Autosalon Ženeva: Renault Scénic – První dojmy
Průkopník třídy kompaktních MPV se představuje již ve třetí generaci, podruhé pak v základní variantě a v prodloužené verzi Grand, která nabízí pětimístnou a sedmimístnou konfiguraci. Krátký Scénic měří na délku 4,34 m, Grand je o 22 cm delší. Základní hodnota objemu zavazadelníku je 522 litrů u krátké varianty. Dlouhé verze disponují 752, resp. 702 l, první údaj značí pětimístnou konfiguraci, druhý sedmimístnou, ale s obsazením pouze pěti sedadel. Třetí řadu sedadel je pak možné sklopit do podlahy zavazadelníku, prostřední je vyjímatelná a sedadlo spolujezdce sklopné, pak lze uvnitř převážet až 2.000 l nákladu. Celkový objem všech odkládacích schránek činí 92 litrů. Zajímavostí jsou také tři dvanáctivoltové zásuvky – jedna vpředu na středové konzole, další pro cestující ve druhé řadě a třetí v zavazadelníku.
Podvozková platforma samozřejmě vychází z třetí generace Méganu, vpředu najdeme klasické vzpěry McPherson, vzadu jednoduchá vlečená ramena. Novinkou pod kapotou je benzinový motor řady TCe 130, z objemu pouhých 1,4 litru tedy poskytuje díky přeplňování výkon 96 kW. Kombinovaná spotřeba by měla dosáhnout hodnoty 7,1 l/100 km. Nový Scénic bude k dispozici také s atmosférickou šestnáctistovkou o výkonu 81 kW (110 k). Ta spaluje nejen benzin, ale od letošního léta bude možné do nádrží tankovat také bioetanol a od konce roku i LPG. Nejvýkonnější dvoulitrový agregát se 103 kW (140 k) bude spřažen výhradně s bezstupňovou převodovkou CVT.
Nabídku vznětových motorů reprezentují zejména malé pohonné jednotky o objemu 1,5 litru ve verzích dCi 85 (jen pro krátký Scénic), dCi 105 a dCi 110 DPF. Nejvýkonnější varianta je vybavena, jak už název napovídá, filtrem pevných částic. K mání bude i 1,9litrový motor dCi 130 s DPF nebo bez, vrchol palety dieselových motorů tvoří dvoulitry dCi 150 a 160, první výhradně se šestistupňovým automatem, druhý naopak s přímým řazením se stejným počtem stupňů. Není bez zajímavosti, že interval výměny oleje u všech motorů spalujících naftu výrobce nastavil na 30.000 km.
Špičkové výbavy nabídnou poprvé TFT displej, který zobrazuje údaje o rychlosti vozu, nastavení tempomatu, signalizuje nezavřené dveře, tlak v pneumatikách a slouží také k zobrazení údajů z parkovací kamery. K ovládání celého systému slouží tlačítko, které je umístěné mezi volantem a tímto displejem. K dispozici je také plně integrovaný navigační systém Carminat Tom Tom s podporou SD karet, případně dražší Carminat Bluetooth DVD, ten má pochopitelně bezdrátové rozhraní a měnič na šest disků, podporuje také přehrávání hudebních formátů MP3 a WMA. Samozřejmostí je i USB konektor pro připojení externího zdroje hudby ve voze najdeme i vstup pro iPod, automobily jsou vybaveny audiem Arkanys s prostorovým 3D zvukem. Komfort na palubězvyšuje i dvouzónová klimatizace s třemi možnostmi nastavení (Soft, Auto a Fast),
Důraz byl dán také na prvky aktivní i pasivní bezpečnosti. Automobily jsou vybaveny například systémem monitorování tlaku v pneumatikách, automatickým zapínáním stěračů, nechybí ani signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů, samonatáčecí bi-xenonové světlomety, tempomat s omezovačem rychlosti, ABS, brzdový asistent a stabilizační systém. Nad pasivní bezpečností bdí systém ochrany cestujících SPR3 z nové generace Laguny, ten má také stále relativně nová řada Mégane včetně v Ženevě představeného kombi. Standardem jsou i bezpečnostní úchyty dětských sedaček Isofix pro všechna tři sedadla ve druhé řadě.
Nový Scénic se vyrábí v továrně Douai ve Francii. 95 % součástí vozu je plně recyklovatelných, již při samotné výrobě je pak použito 14 % recyklovaných plastů. Francouzská automobilka doufá, že nový Scénic naváže na úspěchy předchozích dvou generací, kterých za necelých třináct let vyjelo do světa celkem 3,2 milionu kusů.
Možná paradoxně vypadá delší Scénic (označovaný jako Grand Scénic) v reálu naprosto přirozeně, zatímco záď jeho kratšího kolegy je jakoby lehce násilím předčasně seseknutá.
V interiéru nás Renault hýčká dostatkem odkládacích prostor vpředu i vzadu, posuvnou středovou loketní opěrkou či nadprůměrnou prostorností. Vzpřímená pozice za volantem je velmi podobná té u konkurenční Toyoty Verso, tedy pro danou třídu naprosto standardní.
Informace o vozidle se řidiči zobrazuji na dvě barevné obrazovky uprostřed - levá podlouhlá ukazuje například rychlost, otáčky či stav palivoměru, zatímco ta pravá je určena navigačnímu systému TOM TOM. Všechny vystavené verze se touto navigací mohly pochlubit, takže nevíme, jak by palubní deska vypadala bez ní – zatím se pravděpodobně počítá s tím, že tato navigace bude (alespoň při uvedení na trh) součástí sériové výbavy. Ovládání tempomatu a omezovače rychlosti se přesunulo hned vlevo vedle řadicí páky, vpravo od ní je pak ovládač elektronické parkovací brzdy.
Tři zadní dělená sedadla jsou posuvná v podélném směru zhruba o dvacet centimetrů a i v poloze zcela vzadu je před třetí řadou sedadel místo alespoň pro útlé dětské nožky. Velmi příjemným překvapením jsou velké a dostatečně vertikálně nastavitelné opěrky hlavy i ve druhé řadě sedadel. Ty disponují nastavitelným bočním vedením hlavy, což je věc, kterou jsme zvyklí vídat převážně jen u prémiových vozů. Manipulace se třetí řadou sedadel je jednoduchá a i přes její přítomnost je zavazadlový prostor velmi rozměrný. Má navíc pravidelný tvar, je vysoký a nakládací hrana se nachází sympatických 59 cm nad zemí.