Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi Q7: Nové motory a osmistupňový Tiptronic jako standard

Aleš Dragoun
Diskuze (20)
Ingolstadtský mastodont dostal pro rok 2010 nové motory a osmistupňovou převodovku Tiptronic v základní výbavě.

Nový je zážehový vidlicový šestiválec ve dvou výkonových verzích i TDI se stejnou konfigurací. Řadu doplňují mohutné turbodiesely V8 a V12. Standardem je kromě jiného i rekuperace kinetické energie při brzdění. Zrychleno bylo zapalování, všechny agregáty disponují přímým vstřikováním paliva.

Kompresorový downsizing

Nová nabídka začíná motorem 3,0 TFSI (Audi stále zůstává u původní zkratky místo novější, ale zavedené TSI) s úhlem rozevření válců 90° a přeplňováním mechanickým kompresorem. Jím stlačovaný vzduch ochlazují dva mezichladiče, takže motor má k dispozici více kyslíku pro lepší spalování. Zrychlena byla i reakce na plynový pedál. Slabší verze poskytuje 200 kW (272 kW) a největší točivý moment 400 Nm je k dispozici od 2250 do 4750 min-1. Q7 s ním z klidu na 100 km/h zrychluje za 7,9 s a dosahuje 222 km/h, pokud je vybavena adaptivním vzduchovým odpružením, je ještě o 3 km/h rychlejší.

Existuje i výkonnější varianta tohoto motoru, která nabízí 245 kW (333 k) a točivý moment 440 Nm mezi 2900-5300 min-1. Obří SUV díky ní pokoří stokilometrovou rychlost za 6,9 s a jede 243, respektive 245 km/h. V kombinovaném provozu dle norem EU oba agregáty spotřebují stejné množství paliva: 10,7 l/100 km. Oproti předchozím motorům 3,6 FSI a 4,2 FSI došlo ke snížení o 1,4, respektive 2 l/100 km.

Druhá generace

3,0 TDI druhé generace nemá se svým předchůdcem údajně společného zhola nic. Nabízí 176 kW (240 k) výkonu a 550 Nm točivého momentu, který je dostupný mezi 1750-2500 min-1. Akcelerace z 0 na 100 km/h vozu vybavenému tímto turbodieselem trvá 7,9 s a dokáže uhánět až 215 km/h, s již zmíněným adaptivním podvozkem pak 218 km/h. Spotřeba nafty je přitom velmi nízká, v kombinaci jen 7,4 l/100 km, oproti staršímu motoru si novinka polepšila o 1,7 l/100 km.

Turbodiesel váží jen 198 kg, zhubl zhruba 20 kilo. Vnitřní tření bylo zredukováno díky ventilovému rozvodu poháněnému řetězem a optimalizaci pracovního procesu. Vývojem prošlo i turbodmychadlo a vstřikování common-rail, které pracuje efektivněji při maximálním tlaku 2000 barů. Kliková skříň a hlavy válců mají samostatné chladicí okruhy, spojené ventily. Během zahřívání motoru a při menší záteži neproudí chladicí kapalina blokem motoru. Toto řešení šetří energii a olej se zahřeje na optimální teplotu mnohem rychleji. Q7 je také vybavena funkcí start-stop, která vypíná motor při prudkém zpomalování, například na semaforech.

3,0 TDI existuje i v čistší podobě, která splňuje se čtyřletým emisní normu Euro 6. Je vybavena recirkulací výfukových plynů a katalyzátorem DeNOx, který redukuje oxidy dusíku pomocí aditiva. Výkon se oproti běžné verzi nezměnil, točivý moment rovněž o stejné hodnotě je ovšem k dispozici v rozmezí 2000-2250 min-1. Obr se čtyřmi kruhy ve znaku zrychluje z 0 na 100 km/h během 8,1 s, maximální rychlosti jsou také shodné s výchozím 3,0 TDI. Dle údajů výrobce ovšem za své služby vyžaduje o 1 l/100 km více paliva.

Válců není nikdy dost

Osmiválcový turbodiesel 4,2 l prošel také úpravami ke snížení spotřeby, která klesla o 0,7 l na 9,2 l/100 km. Dostal nový vstřikovací systém a byly u něj rovněž minimalizovány vnitřní ztráty. Motor V8 s 250 kW (340 k) nyní poskytuje 800 Nm/1750-2750 min-1. Díky tomu vystřelí z 0 na 100 km/h za 6,4 s a po německých dálnicích lze více než pětimetrové monstrum rozjet až na 242 km/h.

Paleta vrcholí šestilitrovým V12 TDI s 368 kW (500 k) a 1000 Nm/1750-3250 min-1. Více než dostatek točivého momentu zapříčinil montáž pouze šestistupňové převodovky Tiptronic. Výkony jsou impozantní: z nuly na stovku se dostanete během 5,5 s a maximální rychlost vrcholí 250 km/h. Vidlicový dvanáctiválcový turbodiesel žádá na každých 100 km jízdy 11,3 l nafty.

Osm stupňů v základu

Audi Q7 se šesti- a osmiválci pod kapotami má nově v základní výbavě osmistupňový automat Tiptronic. Konstrukčně vychází ze šestistupňového ústrojí pro V12 TDI. Více převodových stupňů umožňuje řadit při nižších otáčkách, změna je rychlá a bez prodlev. Nižší převody umožňují rychlou akceleraci, vyšší naopak šetří palivo. Měnič točivého momentu je vybaven tlumičem pro snížení vibrací.

