Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znáte letecké úpravy Fordu Mustang? Podívejte se na všechny!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Ford již devět let v řadě připravuje speciální a jedinečné vozy, které se draží v rámci letecké show EAA AirVenture v Oshkosh. Pojďte si je prohlédnout v naší obří galerii.

Ford Motor Company od roku 2008 tradičně připravuje specificky upravený Mustang pro leteckou show EAA AirVenture v Oshkosh ve Winsconsinu, který vzniká v jednom jediném exempláři.

V průběhu jedné z největších leteckých akcí svého druhu na světě je tento vůz vydražen v aukci a její výtěžek jde ve prospěch programu Young Eagles EAA (Experimental Aircraft Association).

Experimental Aircraft Association se v rámci tohoto programu snaží přilákat děti a mládež k letadlům, ukázat jim krásy létání a pomoci jim se vstupem do pilotního výcviku.

Automobilka Ford patří k hlavním sponzorům programu Young Eagles EAA a výtěžek z dražby každého upraveného vozu byl použit na jeho podporu.

Ford Mustang AV8R

Na letecké show EAA AirVenture v Oshkosh ve Winsconsinu, patřící k největším svého druhu v USA se ve v létě roku 2008 představil Ford Mustang AV8R, pocházející z dílen oddělení Ford Racing.

Vnější vzhled vozu má být připomínkou a poctou letounu North American P-51 Mustang, který sloužil v americkém vojenském letectvu během 2. světové války a také ve válce v Koreji.

Základem pro úpravu s označením AV8R se stal Mustang GT v provedení pro modelový rok 2009 se skleněnou střechou. Od sériového vozu se tento exemplář odlišoval především stříbrným lakem karoserie s černou přední i zadní kapotou, červenými pruhy a bílou hvězdou na střeše.

Karoserie vozu má oproti sériové verzi přepracovanou masku i přední a zadní nárazník. Vpředu i vzadu jsou použity nové spoilery a do blatníků se nastěhovala litá kola z modelu Shelby GT500.

V interiéru je černé kožené čalounění se švy ve stylu leteckých bund a na palubní desce je použit hliník stejně jako u modelu Bullit.

Ford Racing se nevěnoval pouze vzhledu a zaměřil svou pozornost i na podvozek a pohonnou jednotkou. Ford Mustang AV8R dostal nové tlumiče a kratší pružiny a pod jeho kapotou pracuje osmiválec do V o objemu 4,6 litru přeplňovaný kompresorem s výkonem 294 kW (400 k).

Ford Mustang AV8R , který se v roce 2008 stal zakladatelem sympatické tradice trvající dodnes, byl v létě stejného roku vydražen za 500.000 amerických dolarů.


Ford Mustang AV-X10 „Dearborn Doll“

Pro leteckou show EAA AirVenture v Oshkosh ve Wisconsinu, pořádanou v létě roku 2009, si oddělení Ford Racing připravilo speciálně upravený model Mustang AV-X10 „Dearborn Doll“.

Ford s touto úpravou kupé v provedení pro modelový rok 2010 samozřejmě navázal na Mustang AV8R, který měl premiéru na stejném místě v roce 2008. Stejně jako v jeho případě i tentokrát měl být vnější vzhled vozu připomínkou a poctou letounu North American P-51 Mustang.

Stříbrný Ford Mustang AV-X10 „Dearborn Doll“ se od sériových verzí odlišoval na první pohled svým barevným provedení se žlutou přídí. Na kupé byla použita panoramatická skleněná střecha a díly z modelu GT500, které zastupují 19palcová kola, zadní spoiler a přední nárazník.

V interiéru je kožené čalounění se švy ve stylu leteckých bund, na obložení palubní desky je použit hliník, přístroje jsou vyvedeny v podobném stylu jako v letadlech a k startování motoru slouží tlačítko.

Úpravy se ani zde neomezují jen na vzhled karoserie a Mustang se může pochlubit osmiválcem o objemu 4,6 litru, který má díky paketu s kompresorem od Ford Racing Performance Parts výkon 405 kW (550 k). Stejné oddělení dodalo i sportovní výfukový systém a sportovní podvozek a převodovku.

Ford Mustang AV-X10 „Dearborn Doll“ se veřejnosti představil na letecké show EAA AirVenture v Oshkosh, probíhající od 27. července do 2. srpna roku 2009. V rámci této akce byl vydražen na charitativní aukci za částku 250.000 amerických dolarů.


Ford Mustang SR-71 „Blackbird“

Carroll Shelby a Jack Roush, dvě legendy mezi úpravci mustangů, historicky poprvé spojily své síly a společně s Ford Motor Company stvořili Mustang SR-71 „Blackbird“ pro EAA AirVenture pořádanou v roce 2010.

