Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 1 – jednička mezi kompakty?

Tomáš Rabík
BMW vstupuje do třídy kompaktů s pozoruhodným vozem, který se odliší především sportovním pojetím a pohonem zadních kol. S pěticí dveří a variabilním interiérem splňuje jedničkové BMW také požadavky kladené na funkčnost běžnou v této třídě.

BMW v posledních letech dokazuje, že se rozhodně nebojí rizika. Všechny ostatní automobilky se zuřivě spojují v mamutí koncerny a poměrně malá bavorská automobilka tento trend ignoruje a nezdá se, že by jí to nějak škodilo. Spíše se jí vyhýbají nemoci „mocných“ a má se čile k světu. Zatímco ostatní výrobci sázejí na ověřený design, BMW šokuje radikálními změnami ve stylingu svých vozů aniž by ztratilo vlastní tvář. A přestože všichni výrobci do jednoho již desítky let konstruují kompaktní vozy zásadně s motorem v předu napříč a s pohonem přední nápravy, rebelant z podhůří Alp tvrdošíjně prosazuje klasickou koncepci pohonu i mezi kompakty. Nedělejme však z šéfů BMW hrdiny nebo ignoranty, jejich rozhodnutí má pragmatický základ v marketingových průzkumech. Uvědomme si, že dnešní kompakty svou délkou přesahují čtyři metry, jejich kupci žádají výbavu, která byla ještě v nedávné době vyhrazena luxusním limuzínám a jejich cena již dávno není lidová. Kompaktní třída vstoupila do nové éry, kde nabízí nejen vyšší úroveň jízdní dynamiky, bezpečnosti a komfortu, ale také novou kvalitu a inovace. A to jsou všechno oblasti, kde má právě nové BMW 1 co nabídnout. Poprvé se tak funkčnost pětidvéřového kompaktu snoubí s radostí jízdy v BMW.

Klasická koncepce

S pěticí dveří a variabilním interiérem splňuje jedničkové BMW požadavky kladené na funkčnost běžnou v této třídě. Avšak tato praktičnost je pouze jedním z aspektů jeho charakteru. Jízdní výkony totiž nikoho nenechávají na pochybách ohledně původu tohoto vozu. To je dáno právě koncepcí pohonu, která je naprosto unikátní mezi kompaktními vozy. Výkon je produkován vpředu podélně uloženým motorem a přenášen na zadní nápravu. To má samozřejmě své nevýhody jako jsou větší prostorová náročnost, vyšší počet dílů a z toho plynoucí vyšší výrobní i provozní náklady. Zde však výčet hlavních nevýhod končí a nastupuje seznam výhod. Automobil této koncepce je totiž mnohem lépe vyvážen a poskytuje lepší trakci než vozidlo s pohonem předních kol (pravdou však je, že na mokru se tato výhoda stírá). Přední kola výkonných kompaktů dneška jsou přetížena jak hnacími a brzdnými silami, tak silami při zatáčení a vozidla této koncepce trpí značnou nedotáčivostí. Konstruktéři s touto nectností poměrně úspěšně bojují vylepšováním podvozků a zaváděním různých elektronických pomůcek jako je kontrola trakce, ale fyzikální zákony jsou i přesto limitujícím faktorem. Naproti tomu klasická koncepce používaná u BMW zajišťuje mnohem spravedlivější rozdělení sil mezi nápravy a dosahuje tak vyváženějších jízdních vlastností. Ostatně BMW již dlouhé roky dokazuje výhody klasické koncepce na závodních tratích. U BMW 1 se navíc podařilo celé pohonné ústrojí značně odlehčit a zmenšit. Vozidlo se vyznačuje velkým rozvorem náprav (2660 mm), extrémně krátkými převisy karosérie dlouhé 4227mm. Výtečný ve třídě kompaktů je součinitel odporu vzduchu Cx 0.29 (u verze 116i).

Pohonné ústrojí

BMW 1 vstupuje na trh se čtveřicí motorů. Dva z nich jsou benzínové a dva dieselové. Silnější dvoulitr je vybaven systémem VALVETRONIC (variable valve cotrol) v kombinaci s již notoricky známým systémem Double VANOS (proměnné časování ventilů). Maximum výkonu 110 kW motor dosahuje při otáčkách 6200 1/min a maximum kroutícího momentu 200 Nm při 3600 ot/min. Motor je upravenou pohonnou jednotkou z trojkové řady BMW. Má však optimalizovány některé detaily jako sací a výfukové potrubí. To se projevilo zvýšeným kroutícím momentem v nízkých otáčkách a naproti tomu o 5 kW vyšším maximálním výkonem. Systém VALVETRONIC je úspěšné řešení pro snížení spotřeby paliva, protože odstraňuje škrtící klapku v sacím potrubí a výrazně tak zvyšuje plnící účinnost motoru. Ostatně kombinovaná spotřeba je velice příznivých 7,4 l/100 km což je dokonce o desetinku méně než u slabší šestnáctistovky!

