Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Slepnoucí světlomety: Účinnost snížená až na pětinu! Co s tím?

Tomáš Dusil
Diskuze (36)
Vlastností aut s moderními polykarbonátovými světlomety je s léty klesající svítivost. Ta se může v extrému snížit až na pouhou pětinu původního stavu.

Dokud měla auta kryt hlavních světlometů vyrobený ze skla, neměla s léty problém s poklesem účinku osvětlení. Koncem 90. let ale výrobci začali postupně přecházet ze skla na polykarbonát. Bylo pro to hned několik důvodů. Od snahy snížit hmotnost světlometu až po stále složitější tvary svítilen, jejichž dosažení bylo při využití polykarbonátu snazší. Bohužel následující léta ukázala také stinnou stránku této změny.

To auto vůbec nesvítí

Hlavním nešvarem polykarbonátových světlometů je s léty klesající účinnost, což na první pohled prozradí jejich zažloutlá či zatmavená barva. Asi nejmarkantněji pocítili čeští motoristé tento problém při přechodu ze Škody Felicia, která měla kryty světlometů skleněné, na první generaci Fabie - ta má od začátku svítilny z polykarbonátu.

Se stejným problémem se potýkají ale i jinde, například v USA. Jak se účinnost světlometů z polykarbonátu mění s léty, se rozhodl ukázat spolek AAA (American Automobile Association) neboli americká automobilová asociace. Ta publikovala studii vypracovanou Consumer reports auto test center, jejíž výsledky jsou alarmující.

Dle této studie potřebuje řidič při rychlosti 96 km/h vidět do vzdálenosti alespoň 90 až 105 metrů. Jen tak lze zajistit včasnou reakci řidiče na případné nenadálé jízdní situace. Jenže dle zmíněné studie může u „osleplých“ světlometů dojít ke snížení jejich účinnosti na pouhých 20 procent v porovnání se stejnými novými světlomety. V takovém případě se viditelnost řidiče při jízdě za tmy markantně zkrátí na pouhých přibližně 18 metrů!

UV záření neškodí jen očím

Proč ale krycí plast svítilen žloutne? Příčinou je ultrafialové záření (UV). To tak není škodlivé pouze pro živé organismy, ale rovněž škodí polykarbonátu. Aby výrobci polykarbonátovou krycí plochu světlometů ochránili, musejí ji opatřit vrstvou proti UV záření. Tedy něčím podobným, co používají optici u plastových skel brýlí ve snaze šetřit vaše oči. Dříve používané sklo ochranu nepotřebovalo, navíc ani UV záření nepropouští.

Příčinou slepnutí světlometů je poškození zmíněné ochranné UV vrstvy. K tomu dochází působením okolních vlivů – dešťovou vodou (kyselé deště), změnami teploty a samozřejmě mytím vozidel v myčkách, kde se používá poměrně agresivní mycí prostředek. A také vinou mechanického poškození, třeba od odletujících kamínků či prachu od jedoucích aut.

Nový, nebo zrenovovaný

Možností, jak uvedenou skutečnost vyřešit a tedy zlepšit osvětlení vozovky u staršího auta, je samozřejmě několik. Nejlepší by bylo pořídit si nové světlomety. Jenže ty jsou drahé, zejména pokud se jedná třeba o xenony. Takový světlomet může stát i řadově desítky tisíc korun. Mnohem lepším řešením je pro uživatele ojetiny nechat světlomety zrenovovat. Navíc pokud jste alespoň trochu zruční, zcela jistě to zvládnete i svépomocí.

Nejlevnější metodou je použití obyčejné zubní pasty. Že to funguje, vyzkoušeli před lety kolegové ze Světa motorů. Spíše než toto bychom však raději zkusili využít nabídku opravných sad, které pořídíte na internetu za částku od přibližně 390 korun. Sada na renovaci krycí vrstvy světlometů obsahuje několik brusných disků s různou tvrdostí povrchu, leštící pastu a v lepších sadách také maskovací pásku či držák kotouče na suchý zip. Pokud si na to sami netroufáte, můžete využít servisů, které toto nabízejí.

Není to na věky

Renovace osleplých světlometů je velmi účinná, dokonce i ta nejlevnější může svítilnám vrátit účinek téměř na úroveň nových lamp. Problém je, že to nebude napořád. Američané ve své studii uvádějí přibližně rok, zkušenosti u nás jsou ale trochu lepší. Tady hodně záleží na tom, v jakých podmínkách vozidlo jezdí, případně parkuje (je rozdíl parkovat v přítmí suterénu domu, nebo na ulici zalité letním sluncem). Rovněž trvanlivost ovlivňuje proces renovace svítilen.

Po hlavním procesu obnovy světlometů je vhodné na jejich plochu nastříkat novou krycí vrstvu proti UV záření. Jenže to znamená ji také nechat po zaschnutí vypálit při teplotě přibližně 62 stupňů v lakýrnickém boxu. A ten pokud si děláte renovaci sami, doma běžně k dispozici nemáte. Rovněž je při daném postupu potřeba demontovat svítilnu z auta. Pokud ale máte dražší vůz, který si hodláte ponechat, je tento postup jednoznačně nejlepší.

Tomáš Dusil
Diskuze (36)
Avatar - Hanson
26. 1. 2019 15:24
Auta s plastovými světly jsou na houby
i stará felicie měla lepší světla a spolehlivější motor než ty nové plechovky, mimo to, že to špatně svítí to i hnusně vypadá. >:D >:D >:D
24. 1. 2019 03:41
Re: Plastová světla
Souhlas, taky to tak dělám jednou ročně u dvou aut v rodině a no problemo. U hlavního vozu to není potřeba, tam jsou světla stále jako nová. Ono to chce ale udělat poprvé pořádně a vyhrát si s tím, nejlépe pomocí excentrické leštičky a pak už jenom stačí 1x ročně použít hrubou a dolešťovací pastu, protože šmirgly již netřeba. Světla vždy svítí jako nové. Navíc ta sada se dá používat vícekrát. Mimochodem mnoho lidí si taky ničí světla tím, že v zimě je oškrabávají od námrazy, čili na plastové světla zásadně se škrabkou nechodit.
Avatar - DaewooMaster
23. 1. 2019 16:59
Re: Zavádějící článek
To samozřejmě také, ale i ten polykarbonát zevnitř zmatní, zvlášť když se tam třeba dostane vlhkost.
23. 1. 2019 12:32
Re: Zavádějící článek
Suhlasim, castym problemom je aj vypalena reflexna vrstva na sosovkach (cockach)
Avatar - Barrichello
23. 1. 2019 10:03
Re: .
Všechny denní svícení jak montované někam do nárazníku tak integrované do světěl fungují tak, že zadní větla nesvítí. Proč by jako měla ve dne, to nedává smysl. Za šera se to má přepnout automaticky, za jiných situací si musí zapnout světla řidič....