Zrychlení z 0 na 100 km/h: ostře sledovaná čísla

Zrychlení z 0 na 100 km/h: ostře sledovaná čísla

 
 

Význam hodnot zrychlení v očích zákazníků roste se zvyšováním výkonů běžných automobilů, ale právě zde může dojít k omylu. Jen zřídkakdy jsou hodnoty udávané výrobcem dosažitelné. Údaje výrobců vs. realita....

K dobré pověsti každého výrobce zboží patří pravdivé informace o vlastnostech prodávaného výrobku. U automobilů jsme si zvykli porovnávat výkony, točivé momenty, objemy, spotřeby…Význam hodnot zrychlení v očích zákazníků roste se zvyšováním výkonů běžných automobilů, ale právě zde může dojít k omylu. Jen zřídkakdy jsou hodnoty udávané výrobcem dosažitelné.

Automobilky informují zákazníky o vlastnostech automobilu v informačních materiálech, tiskových zprávách a koneckonců i na internetových stránkách. Zatímco většina údajů je získávána měřením podle norem, které lze jen obtížně „obejít“, zrychlení měří každý podle svého. Možná namítnete, že ani spotřeba paliva, kterou udávají výrobci, neodpovídá realitě. To je sice pravda, ale na druhou stranu, jsou všechny automobily testovány za stejných podmínek, absolvují stejnou dráhu stejnými rychlostmi a nakonec je možné srovnat hodnoty získané na různých místech světa. Více o metodice měření spotřeby paliva naleznete zde.

U zrychlení jde zdánlivě o jednoduchý úkol. Zadání: zrychlit z klidu na určitou rychlost, při určitých klimatických podmínkách a určitým způsobem jízdy. Asi tušíte, že způsob jízdy závisí do jisté míry na umu řidiče, na tom jak přesně a rychle dokáže řadit, jak přesně dokáže určit správný okamžik na přeřazení atd. Jsme si jisti, že v té to oblasti mají testovací piloti automobilek minimální rezervy.

Závažnější je problém zatížení testovaného automobilu, právě zde je totiž zakopán pes. Automobil o určité pohotovostní hmotnosti je dále zatížen řidičem a užitečným zatížením. Jenže už ta pohotovostní hmotnost je velkou neznámou. Výrobce zpravidla k takovému testu vyšle automobil s co možná nejnižší pohotovostní hmotností, tedy s minimální výbavou. Standardy jednotlivých zemí a regionů se značně liší, takže na náročnější trhy se automobil, který zrychluje podle údajů výrobce, prakticky nikdy nemůže dostat, protože sériová výbava je rozsáhlá a zatěžuje podstatně už prázdný automobil. Například u nového Golfu činí rozdíl v pohotovostních hmotnostech plně vybaveného a „nevybaveného“ vozu asi 180 kg, což se při výkonu kolem 74 kW negativně projeví na zrychlení v řádu 1 až 2 sekund.

Pod pojmem užitečné zatížení testovaných vozů si také každá automobilka představuje něco jiného. Volkswagen a někteří další němečtí výrobci například testují automobily s minimální pohotovostní hmotností, zatížené 200 kg (posádka a náklad). Peugeot nakládá do vozů polovinu nejvyššího užitečného zatížení, Fiat naloží „řidiče a 30 kg“ atd. Rozdíly zatížení pak činí od několika kilogramů do desítek kg.

Dalším podstatným faktorem na cestě k dosažení výrobcem udávaných hodnot jsou klimatické podmínky (teplota, vlhkost, rychlost větru…), stav a materiál vozovky, kvalita benzínu, funkce elektronické kontroly trakce, zapnuté spotřebiče na palubě atd. Atmosféricky plněným motorům „vadí“ také řídký vzduch, takže už pár set metrů nadmořské výšky se odrazí na výkonu motoru. Zde mají výhodu přeplňované agregáty, jejichž výkon se změnou okolního tlaku vzduchu neměnný.

Švýcarský magazín Automobil Revue srovnal měření zrychlení Fiatu Punto 1.4 16V v reálném provedení (pohotovostní hmotnost+výbava+150kg) a s reálnými provozními podmínkami (500 m.n.m., 24°C) a ideálního exempláře (minimální pohotovostní hmotnost, ideální podmínky měření). Výrobce sliboval stovku za 9,8 s, realita 11,6 s. Hmotnost podle výrobce 960+řidič+30 kg není ve Švýcarsku prakticky dosažitelná (kvůli vyšší hmotnosti širší standardní výbavy), prázdné testované Punto mělo 1050 kg, při měření navíc vezlo dvoučlennou posádku a své vykonala také vyšší nadmořská výška. Postupným snížením testovací pohotovostní hmotnosti na 960 kg u tohoto Punta, byla nakonec výrobcem udávaná hodnota zrychlení dosažena.

Vliv aktuálního užitečného zatížení je pěkně vidět na dvou příkladech. 850 kg vážící Lotus Elise, stejně jako 1530 kg vážící Nissan 350Z, měli se 70kilovým spolujezdcem o 0,3 s horší sprint na 100 km/h. Zážehovému BMW 330i naměřili ve 230 m.n.m. čas potřebný ke zrychlení z 0 na 100 km/h 7,7 s, na jiném místě, s nadmořskou výškou 570 m.n.m. to bylo už 8,3 s. A pak věřte tabulkovým hodnotám…

Spolupracujeme s TipCars.com
Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard

Nejvyšší nabídku 231,9 milionu eur (6,2 miliardy Kč) na…

Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží

Firemní úvěry mají své dno za sebou, čeká je výrazné…

Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá

Pražské letiště se bude od příštího roku pyšnit další…

Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony

Nové varhany pro svatovítskou katedrálu postaví španělská…

 
Zdroj: Automobil Revue CH

Štítky BMW Volkswagen Fiat Peugeot Nissan Lotus

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model

Minulé generace vozu XC60 se v České republice prodalo od…

 






 
Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Včera

V minulosti ale tuzemská výroba byla značně pestřejší. Jak české značky získaly své názvy?




Blesk.cz

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí dát rodiče svým dětem

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí…

Na matrikách za poslední roky přibývají zcela nová a velmi ojedinělá jména. Na Slovensku kvůli tomu při…

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Když se začnou beze stopy ztrácet mladé ženy, nemůže to věstit nic dobrého. Naštěstí je tu bývalý detektiv Frank…

 

iSport.cz

"Straky" zpátky v Premier League. Po Brightonu…

Fotbalisté Newcastlu se po roce vracejí do Premier League. V utkání 44. kola druhé anglické ligy doma zvítězili…

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi elitu, titul i problémy

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi…

I přes nedělní výhru nad Českými Budějovicemi (1:0) prožívají hokejisté Karlových Varů velký smutek. Klub totiž…

 

Reflex.cz

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do dokonalé nahoty

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do…

Co je nejlepší? Peníze, sláva, moc? F. M. Dostojevskij řekl, že jedna krásná vzpomínka z dětství je cennější než…

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své spojence dožluta

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své…

Americký prezident Donald Trump během návštěvy prezidenta Čínské lidové republiky Si Ťin-pchinga na Floridě…