Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Automuzeum Pelechov: Neskutečná sbírka

Svět motorů Svět motorů 16. 8. 2014 • 07:06
60
Zobrazit náhledy (60)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Muzeum Pelechov poblíž Mladé Boleslavi je relativně neznámé, ale možná o to zajímavější. Najdete zde zejména vozy mladšího data narození a také neskutečnou sbírku modelů aut.

Nejdříve chvíli bloudíme. Dle doporučení se ptáme na restauraci Cadillac. „To musíte po silnici směrem na dálnici. V polích hledejte odbočku doleva,“ informuje nás sympatická starší paní v Luštěnicích. Až po chvíli přijíždíme k restauraci. „Značené to moc nemají,“ říkáme si s fotografem Jirkou Pekárkem. Dle domluvy voláme Zdeňku Pergnerovi, jenž je zde správcem a průvodcem v jedné osobě. Uplyne pár minut a otevírá se mohutná brána, v níž se objevuje americký Jeep Willys s postarším mužem za volantem. „Pojeďte za mnou!“ křikne na nás. A my vjíždíme do areálu.

Co vůbec je ten Pelechov? Jako bychom vás slyšeli. „Muzeum patří dohromady mým synům. Vlastnímu a nevlastnímu. A ten druhý se jmenuje Petr Pelech, proto Pelechov,“ vysvětluje hned na úvod Zdeněk Pergner. Pelechov ale není zase až tak klasickým muzeem. „Zabýváme se také renovacemi a obchodem s veterány, specializujeme se na americkou produkci,“ vysvětluje Pergner. „A protože různých vozů vlastníme docela dost, rozhodli jsme se o ně podělit s širokou veřejností,“ dodává.

Před návštěvou muzea je třeba se předem objednat. „Nemáme žádné návštěvní hodiny, pouze mezi polednem a druhou hodinou odpočívám. Nicméně v blízké budoucnosti chystáme obvyklou otevírací dobu. Vše je v přípravě,“ vysvětluje Pergner. Jistě i proto není stanoveno žádné vstupné. „To je dobrovolné. U vchodu naleznete krabici, kam může návštěvník přispět,“ dodává Pergner.

A co v muzeu uvidíte? Přibližně osmdesát automobilů, převážně od 40. do 80. let minulého století. Převládají americká auta, ale nechybějí ani evropská včetně těch z bývalého východního bloku. Hned u vchodu do haly nás zaujala černá Mazda RX-7. Jde o první generaci s rotačním motorem podle patentu Felixe Wankela. „To je renovace?“ ptáme se. „Vůz je v původním stavu. Pokud se chcete podívat dovnitř, je otevřený,“ poznamenává Pergner.

A protože v Pelechově mají rádi ameriky, zaměřujeme pozornost právě na ně. Třeba letos padesátiletý Ford Mustang je zde zastoupen hned v několika generacích včetně třetí, jež u znalců moc nadšení nevzbuzuje. Trochu jinak je tomu u vozu AMC Pacer. Vyráběl se v letech 1975 až 1980. Šlo o reakci na ropnou krizi. Američanům se ale nejspíš zdál příliš malý, takže nakonec vzniklo jen 280 000 kusů.

Hojně zastoupena je samozřejmě corvette. Nás zaujal exemplář čtvrté generace, známé jako C4. „Tímhle autem jsem chvíli jezdil, není to nic moc,“ vypráví Pergner. „Podvozek je tvrdý a na našich rozbitých silnicích uskákaný,“ dodává.

Z evropských aut nás zaujalo BMW 2002 Ti, tedy sportovní verze „dvojkové“ řady. „Tohle BMW je u nás asi dost vzácné, vzhledem k tomu, že už nejeden sběratel bavoráků ho od nás chtěl koupit,“ říká Pergner. Naši pozornost dále poutá Fiat 600 s karoserií kombi, pojmenovaný tradičně Giardiniera.

A vozy z „táboru míru a socialismu“? Za povšimnutí stojí reprezentační ZIL 114, který údajně po revoluci patřil bývalému kontroverznímu šéfovi Poldi Kladno Vladimíru Stehlíkovi.

Areál patřil vojákům

Nejen přítomná auta či modely, mimořádně zajímavý je i areál muzea. „Jedná se o bývalý vojenský výcvikový prostor Milovice-Mladá,“ vypráví na úvod Pergner. Objekt vznikl v roce 1914 jako cvičiště pro dělostřelectvo rakousko-uherské armády. Pojmenován je podle kdysi zničené vesnice v lesích. „Tohle je severní tábor. Jižní jsou ty známé Milovice,“ dodává Pergner. Po ukončení první světové války zde byla československá armáda, v době protektorátu německá. V roce 1945 poražené Němce vystřídala Rudá armáda. V 60. letech zde působilo ČSLA a od roku 1968 opět Sověti. A ti tu zůstali až do roku 1991, tedy jejich nuceného odsunu. „Právě Rusové postavili hangáry. „Zřejmě tu měli zásobovací útvar,“ dodává Pergner. Areál

nechali v překvapivě dobrém stavu. V 90. letech zde působili naši vojáci a po nich objekt hlídala bezpečnostní agentura. Za jejího dohledu se stav areálu dost zhoršil. „My to vlastníme od roku 2000-2001. Hledali jsme něco, kde bychom mohli uložit veterány, které sbíráme od roku 1995,“ vypráví Pergner. „Všechno bylo zarostlé. Za čtrnáct let se udělalo hodně práce, i když to tak na návštěvníka působit nemusí,“ uzavírá vyprávění Zdeněk Pergner.

Kdy, kde a za kolik?

Automuzeum Pelechov se nachází mezi obcí Luštěnice poblíž Mladé Boleslavi a rychlostní komunikací R10 na silnici 275 v bývalém vojenském

areálu. Ptejte se na restauraci Cadillac. Potřebné informace naleznete na adrese www.automuzeum-pelechov.cz.. Otevřeno je denně v závislosti na telefonické dohodě.

Adresa: Luštěnice u Mladé Boleslavi

Vstupné: dobrovolné

Co je k vidění v okolí: Zámek Loučeň

Jen pár kilometrů od Muzea Pelechov a Luštěnic se nachází zámek Loučeň. Jeho součástí je zámecký anglický park proslulý souborem 11 labyrintů a bludišť. To potěší hlavně děti, ale i dospělé.

Autor: Tomáš Dusil, Svět motorů

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku