Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi Q7: vysoká hra

Libor Zezulka
Příběh Audi Q7 se začal psát na přelomu tisíciletí, kdy začaly na veřejnost pronikat zprávy, že Volkswagen obrátí svou pozornost na úspěšné businessmany, kteří passat považují za ideální dopravní prostředek obchodních zástupců a polo milý...

V roce 2002 s velkou parádou představil koncernového bratříčka a zároveň soka Audi A8 či BMW7 Phaeton, v témže roce vstoupil s touaregem do atraktivního segmentu luxusních SUV. Rozšíření modelové řady o komfortního obra vyvolalo otázky, co bude dál. Strategie nastolená někdejším šéfem Volkswagenu Ferdinandem Piëchem napovídala, že koncern nezůstane u jednoho modelu a jelikož SUV od Seatu či Škody nepřipadalo v úvahu, obrátila se pozornost na Audi.

Audi jakožto značka s pověstí technologického leadera, značka se sportovním naturelem, osvědčeným pohonem Quattro a dynamickým designem se pro tvorbu dalšího luxusně-sportovního „esúvéčka“ přímo nabízela. Audi nový model nepotvrdilo ani nevyvrátilo, čímž rozruch okolo tuaregu a nové platformy na chvíli utichl. Teprve v roce 2004 se téma nového modelu se čtyřmi spojenými kruhy vrátilo na stůl, špionážní fotografové nažhavili přístroje a média zahájila obvyklou investigativní činnost.

audi design predstavujeme audi design predstavujeme Spekulace Audi rozprášilo na začátku roku 2005 zveřejněním fotografie, na níž z šera vystupovala záhadná silueta nového vozu, jenž na první pohled působil velmi dynamicky. Netradiční striptýz pokračoval dlouhých šest měsíců do premiéry na autosalonu ve Frankfurtu. Teprve tam ukázala Q7 všechny zbraně, s nimiž vyrazí do boje s novým Mercedesem třídy M, BMW X5, Volvem XC-90 či Range Roverem Sport.

Zbraň první: design

Designéři Audi zase jednou odvedli dobrou práci. Přestože se nezpronevěřili tradičním tvarům, vytvořili automobil moderní, se sportovním nádechem a drsným výrazem, který ohromí ženy a zaujme muže. Kombinace dynamických světlometů, chromem lemované jednodílné mřížky chladiče a mohutných nárazníků působí bojovně, což staví německého obra mezi nekorunované krále silnic.

Ještě mohutněji vypadá Q7 z boku. To zapříčinila obrovská délka, velký rozvor a protažená zadní část se značným převisem. Vzadu kreativci namíchali osvědčené postupy s novými prvky, takže vznikla celkově přikrčená záď, originálně tvarované víko (na přání elektricky ovládané) zavazadlového prostoru osazené světlomety podivného tvaru. Audi Q7 se může pochlubit i skvělou aerodynamikou vyjádřenou součinitelem odporu vzduchu 0,34 cx.

Zbraň druhá: rozměry a vnitřní prostor

Až dosud stačila v segmentu luxusních SUV na přívlastek obrovský délka okolo 4 800 mm. Audi Q7 svými 5086 mm změnilo dogmatické chápání velikosti v relativní záležitost a odsunulo někdejší giganty na vedlejší kolej. I ostatní rozměry nejsou právě skromně a naznačují, že se konstruktéři nemuseli omezovat. Výška 1737 mm sice nepatří na vrchol třídy, ale šířka 1983 mm, rozchod 1651 mm vpředu a 1676 mm vzadu a dlouhý rozvor 3002 mm ano.

Zavazadlový prostor nabídne v sedmimístném uspořádání objem 330 litrů, sklopením dvojice zadních sedadel se objem zvětší na 775 litrů a sklopením druhé řady sedadel, čímž vznikne i zcela rovná ložná plocha, prostor na přepravu nákladu nabobtná až na 2035 litrů. Šířka vstupního činí 1221 mm, nakládací hrana leží 839 mm nad zemí. Délka zavazadlového prostoru v sedmimístném uspořádání je 563 mm, v pětimístném 1201 mm a v dvoumístném 2038 mm.