Ford Mustang SR-71 „Blackbird“ (S ve zkratce znamená Shelby a R je Roush) je inspirován strategickým průzkumným letounem Lockheed Martin SR-71 Blackbird, jehož první let se uskutečnil v roce 1964. Ve stejném roce byla zahájena i produkce první generace mustangu.

Tento letoun, který byl z aktivní služby vyřazen v roce 1998, byl vyroben v počtu 32 kusů a je držitelem mnoha rekordů. Například v roce 1965 dosáhl ustálené rychlosti 3331,51 km/h ve výšce 24.462 metrů.

Pro matně černý mustang s šedými a červenými doplňky se stal Blackbird více než důstojnou inspirací. Pod kapotou kupé se ukrýval tehdy zcela nový pětilitrový osmiválec přeplňovaný Whipple Twin Screw kompresorem, na jehož naladění se podílela divize Ford Racing. Výsledkem všech provedených úprav se stal výkon 377 kW (512 k).

Ford Racing se postaral také o dodávku nových komponentů pro podvozek, zajišťujících výrazné vylepšení jízdních vlastností, na čemž se podílela i nová 19palcová přední a 20palcová zadní kola SVT.

Vedle pohonné jednotky a podvozku se u matně černého kupé se skleněnou střechou zapracovalo i na interiéru, z nějž zmizela zadní sedadla a nastěhovala se do něj ochranná klec. Na opěradlech dvojice závodních sedadel Recaro jsou vyšita jména Carrolla Shelbyho a Jacka Roushe. Nezapomnělo se ani na sportovní volant, řadicí páku a pedály.

Mustang se upravoval u společnosti Roush v Michiganu a byl samozřejmě vytvořen na podporu programu Young Eagles EAA (Experimental Aircraft Association). V rámci EAA AirVenture v Oshkosh byl 29. července roku 2010 vydražen za 375.000 amerických dolarů.


Ford „Blue Angels“ Mustang GT

Ford Motor Company si pro leteckou show EAA AirVenture v roce 2011 připravil již po čtvrté speciálně upravený Ford Mustang inspirovaný letectvím. Tentokrát se představilo kupé v barvách akrobatické skupinu U.S. Navy Blue Angels, které bylo následně rovněž vydraženo v aukci na podporu programu Young Eagles EAA (Experimental Aircraft Association).

Základem pro tuto úpravu se stalo kupé Ford Mustang GT v provedení pro modelový rok 2012. Karoserie dostala přední i zadní nárazník z modelu Boss 302 Laguna Seca a na víko zavazadlového prostoru se nastěhoval nový spoiler.

Hlavní úpravu exteriéru samozřejmě představovaly barvy Blue Angels, akrobatické skupiny US Navy. Ta v roce 2011 oslavila 65 let od svého založení a byla tedy ideální inspirací pro toto kupé.

Od verze Boss 302 Laguna Seca si Blue Angels Mustang vypůjčil i interiér. V něm chybí zadní sedadla a na jejich místě je rozpěra ve tvaru písmene X, zvyšující tuhost karoserie. Vpředu jsou použita anatomická sedadla Recaro.

Divize Ford Racing si pohrála s technikou, aby výkony vozu odpovídaly jeho atraktivnímu zevnějšku ve stylu McDonnell Douglas F/A-18 Hornet skupiny Blue Angels. Pětilitrový osmiválec proto díky přeplňování a dalším úpravám, jejichž součástí byl i nový výfukový systém nabídl výkon 459 kW (624 k). Mustang se dočkal i sportovního podvozku a výkonnějšího brzdového systému.

Ford „Blue Angels“ Mustang GT byl v rámci EAA AirVenture v Oshkosh na konci července roku 2011 vydražen za rovných 400.000 amerických dolarů.


Ford „Red Tails“ Mustang GT

Pro leteckou show EAA AirVenture pořádanou v Oshkosh v roce 2012 byl opět připraven Ford Mustang, připomínající svým vzhledem stejnojmennou stíhačku z druhé světové války.

Ford „Red Tails“ Mustang GT svým zbarvením připomínal letadla, s nimiž za druhé světové války létali afroameričtí piloti z 332. Fighter Group, jimž se podle místa, kde procházeli výcvikem, dostalo přezdívky Tuskegee Airmen (letci z Tuskegee).

Tito černošští piloti se během svého výcviku i služby často setkávali s nepříjemnými projevy rasismu, ale nakonec díky svým výsledkům získali patřičný respekt, i když po válce museli opět snášet rasovou segregaci.

Základem pro Ford „Red Tails“ Mustang GT se stal vůz modelového roku 2013 s VIN 00051 odkazujícím na letoun North American P-51 Mustang. Speciální stříbrný lak karoserie má svým odstínem připomínat kovový povrch letadla a doplňuje jej červená záď, pruhy na bocích ve stejné barvě, červeně orámovaný černý pás proti oslnění na kapotě a žlutočervený dekor (Race Red a School Bus Yellow) na přídi.