Šestnáctistovka oproti svému většímu „bratříčkovi“ nenabízí VALVETRONIC nebo vyvažovací hřídele, nepostrádá ovšem další technické finesy jako Double VANOS. Na svůj objem tak produkuje slušných 85 kW při 6000 ot/min kroutící moment 150 Nm.

V Evropském automobilovém světě hrají stále důležitější úlohu dieselové motory. Ty už si zdaleka nezískávají přízeň zákazníků jen díky nízké spotřebě paliva, ale také stále lepšími výkonovými parametry. BMW proto vybavilo svoji nejmenší modelovou řadu hned dvojicí naftových motorů. Oba těží z výhod druhé generace vstřikovacího systému Common Rail se vstřikovacími tlaky až 1600 barů. Vstřikovače dávkují palivo do válců čtveřicí dávek během každého pracovního cyklu a to dvěma předvstřiky, jedním hlavním a jedním závěrečným vstřikem. To umožňuje dosáhnout nízké hladiny hluku a vibrací stejně tak jako nízké úrovně zplodin ve výfukových plynech a nízké spotřeby paliva. Z dalších technických fines jmenujme turbodmychadlo s měnitelnou geometrií rozváděcích lopatek turbíny nebo optimalizovanou recirkulaci výfukových plynů. Oba diesely mají shodný objem těsně pod hranicí dvou litrů, nabízí však dvě výkonové varianty. Pro méně náročné řidiče je k dispozici verze 118d s výkonem 90 kW při 4000 ot/min a kroutícím momentem 280 Nm při 2000 ot/min. Kombinovaná spotřeba dosahuje hodnoty 5,6 l/100 km. Špičková verze 120d představuje skutečný vrchol současné úrovně v konstrukci automobilových dieselů. S maximálním výkonem 120 kW kroutícím momentem 340 Nm dosahovaným při stejných otáčkách jako u 118d je zároveň nejvýkonnějším motorem pro jedničkovou řadu BMW. Přitom spotřebuje pouhých 5,7 l/100 km v kombinovaném režimu! Oba motory splňují nejnovější legislativní normu pro úroveň emisí Euro 4.

Na motory navazují neméně kvalitní převodovky. Standardně se jedná o šestistupňové (pětistupňová pro 116i) manuálně řazené převodovky. Pro 120i a 120d je pak možno volit šestistupňový automat se systémem volby převodů Steptronic. Díky poloze převodovky ve středovém tunelu mezi řidičem a spolujezdcem je minimalizován vnější řadicí mechanismus, což vede k velice přesnému řazení v případě manuálních převodovek – další z výhod koncepce s motorem podél.

Podvozek opět rychlejší než motor

Výkonné motory, skvělé rozložení hmotnosti, to všechno je u BMW všech tříd podtrženo excelentním podvozkem a jedničkový „bavorák“ není výjimkou. Cílem bylo dosáhnout přesného a bezpečného vedení vozu se sportovním charakterem avšak s patřičným komfortem. Podle svých tvůrců má BMW 1 zachovávat stabilitu a zvolený směr v rychlostech, kdy konkurenční „předokolky“ dosahují svých limitů.

Na přední nápravě bylo použito modifikovaných závěsů Mac Pherson s rameny z hliníkové slitiny a zakomponovaným stabilizátorem. Metou bylo minimalizování neodpružených hmot, což má zásadní vliv na kvalitu odpružení a jistotu vedení kol.

Na stabilitu jízdy má zásadní vliv zadní náprava a ta je u „jedničky“ řešena skutečně velkoryse. Je zde použito pětiprvkových závěsů kol(!), což představuje vrchol v této oblasti. Pečlivým odladěním délky jednotlivých ramen konstruktéři optimalizují odklon kola a sbíhavost v závislosti na jeho propružení. To má pozitivní dopad na trakci, stabilitu i komfort jízdy.

Nedílnou částí podvozku je řízení. Zde byli konstruktéři opět ve výhodě díky tomu, že přední kola nepřenášejí trakční sílu na vozovku a do řízení se tak nepřenášejí z toho plynoucí síly a vibrace. Vše je tak podřízeno přesnému vedení vozu.

