reklama


Zrychlení z 0 na 100 km/h: ostře sledovaná čísla

Zrychlení z 0 na 100 km/h: ostře sledovaná čísla

 
 

Význam hodnot zrychlení v očích zákazníků roste se zvyšováním výkonů běžných automobilů, ale právě zde může dojít k omylu. Jen zřídkakdy jsou hodnoty udávané výrobcem dosažitelné. Údaje výrobců vs. realita....

K dobré pověsti každého výrobce zboží patří pravdivé informace o vlastnostech prodávaného výrobku. U automobilů jsme si zvykli porovnávat výkony, točivé momenty, objemy, spotřeby…Význam hodnot zrychlení v očích zákazníků roste se zvyšováním výkonů běžných automobilů, ale právě zde může dojít k omylu. Jen zřídkakdy jsou hodnoty udávané výrobcem dosažitelné.

Automobilky informují zákazníky o vlastnostech automobilu v informačních materiálech, tiskových zprávách a koneckonců i na internetových stránkách. Zatímco většina údajů je získávána měřením podle norem, které lze jen obtížně „obejít“, zrychlení měří každý podle svého. Možná namítnete, že ani spotřeba paliva, kterou udávají výrobci, neodpovídá realitě. To je sice pravda, ale na druhou stranu, jsou všechny automobily testovány za stejných podmínek, absolvují stejnou dráhu stejnými rychlostmi a nakonec je možné srovnat hodnoty získané na různých místech světa. Více o metodice měření spotřeby paliva naleznete zde.

U zrychlení jde zdánlivě o jednoduchý úkol. Zadání: zrychlit z klidu na určitou rychlost, při určitých klimatických podmínkách a určitým způsobem jízdy. Asi tušíte, že způsob jízdy závisí do jisté míry na umu řidiče, na tom jak přesně a rychle dokáže řadit, jak přesně dokáže určit správný okamžik na přeřazení atd. Jsme si jisti, že v té to oblasti mají testovací piloti automobilek minimální rezervy.

Závažnější je problém zatížení testovaného automobilu, právě zde je totiž zakopán pes. Automobil o určité pohotovostní hmotnosti je dále zatížen řidičem a užitečným zatížením. Jenže už ta pohotovostní hmotnost je velkou neznámou. Výrobce zpravidla k takovému testu vyšle automobil s co možná nejnižší pohotovostní hmotností, tedy s minimální výbavou. Standardy jednotlivých zemí a regionů se značně liší, takže na náročnější trhy se automobil, který zrychluje podle údajů výrobce, prakticky nikdy nemůže dostat, protože sériová výbava je rozsáhlá a zatěžuje podstatně už prázdný automobil. Například u nového Golfu činí rozdíl v pohotovostních hmotnostech plně vybaveného a „nevybaveného“ vozu asi 180 kg, což se při výkonu kolem 74 kW negativně projeví na zrychlení v řádu 1 až 2 sekund.

Pod pojmem užitečné zatížení testovaných vozů si také každá automobilka představuje něco jiného. Volkswagen a někteří další němečtí výrobci například testují automobily s minimální pohotovostní hmotností, zatížené 200 kg (posádka a náklad). Peugeot nakládá do vozů polovinu nejvyššího užitečného zatížení, Fiat naloží „řidiče a 30 kg“ atd. Rozdíly zatížení pak činí od několika kilogramů do desítek kg.

Dalším podstatným faktorem na cestě k dosažení výrobcem udávaných hodnot jsou klimatické podmínky (teplota, vlhkost, rychlost větru…), stav a materiál vozovky, kvalita benzínu, funkce elektronické kontroly trakce, zapnuté spotřebiče na palubě atd. Atmosféricky plněným motorům „vadí“ také řídký vzduch, takže už pár set metrů nadmořské výšky se odrazí na výkonu motoru. Zde mají výhodu přeplňované agregáty, jejichž výkon se změnou okolního tlaku vzduchu neměnný.

Švýcarský magazín Automobil Revue srovnal měření zrychlení Fiatu Punto 1.4 16V v reálném provedení (pohotovostní hmotnost+výbava+150kg) a s reálnými provozními podmínkami (500 m.n.m., 24°C) a ideálního exempláře (minimální pohotovostní hmotnost, ideální podmínky měření). Výrobce sliboval stovku za 9,8 s, realita 11,6 s. Hmotnost podle výrobce 960+řidič+30 kg není ve Švýcarsku prakticky dosažitelná (kvůli vyšší hmotnosti širší standardní výbavy), prázdné testované Punto mělo 1050 kg, při měření navíc vezlo dvoučlennou posádku a své vykonala také vyšší nadmořská výška. Postupným snížením testovací pohotovostní hmotnosti na 960 kg u tohoto Punta, byla nakonec výrobcem udávaná hodnota zrychlení dosažena.

