Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi Q7: Nové motory a osmistupňový Tiptronic jako standard

suv audi ceniky ceskytrh novemodely premioveznacky
suv audi ceniky ceskytrh novemodely premioveznacky
suv audi ceniky ceskytrh novemodely premioveznacky
suv audi ceniky ceskytrh novemodely premioveznacky
28 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (20)
Ingolstadtský mastodont dostal pro rok 2010 nové motory a osmistupňovou převodovku Tiptronic v základní výbavě.

Nový je zážehový vidlicový šestiválec ve dvou výkonových verzích i TDI se stejnou konfigurací. Řadu doplňují mohutné turbodiesely V8 a V12. Standardem je kromě jiného i rekuperace kinetické energie při brzdění. Zrychleno bylo zapalování, všechny agregáty disponují přímým vstřikováním paliva.

Kompresorový downsizing

Nová nabídka začíná motorem 3,0 TFSI (Audi stále zůstává u původní zkratky místo novější, ale zavedené TSI) s úhlem rozevření válců 90° a přeplňováním mechanickým kompresorem. Jím stlačovaný vzduch ochlazují dva mezichladiče, takže motor má k dispozici více kyslíku pro lepší spalování. Zrychlena byla i reakce na plynový pedál. Slabší verze poskytuje 200 kW (272 kW) a největší točivý moment 400 Nm je k dispozici od 2250 do 4750 min-1. Q7 s ním z klidu na 100 km/h zrychluje za 7,9 s a dosahuje 222 km/h, pokud je vybavena adaptivním vzduchovým odpružením, je ještě o 3 km/h rychlejší.

Existuje i výkonnější varianta tohoto motoru, která nabízí 245 kW (333 k) a točivý moment 440 Nm mezi 2900-5300 min-1. Obří SUV díky ní pokoří stokilometrovou rychlost za 6,9 s a jede 243, respektive 245 km/h. V kombinovaném provozu dle norem EU oba agregáty spotřebují stejné množství paliva: 10,7 l/100 km. Oproti předchozím motorům 3,6 FSI a 4,2 FSI došlo ke snížení o 1,4, respektive 2 l/100 km.

Druhá generace

3,0 TDI druhé generace nemá se svým předchůdcem údajně společného zhola nic. Nabízí 176 kW (240 k) výkonu a 550 Nm točivého momentu, který je dostupný mezi 1750-2500 min-1. Akcelerace z 0 na 100 km/h vozu vybavenému tímto turbodieselem trvá 7,9 s a dokáže uhánět až 215 km/h, s již zmíněným adaptivním podvozkem pak 218 km/h. Spotřeba nafty je přitom velmi nízká, v kombinaci jen 7,4 l/100 km, oproti staršímu motoru si novinka polepšila o 1,7 l/100 km.

Turbodiesel váží jen 198 kg, zhubl zhruba 20 kilo. Vnitřní tření bylo zredukováno díky ventilovému rozvodu poháněnému řetězem a optimalizaci pracovního procesu. Vývojem prošlo i turbodmychadlo a vstřikování common-rail, které pracuje efektivněji při maximálním tlaku 2000 barů. Kliková skříň a hlavy válců mají samostatné chladicí okruhy, spojené ventily. Během zahřívání motoru a při menší záteži neproudí chladicí kapalina blokem motoru. Toto řešení šetří energii a olej se zahřeje na optimální teplotu mnohem rychleji. Q7 je také vybavena funkcí start-stop, která vypíná motor při prudkém zpomalování, například na semaforech.

3,0 TDI existuje i v čistší podobě, která splňuje se čtyřletým emisní normu Euro 6. Je vybavena recirkulací výfukových plynů a katalyzátorem DeNOx, který redukuje oxidy dusíku pomocí aditiva. Výkon se oproti běžné verzi nezměnil, točivý moment rovněž o stejné hodnotě je ovšem k dispozici v rozmezí 2000-2250 min-1. Obr se čtyřmi kruhy ve znaku zrychluje z 0 na 100 km/h během 8,1 s, maximální rychlosti jsou také shodné s výchozím 3,0 TDI. Dle údajů výrobce ovšem za své služby vyžaduje o 1 l/100 km více paliva.

