Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 3 (F30): První statické dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (109)
Statické prezentace bývají nudné a bez náboje. Když však přichází nové BMW řady 3, nemůže být na nudu ani pomyšlení.

Mnichov, pátek odpoledne. Sedíme s kolegy z celého světa v monstrózním, futuristickém BMW Weltu a sledujeme velkoplošnou obrazovku. Ta ukazuje dění před bránou označenou nápisem BMW Werk 1.1 Tor 1, kde se začíná scházet velký dav. Není to ale jen tak obyčejný dav, jsou to dělníci zdejší továrny, velká část z deseti tisíc lidí kteří v závodě s devadesátiletou historií pracují.

Už jedou!

Show začíná. Desítky kamer přenášejí obrázky do celého světa...aby ne, vždyť BMW je plnohodnotným světovým hráčem. Na tunelu spojujícím dvě budovy padá plachta, zakrývající nové BMW řady 3. Šéf automobilky, sám Norbert Reithofer, má emotivní projev. „Ano, dámy a pánové, tohle je nové BMW, které zde budeme, i díky vašemu umu a schopnostem, v příštích letech vyrábět.“. Zaměstnanci tleskají, uznání jejich práce od nejvyššího z nejvyšších se jim jistě poslouchají velmi dobře. Projevy končí, komentátor nechává z útrob továrny přijíždět auta.

Nejprve na světlo světa vyjíždějí pečlivě nablýskané generace předchozí, pěkně seřazené od nejstarší po pátou, do této chvíle nejmladší generaci. Ale to se má během následujících vteřin změnit. Když i poslední vůz projede zástupy zaměstnanců, překoná silnici a zaparkuje před BMW Weltem, přichází ta pravá chvíle pro generaci šestou. Po E21, E30, E36, E46 a E90 přijíždí F30.

Jako první kamery zaberou bílý model 320d EfficientDynamics Edition. Nejúspornější zástupce nové generace nese barevné podpisy zaměstnanců, místo na kapotě je vyhrazeno pro zástupce představenstva, kteří nyní taktéž přidají svá jména. Přijíždějí další a další vozy, v různých barvách s různými motorizacemi. Ještě několik úsměvů do kamer a nasedat – mladí pracovníci (na pana Reithofera vyšla jakoby náhodou zřejmě nejhezčí mladá montérka v Německu) stylově odvezou představenstvo těch několik set metrů naproti do Weltu. A tam už na verze 320d, 320d EfficientDynamics Edition, 328i a 335i čekáme my, novináři. Místa pro tisk byla velmi omezena, naštěstí jsme se jako zástupci jednoho z nejvýznamnějších automobilových médií u nás do dvou místeček vyhrazených pro ČR vešli.

Už tu jsou!

Auta zastavují, mávající a viditelně bavící se představenstvo vysedá, vozy se rovnají do zástupu. Následuje tisková konference, jejímž účastníkem je také šéf designérů, Adrian van Hooydonk. Ten vysvětluje jednotlivé linky – tahle ukazuje sílu, tahle vůz opticky drží na silnici...pak je puštěn krátký filmeček ukazující, jak si designéři hrají s hliněnými modely či interiérem. Svou práci rozhodně nepokazili, vždyť součinitel odporu vzduchu má hodnotu 0,26 a to i díky aerodynamicky optimalizovanému spodku vozu. Dobrou zprávou je, že nové BMW 3 je dle verze až o 45 kilogramů lehčí než předchůdce.

A jak působí nová trojka na živo? Zezadu se na dálku velmi podobá řadě 5, nebýt designového spojení předních světel s ledvinkami, asi byste v provozu novinku přehlédli. Model F30 jde cestou rafinovanějších linek a komplikovanějšího designu, než jakým se mohla pochlubit generace předchozí; byť si nejsou nepodobné. Zhruba hodinu před námi stojí F30 zaparkovaná a každou chvíli si všimneme něčeho jiného, nějakého detailu který předtím očím unikal. Stále však jde jednoznačně o řadu 3, stále její DNA žije. Jistá kompaktnost, o níž jsme se při nárůstu délky o 93 mm a rozvoru o 50 mm báli, zůstává. A to je dobře. Nová trojka vypadá skvěle v modré a červené, stříbrná či tmavé metalízy jakoby práci designérů nenechaly vyniknout a působí lehce fádně. Sportovnější výraz podtrhuje i zvětřený rozchod kol, o 37 mm vpředu a o 48 mm vzadu. Na výběr jsou, podobně jako u jedničky (kde jsou však jen dvě), verze nazvané Sport Line, Luxury Line a Modern Line; liší se jednak vnějším vzhledem (zpětná zrcátka v černé, jiné chromování nárazníku atd.) a druhak také například obložením interiéru. O něm ještě bude řeč.

