Zrychlení z 0 na 100 km/h: ostře sledovaná čísla

Zrychlení z 0 na 100 km/h: ostře sledovaná čísla

 
 

Význam hodnot zrychlení v očích zákazníků roste se zvyšováním výkonů běžných automobilů, ale právě zde může dojít k omylu. Jen zřídkakdy jsou hodnoty udávané výrobcem dosažitelné. Údaje výrobců vs. realita....

K dobré pověsti každého výrobce zboží patří pravdivé informace o vlastnostech prodávaného výrobku. U automobilů jsme si zvykli porovnávat výkony, točivé momenty, objemy, spotřeby…Význam hodnot zrychlení v očích zákazníků roste se zvyšováním výkonů běžných automobilů, ale právě zde může dojít k omylu. Jen zřídkakdy jsou hodnoty udávané výrobcem dosažitelné.

Automobilky informují zákazníky o vlastnostech automobilu v informačních materiálech, tiskových zprávách a koneckonců i na internetových stránkách. Zatímco většina údajů je získávána měřením podle norem, které lze jen obtížně „obejít“, zrychlení měří každý podle svého. Možná namítnete, že ani spotřeba paliva, kterou udávají výrobci, neodpovídá realitě. To je sice pravda, ale na druhou stranu, jsou všechny automobily testovány za stejných podmínek, absolvují stejnou dráhu stejnými rychlostmi a nakonec je možné srovnat hodnoty získané na různých místech světa. Více o metodice měření spotřeby paliva naleznete zde.

U zrychlení jde zdánlivě o jednoduchý úkol. Zadání: zrychlit z klidu na určitou rychlost, při určitých klimatických podmínkách a určitým způsobem jízdy. Asi tušíte, že způsob jízdy závisí do jisté míry na umu řidiče, na tom jak přesně a rychle dokáže řadit, jak přesně dokáže určit správný okamžik na přeřazení atd. Jsme si jisti, že v té to oblasti mají testovací piloti automobilek minimální rezervy.

Závažnější je problém zatížení testovaného automobilu, právě zde je totiž zakopán pes. Automobil o určité pohotovostní hmotnosti je dále zatížen řidičem a užitečným zatížením. Jenže už ta pohotovostní hmotnost je velkou neznámou. Výrobce zpravidla k takovému testu vyšle automobil s co možná nejnižší pohotovostní hmotností, tedy s minimální výbavou. Standardy jednotlivých zemí a regionů se značně liší, takže na náročnější trhy se automobil, který zrychluje podle údajů výrobce, prakticky nikdy nemůže dostat, protože sériová výbava je rozsáhlá a zatěžuje podstatně už prázdný automobil. Například u nového Golfu činí rozdíl v pohotovostních hmotnostech plně vybaveného a „nevybaveného“ vozu asi 180 kg, což se při výkonu kolem 74 kW negativně projeví na zrychlení v řádu 1 až 2 sekund.

Pod pojmem užitečné zatížení testovaných vozů si také každá automobilka představuje něco jiného. Volkswagen a někteří další němečtí výrobci například testují automobily s minimální pohotovostní hmotností, zatížené 200 kg (posádka a náklad). Peugeot nakládá do vozů polovinu nejvyššího užitečného zatížení, Fiat naloží „řidiče a 30 kg“ atd. Rozdíly zatížení pak činí od několika kilogramů do desítek kg.

Dalším podstatným faktorem na cestě k dosažení výrobcem udávaných hodnot jsou klimatické podmínky (teplota, vlhkost, rychlost větru…), stav a materiál vozovky, kvalita benzínu, funkce elektronické kontroly trakce, zapnuté spotřebiče na palubě atd. Atmosféricky plněným motorům „vadí“ také řídký vzduch, takže už pár set metrů nadmořské výšky se odrazí na výkonu motoru. Zde mají výhodu přeplňované agregáty, jejichž výkon se změnou okolního tlaku vzduchu neměnný.

