.cz

Tři minuty od tragédie. Auto slovenské lyžařské hvězdy zničili poté, co vystoupila

Tři minuty od tragédie. Auto slovenské lyžařské…

Slovenská lyžařka Petra Vlhová byla jen krůček od tragédie. Do jejího terénního auta naboural řidič, který…

Není Plzeň jako Plzeň. V Jablonci Kolář vybuchl, Kopic potvrdil trápení

Není Plzeň jako Plzeň. V Jablonci Kolář vybuchl,…

Minulý týden si zasloužili pochvalné uznání, jak zvládli především první poločas v Lize mistrů proti CSKA Moskva…

 

Reflex.cz

Babiš šel celý život přes mrtvoly, psychologicky je to bezcitný predátor, tvrdí Marek Hilšer

Babiš šel celý život přes mrtvoly, psychologicky je…

Andrej Babiš naštval neúspěšného prezidentského kandidáta a teď kandidáta do Senátu Marka Hilšera. Ten premiéra…

Až 90 % seniorů dostává na internetu e-maily s hoaxy a fake news. Každý pátý je přeposílá dál

Až 90 % seniorů dostává na internetu e-maily s hoaxy…

Domněnku, že senioři příliš nepracují s digitálními médii, vyvrací aktuální průzkum organizace Elpida a Nadace…