Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autodesign na Auto.cz: Malý městský automobil

redakce AUTO.CZ
Diskuze (12)
Motto: „Výjimečné a luxusní produkty většinou přichází v malém balení, to se naneštěstí donedávna netýkalo většiny malých aut.“ J. Mays, Ford’s group vice president of Design

Automobil jako individuální dopravní prostředek

Malý městský automobil je snahou o efektivnější a úspornější individuální dopravu, nikoli řešením dopravní situace ve městech. Současný trend používání auta pro osobní dopravu se nejspíše nezmění, jen těžko nás někdo přesvědčí, abychom přestali jezdit autem, nebo počkali na další čtyři, než vyrazíme...

Tak proč automobil nepřizpůsobit našim současným požadavkům a potřebám?

Základní myšlenky

Auto jako individuální dopravní prostředek, bezpečný pro posádku i okolí.

Auto, které poskytuje uživateli veškerý komfort a možnosti současných automobilů.

Auto efektivní a úsporné, s minimálním dopadem na životní prostředí.

Auto sebevědomé, solidní, elegantní.

Město přeje hybridům

Město je ideálním prostředím pro využití a rozšíření hybridní technologie. Charakter městského provozu jako je jízda nízkou rychlostí, časté zastavování nebo popojíždění v kolonách, přímo vybízí k využití výhod, které hybridní technologie nabízí. Mezi mnohé plusy pohybu hybridního automobilu v městském prostředí patří rozjezd a pohyb vozidla nízkou rychlostí pouze za pomoci elektromotoru, nebo rekuperace energie při zpomalování vozidla. Tyto výhody mají nezanedbatelný vliv na ekonomiku provozu a významně přispívají k lepšímu životnímu prostředí nejen ve městě.

Městské prostředí nabízí mnoho možností pro vybudování sítě dobíjecích stanic plug-in hybridů, následně využitelných pro elektromobily.

Základní rozměry a celková koncepce

Cílem bylo navrhnout kompaktní automobil pro dvě osoby s délkou 3 m, výškou 1,5 m, šířkou 1,6 m a rozvorem 2 m.

Spalovací motor je umístěný vzadu pod podlahou zavazadlového prostoru, jedná se kompaktní nízko-objemovou jednotku do 1000 cm3, která pohání zadní kola. Elektromotor pro pohon předních kol je umístěný vpředu.

Oddělení pohonných jednotek bylo zvoleno s ohledem na efektivnější rekuperaci brzdné energie z přední nápravy a také pro možnost pohonu všech čtyř kol bez mechanické vazby mezi nápravami. To slouží nejen pro pohon dopředu, ale zároveň jako aktivní bezpečnostní prvek. V neposlední řadě umožňuje rovnoměrnější rozložení hmotnosti. Baterie jsou pod podlahou, která je tím výše než u běžných automobilů, výhodou je snížení těžiště a vyšší poloha posádky, tudíž lepší výhled z vozu.

Uložením spalovacího motoru vzadu, bude dno zavazadlového prostoru výše než u dnešních vozidel. Celkový objem zavazadlového prostoru bude tedy menší, nicméně dostatečný pro městský automobil. Větší výška nakládací hrany usnadní manipulaci se zavazadly.

Design exteriéru

Pro mnoho zákazníků je vzhled automobilu základním prvkem při jeho výběru. Lidé se chtějí v autě cítit bezpečně, cítit hmotu která je chrání a obklopuje, ale zároveň mít pocit volnosti a velkého vnitřního prostoru. Také tyto důvody podle mě vedou k oblibě vozidel kategorie SUV a kombi, proto jsem se do určité míry snažil uplatnit jejich tvarosloví na kompaktním autě.

SUV prvky se nejvíce projevují na výrazné přední části vozu s vysoko posazenou maskou a s hluboko zapuštěnými hlavními světlomety. Hlavní světlomety jsou osazeny kromě hlavního halogenového světlometu také led diodami pro denní svícení. Charakteristické „rozkročené“ vertikální dělení nárazníku zvýrazňuje šířku auta.

Prolisy na přední kapotě přecházejí předními sloupky na střechu, která je jakoby nasazená na pás oken, přes který mírně přesahuje po celém obvodu. Pás oken opticky snižuje a prodlužuje celou karoserii – inspirace vozy kategorie kombi.

