Audi Q7: Nové motory a osmistupňový Tiptronic jako standard
Nový je zážehový vidlicový šestiválec ve dvou výkonových verzích i TDI se stejnou konfigurací. Řadu doplňují mohutné turbodiesely V8 a V12. Standardem je kromě jiného i rekuperace kinetické energie při brzdění. Zrychleno bylo zapalování, všechny agregáty disponují přímým vstřikováním paliva.
Kompresorový downsizing
Nová nabídka začíná motorem 3,0 TFSI (Audi stále zůstává u původní zkratky místo novější, ale zavedené TSI) s úhlem rozevření válců 90° a přeplňováním mechanickým kompresorem. Jím stlačovaný vzduch ochlazují dva mezichladiče, takže motor má k dispozici více kyslíku pro lepší spalování. Zrychlena byla i reakce na plynový pedál. Slabší verze poskytuje 200 kW (272 kW) a největší točivý moment 400 Nm je k dispozici od 2250 do 4750 min-1. Q7 s ním z klidu na 100 km/h zrychluje za 7,9 s a dosahuje 222 km/h, pokud je vybavena adaptivním vzduchovým odpružením, je ještě o 3 km/h rychlejší.
Existuje i výkonnější varianta tohoto motoru, která nabízí 245 kW (333 k) a točivý moment 440 Nm mezi 2900-5300 min-1. Obří SUV díky ní pokoří stokilometrovou rychlost za 6,9 s a jede 243, respektive 245 km/h. V kombinovaném provozu dle norem EU oba agregáty spotřebují stejné množství paliva: 10,7 l/100 km. Oproti předchozím motorům 3,6 FSI a 4,2 FSI došlo ke snížení o 1,4, respektive 2 l/100 km.
Druhá generace
3,0 TDI druhé generace nemá se svým předchůdcem údajně společného zhola nic. Nabízí 176 kW (240 k) výkonu a 550 Nm točivého momentu, který je dostupný mezi 1750-2500 min-1. Akcelerace z 0 na 100 km/h vozu vybavenému tímto turbodieselem trvá 7,9 s a dokáže uhánět až 215 km/h, s již zmíněným adaptivním podvozkem pak 218 km/h. Spotřeba nafty je přitom velmi nízká, v kombinaci jen 7,4 l/100 km, oproti staršímu motoru si novinka polepšila o 1,7 l/100 km.
Turbodiesel váží jen 198 kg, zhubl zhruba 20 kilo. Vnitřní tření bylo zredukováno díky ventilovému rozvodu poháněnému řetězem a optimalizaci pracovního procesu. Vývojem prošlo i turbodmychadlo a vstřikování common-rail, které pracuje efektivněji při maximálním tlaku 2000 barů. Kliková skříň a hlavy válců mají samostatné chladicí okruhy, spojené ventily. Během zahřívání motoru a při menší záteži neproudí chladicí kapalina blokem motoru. Toto řešení šetří energii a olej se zahřeje na optimální teplotu mnohem rychleji. Q7 je také vybavena funkcí start-stop, která vypíná motor při prudkém zpomalování, například na semaforech.
3,0 TDI existuje i v čistší podobě, která splňuje se čtyřletým emisní normu Euro 6. Je vybavena recirkulací výfukových plynů a katalyzátorem DeNOx, který redukuje oxidy dusíku pomocí aditiva. Výkon se oproti běžné verzi nezměnil, točivý moment rovněž o stejné hodnotě je ovšem k dispozici v rozmezí 2000-2250 min-1. Obr se čtyřmi kruhy ve znaku zrychluje z 0 na 100 km/h během 8,1 s, maximální rychlosti jsou také shodné s výchozím 3,0 TDI. Dle údajů výrobce ovšem za své služby vyžaduje o 1 l/100 km více paliva.
Válců není nikdy dost
Osmiválcový turbodiesel 4,2 l prošel také úpravami ke snížení spotřeby, která klesla o 0,7 l na 9,2 l/100 km. Dostal nový vstřikovací systém a byly u něj rovněž minimalizovány vnitřní ztráty. Motor V8 s 250 kW (340 k) nyní poskytuje 800 Nm/1750-2750 min-1. Díky tomu vystřelí z 0 na 100 km/h za 6,4 s a po německých dálnicích lze více než pětimetrové monstrum rozjet až na 242 km/h.