Parametry Audi Q7 Mercedes-Benz M Range Rover Sport BMW X5
Délka [mm] 5086 4780 4788 4667
Šířka [mm] 1983 1911 1915 1872
Výška [mm] 1737 1779 1784 1715
Rozvor [mm] 3002 2915 2745 2820
Rozchod kol vpředu [mm] 1651 1627 1605 1576
Rozchod kol vzadu [mm] 1676 1629 1612 1576

Natažení automobilu do všech světových stran odbouralo většinu omezení v interiéru, a tak mohli odborníci na ergonomii i variabilitu svobodně tvořit. V širokém rozsahu posouvatelná (prostřední řada se pohybuje v rozsahu až 100 mm) a sklopná sedadla umožňují vytvoření 28 různých kombinací uspořádání interiéru. Vzdálenost mezi sedákem řidiče a stropem překročila o tři milimetry jeden metr, cestující v druhé řadě se mohou těšit na 990 mm.

audi design predstavujeme audi design predstavujeme Pouze úplně vzadu zůstává Q7 hodně skromná a 904 mm pasuje třetí řadu sedadel na nouzovou, nebo výhradně dětskou. Světlá výška, u modelů určených i mimo zpevněné silnice velmi důležitá hodnota, překročila 200 mm v kombinaci s klasickými pružinami (nikoliv vzduchovým pérováním) a standardními 18palcovými koly. Pro bezpečný pohyb v terénu slouží ochranné štíty vpředu a vzadu, dobrodružným výletům otevřenou krajinou Audi přizpůsobilo přední převis.

Zbraň třetí: luxusní interiér

V interiéru nové Q7 vše proběhlo podle známého scénáře. Palubní deska se tvarováním přiblížila limuzíně A6, ale kombinace plastů s hliníkovými prvky a dřevem připomíná spíše luxusní A8. Ovladače a tlačítka na středovém tunelu a konzole se seřadily do obvyklých sestav, centrální otočný ovladač přiřazený multimediálnímu rozhraní MMI se usadil na středovém tunelu blízko loketní opěrky.

Elektronické systémy strážící bezpečí či komfort posádky převzala Q7 většinou z starších modelů, některé doznaly drobná či větší vylepšení. Kupříkladu poslední generace aktivního tempomatu pracuje v rozmezí 0 – 200 km/h. To znamená, že dokáže automobil zcela zastavit a následně uvést do pohybu, nikoliv pouze přibrzdit a fázi dobrzdění nechat na řidiči. Nastavení probíhá pomocí rozhraní MMI.

Audi v Q7 poprvé představilo systém, který pomocí čidel aktivního tempomatu vyhodnocuje situaci před vozidlem a v případě hrozící kolize vyšle varování řidiči. Ten je informován o možné srážce s vozidlem ve dvou krocích. Nejdříve systém na hrozící nebezpečí upozorní akustickým a optickým signálem, pokud řidič nereaguje, zakročí razantněji a krátce aktivuje brzdy.

Výsledkem varovného přibrzdění je, že řidič začne věnovat pozornost dění na vozovce. Systém boční ochrany zase pomocí přídavných senzorů sleduje situaci vedle a za vozidlem a upozorňuje na blížící se vozidla, opět opticky i akusticky. Multimediální rozhraní MMI není výsadou nejdražších verzí, jeho základní provedení zahrnující většinu důležitých funkcí, monochromatickou obrazovku či audiosystém s CD přehrávačem tvoří součást základní výbavy.