K úpravám exteriéru patří kromě barevného provedení karoserie i spoiler a difuzor na zádi, výfuky vyvedené pod prahy za předními koly a 20palcová kola.

V interiéru jsou použita přední sportovní sedadla Recaro s vyšitým logem Red Tail a použitým i na prahových lištách. Zadní sedadlo je odstraněno a místo něj se do interiéru nastěhovala výztuha ve tvaru písmene X.

V případě techniky automobilka uvedla, že pětilitrový vidlicový osmiválec modelu GT doplňuje 2,3litrový kompresor Ford Racing, ale výkon pohonné jednotky nezveřejnila. K vylepšení jízdních vlastností přispíval handling pack a brzdový systém Brembo z modelu GT500.

Podobně jako v předchozích letech i tentokrát byl do této podoby upraven jeden jediný vůz, který byl v průběhu jedné z největších leteckých akcí svého druhu na světě vydražen v aukci za částku 370.000 amerických dolarů, kterou získal program Young Eagles EAA (Experimental Aircraft Association).


U.S. Air Force Thunderbirds Edition Ford Mustang GT

Ford v roce 2013 svou jedinečnou úpravou kupé Mustang modelového roku 2014 na EAA AirVenture oslavil šedesáté výročí akrobatické letecké skupiny United States Air Force Thunderbirds.

Vůz s VIN 0001 se právě díky tomu pyšnil tradičními barvami, které nesou letouny Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon skupiny Thunderbirds. Karoserie kupé se skleněnou střechou zářila bílou barvou, kterou doplňovaly prvky v červené a modré.

Vedle samotného barevného provedení tento vůz zaujal i svými výrazně rozšířenými blatníky, na němž navazovaly nově tvarované nárazníky i prahy. Pozornost pak přitahovala i 22palcová kola Forgiato.

Nebyla by to však úplná úprava, kdyby nezasáhla i interiér. Proto se do kabiny nastěhovala sedadla Recaro a zadní byla vyjmuta. Přepracování se dočkala i přístrojová deska s novými budíky a speciální navigací a světly vytvářejícími na zemi siluetu letadla po otevření dveří.

V případě techniky své schopnosti a možnosti opět předvedla divize Ford Racing, která na pětilitrový osmiválec nasadila kompresor a pro zlepšení jízdních vlastností upravila zavěšení i odpružení předních i zadních kol. Brzdový systém se pak dočkal kotoučů značky Brembo.

U.S. Air Force Thunderbirds Edition Ford Mustang GT podobně jako jeho předchůdci zamířil v rámci EAA AirVenture do dražby a byl v létě roku 2013 vydražen za částku 398.000 amerických dolarů.


Ford F-35 Lightning II Edition Mustang GT

Pro leteckou show EAA AirVenture v Oshkosh ve Wisconsinu, pořádanou v létě roku 2014, byl připraven Ford F-35 Lightning II Edition Mustang GT, který byl inspirován bojovým letounem Lockheed Martin F-35 Lightning II.

Ford F-35 Lightning II Edition Mustang GT vycházel ze sériového vozu pro modelový rok 2015 a jeho exteriér na první pohled zaujal matně titanovou barvu se žlutými a modrými doplňky.

Samozřejmostí byla sada aerodynamických doplňků v podobě stavitelného předního spoileru z karbonu, nepřehlédnutelného zadního přítlačného křídla, nástavců prahů a difuzoru pod zádí.

Interiér se dočkal skořepinových sedadel značky Recaro, upraveného přístrojového štítu a kompletně nového čalounění s téměř všudypřítomnými odkazy na Lockheed Martin F-35 Lightning II.

Pětilitrový osmiválec s výjimkou výfukového systému zůstal bez úprav, zatímco podvozek se dočkal nových sportovních pružin Eibach, snižujících světlou výšku vozu, brzd Brembo a 21palcových kol Forgiato obutých do pneumatik Pirelli P Zero.

Ford F-35 Lightning II Edition Mustang GT byl v průběhu jedné z největších leteckých akcí svého druhu na světě vydražen v aukci za téměř 200.000 amerických dolarů, kterou získal program Young Eagles EAA (Experimental Aircraft Association).


Ford Mustang Apollo Edition

V roce 2015 se na EAA AirVenture v Oshkosh představil Ford Mustang, který jako první v linii letectvím inspirovaných vozů na podporu programu Young Eagles EAA (Experimental Aircraft Association) připomínal vesmírný program.

Pojmenování Apollo Edition je více než jasným odkazem na program Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA) z let 1961 až 1972, jehož cílem bylo přistání na měsíci, k němuž poprvé došlo v roce 1969.