Řidiči mohou zvolit standardní program D (Drive) a také S (Sport), případně vnutit převodovce svou vůli pákou, či příplatkovými pádly pod volantem. U agregátu 3,0 TDI se olej v chladiči po studeném startu ohřívá kapalinou z chladicího okruhu motoru. Systém start-stop funguje také díky elektrickému olejovému čerpadlu, které udržuje tlak maziva v hydraulickém okruhu, když je motor v klidu, poté sepne spojku, aby mohl být motor znovu spuštěn.

Quattro a adaptivní podvozek

Nová převodovka přenáší točivý moment na všechna čtyři kola. Q7 má tradiční stálý pohon quattro s distribucí na obě nápravy 40:60, v mezních situacích je mechanický centrální diferenciál schopen dodávat 65 % dopředu, nebo naopak 85 % dozadu.

Zavěšení obstarávají dvojité lichoběžníkové nápravy z hliníku, které jsou umístěny v pomocných rámech. Adaptivní vzduchové odpružení s elektronicky ovládanými tlumiči mají osmiválce a dvanáctiválce TDI v základní výbavě, u ostatních je za příplatek. Má celkem pět možností nastavení a je k dispozici také v dynamičtější verzi S line. Elektrický posilovač řízení mění svůj účinek v závislosti na rychlosti.

Q7 jezdí na osmnáctipalcových kolech s pneumatikami 235/60, nebo 255/55, k dispozici jsou ale i větší ráfky až do průměru 21 palců. O patřičnou deceleraci se starají kotouče s vnitřním chlazením, u velkých turbodieselů mohou být i karbon-keramické. Samozřejmostí je přítomnost ESP a asistentu sjezdů z kopce HDA.

Na palubě

Tvary 5,09 m dlouhého, 1,98 m širokého a 1,74 vysokého vozu se nijak nezměnily. Xenonové výbojky v kombinaci se světelnými diodami vpředu i vzadu jsou součástí extras, mohou také vidět do zatáčky. Velikost zavazadlového prostoru se pohybuje od 775 v pětimístném do 2035 l ve dvoumístném uspořádání. Audi Q7 ale dokáže pojmout až sedm cestujících.

Možná výbava sahá od různých druhů sedadel a čalounění přes dvouzónou nebo čtyřzónovou klimatizaci, multimediální rozhraní MMI s audio soustavou, prosklenou panoramatickou střechu, chladicí box až po elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru. Nemůže chybět ani tažné zařízení. Nabídka hi-fi systémů vrcholí produktem prestižní dánské firmy Bang & Olufsen.

Nechybí ani elektroničtí asistenti včetně tempomatu s udržováním vzdálenosti od ostatních vozidel, kontroly opuštění jízdního pruhu, radarů, které jej pomáhají změnit, či parkovacího asistentu s couvací kamerou.

Aleš Dragoun
Diskuze (20)
Avatar - jpor (RSKa)
11. 4. 2010 02:16
Re: Krok
aj mňa se*re zbytočné radenie 7 kvaltu v ML 420 CDI. Podraďuje a točí to V8 diesel ako keby mal točivý moment atmosférického Wankelu... A navyše ML nemá manuálny mód radenia, iba s Offroad paketom 8-s
v C320 CDI to je lepšie, ale aj tam to má rezervy. Starý 5-kvalt v AMG je najlepší >:-[]
9. 4. 2010 21:44
Re: Krok
Určite ho registruješ, ale jasne že to nie je ako na 30-ročnom Cadillacu. Auto samozrejme reaguje odlišnou reakciou na pridanie plynu, inak povedané, na každom kvalte zrýchľuje inak a cítiš to aj keby si ležal v kufri... ;-) Mne o časté radenie fakt vadilo, ale ako vraví, sedel som vzadu, takže to nemám skúsené tak celkom na vlastnej koži. Možno to bolo s výrazným prispením vodiča, to ale ťažko posúdim.
9. 4. 2010 21:40
Re: Krok
Neviem, nesedel som za volantom, možno nebol vhodne zvolený program, ale mal som pocit, že to radilo s každým pohybom plynového a brzdového pedála. Pocit na mieste vodiča by bol asi trochu bezprostrednejší, ale v podniku to nie je možné. A ako služobáky ich zatiaľ nerozdávajú...
9. 4. 2010 14:18
Re: Krok
To je to řazení tak cítit?
Avatar - Dinar
9. 4. 2010 13:57
Re: Krok
K touaregu se dostanu až za pár dní, tak ti zatial neviem povedať, ale např. V6 tdi v tom starém by se klidně kvalt navíc šiknul ještě za šestku jako dlouhoběžka, ale jak říkám, jaká je ta nová převodovka, nevím. U BMW mi to zběsilé nepřišlo, i když i tam ten osmikvalt k benzínu pasuje víc než k naftě, ale ani u 530d neřadil nijak zběsile, pokud to vyslověně nezašlápneš do koberce, tak tě sveze na krouťáku třeba jen s jedním podřazením. ;-)