Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW 5: Facelift středního věku

Ladislav Čermák
Diskuze (81)
Současné BMW 5 patří mezi nejčastěji modernizované evropské automobily. Po letošním faceliftu tomu nebude jinak.

Dobré věci zrají jako kvalitní víno. Ovšem zatímco vznešenému moku stačí pár desítek let v temném sklepě se stálou teplotou, automobilům musejí pomáhat jejich tvůrci. Mezi nejvyzrálejší současné automobily patří bezesporu limuzína a kombi vyšší střední třídy BMW 5 (E60), které přežilo šok, způsobený kontroverzním bangleovským designem, nadmíru dobře, a prodává se jako nikdy předtím.

V polovině modelového života přichází facelift, s nímž se Pětky začnou vyrábět již v březnu 2007. Stylistické změny se omezily na lehké retušování obou konců vozu a nabídku nových vzorů litých kol a barevných odstínů. Příď se stylisticky očistila a vsadila na zvýrazněné sbíhající se linie spolu s novou horizontální lištou ve spodním náběru vzduchu. Záď působí svěže díky výraznějším hranám na víku kufru a nárazníku. Přepracované přední světlomety s čirým krycím sklem nyní používají "angel eyes" jako denní světla, podobně jako nové trojkové kupé, vzadu došlo na LED diody - pět sbíhavých světelných tyčí v obrysovkách a dvě souběžné řady v ukazatelích směru. V interiéru se uplatnily nové výplně dveří, pozměněné materiály a nová středová konzole s osmi programovatelnými tlačítky a navigačním systémem nové generace. Výsledkem je opět - podobně jako při modernizace minulé Pětky (E39) - umocněný vybroušený styl.

Automobilka s obrovským technologickým potenciálem je jako jedna z mála schopná během výroby jediné generace modelu v rámci modernizačního úsilí z větší části obměnit motorovou paletu, a to dokonce vícekrát. Právě tento nepříliš obvyklý moment právě nastává; zatímco během dosavadních tří let výroby už BMW stačilo generačně obměnit kompletní motorovou paletu, nyní přichází další významná změna. Všechny šestiválce se dočkaly přepracování, jeden z nabídky vypadl a nahradil jej objemnější kolega se sníženým výkonem (525d).

Největší změnou je ovšem aplikace přímého vstřikování benzínu druhé generace s piezovstřikovači na oba zážehové šestiválce a nová šestistupňová samočinná převodovka Steptronic s výrazně zkrácenými reakčními a řadicími dobami a ovládáním pomocí plně elektronického voliče. O jejích kvalitách svědčí nejlépe fakt, že vozy vybavené samočinnou převodovkou vykazují nižší spotřebu.

Nechybí nové technologie k šetření paliva, například Brake Energy Regeneration (šesti- a osmiválce), která spíná alternátor k dobíjení akumulátoru jen pokud není motor pod zátěží, tedy například během brzdění či volnoběhu. Modely s ručně řazenou převodovkou obrží šipkové indikátory vhodného okamžiku přeřazení. Bezpečnostní novinkou je Lane Departure Warning System - varování při opuštění jízdního pruhu, tedy podobný, jaký již známe z vozů koncernu PSA. BMW ovšem používá kamery v zrcátkách a varuje vibracemi volantu. Nechybí ani další generace adaptivního tempomatu, užívající ke zpomalení vozu nově i brzdy a schopná mj. samočinně zastavit a znovu rozjet vůz např. při popojíždění v koloně. Ten je schopen rozeznat i rychle se blížící překážku a předem připravit brzdy k okamžitému nástupu plné síly po šlápnutí na pedál.

Zatímco motory čtyř- a osmiválců se nezměnily, mezi nejoblíbenějšími šestiválci nezůstal kámen na kameni. Benzinové motorizace vytěžily z nového přímého vstřikování nárůst výkonu až o 20 koní a 20 newtonmetrů spolu s radikálním poklesem spotřeby, až o 25 % (!). Turbodiesely prodělaly mírnou optimalizaci, jejímž výsledkem je nárůst výkonu a kroutícího momentu, především kvůli udržení konkurenčních výhod. Dvaapůllitrový vznětový šestiválec z nabídky vypadl, nahradil jej třílitr se sníženým výkonem.

Výkon základního dvaapůllitrového šestiválce 523i povyskočil ze 130 na 140 kW (190 k) a z 230 na 235 Nm, zrychlení 0 - 100 km/h se zlepšilo o 0,3 na 8,2 s, nejvyšší rychlost vylezla o 2 na výsledných 237 km/h a spotřeba poklesla o 12 % na 7,3 l/100 km. Největší novinkou je 525i, v němž místo původního dvaapůllitru nyní pracuje třílitr se sníženým výkonem. Výkon 160 kW ((218 k) zůstal, všechny ostatní parametry se skokově zlepšily; kroutící moment 270 Nm (dříve 250), spotřeba paliva 7,4 l/100 km (-1,3 l), nejvyšší rychlost 248 km/h (+3 km/h) i sprint na stovku za 7,4 s (-0,1 s). Prestižní třílitr 530i posílil na 200 kW (272 k) (+10 kW) a 320 Nm (+20 Nm), na stovku nyní zrychlí za 6,3 s (-0,2 s) a nejvyšší rychlost je opět omezena na 250 km/h. Spotřeba se zlepšila o 1,1 l na výsledných 7,7 l/100 km.

Všechny tři šestiválcové turbodiesely jsou nyní třílitry common rail III s piezovstřikovači. Díky optimalizacím povyskočily výkony motorizací 525d, 530d i 535d na 145, 173 a 210 kW (197, 235 a 286 k), kroutící moment se zvýšil pouze u nejsilnějšího z nich, a to na 580 (+20) Nm. Nejvyšší rychlost nyní činí 237, 250 a 250 km/h (dříve 230, 250 a 250), zrychlení 0 - 100 km/h se odehraje za 7,6, 6,8 a 6,4 s (dříve 8,1, 6,8 a 6,5) a průměrná spotřeba činí 6,2, 6,4 a 6,8 l/100 km (dříve 6,9, 6,7 a 8).

Všechny údaje platí pro sedan v základní výbavě s mechanickou převodovkou (kromě 535d, který má ve standardní specifikaci automat).

Ladislav Čermák
Diskuze (81)
10. 1. 2007 20:00
Re: Spotřeboví frikulíni
Focus
10. 1. 2007 19:35
Re: Spotřeboví frikulíni
Jojo, taky mě to překvapilo a překvapovat nepřestává :-)
10. 1. 2007 17:24
Re: Spotřeboví frikulíni
1,8 TDCi :yes:
10. 1. 2007 17:08
Re: Spotřeboví frikulíni
Neblbni, proč mám dle tebe vyhřívaný zadní okno? Aby mě nestuděly ruce, když do kopce tlačím... ;-)
10. 1. 2007 16:45
Re: Spotřeboví frikulíni
Tak to já mám udávanou kombinovanou 5,2 a dokud nejsem víc, než asi z třetiny na dálnici, tak se to dá v pohodě dosáhnout a to určitě nejsem brzda provozu :-! Kdybych se snažil a jel kloboučnickým stylem (v obci 40, mimo 70), tak se móóžná přiblížím i tý udávaný mimoměstský 4,2. Ale koho by to bavilo, že? ;-)