Švýcarský magazín Automobil Revue srovnal měření zrychlení Fiatu Punto 1.4 16V v reálném provedení (pohotovostní hmotnost+výbava+150kg) a s reálnými provozními podmínkami (500 m.n.m., 24°C) a ideálního exempláře (minimální pohotovostní hmotnost, ideální podmínky měření). Výrobce sliboval stovku za 9,8 s, realita 11,6 s. Hmotnost podle výrobce 960+řidič+30 kg není ve Švýcarsku prakticky dosažitelná (kvůli vyšší hmotnosti širší standardní výbavy), prázdné testované Punto mělo 1050 kg, při měření navíc vezlo dvoučlennou posádku a své vykonala také vyšší nadmořská výška. Postupným snížením testovací pohotovostní hmotnosti na 960 kg u tohoto Punta, byla nakonec výrobcem udávaná hodnota zrychlení dosažena.

Vliv aktuálního užitečného zatížení je pěkně vidět na dvou příkladech. 850 kg vážící Lotus Elise, stejně jako 1530 kg vážící Nissan 350Z, měli se 70kilovým spolujezdcem o 0,3 s horší sprint na 100 km/h. Zážehovému BMW 330i naměřili ve 230 m.n.m. čas potřebný ke zrychlení z 0 na 100 km/h 7,7 s, na jiném místě, s nadmořskou výškou 570 m.n.m. to bylo už 8,3 s. A pak věřte tabulkovým hodnotám…

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump po sérii odchodů rozpustil své poradní sbory Trump po sérii odchodů rozpustil své poradní sbory

Donald Trump se rozhodl ukončit činnost svých dvou…

Irsko odmítá požadavek EU, aby od Applu zpětně vybralo daně Irsko odmítá požadavek EU, aby od Applu zpětně vybralo daně

Irský ministr financí Paschal Donohoe odmítá vyhovět…

Město a Sekyra našli společnou řeč. Smíchov City začnou stavět od 2018 Město a Sekyra našli společnou řeč. Smíchov City začnou stavět od 2018

Projekt zástavby Smíchova, který přemění část areálu…

Další dálková linka. American Airlines spojí Prahu s Filadelfií Další dálková linka. American Airlines spojí Prahu s Filadelfií

Americká letecká společnost American Airlines dnes…

 
Zdroj: Automobil Revue CH

Štítky BMW Volkswagen Fiat Peugeot Nissan Lotus

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí

Specialisté z vývoje koncernu Volkswagen odtajnili…

 





 
Toyota má patent na průhledné sloupky. Řešení je kouzelně jednoduché!

Toyota má patent na průhledné sloupky. Řešení je kouzelně jednoduché!

Včera

Japonská automobilka dost možná přišla na revoluční řešení, jak zlepšit výhled z vozu. Vadí vám široké přední sloupky? Dlouho nebudou, podle Toyoty uvidíme skrz ně.




Blesk.cz

Pod návrat Zemana na Hrad se podepsalo už na 60 tisíc lidí, řekla první dáma

Pod návrat Zemana na Hrad se podepsalo už na 60…

Bezmála 60 tisíc podpisů nasbírala už Ivana Zemanová pro svého manžela Miloše, který chce příští rok v lednu…

Dost bylo růžovozlaté barvy Rose Gold. Apple s ní chce údajně skončit

Dost bylo růžovozlaté barvy Rose Gold. Apple s ní…

Apple byl jedním z prvních výrobců, který nabídl své produkty v růžovozlaté (Rose Gold) barvě. Ta se následně…

 

iSport.cz

Napadený fanoušek Hradce promluvil. Byl krátce v bezvědomí, má odřeniny

Napadený fanoušek Hradce promluvil. Byl krátce v…

Byl to moment, na který fanoušci, kteří navštívili druholigové utkání mezi Hradcem Králové a Pardubicemi (2:1),…

Krmenčík do Slavie? Plzeň odolala. Příběh byl uzavřen, napsal Tvrdík

Krmenčík do Slavie? Plzeň odolala. Příběh byl…

AKTUALIZOVÁNO | Fotbalová Slavia chtěla zkusit přetáhnout z Plzně útočníka Plzně Michaela Krmenčíka. Za…

 

Reflex.cz

Solární střechy od Tesly realitou: První exempláře firma instaluje na domy zaměstnanců

Solární střechy od Tesly realitou: První exempláře…

Elon Musk již před časem představil nový druh střešních tašek, jež produkují elektřinu a dle plánů společnosti…

Cestovatelka a novinářka Markéta Foktová: Děti na cestách nejsou překážkou

Cestovatelka a novinářka Markéta Foktová: Děti na…

Na stránkách Lidé a Země často najdete články podepsané „Text a foto: Markéta a Michael Foktovi“. Ona je přitom…