Úctu vzbuzují rozměry ventilovaných kotoučových brzd, které jsou použity na všech kolech. Pro případ uveďme, že průměr předních kotoučů se pohybuje od 284 mm (116i a 118d) po 300 mm (120d). To jsou hodnoty, které mnohdy nenaleznete na vozidlech s pyšným přívlastkem „sportovní“. Spolu s ABS a brzdovými asistenty DBC a EBD přerozdělujícím brzdné síly se bude moci nejmenší BMW jistě pochlubit jednou z nejkratších brzdných drah mezi současnými osobními vozy a odolností proti vadnutí brzd. Vzhledem k tomu, že ne každé vozidlo bude schopno takto silně zpomalovat, je jistě na místě použití dvoustupňových brzdových světel, jejichž svítivost se zvýší v případě prudkého brždění a varuje tak vozidla za sebou.

Aktivní bezpečnost

V předcházejícím odstavci jsem již uvedl několik hlavních pilířů vyspělé aktivní bezpečnosti: propracovaný podvozek s přesným řízením a výkonnými brzdami. V kritických situacích může řidiči výrazně pomoci také systém kontrolující dynamickou stabilitu vozidla (DSC), který až do meze danou fyzikálními zákony vede automobil ve zvoleném směru. DSC v sobě navíc obsahuje mód, který dovoluje určitou míru smyku a uspokojí tím i sportovně založené řidiče. Při rozjezdu za špatných adhezních podmínek potom jistě přijde vhod také systém ASC (Automatic Stability Control), který má podobný účinek jako uzávěrka diferenciálu.

Pasivní bezpečnost

Pokud ani systémy aktivní bezpečnosti nepomohou odvrátit kritickou situaci a dojde ke kolizi, je BMW 1 vybaveno nejmodernějšími prostředky jak minimalizovat dopad na zdraví cestujících ve voze. Základem pasivní bezpečnosti je extrémně tuhá klec prostoru pro posádku, na jejíž konstrukci bylo použito velké procento dílů z vysoce pevnostní oceli. Kolem tohoto prostoru pro přežití jsou vytvořeny deformační prostory pro pohlcení kinetické energie havarujícího vozu. Nežádoucí pohyb posádky vůči interiéru vozu je eliminován tříbodovými bezpečnostními pásy na všech sedadlech, dvoustupňovými předními airbagy a bočními a hlavovými airbagy.

Avantgardní design

O designu nových BMW bylo napsáno už mnoho. Líbivost každého vozu je velice individuální záležitostí. Je sympatické, že bavorská automobilka nesází na podbízivost a poměrně nekompromisně prosazuje své pojetí designu. Mě osobně se nová jednička líbí, její styl je velice osobitý a neotřelý. Přesto v něm každý okamžitě pozná BMW. Zákazník si tak může být jistý, že si kupuje poměrně nekonvenční vozidlo, které ani po letech neztratí na své atraktivnosti.

Výkony

Oproti jiným „nabroušeným“ hatchbackům je paleta základních motorů BMW 1 poměrně umírněná. Přesto již základní model 116i zrychluje z 0 na 100 km/h za 10,8 s, kilometr s pevným startem zvládne za 31,9 s a maximální rychlost je rovných 200 km/h. Vrcholná dieselová verze pak zrychluje na 100 km/h za 7,9 s, kilometr prolétne za 28,9 s a „maximálka“a je poctivých 220 km/h. Jedničkový „bavorák“ tady již šlape výrazně na paty výkonnější konkurenci od VW, Fordu či Alfy Romeo. Projevuje se tu výhoda zadního pohonu, neboť „předokolky“ nemohou díky odlehčení přídě při akceleraci svůj nadbytek výkonu přenést na vozovku. A to všichni víme, že BMW má v zásobě mnohem výkonnější pohonné jednotky a především dvorního ladiče s velkým „M“ ve znaku.

Kompakty nám, zdá se, poněkud přerostly přes hlavu. V nejvyšších výbavách a s nejvýkonnějšími motory se jejich cena nezřídka šplhá do závratných výšek. Přesto však poskytují tolik prostoru a přitom takový požitek z jízdy, že movitější zájemci mnohdy před běžným modelem vyšší třídy upřednostní poněkud divočejší kompakt. A to je zcela nepochybně místo na trhu, kam míří BMW 1. Dost možná se výkonnostně stane jedničkou v kompaktní třídě. A třeba vykáže konkurenční kompakty zpět mezi výrobce praktických rodinných vozů, tedy tam, kam vozy této kategorie patří především.

Tomáš Rabík