Boční profil zdůrazněný klínovitými prolisy, s vysoko umístěným pásem bočních oken umocňuje pocit bezpečí a soukromí posádky. Výrazná hrana pod okny prochází okolo celého auta a spojuje jej do jednoho kompaktního celku. Spodní boční klínovitý prolis přechází do výrazných lemů blatníků kol, ta jsou umístěna do rohů karoserie. Velký rozvor a minimální převisy zdůrazňují snahu o co nejlepší využití obestavěného prostoru. Celkové tvarosloví se odráží i v detailech, např. klínovitý tvar kliky a zpětná zrcátka s pruhem nelakovaného plastu na exponovaných místech.

Zadní led svítilny zdůrazňují kompaktní, uzavřený tvar zádě. Dvojice výfuků odkazuje na sportovní tradice malých automobilu a jejich úspěchy v soutěžích. Vertikální dělení zadního nárazníku přechází do výklenku pro poznávací značku na zadních dveřích.

Průběh práce

Své prvotní nápady jsem realizoval ve skicách a pracovních modelech z průmyslové hlíny (styling clay). Z přípravných skic a hliněných modelů jsem vycházel při kreslení 3D modelu v programu Rhinoceros. S využitím tohoto programu jsem vytvořil definitivní podobu navrhovaného auta. Celý model je tvořen NURBS plochami, díky tomu jsem jeden 3D model použil jak pro počítačovou vizualizaci, tak pro obrábění fyzického modelu v měřítku 1:5. Model z umělého dřeva pro mě vyfrézovala společnost Smart Technologies z Plzně. Frézování modelu mi ušetřilo mnoho práce spojené s jeho výrobou. Model jsem dokončil povrchovou úpravou, která se skládala z nanášení a broušení několika vrstev tmelu a maskování jednotlivých částí před nastříkáním vrchní barvou. Na závěr zbývalo jen vyrobit některé detaily, jako kliky dveří a výfuky, a celý model sestavit.

Slovo závěrem

Jsem rád, že jsem si jako téma své práce vybral právě městský automobil s hybridní technologií, je to kategorie automobilů se značným potenciálem a perspektivou.

Prací na tomto projektu jsem získal mnoho zkušeností, zejména při překonávání nejrůznějších překážek v jeho průběhu. Jako přínosnou vidím celkovou koncepci automobilu a snahu o přizpůsobení rozměrů vozidla počtu nejčastěji přepravovaných osob.

Podařilo se mi navrhnout exteriér malého automobilu s přihlédnutím k jeho vnitřnímu uspořádání a hybridní technologii. Vytvořil jsem model městského automobilu s vlastním designem, s důrazem na ekologii a efektivní využívání dopravních prostředků.

Části práce, které bych dnes řešil jinak, jsou většinou technického charakteru. Na příštím projektu bych rád spolupracoval s odborníky z různých oblastí a vycházel z konkrétních podkladů.

Celý projekt je mou bakalářskou prací v oboru Průmyslový design na Ústavu Umění a Designu při Západočeské univerzitě v Plzni, kterou jsem zpracoval a obhájil v roce 2008.

Poděkování

Návrh městského hybridního automobilu po designérské stránce odborně konzultoval akad. soch. František Pelikán, bakalářskou práci vedl Ing. Martin Hynek, Ph.D.

Autor: Kamil Kurka

Škola: Západočeská univerzita v Plzni, Ústav umění a designu, obor Průmyslový design

Web: kurkadesign.webnode.cz

Máte lepší návrh? Ukažte jej čtenářům Auto.cz
Autodesign na Auto.cz: Prezentujte vaše výtvory on-line
redakce AUTO.CZ
Diskuze (12)
Avatar - Johnny_P
27. 4. 2009 20:36
ošklivé ale "zelené"
Malé, praktické a ekologické, to je to co si dnešní doba žádá ačkoli to postrádá alespoň trochu líbívosti ;-\
Avatar - Pierro
14. 4. 2009 12:44
Re: Co k tomu dodat...
je to ošklivé. ale díky bohu jen na papíře. víc k tomu nemá smysl psát. :-!
14. 4. 2009 07:02
Re: Co k tomu dodat...
Jednoduché...skôr nedotiahnuté. Akoby toho v polovici práce autor už mal dosť a povedal si, že to musí stačiť. Chýba mi interiér, vzhľadom na poňatie vozu nemenej zaujímavý a dôležitý ako exteriér.
Prezentovať v tomto stave "I", tak je do týždňa tu...
12. 4. 2009 14:13
Design.
Každý má jiný vkus, ale na mně to působí velmi ale opravdu velmi hnusně.
Avatar - Ada je zase tady
12. 4. 2009 09:13
Re: Krabice?
Trabant 601 mel oproti tomuhle konceptu lepsi aerodynamiku a jeste lepsi pomer zastavene a vyuzitelne plochy. Stacilo to trochu zmodernizovat a dat tak trivalcovy diesel. :-)