BMW 3 - mezigenerační srovnání rozměrů
Model 3 (F30), od 2011 3 (E90), 2005-2011 rozdíl
Délka [mm] 4624 4531 +93
Šířka [mm] 1811 1817 -6
Výška [mm] 1416 1421 -5
Rozvor [mm] 2810 2760 +50
Objem zav. prostoru [l] 480 460 +20
Objem nádrže [l] 57 61  
Součinitel aer. odporu 0,26-0,30 0,27-0,32  

Zajímavá je kapota, která se jakoby pyšně dme do výše, zblízka pak její zakončení a umístění světel připomíná model Z4. Důvodem jsou chodci; prostor mezi motorem a kapotou bylo kvůli nárazovým testům nutno navrhnout co největší. Skoro to tedy vypadá, jakoby každé z představených aut mělo power dome a ve svých útrobách ukrývalo osmiválec.

To se však nemůže stát ani teoreticky. Zatím sice není nic oficiálního, avšak je veřejným tajemstvím, že nová M3 dostane (třikrát?) přeplňovaný benzinový šestiválec. Přeplňování je ostatně mezi motoráři BMW nyní natolik oblíbené, že žádná z verzí generace F30 nebude poháněna atmosférickým agregátem. Zda je to škoda? Jistě, na druhou stranu zákazníci zkrátka atmosférický třílitr prostě neobjednávali a pak tu jsou emise, které turbomotor o stejném výkonu splní snáz. Hlas lidu, hlas boží. BMW nemá chuť experimentovat a podlehnout sentimentu. Je to logické, vždyť celá třetina (32,6 %) loni vyrobených vozů BMW byli zástupci řady 3. Na prodejních číslech F30 prostě velmi záleží.

Když už jsme u plánování a prodejů, s cestou k dealerovi zatím nespěchejte. První testovací jízdy totiž proběhnou až v prosinci a zahájení prodeje je v plánu až na únor 2012. Do konce příštího roku by mělo být začít prodáváno i kombi, Coupé a Cabrio přijdou v roce 2013. Čtyřkolky 335i xDrive, 328i xDrive, 320i xDrive a BMW 320d xDrive jsou naplánovány na léto 2012.

BMW 3 - technická data nové generace
Model 328i 335i 320d 320d EfficientDynamics Edition
Převodovka 6M (8A) 6M (8A) 6M (8A) 6M (8A)
Zdvihový objem [cm3] 1997 2979 1995 1995
Válce/ventily 4/4 6/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 180/5000-6500 225/5800-6000 135/4000 120/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 350/1250-4800 400/1200-5000 380/1750-2750 380/1750-2750
Max. rychlost [km/h] 250 (250) 250 (250) 235 (230) 230 (225)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,9 (6,1) 5,5 (5,5) 7,5 (7,6) 8,0 (8,1)
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,4 (6,3) 7,9 (7,2) 4,5 (4,4) 4,1 (4,1)
Poh. hmotnost [kg] 1505 1585 1495 1490

ActiveHybrid 3 a 8 stupňů

Slavnostní představení řady 3 provázelo i malé překvapení a to průjezd modelu ActiveHybrid 3, jehož uvedení je plánováno na léto 2012. Tak jako třeba ActiveHybrid 5 využívá služeb elektromotoru (40 kW) integrovaného v osmistupňovém automatu, kombinovaného s přeplňovaným benzinovým šestiválcem (225 kW). Vůbec poprvé však BMW mělo šanci postavit nový model s myšlenkou ActiveHybridu v hlavě, zavazadlový prosto se tak nezmenšil příliš - z 480 na 390 litrů.

Celkový výkon vozu je 250 kW, točivý moment vrcholí hodnotou 450 Nm. Kombinovaná spotřeba by měla dosáhnout hranice 6,4 litru na 100 km, což je u takto silného vozu rozhodně pěkný výsledek. Automobil je schopen pohybu čistě na elektřinu do vzdálenosti až 4 kilometry rychlostí do 60 km/h.

Osmistupňový automat je k mání ke všem motorizacím, automobilka slibuje větší úsporu paliva než v případě předešlého automatu se šesti stupni pro jízdu vpřed. Rozměry i hmotnost jsou se šestistupňovou verzí srovnatelné.

Interiér – prostornější a složitější

Interiér narostl, i když asi ne tak, jak bychom z prodloužení o 93 milimetrů očekávali. Vpředu jsme se cítili naprosto stejně jako v současné generaci E90, kterou jsme do mnichova dorazili. Tedy alespoň co do prostoru, palubní deska prodělala jasně viditelné změny. Dřívější jasné, dlouhé, čisté linie interiéru byly nahrazeny mnohem sofistikovanější hrou křivek. Jedna z nich například šikmo protíná středový tunel, další se jakoby zakusuje do palubní desky před spolujezdcem a ukončí tak pás obložení ještě dříve, než dorazí k výdechu topení. Je to jiné, je to nepochybně svěží, někdo by však nyní mohl interiér nazvat překombinovaným. Nám se však líbí, při cestě zpět jsme si říkali, jak je vlastně ta nynější palubovka fádní. Jde o zvyk, zaměření na řidiče zůstává zachováno.