Válců není nikdy dost

Osmiválcový turbodiesel 4,2 l prošel také úpravami ke snížení spotřeby, která klesla o 0,7 l na 9,2 l/100 km. Dostal nový vstřikovací systém a byly u něj rovněž minimalizovány vnitřní ztráty. Motor V8 s 250 kW (340 k) nyní poskytuje 800 Nm/1750-2750 min-1. Díky tomu vystřelí z 0 na 100 km/h za 6,4 s a po německých dálnicích lze více než pětimetrové monstrum rozjet až na 242 km/h.

Paleta vrcholí šestilitrovým V12 TDI s 368 kW (500 k) a 1000 Nm/1750-3250 min-1. Více než dostatek točivého momentu zapříčinil montáž pouze šestistupňové převodovky Tiptronic. Výkony jsou impozantní: z nuly na stovku se dostanete během 5,5 s a maximální rychlost vrcholí 250 km/h. Vidlicový dvanáctiválcový turbodiesel žádá na každých 100 km jízdy 11,3 l nafty.

Osm stupňů v základu

Audi Q7 se šesti- a osmiválci pod kapotami má nově v základní výbavě osmistupňový automat Tiptronic. Konstrukčně vychází ze šestistupňového ústrojí pro V12 TDI. Více převodových stupňů umožňuje řadit při nižších otáčkách, změna je rychlá a bez prodlev. Nižší převody umožňují rychlou akceleraci, vyšší naopak šetří palivo. Měnič točivého momentu je vybaven tlumičem pro snížení vibrací.

Řidiči mohou zvolit standardní program D (Drive) a také S (Sport), případně vnutit převodovce svou vůli pákou, či příplatkovými pádly pod volantem. U agregátu 3,0 TDI se olej v chladiči po studeném startu ohřívá kapalinou z chladicího okruhu motoru. Systém start-stop funguje také díky elektrickému olejovému čerpadlu, které udržuje tlak maziva v hydraulickém okruhu, když je motor v klidu, poté sepne spojku, aby mohl být motor znovu spuštěn.

Quattro a adaptivní podvozek

Nová převodovka přenáší točivý moment na všechna čtyři kola. Q7 má tradiční stálý pohon quattro s distribucí na obě nápravy 40:60, v mezních situacích je mechanický centrální diferenciál schopen dodávat 65 % dopředu, nebo naopak 85 % dozadu.

Zavěšení obstarávají dvojité lichoběžníkové nápravy z hliníku, které jsou umístěny v pomocných rámech. Adaptivní vzduchové odpružení s elektronicky ovládanými tlumiči mají osmiválce a dvanáctiválce TDI v základní výbavě, u ostatních je za příplatek. Má celkem pět možností nastavení a je k dispozici také v dynamičtější verzi S line. Elektrický posilovač řízení mění svůj účinek v závislosti na rychlosti.

Q7 jezdí na osmnáctipalcových kolech s pneumatikami 235/60, nebo 255/55, k dispozici jsou ale i větší ráfky až do průměru 21 palců. O patřičnou deceleraci se starají kotouče s vnitřním chlazením, u velkých turbodieselů mohou být i karbon-keramické. Samozřejmostí je přítomnost ESP a asistentu sjezdů z kopce HDA.

Na palubě

Tvary 5,09 m dlouhého, 1,98 m širokého a 1,74 vysokého vozu se nijak nezměnily. Xenonové výbojky v kombinaci se světelnými diodami vpředu i vzadu jsou součástí extras, mohou také vidět do zatáčky. Velikost zavazadlového prostoru se pohybuje od 775 v pětimístném do 2035 l ve dvoumístném uspořádání. Audi Q7 ale dokáže pojmout až sedm cestujících.

Možná výbava sahá od různých druhů sedadel a čalounění přes dvouzónou nebo čtyřzónovou klimatizaci, multimediální rozhraní MMI s audio soustavou, prosklenou panoramatickou střechu, chladicí box až po elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru. Nemůže chybět ani tažné zařízení. Nabídka hi-fi systémů vrcholí produktem prestižní dánské firmy Bang & Olufsen.

Nechybí ani elektroničtí asistenti včetně tempomatu s udržováním vzdálenosti od ostatních vozidel, kontroly opuštění jízdního pruhu, radarů, které jej pomáhají změnit, či parkovacího asistentu s couvací kamerou.

Vstoupit do diskuze (20)