Bílé kupé s černým vrškem včetně kapoty, střechy, víka kufru a křídla hrálo zcela jasně na národní notu. Zvolené barvy spolu s vlajkou Spojených států amerických a trojicí rudých písmen U, S, a A pod sebou jasně odkazují na vzhled raket Saturn používaných v rámci programu Apollo. Design měl na starosti tým vedený Melvinem Betancourtem.

Podobně jako u předchozích vozů na podporu Young Eagles EAA i zde byl použit aerodynamický bodykit se stavitelným předním spoilerem, nástavci prahů, difuzorem pod zádí a již zmíněným přítlačným křídlem.

Detaily v interiéru včetně log NASA a černobílých anatomických sedaček, opět s červenými pruhy jsou ukázkou perfektní ruční práce. Ve stejné kombinaci je vyvedena i středová konzola s hliníkovou pákou parkovací brzdy. Nechybí ani podsvícení celého vozu oranžovými diodami, což má evokovat žhnoucí tepelný štít modulu pro posádku při návratu do zemské atmosféry.

Pod kapotou měl Mustang Apollo Edition pětilitrový vidlicový osmiválec, který byl doplněn kompresorem a díky tomu disponoval výkonem 461 kW (627 k) a točivým momentem 732 N.m. Výkonnům motoru odpovídal i sportovní stavitelný podvozek, brzdový systém Brembo a 21palcová kola.

Unikátní Ford Mustang Apollo Edition byl vydržen 23. července na EAA AirVenture v Oshkosh ve státě Wisconsin za částku 230.000 amerických dolarů.


Ford Shelby GT350 Mustang „Ole Yeller“

Pro leteckou show EAA AirVenture pořádanou v Oshkosh v létě roku 2016 byl připraven Shelby GT350 Mustang, jenž svým vzhledem připomíná jeden konkrétní P-51D Mustang a jeho pilota.

Ford Shelby GT350 Mustang „Ole Yeller“ svým barevným provedením připomíná stíhací letoun North American P-51D Mustang, který se právě pod jménem „Ole Yeller“ a kompletně celý ve žluté barvě nejvíce proslavil po skončení své aktivní služby u vojenského letectva.

Ford oděl svůj Shelby GT350 Mustang „Ole Yeller“ do stejných barev, jimiž se pyšní slavný letoun a jeho karoserii ozdobil sadou aerodynamických prvků z uhlíkových vláken. Žlutému laku karoserie pak vedle samotné struktury uhlíkových vláken dělá společnost černá a zelené podsvícení vozu.

V interiéru žlutá barva pouze doplňuje vládnoucí černou a pozornost zde mají vedle sedadel Recaro s jejich speciálním čalouněním přitahovat i detaily v podobě provedení prahů a výplní dveří či dvoubarevné bezpečnostní pásy.

Pod kapotou se žádné změny neodehrály a pracuje zde i nadále atmosférický vidlicový osmiválec, který z objemu 5,2 litru produkuje výkon 392 kW (533 k) a točivý moment 582 N.m. Tyto hodnoty míří na zadní kola prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky Tremec.

Ford uvádí, že tento Shelby GT350 Mustang má speciálně nastavené odpružení, které jej dělá maximálně na okruhy zaměřeným strojem v historii modelové řady, jenž je ovšem stále schválen pro běžný silniční provoz.

North American P-51D Mustang, který posloužil za inspiraci pro tento Ford, patří minimálně ve Spojených státech amerických k nejslavnějším zástupcům svého druhu. Neproslavilo jej přitom pouze jeho výrazné barevné provedení, ale skutečnost, že sloužil jako zaváděcí letoun při rychlostních leteckých závodech kolem pylonů v Renu a jeho bývalý majitel a pilot Bob Hoover s ním od roku 1985 stále drží rychlostní rekord pro vrtulová letadla v přeletu od pobřeží k pobřeží nad územním Spojených států amerických s časem 5 hodin a 20 minut.

Vedle samotného letadla si pozornost rozhodně zaslouží i Bob Hoover. Tento bývalý vojenský, zkušební a akrobatický pilot patří k zakladatelům moderní letecké akrobacie a jej se svým „Ole Yeller“ se zúčastnil více než 1000 leteckých show. K jeho nejslavnějším kouskům patří nalévání čaje z konvice do sklenice během řízení výkrutu v dvoumotorovém stroji, při němž se letoun otáčí o 360 stupňů kolem své podélné osy.

Ford Shelby GT350 Mustang „Ole Yeller“ byl rámci EAA AirVenture v Oshkosh dne 28. července roku 2016 vydražen za 295.000 amerických dolarů ve prospěch programu Young Eagles EAA (Experimental Aircraft Association).


Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)