Ostatně, líbil se nám i interiér řady 1, kterému se velmi podobá. Výdechy klimatizace, střední část palubovky s rádiem či velkou obrazovkou navigace, madla dveří, kliky...příbuznost s nově představenou řadou 1 (F20) je jasně patrná. Ovládání systému iDrive je nyní dál než u současné verze, je však lehce natočen doprava, takže na něm řidičova ruka jaksi přirozeně spočine. Ještě jednu poznámku k materiálu obložení. Hliník nebo leštěná lakovaná dýha je klasika, nás však naprosto překvapilo plastické dřevěné obložení v Modern Line – je opravdu moc pěkně udělané a díky kresbě dřeva vystupující do prostoru pro pasažéry působí zdaleka nejlépe (hlavně na dotek!) ze všech dřevěných obložení, která jsme kdy viděli.

Na zadních místech je situace mezigeneračně znatelně lepší, před koleny máme najednou o zhruba dva centimetry více místa a hlava 180 cm vysokého pasažéra se ještě nedotýká stropu. Vnitřní prostor nad sedadly prý narostl o 8 milimetrů, my bychom však věřili i větší hodnotě.

Zavazadlový prostor narostl o dvacet litrů na 480 l. Sklopením zadních sedadel nevznikne schod, kufr má navíc krásně pravidelný tvar.

V létě příštího roku se dočkají i dynamičtěji zaměření řidiči, na trh se totiž dostane M Sport paket (v galerii modrý vůz 335i). Jeho součástí jsou například osmnáctipalcová litá kola ve speciálním designu (na přání i devatenáctipalcová), M sportovní podvozek snížený o 10 mm, jiný přední nárazník s černými ledvinkami, sportovní sedadla, lesklé obložení interiéru Shadowline, M prvky v interiéru doplněné M sportovním volantem či (u modelů s manuální převodovkou) zkrácené sportovnější řazení.



Aleš Jungmann
Diskuze (109)
19. 10. 2011 19:14
Re: LED
Vývoj světel není zadarmo, A4/5 nejsou tak exkluzivní zboží a již jsou v polovině životního cyklu, takže potenciál na vrácení investice je výrazně menší. Pokud by Audi LED světla v rámci faceliftu nabídlo, tak pravděpodobně jen pro podpoření exkluzivity. Jde o rychle se rozvíjející technologii. To, že se to nestalo při faceliftu, neznamená, že k tomu nedojde později v životě modelu na podporu prodejů - technologie bude tou dobou citelně levnější a zase výkonnější. Mohou se objevit na RS a se zpožděním na běžném modelu.

Dnes jsou si celkem blízko. Pro někoho ty, pro jiného ony. Vzhledem k tempu, jakým vývoj LED probíhá, během pár let budou jasně lepší volbou. Je predikováno, že dosáhnou výkonu laserových světel dříve, než bude tato konkurenční technologie připravena k sériové produkci.
19. 10. 2011 18:53
Re: Nový rodinný ideál?
Přesně. Pokud máš více než jedno dítě a cestujete autem, tak je dodávka ala Multivan ideál. Podle mě sem patří i R-klasse, proto jí považuji za ideální rodinný vůz. Pro opravdu početné rodiny asi jen mikrobus. :-)
Avatar - B-KILL
19. 10. 2011 01:03
M - Paket...
M - Paket vyzera lepsie na statickych fotkach ako na tych z oficialnych fotkach... na tych z brozury sa my vyslovene nepacil, nazivo foteny vyzera bit celkom pekny, takze aspon som trosku spokojnejsi... :-) Ale ten M - Volant sa mi moc nepaci mozno bude v reale vyzerat super a bude sa aj tak drzat, uvidime... Ale mam pocit ze E46 to uz nebude... ;-\
18. 10. 2011 17:09
Re: LED
áno je novinka . A4 sa už nejaký ten piatok predáva. Ja som sklamaný, že A5 po facelifte LEDky nemá. LED svietia lepšie ako bi xenon či?
Avatar - woody-alien
18. 10. 2011 16:18
Re: Nový rodinný ideál?
Moje vnímání jakožto otce rodiny je takové, že jediným prostorově nekompromisním autem pro rodinu je stejně dodávka. ;-) A se dvěma kočárky už vůbec. Když se nechci moc namáhat s autosedačkami a bagáží a na přiměřenou vzdálenost ji bez pocitů méněcenosti klidně používám.

Ale právě jsem přešel na mainstreamovou střední kombíkovou přerostlou >:-[] (Mondeo) a k nižší střední bych se už nevrátil. Auta sice rostou a těžknou, ale ani to není zárukou většího prostoru, např. nová Astra, částečně i Focus.