Za příplatek Audi nabízí 11 reproduktorů (místo základních čtyřech) a CD navigaci. Další příplatek zajistí rozšíření o 7palcovou barevnou obrazovku a měnič na šest disků. Na přání se dodává DVD navigace a Bose sound systém. V bohatém arsenálu výbavy nechybí adaptivní xenonové světlomety, nebo parkovací systém, jenž upozorňuje na překážku akusticky, akusticky a vizuálně, nebo může zobrazovat na displeji živý obraz za vozidlem snímaný kamerou.

audi design predstavujeme audi design predstavujeme Zájemci si mohou rovněž připlatit za bezklíčový vstup nebo čtyřzónovou automatickou klimatizaci. V záplavě elektroniky se naštěstí nezapomnělo na odkládací plochy, například kapsy na dveřích udrží 1.5 litrovou láhev. O pasivní bezpečnost se vedle pevného skeletu postará základní šestice airbagů, přičemž „sideguard head-protection systém“ pokrývá celý prostor hlavy od první až po poslední řadu sedadel.

Zbraň čtvrtá: motory

Při svém narození dostala Q7 do vínku dvojici motorů, zážehový osmiválec 4.2 litru a vznětový šestiválec 3.0 litru. Zážehová jednotka s přímým vstřikem paliva FSI pocházející z rodiny vidlicových osmiválců s úhlem sevření válců 90 stupňů poskytuje maximální výkon 257 kW při 6800 otáčkách a točivý moment 440 Nm při 3500 otáčkách. Q7, byť 2240 kg těžká, s ním zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,4 sekund a dokáže uhánět rychlostí 248 km/h.

Kombinovaná spotřeba podle oficiálních informací nepřekročí 14 litrů. Vznětový šestiválec 3.0 TDI, jenž prokázal své kvality v modelech A6 i A8, vyvine v Q7 maximální výkon 171 kW při 4000 otáčkách a točivý moment 500 Nm při 1750 – 2750 otáčkách. Točivý moment prudce vzrůstá od volnoběžných otáček, takže na 1500 otáčkách má agregát dostatek síly. Ještě před 3000 otáčkami nicméně začíná klesat.

Není žádným tajemstvím, že piezoelektrické vstřikovače dopravují palivo do válců pod vysokým tlakem 1600 bar a motor i bez filtru pevných části lehce splňuje emisní normu Euro IV. Oba motory jsou spojeny s šestistupňovou převodovkou Tiptronic.

Zbraň pátá: podvozek

Audi Q7 stojí na podvozku s obvyklou lichoběžníkovou konstrukcí, avšak s mnoha hliníkovými díly (hliníková jsou například přední ramena). Na rozdíl od ryzích off-roadů nemá Q7 žádné mechanické uzávěrky diferenciálů, ani redukční převodovku. Standardní odpružení vinutými pružinami může za příplatek nahradit vzduchové pérování s elektronicky řízenými tlumiči.

Zatímco s obyčejnými pružinami činí světlá výška 205 mm, se vzduchovým pérováním se pohybuje v rozmezí 165 – 240 mmm v závislosti na zvoleném módu. Ve vysokých rychlostech se Q7 automaticky přikrčí, zatímco v terénu se vytáhne až na 240 mm, takže bez úhony překoná většinu překážek. Pro snadnější nakládání těžkých předmětů slouží funkce, jež sníží pouze zadní nápravu a tím i nakládací hranu.

Poslední generace stabilizačního programu zahrnuje systémy ABS s EBD, protiprokluzový systém ASR, elektronickou uzávěru diferenciálu EDL a elektronický stabilizační systém ESP. Na prudké brzdění upozorní Q7 ostatní účastníky silničního provozu rozsvícením výstražných světel, do terénu jsou připraveny funkce RSP zabraňující převrácení vozu a Hilll descent assist pomáhající při sjíždění prudkých kopců.

audi design predstavujeme audi design predstavujeme Pohon všech kol Quattro, slavící právě letos pětadvacáté narozeniny, dostane v Q7 konečně možnost předvést, co dokáže v terénu. Doposud využívali zákazníci přednosti pohonu na zpevněných silnicích případě s allroadem v mírném terénu, ale Q7 posune laťku výše. Poslední generace pohonu Quattro rozděluje točivý moment asymetricky, v poměru 40 procent na přední a 60 procent na zadní nápravu. Těšme se, co Q7 předvede v praxi.

Libor Zezulka