Paleta vrcholí šestilitrovým V12 TDI s 368 kW (500 k) a 1000 Nm/1750-3250 min-1. Více než dostatek točivého momentu zapříčinil montáž pouze šestistupňové převodovky Tiptronic. Výkony jsou impozantní: z nuly na stovku se dostanete během 5,5 s a maximální rychlost vrcholí 250 km/h. Vidlicový dvanáctiválcový turbodiesel žádá na každých 100 km jízdy 11,3 l nafty.
Osm stupňů v základu
Audi Q7 se šesti- a osmiválci pod kapotami má nově v základní výbavě osmistupňový automat Tiptronic. Konstrukčně vychází ze šestistupňového ústrojí pro V12 TDI. Více převodových stupňů umožňuje řadit při nižších otáčkách, změna je rychlá a bez prodlev. Nižší převody umožňují rychlou akceleraci, vyšší naopak šetří palivo. Měnič točivého momentu je vybaven tlumičem pro snížení vibrací.
Řidiči mohou zvolit standardní program D (Drive) a také S (Sport), případně vnutit převodovce svou vůli pákou, či příplatkovými pádly pod volantem. U agregátu 3,0 TDI se olej v chladiči po studeném startu ohřívá kapalinou z chladicího okruhu motoru. Systém start-stop funguje také díky elektrickému olejovému čerpadlu, které udržuje tlak maziva v hydraulickém okruhu, když je motor v klidu, poté sepne spojku, aby mohl být motor znovu spuštěn.
Quattro a adaptivní podvozek
Nová převodovka přenáší točivý moment na všechna čtyři kola. Q7 má tradiční stálý pohon quattro s distribucí na obě nápravy 40:60, v mezních situacích je mechanický centrální diferenciál schopen dodávat 65 % dopředu, nebo naopak 85 % dozadu.
Zavěšení obstarávají dvojité lichoběžníkové nápravy z hliníku, které jsou umístěny v pomocných rámech. Adaptivní vzduchové odpružení s elektronicky ovládanými tlumiči mají osmiválce a dvanáctiválce TDI v základní výbavě, u ostatních je za příplatek. Má celkem pět možností nastavení a je k dispozici také v dynamičtější verzi S line. Elektrický posilovač řízení mění svůj účinek v závislosti na rychlosti.
Q7 jezdí na osmnáctipalcových kolech s pneumatikami 235/60, nebo 255/55, k dispozici jsou ale i větší ráfky až do průměru 21 palců. O patřičnou deceleraci se starají kotouče s vnitřním chlazením, u velkých turbodieselů mohou být i karbon-keramické. Samozřejmostí je přítomnost ESP a asistentu sjezdů z kopce HDA.
Na palubě
Tvary 5,09 m dlouhého, 1,98 m širokého a 1,74 vysokého vozu se nijak nezměnily. Xenonové výbojky v kombinaci se světelnými diodami vpředu i vzadu jsou součástí extras, mohou také vidět do zatáčky. Velikost zavazadlového prostoru se pohybuje od 775 v pětimístném do 2035 l ve dvoumístném uspořádání. Audi Q7 ale dokáže pojmout až sedm cestujících.
Možná výbava sahá od různých druhů sedadel a čalounění přes dvouzónou nebo čtyřzónovou klimatizaci, multimediální rozhraní MMI s audio soustavou, prosklenou panoramatickou střechu, chladicí box až po elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru. Nemůže chybět ani tažné zařízení. Nabídka hi-fi systémů vrcholí produktem prestižní dánské firmy Bang & Olufsen.
Nechybí ani elektroničtí asistenti včetně tempomatu s udržováním vzdálenosti od ostatních vozidel, kontroly opuštění jízdního pruhu, radarů, které jej pomáhají změnit, či parkovacího asistentu s couvací kamerou.