Vliv aktuálního užitečného zatížení je pěkně vidět na dvou příkladech. 850 kg vážící Lotus Elise, stejně jako 1530 kg vážící Nissan 350Z, měli se 70kilovým spolujezdcem o 0,3 s horší sprint na 100 km/h. Zážehovému BMW 330i naměřili ve 230 m.n.m. čas potřebný ke zrychlení z 0 na 100 km/h 7,7 s, na jiném místě, s nadmořskou výškou 570 m.n.m. to bylo už 8,3 s. A pak věřte tabulkovým hodnotám…

Spolupracujeme s TipCars.com
MBank nalije do evropských fintech start-upů přes miliardu MBank nalije do evropských fintech start-upů přes miliardu

Českým novátorům v branži technologických inovací…

Elektronické náramky pro vězně dodá firma SuperCom za 93 milionů korun Elektronické náramky pro vězně dodá firma SuperCom za 93 milionů korun

Elektronické náramky pro domácí vězně a některé obviněné…

Jen polovina penzijních fondů loni porazila inflaci Jen polovina penzijních fondů loni porazila inflaci

Více než polovina z 27 účastnických fondů dokázala v roce…

Ťok: Rychlovlak do Brna bude stát až 160 miliard korun Ťok: Rychlovlak do Brna bude stát až 160 miliard korun

Výstavba vysokorychlostní železniční tratě z Prahy do…

 
Zdroj: Automobil Revue CH
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První svezení: Fiat Tipo Kombi je auto, které dává smysl První svezení: Fiat Tipo Kombi je auto, které dává smysl

Fiat Tipo Kombi nabídne zavazadlový prostor 550 litrů,…

Tady něco nehraje: BMW svolává elektromobily i3 kvůli úniku paliva Tady něco nehraje: BMW svolává elektromobily i3 kvůli úniku paliva

Únik paliva je asi ten poslední důvod ke svolávací akci,…

 






 
Limitovaný supersport Italdesignu vznikne v pěti kusech, jméno zatím nemá

Limitovaný supersport Italdesignu vznikne v pěti kusech, jméno zatím nemá

Dnes 17:50

Italdesign založil novou divizi Automobili Speciali a odhaluje podobu supersportu, který vznikne v přísně omezené sérii.




Blesk.cz

Dobrá zpráva ze zdravotnictví: Tři čtvrtiny mediků chtějí pracovat doma!

Dobrá zpráva ze zdravotnictví: Tři čtvrtiny mediků…

Doba se změnila. Ještě v nedávné době mnoho studentů lékařských fakult plánovalo po studiích odejít pracovat do…

Ukradená brána s nápisem „Arbeit macht frei“ je zpět v Dachau. Zloději unikají

Ukradená brána s nápisem „Arbeit macht frei“ je zpět…

Do bývalého nacistického koncentračního tábora Dachau se ve středu po více než dvou letech vrátila vstupní brána…

 

iSport.cz

Langhamer a snový den D. Promluvil o trpělivosti, hvězdách i puku

Langhamer a snový den D. Promluvil o trpělivosti,…

Hodně poctivě vyčekanou premiéru na scéně slavné NHL prožil mladý český gólman Marek Langhamer. V dresu Arizony…

Mladý reprezentant Král odmítl Slavii. Českého „Davida Luize“ získaly Teplice

Mladý reprezentant Král odmítl Slavii. Českého…

Odmítnout v tuto chvíli nabitou a rozjetou Slavii? To jen tak někdo neudělá. Mládežnický reprezentant Alex Král…

 

Reflex.cz

Unikátní dokumenty napsané lidskou močí odhalují nacistické pokusy na ženách v Ravensbrücku

Unikátní dokumenty napsané lidskou močí odhalují…

Dvacet sedm tajných dopisů napsaných místo inkoustu lidskou močí dostane malé historické muzeum ve…

Nejmladší matka na světě: Pohnutý životní příběh dívky, která porodila v 5 letech

Nejmladší matka na světě: Pohnutý životní příběh…

Když pětiletou Linu Medinu přivedli rodiče poprvé do nemocnice, lékaři se domnívali, že za její neobvykle veliké…

 
 
reklama