Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

André Citroën: Francouzský vizionář zemřel před 75 lety

Diskuze (0)

V sobotu 3. července uplyne přesně 75 let od úmrtí André Citroëna – zakladatele stejnojmenné automobilky, vynálezce šípového ozubeného převodu a průkopníka aut s pohonem předních kol a samonosnou karoserií.

Před 75 lety, 3. července 1935, zemřel na rakovinu francouzský automobilový průkopník a neúnavný inovátor André Citroën. Muž přezdívaný francouzský Ford zavedl ve své zemi pásovou výrobu, jako jeden z prvních využíval moderní marketingové metody a zaváděl nadstandardní servis pro zákazníky. Dnes se ročně prodá na celém světě kolem 1,5 milionu automobilů nesoucích jeho jméno.

Dědeček zakladatele automobilky Citroën pocházel z Nizozemska a své původní jméno Roelof Limoenman (v holandštině „citrónový muž“) si změnil na Citroën. Jeho syn, otec Andrého, Levis Bernard Citroen nejdříve zamířil za obchodem do Varšavy, ale nakonec se usadil v Paříží a zde si upravil francouzskou výslovnost svého příjmení připojením dvou teček nad písmeno „e“.

André Citroën se narodil v Paříži 5. února 1878 a až do svých šesti let si užíval hezké dětství, bohužel v té době jeho otec v důsledku obchodních potíží spáchal sebevraždu. V roce 1894 André dokončuje s velmi dobrými výsledky lyceum, což mu umožňuje studium na Polytechnické škole. V roce 1899 umírá jeho matka a v následujícím roce získává inženýrský titul a na čtyři roky vstupuje do francouzské armády.





Doporučujeme
Citroën Traction Avant – avantgarda z nábřeží Javel
Citroën 2 CV – šedesátiletá kachna

Krátce po opuštění armády v roce 1904 založil malou továrnu na výrobu ozubených kol, jejichž ozubení mělo tvar V a stalo se i charakteristickou ochrannou známkou společností André Citroëna, který svými šípovými ozubenými koly zásoboval automobilky ve Francii i mimo ni.

Schopný podnikatel se chopil příležitosti i v době první světové války a za pomoci státu se mu podařilo založit továrnu na výrobu nábojnic. Ke konci války André Citroën začal přemýšlet, jakým směrem se bude dále ubírat, a jako podnikatel viděl velké možnosti ve výrobě automobilů.

Svoji moderní továrnu s pásovou výrobou navrhl Citröen za první světové války k výrobě munice, po skončení bojů ji přeměnil na automobilku, určenou k výrobě vozů pro široké vrstvy. V roce 1919 z jejích bran vyjel první model, nazvaný jednoduše Type A, který se záhy stal bestsellerem. Továrna ke konci roku 1919 vyrobila 2810 automobilů s denní produkcí třiceti kusů. A o deset let později vyráběl již přes 100.000 vozů, tedy dvakrát tolik než největší domácí konkurent Louis Renault.

Své zákazníky si Citröen získával i řadou dalších služeb jako prodejem na splátky, možností objednat náhradní díly z katalogu či využít k opravám sítě firemních garáží. Těžkou ránu zasadila automobilce světová krize 30. let, kterou jen tak tak přežila. V prosinci 1934 firma Citroën musela přiznat krach a nakonec ji koupil hlavní věřitel, výrobce pneumatik Édouard Michelin. Konec značky to ale neznamenalo. Firma se zotavila a začala vyrábět řady modelů od konkurence lehce rozeznatelných neobvyklou karoserií či originální technikou. Tím nejslavnějším byl 2CV. Populární "kachna", jenž byla v roce 1999 ve Francii vyhlášena automobilem století, se stala třetím nejvíce vyráběným autem v historii.

Toho se však již André-Gustav Citroën nedožil. Zemřel v důsledku rakoviny žaludku dne 3. července 1935, krátce poté, co byla na trh uvedena jedna z jeho novinek – první celokovový model s předním náhonem, známý jako Traction Avant.





Doporučujeme
Citroën DS – francouzská revoluce
Citroën SM – francouzské Maserati

Po Traction Avant následovaly další avantgardní modely – ikonická DS, kupé SM se šestiválcovým motorem od Maserati, CX, ale také menší modely jako GS nebo BX. Roku 1976 se Citroën stal součástí koncernu PSA Peugeot Citroën. Ve skupině PSA si Citroën dodnes drží pozici značky prosazující neobvyklá designová řešení exteriéru i interiéru.

Diskuze (0)